Dostlar Konağı, yeni Ankaralı müziğinin icra edildiği ve Ankara yöresi halk oyunlarının oynandığı bir eğlence mekânıdır. Araştırmada, yeni Ankaralı müzik scene içerisinde, Ankaralı müziğinin üretildiği ve tüketildiği bir canlı performans mekânı olarak son yıllarda oldukça popülerleşen Dostlar Konağı’nın ne gibi müzik/eğlence pratikleri içerdiği, hangi toplumsal sebeplere bağlı olarak ilgi gördüğü ve buradaki programlara katılanların etkinliğe yönelik duygu ve düşüncelerinin neler olduğu gibi çeşitli sorular ele alınmıştır. Bu bağlamda, Ankaralı müziğinin güncel bir performans mekânı olan Dostlar Konağı’nın, çeşitli kavramsal araçlardan yararlanılarak farklı boyutlarda analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel paradigmanın etnografik veri toplama tekniklerinden gözlem, görüşme ve içerik analizi yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırma neticesinde, Dostlar Konağı’nın, Ankaralı müziğini içki ve kadın gibi unsurlardan arındırarak muhafazakâr bir eğlence tarzı oluşturduğu ve Ankaralı müziğinin merkezde olduğu kentli eğlence anlayışına toplumsal değerler açısından meşrû bir alternatif yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, Dostlar Konağı’nın içki ve kadın unsurlarını barındırmaması, güçlü bir icracı-dinleyici etkileşimi içermesi ve karnavalesk bir sosyal ortama sahip olması gibi sebeplerle Seymen âlemlerinden, köy odası sohbetlerinden ve pavyon/gazino türü eğlence anlayışlarından daha farklı ve özgün bir konumda olduğu tespit edilmiştir. Ankaralı eğlence anlayışında, Dostlar Konağı’nda somutlaşan bir dönüşüm sürecinin yaşandığı öne sürülmüş, bu eğlencenin ekonomik açıdan toplumun her kesimi tarafından ulaşılabilir olması da dikkate alındığında mekânın bu derece ilgi görmesinin ardında sözü edilen sosyal ve ekonomik sebeplerin bulunduğuna kanaat getirilmiştir.
Bu araştırma, bilimsel araştırmalar etiği açısından Çankırı Karatekin Üniversitesi Etik Kurul Komisyonu’nun 20.12.2024 tarihindeki 49 numaralı toplantısında incelenmiş ve uygulanabilirliği konusunda sakınca görülmemiştir.
Dostlar Konağı is an entertainment venue where new Ankara music is performed and folk dances from the Ankara region are performed. In the research, various questions were addressed such as what kind of music/entertainment practices Dostlar Konağı which has become quite popular in recent years as a live performance venue where Ankaralı music is produced and consumed, what the social motives are behind its getting so much attention, and what are the feelings and thoughts of those who attend the programs towards the event. Thereby, it is aimed to analyse Dostlar Konağı, a new performance space of Ankara music, in different dimensions by using various conceptual tools. In the research, interview and content analysis methods are used, which are ethnographic data collection techniques of the qualitative paradigm. The research concluded that Dostlar Konağı created a conservative entertainment style by purifying Ankara music from elements such as drinking and women, and created a legitimate alternative to the urban entertainment concept centred on Ankara music in terms of social values. Morever it is found out that Dostlar Konağı is in a different position from seymen revels, village room conversations and pavilion type entertainment for reasons such as not containing alcohol and women, having a strong performer-audience interaction and a carnivalesque social environment. Finally, it has been suggested that there has been a transformation process in the entertainment perception of Ankara, which has been embodied in Dostlar Konağı, and considering that this entertainment is economically accessible to all segments of society, it has been concluded that there are social and economic reasons behind the place’s attracting such great interest.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 11, 2025 |
Acceptance Date | May 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |