Research Article
BibTex RIS Cite

Kurgu Yapımında Kullanılan Yapay Zekâ Araçları ve Kurguculuk Mesleği

Year 2025, Issue: 15, 150 - 169, 30.04.2025
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.15.287

Abstract

Yönetmen Luke Scott’ın 2016 yapımı Morgan filminin normalde 10-30 gün sürebilecek fragman kurgusu ilk kez kullanılan yapay zeka teknolojisiyle yalnızca bir gün içinde tamamlanmıştır. O günden bugüne film kurgusunda yapay zekâ araçları iş yükünü azaltan otomatik kullanımlarla kurgucuların iş yapma pratiklerini değiştirmektedir. Çalışmanın amacı yapay zekâ ile değişen kurgu pratiklerini Türk kurgucuların deneyimleri üzerinden anlatarak kurguculuk mesleğinin ne şekilde dönüştüğünü, mesleğin geleceğine ilişkin bakış açılarını ve mesleki kaygıları ortaya çıkarmaktır. Yapay zekâ araçları sinema ve televizyon sektöründe iş süresini azaltmakta, farklı uzmanlıklar kazanmayı gerektirmektedir. Çalışmada yayıncılık sektöründe en az iki yıllık deneyime sahip farklı program türlerinde ve farklı yazılımlar kullanarak kurgu yapan 11 kurgucuyla derinlemesine görüşme yapılmış elde edilen veriler betimsel analizle kategorilere ayrılmıştır. Türk kurgucular kullandıkları kurgu programlarının her yeni sürümüyle güncellenen yapay zekâ araçlarının daha önce uzun zaman alan ve uğraştıran efektsel işlerini bariz bir biçimde azalttığını belirtmişlerdir. Yapay zekâ, mesleğe ilişkin karamsar bakış açısı oluşturmakla birlikte yaratıcı insana gereksinimin asla bitmeyeceği kurgucular tarafından ifade edilmiştir. Bu durum kurgucuların kullandıkları kurgu programı dışında iyi birer yapay zekâ kullanıcısı olmalarını zorunlu kılmaktadır.

References

  • Adobe Video & Motion. (2024, 15 April). Generative AI in Premiere Pro powered by Adobe Firefly | Adobe Video [Video]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=6de4akFiNYM on May 16, 2024.
  • Artificial Intelligence (2024). Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence on 18 April 2024.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci, C. H. (2018). Yapay zekâ. Girdap Kitap.
  • Ekinci. B. T. (2017). Sinema ve televizyonda kurgucularin çalışma koşullari üzerine bir değerlendirme. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 4(7), 14-23.
  • Eisenstein, S. (1984). Film duyumu (N. Özön, Çev.). Payel Yayınevi.
  • Kenneally, C. (Director). (2012). Side by Side [Film/Documentary]. USA.
  • Köroğlu, Y. (2017). Yapay zeka’nın teorik ve pratik sınırları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Murch, W. (2005). Göz kırparken. (İ. Canikligil, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Nilsson, N. J. (2011). Yapay zeka geçmişi ve geleceği. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Reid, M. (2005). Cinema, poetry, pedagogy: Montage as metaphor. English Teaching: Practice and Critique.
  • Sankur, B. (2002). İngilizce-Türkçe ansiklopedik bilişim sözlüğü. Pusula Yayıncılık.
  • Say, C. (2019). 50 soruda yapay zekâ. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Stratvert, K. (2024, 16 June). DaVinci Resolve AI Tools Tutorial. [Video]. Retrieved from
  • https://www.youtube.com/watch?v=B3sTD8YbMx0 on October 15, 2024.
  • Tegmark, M. (2017). Life 3.0 being human in the age of artificial intelligence. Borzoi Book Alfred A. Knopf.
  • Tella. (2024). DaVinci neural engine. Retrieved from https://www.tella.tv/definition/davinci-neural-engine on 16 May 2024.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2023). Girişimlerde bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2023. Retrieved from https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2023-49393 on 15 April 2024.
  • Yılmaz, A. (2023). Yapay zekâ. Kodlab.
  • 20th Century Studios. (2016, 31 August). Morgan | IBM creates first movie trailer by AI [HD] | 20th Century FOX. [Video]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=gJEzuYynaiw on November 8, 2024.

Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession

Year 2025, Issue: 15, 150 - 169, 30.04.2025
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.15.287

Abstract

The trailer editing of director Luke Scott's 2016 movie Morgan, which would normally take 10-30 days, was completed in just one day with artificial intelligence technology used for the first time. Since then, artificial intelligence tools in film editing have changed the business practices of editors with automatic uses that reduce the workload. The aim of the study is to reveal how the profession of editing has transformed, perspectives on the future of the profession and professional concerns by explaining the editing practices that have changed with artificial intelligence through the experiences of Turkish editors. Artificial intelligence tools reduce the work time in the cinema and television sector and require the acquisition of different expertise. In the study, an in-depth interview was conducted with 11 editors with at least two years of experience in the publishing industry who made edits using different types of programs and different software, and the obtained data were categorized by descriptive analysis. Turkish editors stated that artificial intelligence tools, which are updated with each new version of the editing programs they use, clearly reduce their previously long-lasting and challenging effective work. Although artificial intelligence creates a pessimistic perspective on the profession, it has been stated by the editors that the need for creative people will never end. This situation requires the editors to be good artificial intelligence users other than the editing program they use.

References

  • Adobe Video & Motion. (2024, 15 April). Generative AI in Premiere Pro powered by Adobe Firefly | Adobe Video [Video]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=6de4akFiNYM on May 16, 2024.
  • Artificial Intelligence (2024). Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence on 18 April 2024.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci, C. H. (2018). Yapay zekâ. Girdap Kitap.
  • Ekinci. B. T. (2017). Sinema ve televizyonda kurgucularin çalışma koşullari üzerine bir değerlendirme. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 4(7), 14-23.
  • Eisenstein, S. (1984). Film duyumu (N. Özön, Çev.). Payel Yayınevi.
  • Kenneally, C. (Director). (2012). Side by Side [Film/Documentary]. USA.
  • Köroğlu, Y. (2017). Yapay zeka’nın teorik ve pratik sınırları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Murch, W. (2005). Göz kırparken. (İ. Canikligil, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Nilsson, N. J. (2011). Yapay zeka geçmişi ve geleceği. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Reid, M. (2005). Cinema, poetry, pedagogy: Montage as metaphor. English Teaching: Practice and Critique.
  • Sankur, B. (2002). İngilizce-Türkçe ansiklopedik bilişim sözlüğü. Pusula Yayıncılık.
  • Say, C. (2019). 50 soruda yapay zekâ. Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
  • Stratvert, K. (2024, 16 June). DaVinci Resolve AI Tools Tutorial. [Video]. Retrieved from
  • https://www.youtube.com/watch?v=B3sTD8YbMx0 on October 15, 2024.
  • Tegmark, M. (2017). Life 3.0 being human in the age of artificial intelligence. Borzoi Book Alfred A. Knopf.
  • Tella. (2024). DaVinci neural engine. Retrieved from https://www.tella.tv/definition/davinci-neural-engine on 16 May 2024.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2023). Girişimlerde bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2023. Retrieved from https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2023-49393 on 15 April 2024.
  • Yılmaz, A. (2023). Yapay zekâ. Kodlab.
  • 20th Century Studios. (2016, 31 August). Morgan | IBM creates first movie trailer by AI [HD] | 20th Century FOX. [Video]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=gJEzuYynaiw on November 8, 2024.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Rahime Akikol 0000-0003-3632-8131

Bahar Atmaca Demir 0000-0002-6011-6297

Early Pub Date April 29, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date November 29, 2024
Acceptance Date March 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 15

Cite

APA Akikol, R., & Atmaca Demir, B. (2025). Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession. Etkileşim(15), 150-169. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.15.287
AMA Akikol R, Atmaca Demir B. Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession. Etkileşim. April 2025;(15):150-169. doi:10.32739/etkilesim.2025.8.15.287
Chicago Akikol, Rahime, and Bahar Atmaca Demir. “Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession”. Etkileşim, no. 15 (April 2025): 150-69. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.15.287.
EndNote Akikol R, Atmaca Demir B (April 1, 2025) Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession. Etkileşim 15 150–169.
IEEE R. Akikol and B. Atmaca Demir, “Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession”, Etkileşim, no. 15, pp. 150–169, April 2025, doi: 10.32739/etkilesim.2025.8.15.287.
ISNAD Akikol, Rahime - Atmaca Demir, Bahar. “Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession”. Etkileşim 15 (April 2025), 150-169. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2025.8.15.287.
JAMA Akikol R, Atmaca Demir B. Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession. Etkileşim. 2025;:150–169.
MLA Akikol, Rahime and Bahar Atmaca Demir. “Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession”. Etkileşim, no. 15, 2025, pp. 150-69, doi:10.32739/etkilesim.2025.8.15.287.
Vancouver Akikol R, Atmaca Demir B. Artificial Intelligence Tools Used in Editing and the Editing Profession. Etkileşim. 2025(15):150-69.

doaj-logo-colour.pngebsco-logo-color-scree.png