Öğrenme Özerkliği ve Motivasyonunun Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Öz Yeterliğini Yordama Gücü
Year 2025,
Volume: 5 Issue: 1, 60 - 78, 21.04.2025
Hasan Kurnaz
,
Kadir Korkutan
Abstract
Öz yeterlik inançları insanların duygu, düşünce, motivasyon ve davranışlarını şekillendirmede önemli bir rol oynamaktadır. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen bireylerin özyeterlik algılarını incelemek dil eğitimi sürecine önemli katkılar sağlayabilir. Bu çalışmanın amacı, Ukrayna’da yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin Türkçe konuşma öz yeterliğini yordayan değişkenleri belirlemektir. Türkçe konuşma öz yeterliğini etkileyen değişkenleri belirlemek, Türkçe öğrenme sürecini öğrenciler ve eğitmenler için daha verimli ve başarılı bir hâle getirebilir. Yordayıcı korelasyonel desenin kullanıldığı bu çalışmada; kur düzeyi, öğrenen özerkliği ve dil öğrenme motivasyonunun yabancı dil olarak Türkçe konuşma öz yeterliğini yordama gücü araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2021-2022 eğitim yılının güz döneminde Ukrayna’daki altı farklı üniversitede yabancı dil olarak Türkçe eğitimi alan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 111 üniversite öğrencisidir. Veriler Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik hazırlanan konuşma öz yeterlik, öğrenen özerkliği ve motivasyon ölçekleri vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde korelasyon ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular kur düzeyi, öğrenen özerkliği ve içsel motivasyonun yabancı dil olarak Türkçe konuşma öz yeterliğinin önemli yordayıcıları olduğunu göstermiştir. Buna göre bağımsız değişkenler, öğrencilerin Türkçe konuşma öz yeterlikleri üzerinde %60’lık bir yordama gücüne sahiptir. Öte yandan araçsal ve kültürel motivasyonun, konuşma öz yeterliği üzerinde manidar bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Araştırmanın bulguları, ilgili literatür kapsamında değerlendirilmiş, eğitmen ve araştırmacılara yönelik öneriler sıralanmıştır.
Ethical Statement
Gaziantep Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu, Tarih: 05.08.2024, Sayı: E-87841438-302.08.01-528480
References
- Acat, M. B. ve Demiral, S. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312-329.
- Alptekin, T. ve Demir, S. (2022). Geçici koruma altındaki öğrencilerin konuşma öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(18), 1202-1239. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.489
- Asakereh, A., & Dehghannezhad, M. (2015). Student satisfaction with EFL speaking classes: Relating speaking self-efficacy and skills achievement. Issues in Educational Research, 25(4), 345-363.
- Aydın, E. (2007). An analysis of motivations, attitudes, and perceptions of the students at TOBB university of economics and technology toward learning english as a foreign language (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilkent Üniversitesi.
- Aydın, G., Şahin, A., Yağmur Şahin, E., Emre, K. ve Salı, M. K. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin belirlenmesi (ÇOMÜ Tömer örneği). Journal of Awareness, 2(3S), 549-564.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
- Bandura, A. (2012). On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606
- Başar, U. ve Çangal, Ö. (2023). Analyzing the self-efficacy in speaking skills of those who learn Turkish as a foreign/second language. Ondokuz Mayıs University Journal of Faculty of Education, 42(2), 775-790. https://doi.org/10.7822/omuefd.127070
- Benson, P. (2013). Teaching and researching: Autonomy in language learning. Routledge.
- Benson, P. (2016). Learner autonomy. In G. Hall (Eds.), The Routledge handbook of English language teaching (pp. 339-352). Routledge.
- Biçer, N. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik öğrenen özerkliği ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1666-1678.
- Burgucu, A. (2011). The role of motivation, attitude and anxiety in learning english as a foreign language (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Ceylan, N. O. (2021). The Relationship between learner autonomy and motivation. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 20(4), 150-158.
- Chang Y-C. & Tsai Y-T. (2022). The effect of university students’ emotional ıntelligence, learning motivation and self-efficacy on their academic achievement-online english courses. Frontiers in Psychology, 13, 818929. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.818929
- Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K. (2021). The interrelationship of language learning autonomy, self-efficacy, motivation and emotions: The investigation of Hungarian secondary school students. In Investigating individual learner differences in second language learning (pp. 1-21). Springer International Publishing.
- Dam, L. (1990). Learner autonomy in practice. In I. Gathercole (Eds.), Autonomy in language learning (pp. 16-37). CILT.
- Darıyemez, T. (2020). The effects of teaching speaking skills through flipped classroom on efl students’ autonomy, willingness to communicate and speaking anxiety (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi.
- Demirel, S. ve Temur, N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin üretimsel dil öz yeterliklerinin incelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(4), 261-276. http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1390543
- Doğan, C. (2016). The title of your paper: self-efficacy and anxiety within an EFL context. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(2), 54-65.
- Doğan, G., & Mirici, İ. H. (2017). EFL instructors’ perception and practices on learner autonomy in some Turkish universities. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(1), 166-193.
- Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Lawrence Erlbaum.
- Dörnyei, Z. (2009). The L2 motivational self system. In Dörnyei Z, & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Multilingual Matters.
- Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2002). Some dynamics of language attitudes and motivation: Results of a longitudinal nationwide survey. Applied Linguistics, 23(4), 421-462.
- Dörnyei, Z., & Ottó, I. (1998). Motivation in action: A process model of L2 motivation. Working Papers in Applied Linguistics (Thames Valley University, London), 4, 43-69.
- Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching: Motivation (Second ed.). Longman Pearson.
- Farrell, T. S. C., & Jacobs, G. M. (2010). Essentials for successful English language teaching. Continuum.
- Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Sage Publications.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Education.
- Gan, Z. (2009). Asian learners’ re-examined: an empirical study of language learning attitudes, strategies and motivation among mainland Chinese and Hong Kong students. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 30(1), 41–58.
- Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.
- Ge, H. (2022). The relationship between L2 willingness to communicate and English-speaking self-efficacy of Grade 10 Chinese students at a public school in Yunnan [Unpublished master’s thesis]. Thailand University.
- George, D., & Mallery, P. (2020). IBM SPSS Statistics 26: Step by step a simple guide and reference (16th edition). Routledge.
- Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 297-312.
- Hashemian, M., & Soureshjani, K. H. (2011). The interrelationship of autonomy, motivation, and academic performance of Persian L2 learners in distance education contexts. Theory and Practice in Language Studies, 1(4), 319-326.
- He, B., Guo, S., Chen, Q., & Rivera, H. (2022). Effects of school environment, classroom instruction, and self-efficacy on Chinese students’ motivation for oral English. English as a Foreign Language International Journal, 2(4), 5-26.
- Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Pergamon Press.
- Jianfeng, C., Raj, G. S., & Ai, J. T. T. (2018). The correlations among learning motivation, autonomy and language proficiency in Chinese EFL context. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 11(1), 1-14.
- Kanadlı, S. ve Bağçeci, B. (2015). Öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarının algılanan özerklik desteği açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 98-112.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Karimi, M. N., & Abaszadeh, A. (2017). Autonomy-supportive teaching, willingness to communicate in English, motivation, and English speaking self-efficacy among EFL Learners: A structural equation modelling study. Iranian Journal of Applied Linguistics, 20(2), 113-156.
- Kohonen, V. (2012). Developing autonomy through ELP-oriented pedagogy: Exploring the interplay of the shallow and deep structures in a major change within language education. In B. Kühn & M. L. Perez Cavana (Eds.), Perspectives from the European language portfolio: Learner autonomy and self-assessment (pp. 22-42). Routledge.
- Kurudayıoğlu, M. ve Güngör, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin konuşma öz yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(2), 1105-1121.
- Liu, H. J. (2015). Learner autonomy: The role of motivation in foreign language learning. Journal of Language Teaching and Research, 6(6), 1165-1174. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0606.02
- Ludwig, C., & Tassinari, M. G. (2023). Foreign language learner autonomy in online learning environments: the teachers’ perspectives. Innovation in Language Learning and Teaching, 17(2), 217-234. https://doi.org/10.1080/17501229.2021.2012476
- Mahmoudi, H., & Asadi, M. (2016). The relationship among autonomy, self-efficacy, and critical thinking of Iranian upper-intermediate EFL learners. Language Education Studies, 2(2), 16-25.
- Mehdiyev, E., Gonca, U. S. T. A. ve Uğurlu, C. T. (2016). İngilizce dil öğreniminde motivasyon. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57), 361-371.
- Melvina, M., & Julia, J. (2021). Learner autonomy and English proficiency of Indonesian undergraduate students. Cypriot Journal of Educational Science, 16(2), 803-818. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i2.5677
- Mills, N. (2014). Self-efficacy in second language acquisition. In S. Mercer, & M. Williams (Eds.), Multiple perspectives on the self in SLA (pp. 6-22). Multilingual Matters.
- Ming, T. S., Ling, T. S. ve Jaafar, N. M. (2011). Attitudes and Motivation of Malaysian Secondary Students towards Learning English as a Second Language: A Case Study. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 17(1), 40-54.
- Murray, G. (2018). Researching the spatial dimension of learner autonomy. In A. Chik, N. Aoki, & R. Smith (Eds.), Autonomy in language learning and teaching. Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52998-5_6
- Noels, K. A. (2009). The internalisation of language learning into the self and social identity. In Dörnyei Z, & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 295-313). Multilingual Matters.
- Noels, K. A., Pelletier, L.G., Cle´ment, R., & Vallerand, R.J. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory. Language Learning, 50, 57-85.
- Okyar, H. (2023). Foreign language speaking anxiety and its link to speaking self-efficacy, fear of negative evaluation, self-perceived proficiency and gender. Science Insights Education Frontiers, 17(2), 2715-2731.
- Orakcı, Ş., Aktan, O. ve Toraman, Ç. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce özerklik algısı, kaygısı ve özyeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 424-450.
- Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
- Sabti, A. A., Md Rashid, S., Nimehchisalem, V., & Darmi, R. (2019). The Impact of writing anxiety, writing achievement motivation, and writing self-efficacy on writing performance: A correlational study of Iraqi tertiary EFL Learners. SAGE open, 9(4), 2158244019894289. https://doi.org/10.1177/2158244019894289
- Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 269-290.
- Sallabaş, M. E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler için konuşma öz yeterlik ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 261-270.
- Schunk, D. H. (1985). Self‐efficacy and classroom learning. Psychology in the Schools, 22(2), 208-223.
- Schunk, D. H., Meece, J. L., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Pearson.
- Sevim, O. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyon: Bir ölçek geliştirme çalışması. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 65, 567-586.
- Şener, S., & Erol, İ. K. (2017). Motivational orientations and self-efficacy beliefs of Turkish students towards EFL learning. Eurasian Journal of Educational Research, 16(67).
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
- Tılfarlıoğlu, F. Y., & Cinkara, E. (2009). Self-efficacy in EFL: Difference among proficiency groups and relationship with success. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 3(2), 129-142.
- Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 2(8), 132-147.
- Türker, M. S. ve Çelik, H. (2022). Investigation of Syrian refugees’ motivations for learning Turkish. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(1), 65-74.
- Ülper, H. (2020). Yabancı Öğrencilerin Türkçe Söyleyiş Akıcılıklarına İlişkin Algılarını Etkileyen Etmenler. Başkent University Journal of Education, 7(2), 328-338.
- Yağmur, Ş. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin motivasyon durumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1628-1639. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1001250
- Zhang, X., Ardasheva, Y., & Austin, B. W. (2020). Self-efficacy and English public speaking performance: A mixed method approach. English for Specific Purposes, 59, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.02.001
- Zhang, X., Dai, S., Ardasheva, Y., & Hong, Y. (2023). Relationships among english language proficiency, self-efficacy, motivation, motivational ıntensity, and achievement in an ESP/EAP context. Journal of Psycholinguistic Research, 3019-3038. https://doi.org/10.1007/s10936-023-10034-9
The Predictive Power of Learning Autonomy and Motivation on Self-Efficacy in Speaking Turkish as a Foreign Language
Year 2025,
Volume: 5 Issue: 1, 60 - 78, 21.04.2025
Hasan Kurnaz
,
Kadir Korkutan
Abstract
Self-efficacy beliefs play a crucial role in shaping individuals’ emotions, thoughts, motivations, and behaviors. Examining the self-efficacy perceptions of individuals learning Turkish as a foreign language can provide valuable insights into the language education process. This study aims to identify the variables that predict the Turkish-speaking self-efficacy of university students in Ukraine who are learning Turkish as a foreign language. Employing a predictive correlational research design, this study investigates the predictive power of course level, learner autonomy, and language learning motivation on Turkish-speaking self-efficacy. The study sample consists of 111 university students enrolled in Turkish as a foreign language courses at six different universities in Ukraine during the fall semester of the 2021-2022 academic year. Participation was voluntary. Data were collected using scales measuring speaking self-efficacy, learner autonomy, and motivation specifically developed for teaching Turkish as a foreign language. Correlation analysis and hierarchical regression analysis were applied to analyze the data. The findings indicate that course level, learner autonomy, and intrinsic motivation are significant predictors of Turkish-speaking self-efficacy among university students learning Turkish as a foreign language in Ukraine. These independent variables collectively account for 60% of the variance in students’ Turkish-speaking self-efficacy. However, instrumental and cultural motivation were not found to have a significant impact on speaking self-efficacy. The results of this study were discussed in relation to the existing literature, and recommendations were provided for educators and researchers to enhance Turkish language instruction for foreign learners.
Ethical Statement
Gaziantep University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee, Date: 05.08.2024, Number: E-87841438-302.08.01-528480
References
- Acat, M. B. ve Demiral, S. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312-329.
- Alptekin, T. ve Demir, S. (2022). Geçici koruma altındaki öğrencilerin konuşma öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(18), 1202-1239. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.489
- Asakereh, A., & Dehghannezhad, M. (2015). Student satisfaction with EFL speaking classes: Relating speaking self-efficacy and skills achievement. Issues in Educational Research, 25(4), 345-363.
- Aydın, E. (2007). An analysis of motivations, attitudes, and perceptions of the students at TOBB university of economics and technology toward learning english as a foreign language (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilkent Üniversitesi.
- Aydın, G., Şahin, A., Yağmur Şahin, E., Emre, K. ve Salı, M. K. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin belirlenmesi (ÇOMÜ Tömer örneği). Journal of Awareness, 2(3S), 549-564.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
- Bandura, A. (2012). On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606
- Başar, U. ve Çangal, Ö. (2023). Analyzing the self-efficacy in speaking skills of those who learn Turkish as a foreign/second language. Ondokuz Mayıs University Journal of Faculty of Education, 42(2), 775-790. https://doi.org/10.7822/omuefd.127070
- Benson, P. (2013). Teaching and researching: Autonomy in language learning. Routledge.
- Benson, P. (2016). Learner autonomy. In G. Hall (Eds.), The Routledge handbook of English language teaching (pp. 339-352). Routledge.
- Biçer, N. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik öğrenen özerkliği ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1666-1678.
- Burgucu, A. (2011). The role of motivation, attitude and anxiety in learning english as a foreign language (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Ceylan, N. O. (2021). The Relationship between learner autonomy and motivation. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 20(4), 150-158.
- Chang Y-C. & Tsai Y-T. (2022). The effect of university students’ emotional ıntelligence, learning motivation and self-efficacy on their academic achievement-online english courses. Frontiers in Psychology, 13, 818929. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.818929
- Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K. (2021). The interrelationship of language learning autonomy, self-efficacy, motivation and emotions: The investigation of Hungarian secondary school students. In Investigating individual learner differences in second language learning (pp. 1-21). Springer International Publishing.
- Dam, L. (1990). Learner autonomy in practice. In I. Gathercole (Eds.), Autonomy in language learning (pp. 16-37). CILT.
- Darıyemez, T. (2020). The effects of teaching speaking skills through flipped classroom on efl students’ autonomy, willingness to communicate and speaking anxiety (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi.
- Demirel, S. ve Temur, N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin üretimsel dil öz yeterliklerinin incelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(4), 261-276. http://dx.doi.org/10.56987/bezgek.1390543
- Doğan, C. (2016). The title of your paper: self-efficacy and anxiety within an EFL context. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(2), 54-65.
- Doğan, G., & Mirici, İ. H. (2017). EFL instructors’ perception and practices on learner autonomy in some Turkish universities. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(1), 166-193.
- Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Lawrence Erlbaum.
- Dörnyei, Z. (2009). The L2 motivational self system. In Dörnyei Z, & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Multilingual Matters.
- Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2002). Some dynamics of language attitudes and motivation: Results of a longitudinal nationwide survey. Applied Linguistics, 23(4), 421-462.
- Dörnyei, Z., & Ottó, I. (1998). Motivation in action: A process model of L2 motivation. Working Papers in Applied Linguistics (Thames Valley University, London), 4, 43-69.
- Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching: Motivation (Second ed.). Longman Pearson.
- Farrell, T. S. C., & Jacobs, G. M. (2010). Essentials for successful English language teaching. Continuum.
- Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Sage Publications.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Education.
- Gan, Z. (2009). Asian learners’ re-examined: an empirical study of language learning attitudes, strategies and motivation among mainland Chinese and Hong Kong students. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 30(1), 41–58.
- Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.
- Ge, H. (2022). The relationship between L2 willingness to communicate and English-speaking self-efficacy of Grade 10 Chinese students at a public school in Yunnan [Unpublished master’s thesis]. Thailand University.
- George, D., & Mallery, P. (2020). IBM SPSS Statistics 26: Step by step a simple guide and reference (16th edition). Routledge.
- Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 297-312.
- Hashemian, M., & Soureshjani, K. H. (2011). The interrelationship of autonomy, motivation, and academic performance of Persian L2 learners in distance education contexts. Theory and Practice in Language Studies, 1(4), 319-326.
- He, B., Guo, S., Chen, Q., & Rivera, H. (2022). Effects of school environment, classroom instruction, and self-efficacy on Chinese students’ motivation for oral English. English as a Foreign Language International Journal, 2(4), 5-26.
- Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Pergamon Press.
- Jianfeng, C., Raj, G. S., & Ai, J. T. T. (2018). The correlations among learning motivation, autonomy and language proficiency in Chinese EFL context. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 11(1), 1-14.
- Kanadlı, S. ve Bağçeci, B. (2015). Öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inançlarının algılanan özerklik desteği açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 98-112.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Karimi, M. N., & Abaszadeh, A. (2017). Autonomy-supportive teaching, willingness to communicate in English, motivation, and English speaking self-efficacy among EFL Learners: A structural equation modelling study. Iranian Journal of Applied Linguistics, 20(2), 113-156.
- Kohonen, V. (2012). Developing autonomy through ELP-oriented pedagogy: Exploring the interplay of the shallow and deep structures in a major change within language education. In B. Kühn & M. L. Perez Cavana (Eds.), Perspectives from the European language portfolio: Learner autonomy and self-assessment (pp. 22-42). Routledge.
- Kurudayıoğlu, M. ve Güngör, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin konuşma öz yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(2), 1105-1121.
- Liu, H. J. (2015). Learner autonomy: The role of motivation in foreign language learning. Journal of Language Teaching and Research, 6(6), 1165-1174. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0606.02
- Ludwig, C., & Tassinari, M. G. (2023). Foreign language learner autonomy in online learning environments: the teachers’ perspectives. Innovation in Language Learning and Teaching, 17(2), 217-234. https://doi.org/10.1080/17501229.2021.2012476
- Mahmoudi, H., & Asadi, M. (2016). The relationship among autonomy, self-efficacy, and critical thinking of Iranian upper-intermediate EFL learners. Language Education Studies, 2(2), 16-25.
- Mehdiyev, E., Gonca, U. S. T. A. ve Uğurlu, C. T. (2016). İngilizce dil öğreniminde motivasyon. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57), 361-371.
- Melvina, M., & Julia, J. (2021). Learner autonomy and English proficiency of Indonesian undergraduate students. Cypriot Journal of Educational Science, 16(2), 803-818. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i2.5677
- Mills, N. (2014). Self-efficacy in second language acquisition. In S. Mercer, & M. Williams (Eds.), Multiple perspectives on the self in SLA (pp. 6-22). Multilingual Matters.
- Ming, T. S., Ling, T. S. ve Jaafar, N. M. (2011). Attitudes and Motivation of Malaysian Secondary Students towards Learning English as a Second Language: A Case Study. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 17(1), 40-54.
- Murray, G. (2018). Researching the spatial dimension of learner autonomy. In A. Chik, N. Aoki, & R. Smith (Eds.), Autonomy in language learning and teaching. Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52998-5_6
- Noels, K. A. (2009). The internalisation of language learning into the self and social identity. In Dörnyei Z, & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 295-313). Multilingual Matters.
- Noels, K. A., Pelletier, L.G., Cle´ment, R., & Vallerand, R.J. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory. Language Learning, 50, 57-85.
- Okyar, H. (2023). Foreign language speaking anxiety and its link to speaking self-efficacy, fear of negative evaluation, self-perceived proficiency and gender. Science Insights Education Frontiers, 17(2), 2715-2731.
- Orakcı, Ş., Aktan, O. ve Toraman, Ç. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce özerklik algısı, kaygısı ve özyeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 424-450.
- Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
- Sabti, A. A., Md Rashid, S., Nimehchisalem, V., & Darmi, R. (2019). The Impact of writing anxiety, writing achievement motivation, and writing self-efficacy on writing performance: A correlational study of Iraqi tertiary EFL Learners. SAGE open, 9(4), 2158244019894289. https://doi.org/10.1177/2158244019894289
- Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 269-290.
- Sallabaş, M. E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler için konuşma öz yeterlik ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 261-270.
- Schunk, D. H. (1985). Self‐efficacy and classroom learning. Psychology in the Schools, 22(2), 208-223.
- Schunk, D. H., Meece, J. L., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Pearson.
- Sevim, O. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyon: Bir ölçek geliştirme çalışması. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 65, 567-586.
- Şener, S., & Erol, İ. K. (2017). Motivational orientations and self-efficacy beliefs of Turkish students towards EFL learning. Eurasian Journal of Educational Research, 16(67).
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
- Tılfarlıoğlu, F. Y., & Cinkara, E. (2009). Self-efficacy in EFL: Difference among proficiency groups and relationship with success. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 3(2), 129-142.
- Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 2(8), 132-147.
- Türker, M. S. ve Çelik, H. (2022). Investigation of Syrian refugees’ motivations for learning Turkish. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(1), 65-74.
- Ülper, H. (2020). Yabancı Öğrencilerin Türkçe Söyleyiş Akıcılıklarına İlişkin Algılarını Etkileyen Etmenler. Başkent University Journal of Education, 7(2), 328-338.
- Yağmur, Ş. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin motivasyon durumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1628-1639. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1001250
- Zhang, X., Ardasheva, Y., & Austin, B. W. (2020). Self-efficacy and English public speaking performance: A mixed method approach. English for Specific Purposes, 59, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.02.001
- Zhang, X., Dai, S., Ardasheva, Y., & Hong, Y. (2023). Relationships among english language proficiency, self-efficacy, motivation, motivational ıntensity, and achievement in an ESP/EAP context. Journal of Psycholinguistic Research, 3019-3038. https://doi.org/10.1007/s10936-023-10034-9