Aim: Sport has always held a significant place in people's lives throughout history. For individuals who pursue sports as a profession, achieving future success requires possessing adequate academic competencies. In this context, the aim of this study is to examine the academic self-efficacy levels of students in faculties of sports sciences in terms of various variables.
Method: Designed in accordance with the descriptive survey model, the population of this study consists of undergraduate students studying in faculties of sports sciences. The sample of the study was determined through convenience sampling and includes 669 undergraduate students from the Faculty of Sports Sciences at Fırat University. In the analysis of the data, independent samples t-test was used to compare the means of two groups, while one-way analysis of variance (ANOVA) was applied for comparisons involving more than two groups. In order to measure the academic self-efficacy levels of the students, the "Academic Self-Efficacy Scale" was utilized. Statistical significance was considered at the level of p<0.05.
Result: According to the results, students’ academic self-efficacy levels showed statistically significant differences based on gender and department variables (p<0.05), while no significant differences were observed in relation to class level and sports discipline (p>0.05). Regarding age, a significant difference was found only in the sub-dimension of coping with problems (p<0.05).
Conclusion: These findings suggest that the academic self-efficacy levels of students in faculties of sports sciences may vary according to certain demographic factors.
Amaç: Spor, her dönemde insanların hayatında önemli bir yer edinmiştir. Sporu meslek edinmiş bireylerin gelecekte başarılı olabilmesi, akademik anlamda yeterli bir donanıma sahip olmalarını gerektirmektedir. Buradan hareketle bu araştırma, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik öz yeterlik düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Betimsel tarama modeline uygun olarak tasarlanan bu araştırmanın evrenini spor bilimleri fakültelerinde lisans eğitimi gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma örneklemi kolayda örnekleme yöntemiyle Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde lisans eğitimi alan 669 öğrenci olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerde ikili grup ortalamalarının karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi kullarnılırken ikiden fazla grup ortalamalarının karşılaşıtırılmasında tek yönlü varyans (ANOVA) analizi uygulanmıştır. Çalışmada, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik öz yeterlik düzeyini ölçebilmek için “Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel test sonuçları p<0,05 düzeyinde anlamlı bulunmuştur.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin akademik öz yeterlik düzeyleri, cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermiş (p<0,05) ancak sınıf düzeyi ve spor disiplini değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gözlemlenmemiştir (p>0,05). Yaş değişkenine göre ise, yalnızca sorunlarla başa çıkma boyutunda anlamlı bir farklılığa rastlanılmıştır (p<0,05).
Sonuç: Bu sonuçlar göre, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik öz yeterlik düzeylerinin çeşitli demografik faktörlere göre değişiklik gösterebildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 5, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |