İdare kamu yararını gözeterek toplumun gündelik ihtiyaçlarını sağlamak için kamu hizmeti niteliği taşıyan faaliyetlerde bulunur. Bu faaliyetler idari işlem veya idari eylem şeklinde ortaya çıkar. İdari işlemler yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarına sahiptir. Bu unsurlardan herhangi birinin bulunmaması halinde, işlem hukuka aykırı hale gelir. İdari işlem, mevzuatın yetkili kıldığı makam tarafından yapılmalıdır. Ancak bu kuralın istisnaları vardır. Fiili memur teorisi, vekalet, yetki veya imza devri, yetkide paralellik ilkesi ve günlük işlerin yürütülmesi yetkisizliği ortadan kaldırır. İdari işlemin yetkisiz makam tarafından yapılması halinde, idari işlem yetki unsuru bakımından hukuka aykırı hale gelir. Bu hukuka aykırılık halleri çeşitli görünümlerde ortaya çıkar. Fonksiyon gaspı, idarenin yasama veya yargı yetkisine giren bir alanda işlem yapmasıdır. Yetki gaspı, idarenin görev alanına giren bir konuda, idareye yabancı bir kimse veya idare adına irade açıklama yetkisi bulunmayan bir kişi tarafından idare adına işlem yapılmasıdır. Yetki tecavüzü, bir kimsenin resmi sıfat taşımasına rağmen, yetkisiz olarak idari işlem yapmasıdır. İdari işlemin, yetkisiz bir makam tarafından yapıldığının, uzman olmayan bir kişi tarafından bile anlaşılacak kadar açık olması durumunda ağır ve bariz yetki tecavüzünden söz edilir. Yetki tecavüzü ile yapılan işlemlerin yaptırımı, iptal edilebilirliktir. Fonksiyon gaspı, yetki gaspı ve ağır ve bariz yetki tecavüzü ile yapılan işlemler ise yok hükmünde sayılır. Ancak bazen, hukuk dünyasında sonuç doğurmaları nedeniyle, bu işlemlerin yok hükmünde oldukları yargı kararıyla tespit edilmeli ve iptal edilmelidir.
The administration, in pursuit of the public interest, carries out public service activities to meet the daily needs of society. These activities are manifested in the form of administrative acts or actions. Administrative acts consist of elements of authority, form, cause, subject matter, and purpose. In the absence of any of these elements, the transaction becomes unlawful. An administrative act must be carried out by the authority empowered by legislation. However, there are exceptions to this rule. The de facto officer theory, power of attorney, delegation of authority or signature, the principle of parallelism in authority, and the execution of ongoing affairs may eliminate the lack of authority. When an administrative act is carried out by an unauthorized body, the act becomes defective in terms of its authority element. These defects may manifest in various ways. Usurpation of function occurs when the administration acts in a domain that falls under the jurisdiction of the legislative or judicial branches. Usurpation of authority refers to an act carried out on behalf of the administration by a person who is not part of the administrative body or someone who lacks the authority to act on its behalf. Encroachment of authority is when a person takes administrative action without authorization, despite holding an official title. If it is so obvious that the administrative action has been taken by an unauthorized authority that even a non-specialist can recognize it, it is considered a case of gross and blatant encroachment of authority. The sanction for acts involving encroachment of authority is annulment. Acts involving usurpation of function, usurpation of authority, or gross and manifest encroachment of authority are considered null and void. However, due to the legal consequences they may produce, such acts may need to be judicially declared null and annulled.
Administrative Act Element of Authority Usurpation of Function Usurpation of Authority Encroachment of Authority
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |