Amaç: Bu çalışma, farklı iş modelleri uygulayan 19 küresel havayolu şirketine odaklanarak, havacılık endüstrisinde çevresel etkinliğin kapsamlı bir analizini yapmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma, 2017'den 2022'ye kadar Veri Zarflama Analizi'ni kullanarak Yakıt Tüketimi, Ücretli yolcu Kilometresi, Sera Gazı Emisyonları ve Toplam Gelir gibi girdi ve çıktı değişkenlerine dayanarak etkinlik seviyelerini ölçmektedir.
Bulgular: Araştırma Bulguları, Alaska Airlines (VRS = 1), Lufthansa (VRS = 1), Spirit Airlines (VRS = 1) ve Delta Air Lines'ın (VRS = 1) sürekli olarak çevresel etkinlik sınırında faaliyet gösterdiğini ve girdi ve çıktı değerleri arasında orantılı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır.
Özgünlük: Havacılık endüstrisinin dinamik doğası ve çevresel girişimlerin ekonomik etkileri, havayollarının sürdürülebilirlik çabalarını anlamada daha derinlemesine bir yaklaşıma ihtiyaç duymaktadır. Politika yapıcılara, Sürdürülebilir Havacılık Yakıtlarının etkili bir şekilde tanıtılması ve havacılıkla ilgili sera gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik geniş ölçekli stratejiler gibi önlemleri göz önünde bulundurmaları önerilmektedir.
Purpose: This study conducts a comprehensive analysis of environmental efficiency in the aviation industry, focusing on 19 global airline companies employing diverse business models.
Methodology: Utilizing Data Envelopment Analysis for 2017 to 2022, the research quantifies efficiency levels based on input and output variables, including Fuel Consumption, Revenue Passenger Kilometers, Greenhouse Gas Emissions, and Total Income.
Findings: Noteworthy findings reveal that Alaska Airlines (VRS=1), Lufthansa (VRS=1), Spirit Airlines (VRS=1), and Delta Air Lines (VRS=1) consistently operated at the environmental efficiency frontier, showcasing a proportional relationship between input and output values.
Originality: The dynamic nature of the aviation industry, coupled with the economic implications of environmental initiatives, necessitates a nuanced understanding of airlines' sustainability efforts. Policymakers are urged to consider measures such as the effective introduction of Sustainable Aviation Fuels and large-scale strategies to reduce aviation-related greenhouse gas emissions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation, Logistics and Supply Chains (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2025 |
Submission Date | July 29, 2024 |
Acceptance Date | January 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 59 Issue: 2 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)