Multidisciplinary knowledge is very important for developing solutions to real- world problems. For this reason, interdisciplinary teaching has gained increasing attention in recent years. This approach enables individuals to apply their theoretical knowledge in real life contexts, while also enriching learning experiences and fostering the development of higher-order thinking skills. The implementation of the interdisciplinary approach in primary education has important role in developing students' language skills and academic performance. Therefore, the aim of the study is to examine the interdisciplinarity of the primary school 2nd grade English course curriculum with other courses based on cognitive process skills. In this research conducted according to the case study model, the curriculum for the 2024-2025 academic year was analyzed by document review method. The learning outcomes were classified according to the revised Bloom's taxonomy. The research findings indicate that the learning outcomes in the curriculums from 2018 to 2024 vary according to cognitive process skills. Furthermore, it was determined that the interdisciplinarity between the 2nd grade English course and other courses focused on application level learning outcomes. The study also analyzed the levels of interdisciplinarity between the English course and other courses. Based on the findings, recommendations were proposed for curriculum improvements and different research topics to maximize the benefits of interdisciplinary teaching. As a result, it is expected that the study will make a significant contribution to the development of curriculums by determining the relationship between the learning outcomes in the English curriculum and other courses.
Günümüzde çoklu disiplin bilgisi, gerçek yaşam sorunlarına çözümler geliştirmek açısından büyük bir önem taşımaktadır. Bu nedenle, disiplinler arası öğretim son yıllarda giderek daha fazla ilgi görmektedir. Bu yaklaşım, bireylere edindikleri teorik bilgileri, gerçek yaşamla bağlantı kurarak uygulama fırsatı sunmakta ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirerek daha anlamlı öğrenmelerin gerçekleşmesine katkı sağlamakla birlikte üst düzey düşünme becerilerinin gelişimini de desteklemektedir. İlkokulda disiplinler arası yaklaşımın uygulanması, öğrencilerin dil becerilerini ve akademik başarılarını geliştirmede önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle çalışmada, ilkokul 2. sınıf İngilizce dersi ile diğer derslerin bilişsel süreç becerilerine göre disiplinler arası uyumunu incelemek amaçlanmaktadır. Durum çalışması modeline göre gerçekleştirilen bu araştırmada, 2024- 2025 eğitim öğretim yılına ait öğretim programları, doküman inceleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada belirlenen derslerin öğrenme çıktıları, yenilenmiş Bloom taksonomisine göre sınıflandırılmıştır. Araştırma bulguları, 2018 ve 2024 yılları arasındaki öğretim programlarında yer alan öğrenme çıktılarının, bilişsel süreç becerilerine göre farklılıklar gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, 2. sınıf İngilizce dersi ile diğer dersler arasındaki disiplinler arası uyumun, uygulama düzeyindeki öğrenme çıktıları üzerinde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Çalışmada, İngilizce dersi ile diğer dersler arasındaki disiplinler arası uyum düzeyleri de analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, disiplinler arası öğretimden daha fazla fayda sağlamak amacıyla, öğretim programlarında yapılabilecek iyileştirmeler ve farklı araştırma konuları hakkında öneriler geliştirilmiştir. Sonuç olarak, araştırmanın İngilizce öğretim programındaki öğrenme çıktılarının diğer derslerle olan ilişkisini belirleyerek, öğretim programlarının geliştirilmesi konusunda önemli bir katkı sunması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | English As A Second Language, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2025 |
Publication Date | June 24, 2025 |
Submission Date | March 20, 2025 |
Acceptance Date | May 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |