This research was conducted to examine the interest in music and the level of recognizing musical instruments visually and aurally among 8th-grade middle school students. In the study, students' interest in music and their ability to recognize musical instruments were comparatively analyzed based on gender, music genre preferences, and the level of interest in music within their families. The research utilized the relational survey model, one of the quantitative research methods, and the population of the study consisted of middle school students in the province of Konya. The research sample comprised a total of 642 students, including 326 female and 316 male students, who were studying in middle schools in the Meram, Karatay, and Selçuklu districts of Konya and voluntarily participated in the study. As data collection tools, the "Interest in Music Scale" developed by Hakan Okay and colleagues, and the "Musical Instrument Recognition Test" prepared by the researcher were used. The Interest in Music Scale is a five-point Likert-type scale consisting of 29 items and divided into five sub-dimensions. The Musical Instrument Recognition Test is a multiple-choice test (with 4 options) aimed at measuring students' ability to recognize musical instruments both visually and aurally. The reliability of the test was ensured through KR-20 reliability analysis, item difficulty index, standard deviation, and item discrimination analyses conducted on pilot application data.
According to the research findings, while students' attitudes towards singing were positive and high, their attitudes towards playing musical instruments and attending concerts were negative and low. Students' levels of recognizing musical instruments were found to be high both visually and aurally. No significant difference was observed in the level of interest in music based on gender. Additionally, it was concluded that there is a significant and positive relationship between students' interest in music and their level of recognizing musical instruments.
Bu araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin müziğe olan ilgileri ile çalgıları görsel ve işitsel olarak tanıma düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin müziğe olan ilgileri ve çalgıları tanıma becerileri cinsiyet, müzik türü tercihleri ve ailede müziğe olan ilgi durumlarına göre karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılan çalışmanın evrenini Konya ilindeki ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma örneklemi ise Konya'nın Meram, Karatay ve Selçuklu ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören ve gönüllü olarak katılan 326 kız ve 316 erkek olmak üzere toplam 642 öğrenciden oluşmuştur.
Veri toplama aracı olarak, Hakan Okay ve arkadaşları tarafından geliştirilen "müziğe yönelik ilgi ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "çalgıları tanıma testi" kullanılmıştır. Müziğe yönelik ilgi ölçeği, 29 maddeden oluşan ve 5 alt boyuta ayrılan beşli Likert tipi bir ölçektir. Çalgıları tanıma testi ise çoktan seçmeli (4 seçenekli) bir test olup, öğrencilerin çalgıları görsel ve işitsel olarak tanıma düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Testin güvenilirliği, pilot uygulama verileri üzerinde KR-20 güvenirlik analizi, madde güçlük indeksi, standart sapma ve madde ayırt edicilik analizleri ile sağlanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin şarkı söylemeye yönelik tutumları olumlu ve yüksek düzeyde iken, çalgı çalmaya ve konsere gitmeye yönelik tutumları olumsuz ve düşük düzeyde çıkmıştır. Öğrencilerin çalgıları tanıma düzeyleri ise hem görsel hem işitsel olarak yüksek bulunmuştur. Cinsiyet durumuna göre müziğe yönelik ilgi düzeylerinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Ayrıca, öğrencilerin müziğe olan ilgileri ile çalgıları tanıma düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 13, 2025 |
Acceptance Date | April 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |