This study aims to pedagogically analyze the first ten piécétudes from Roland Dyens’s Les 100 de Roland Dyens album. Based on a constructivist learning approach, document analysis was employed to explore how Dyens’s innovative piécétude concept—combining technical exercises with musical pieces—contributes to guitar education and supports students' musical development. The term piécétude eliminates the distinction between technical studies and musical works, allowing students to enhance their technical skills within a musical context. Each piece was examined under the categories of general characteristics, suggestions for teachers and students, and difficulty level. The findings demonstrate that Dyens’s piécétudes transform technical practice from a monotonous routine into an artistic and creative experience. The integration of diverse musical styles enables students to explore various timbres, improve their interpretative abilities, and develop a deeper understanding of musical expression. By merging technical and musical elements, these works provide learners with an engaging and holistic educational resource. This study underscores the significance of constructivist approaches in guitar pedagogy, emphasizing how piécétudes serve as effective tools that simultaneously foster both technical proficiency and musical artistry.
Roland Dyens classical guitar education constructivist approach pedagogical analysis piécétude concept
This work has been supported by Anadolu University Scientific Research Projects Coordination Unit under grant number #226 - 2005E071.
Anadolu University
#226 - 2005E071
Bu çalışma, Roland Dyens’in Les 100 de Roland Dyens albümünde yer alan ilk on piécétude’un pedagojik açıdan incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temel alınarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın odağında, Dyens’in müzikal ve teknik unsurları bir araya getirdiği yenilikçi piécétude kavramının gitar eğitimindeki yeri ve öğrencilerin müzikal gelişimine olan katkısı bulunmaktadır. Piécétude terimi, teknik çalışmalar ile müzikal eserler arasındaki ayrımı ortadan kaldırarak öğrencilerin teknik becerilerini bir müzik parçası içerisinde geliştirmelerine olanak tanımaktadır. Analiz sürecinde her bir eser; genel özellikleri, öğretmen ve öğrenciye yönelik öneriler ile zorluk seviyesi başlıkları altında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, Dyens’in piécétude’lar aracılığıyla teknik çalışmaları monoton bir süreçten çıkarıp, öğrencilere sanatsal ve yaratıcı bir deneyim sunduğunu göstermektedir. Özellikle çok yönlü müzikal stillerin bir arada kullanılması, öğrencilerin farklı tınıları keşfetmesine ve yorum becerilerini geliştirmesine olanak sağlamaktadır. Araştırma, gitar pedagojisinde yapılandırmacı yaklaşımın önemine dikkat çekmekte ve piécétude’ların öğrencilerin hem teknik hem de müzikal yönlerini eş zamanlı olarak destekleyen bir öğrenme aracı olarak kullanımını vurgulamaktadır.
Roland Dyens klasik gitar eğitimi yapılandırmacı yaklaşım pedagojik analiz piécétude kavramı
#226 - 2005E071
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Composition in Western Classical Music, Interpretation in Western Classical Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | #226 - 2005E071 |
Early Pub Date | May 2, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 1, 2025 |
Acceptance Date | April 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |