Research Article
BibTex RIS Cite

COMPARATIVE ANALYSIS OF MUSICAL INTEREST AND INSTRUMENT RECOGNITION: A CASE STUDY OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 73 - 87
https://doi.org/10.51576/ymd.1656990

Abstract

This research was conducted to examine the interest in music and the level of recognizing musical instruments visually and aurally among 8th-grade middle school students. In the study, students' interest in music and their ability to recognize musical instruments were comparatively analyzed based on gender, music genre preferences, and the level of interest in music within their families. The research utilized the relational survey model, one of the quantitative research methods, and the population of the study consisted of middle school students in the province of Konya. The research sample comprised a total of 642 students, including 326 female and 316 male students, who were studying in middle schools in the Meram, Karatay, and Selçuklu districts of Konya and voluntarily participated in the study. As data collection tools, the "Interest in Music Scale" developed by Hakan Okay and colleagues, and the "Musical Instrument Recognition Test" prepared by the researcher were used. The Interest in Music Scale is a five-point Likert-type scale consisting of 29 items and divided into five sub-dimensions. The Musical Instrument Recognition Test is a multiple-choice test (with 4 options) aimed at measuring students' ability to recognize musical instruments both visually and aurally. The reliability of the test was ensured through KR-20 reliability analysis, item difficulty index, standard deviation, and item discrimination analyses conducted on pilot application data.
According to the research findings, while students' attitudes towards singing were positive and high, their attitudes towards playing musical instruments and attending concerts were negative and low. Students' levels of recognizing musical instruments were found to be high both visually and aurally. No significant difference was observed in the level of interest in music based on gender. Additionally, it was concluded that there is a significant and positive relationship between students' interest in music and their level of recognizing musical instruments.

References

  • Afacan, Ş. ve Özgür, Ü. (2016). 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. UHMAD Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, 7: 1-24. ID:54 K:104.
  • Akbaş, B. Z., Kaleli, Y. S., & Özdek, A. (2021). Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Bağlama Ders Kitaplarındaki Alıştırma ve İlgili Türkülerin Hedef Davranış Bakımından İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5.
  • Baydağ, C. (2019). Üniversitelerin Farklı Lisans Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Müziğe Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 145–158.
  • Biricik, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Müziğe Yönelik İlgilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı Müzik Bilimleri Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 34.Basım.
  • Kashdan, T. B. (2004). Curiosity. C. Peterson, and M. E. Seligman (Ed). Characterstrengthsandvirtues: A handbookandclassification (s. 125-141). Oxford UniversityPress
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk Eğitim Sistemindeki Yapılanma Sürecinde Müzik Öğretmeni Modelleri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Levent, A. (2013). İlköğretimde Müzik Öğretmeninin Kullandığı Çalgının Öğrencinin Derse İlişkin Tutumuna Etkisi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Okay, H. H., Gençel-Ataman, Ö. ve Kırtak-Ad, V. N. (2015). Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği (MYİÖ)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 51, 62-71.
  • Özgüven, İ.E.(1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Öztopalan, E. (2007). İlköğretim Düzeyindeki Özel Okullar İle Devlet Okullarının 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumları Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, İzmir.
  • Silvia, P. J. (2006). Exploring The Psychology Of Interest. Oxford University Press

MÜZİĞE YÖNELİK İLGİ İLE ÇALGILARI TANIMA DURUMUNUN KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 73 - 87
https://doi.org/10.51576/ymd.1656990

Abstract

Bu araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin müziğe olan ilgileri ile çalgıları görsel ve işitsel olarak tanıma düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin müziğe olan ilgileri ve çalgıları tanıma becerileri cinsiyet, müzik türü tercihleri ve ailede müziğe olan ilgi durumlarına göre karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılan çalışmanın evrenini Konya ilindeki ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma örneklemi ise Konya'nın Meram, Karatay ve Selçuklu ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören ve gönüllü olarak katılan 326 kız ve 316 erkek olmak üzere toplam 642 öğrenciden oluşmuştur.
Veri toplama aracı olarak, Hakan Okay ve arkadaşları tarafından geliştirilen "müziğe yönelik ilgi ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "çalgıları tanıma testi" kullanılmıştır. Müziğe yönelik ilgi ölçeği, 29 maddeden oluşan ve 5 alt boyuta ayrılan beşli Likert tipi bir ölçektir. Çalgıları tanıma testi ise çoktan seçmeli (4 seçenekli) bir test olup, öğrencilerin çalgıları görsel ve işitsel olarak tanıma düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Testin güvenilirliği, pilot uygulama verileri üzerinde KR-20 güvenirlik analizi, madde güçlük indeksi, standart sapma ve madde ayırt edicilik analizleri ile sağlanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin şarkı söylemeye yönelik tutumları olumlu ve yüksek düzeyde iken, çalgı çalmaya ve konsere gitmeye yönelik tutumları olumsuz ve düşük düzeyde çıkmıştır. Öğrencilerin çalgıları tanıma düzeyleri ise hem görsel hem işitsel olarak yüksek bulunmuştur. Cinsiyet durumuna göre müziğe yönelik ilgi düzeylerinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Ayrıca, öğrencilerin müziğe olan ilgileri ile çalgıları tanıma düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Afacan, Ş. ve Özgür, Ü. (2016). 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. UHMAD Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, 7: 1-24. ID:54 K:104.
  • Akbaş, B. Z., Kaleli, Y. S., & Özdek, A. (2021). Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Bağlama Ders Kitaplarındaki Alıştırma ve İlgili Türkülerin Hedef Davranış Bakımından İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5.
  • Baydağ, C. (2019). Üniversitelerin Farklı Lisans Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Müziğe Yönelik İlgi Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 145–158.
  • Biricik, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Müziğe Yönelik İlgilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı Müzik Bilimleri Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 34.Basım.
  • Kashdan, T. B. (2004). Curiosity. C. Peterson, and M. E. Seligman (Ed). Characterstrengthsandvirtues: A handbookandclassification (s. 125-141). Oxford UniversityPress
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk Eğitim Sistemindeki Yapılanma Sürecinde Müzik Öğretmeni Modelleri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Levent, A. (2013). İlköğretimde Müzik Öğretmeninin Kullandığı Çalgının Öğrencinin Derse İlişkin Tutumuna Etkisi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Okay, H. H., Gençel-Ataman, Ö. ve Kırtak-Ad, V. N. (2015). Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği (MYİÖ)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 51, 62-71.
  • Özgüven, İ.E.(1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Öztopalan, E. (2007). İlköğretim Düzeyindeki Özel Okullar İle Devlet Okullarının 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumları Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, İzmir.
  • Silvia, P. J. (2006). Exploring The Psychology Of Interest. Oxford University Press
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Beliz Ziyade Akbaş 0000-0002-4177-5772

Yavuz Selim Kaleli 0000-0001-5713-7399

Early Pub Date May 4, 2025
Publication Date
Submission Date March 13, 2025
Acceptance Date April 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Akbaş, B. Z., & Kaleli, Y. S. (2025). MÜZİĞE YÖNELİK İLGİ İLE ÇALGILARI TANIMA DURUMUNUN KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 73-87. https://doi.org/10.51576/ymd.1656990