Research Article
BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION OF THE PRIVATE INSTITUTIONS PROVIDING AMATEUR CLASSICAL MUSIC INSTRUMENT TRAINING IN ESKİŞEHİR

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 210 - 248
https://doi.org/10.51576/ymd.1660088

Abstract

ABSTRACT
In this study, private amateur educational institutions providing classical music instrument training in Eskişehir were examined. Music education is carried out in three different fields: general, vocational and private amateur. There are three different types of music education: amateur, vocational and general. Amateur music education is an important branch of music education that is offered in private courses and institutions to people who have a passion and interest in music. It offers many emotional and cognitive benefits to these individuals. Scientifically, it is determined and recommended that instrument training received at an early age has many benefits. For this reason, amateur institutions that provide instrument training are important. The study group of the research consists of 4 courses and 4 private schools approved by the Ministry of National Education that provide classical music instrument training in Eskişehir. The aim was to analyse this training in terms of quality, continuity, purpose, interest, achievements, needs and problems by interviewing the managers and trainers in these institutions. In addition, information was obtained from the students who received training through a questionnaire, and their perspectives, expectations and achievements on instrument training were determined. Since it is aimed to examine the private courses and private schools providing private classical music instrument training in Eskişehir in a multidimensional way, the research was carried out with a qualitative research method and designed as a case study and the Nvivo 14 qualitative data analysis programme was used with inductive analysis in all data. With this study, which will contribute to other researches on amateur music training, it is aimed to determine the location of Eskişehir, to spread and develop it by bringing problems and solution suggestions. The research concluded that amateur classical music instrument training in Eskişehir is at a good level in terms of quality, prevalence, and demand, but studies can be carried out on issues such as curriculum, solfege education, work programme, choice of instruments, continuity of education, and financial and moral support for talented students.

Project Number

Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir

References

  • Aksoy, Y., Güçlü, O. ve Nayir, A. E. (2020). Özel müzik kurslarının pandemi sürecindeki uzaktan eğitim durumları. Millî Eğitim, 49(1), 947-967. https://doi.org/10.37669/milliegitim.827709
  • Baylan, B. (2021). İstanbul’daki MEB’e bağlı özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research in education : An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research : Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative Research. N.J.:Merrill, Upper Saddle River.
  • Gençel-Ataman, Ö. ve Güler, İ. (2021). Özengen çalgı eğitimi alan bireylerin çalgı çalmayı öğrenmeye yönelik görüşleri (Çanakkale ve Balıkesir örneği). Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 267-287. doi: 10.23863/kalem.2021.192
  • Güleç, V. (2018). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda klarnet eğitimine yönelik öğretmen görüşleri (Ankara ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İmik, Ü., ve Dönmez, Y. E. (2017). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda Türk Müziği ilgisi: Malatya örneği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 114-128. https://doi.org/10.22252/ijca.373484
  • Kesendere, Y. (2018). Bursa'da özengen keman eğitimi alan bireylerin keman eğitimine yönelik video desteği kullanımının etkilerinin değerlendı̇rı̇lmesı̇. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Mert, H. ve Gündemir, İ. O. (2024). Müzik ve kardiyovasküler sağlık: Müzik dinlemenin ve icra etmenin kalp üzerindeki etkileri. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(3), 433-454. https://doi.org/10.51576/ymd.1534815
  • Oğuz, T. G., Kaleli, Y. S. ve Mustul, Ö. (2021). Özengen keman eğitimi sürecine yönelik öğretmen görüşleri (Konya ili örneği). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2127-2151. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/67470/892686
  • Özden, B. ve Özdemir, S. (2023). Özengen müzik eğitimi kurumlarında ve BİLSEM’de çalgı derslerini yürüten eğitimcilerin karşılaştığı problemler (Sivas ili örneği). International Journal of Eurasia Social Sciences, 14(52), 558-572. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3295
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications.
  • Sarı, A. (2021). Adana İli Seyhan ve Çukurova İlçelerinde verilen özengen müzik eğitimine ilişkin görüşler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Tepeli, H. (2018). Ankara’daki özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ünlüer, S. (2010). Engelliler Entegre Yüksekokulu’ndaki bilgi ve iletişim teknolojileri entegrasyonu sürecinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yiğit, N. ve Özdek, A. (2010). Özengen müzik eğitiminde klasik gitar eğitimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 313-329. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219516
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: design and methods. Sage Publications.

ESKİŞEHİR’DE ÖZENGEN KLASİK MÜZİK ÇALGI EĞİTİMİ VEREN ÖZEL KURUMLARIN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 210 - 248
https://doi.org/10.51576/ymd.1660088

Abstract

ÖZ
Bu çalışmada Eskişehir’de klasik müzik çalgı eğitimi veren özengen (amatör) eğitim kurumları incelenmiştir. Müzik eğitimi genel, mesleki ve özengen olmak üzere üç ayrı alanda yapılmaktadır. Müzik eğitimin önemli bir alt basamağı olan özengen eğitim, müzik sevgisi ve ilgisi olan bireylerin başvurduğu özel kurs ve kurumlarda yapılmaktadır ve eğitim alanlara hem duygusal hem de bilişsel yönde birçok kazanım sağlamaktadır. Bilimsel olarak erken yaşta alınan çalgı eğitiminin birçok yararı olduğu tespit edilmekte ve önerilmektedir. Özengen çalgı eğitimi veren kurumlar bu nedenle önemlidir. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir’de klasik müzik çalgı eğitimi veren Millî Eğitim Bakanlığı onaylı 4 kurs ve 4 özel okul oluşturmaktadır. Bu kurumlardaki yönetici ve eğitmenlerle görüşmeler yapılarak bu eğitimin nitelik, süreklilik, amaç, ilgi, elde edilen kazanımlar, gereksinimler ve sorunlar bakımından incelenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca eğitim alan öğrencilerden anket yoluyla bilgi elde edilmiş onların da çalgı eğitimine bakış açıları, beklentileri ve kazanımları belirlenmiştir. Eskişehir’de özengen klasik müzik çalgı eğitimi veren özel kurs ve özel okulların çok yönlü incelenmesi amaçlandığından, araştırma nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş, durum çalışması (case study) olarak desenlenmiş ve tüm verilerde tümevarım analizi ile Nvivo 14 nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Yapılacak özengen müzik eğitimi araştırmalarına katkı sağlayacak bu çalışma ile Eskişehir’in yerinin belirlenmesi sorunları ve çözüm önerileri getirilerek yaygınlaşması ve gelişmesi amaçlanmıştır. Yapılan araştırmayla Eskişehir’de özengen klasik müzik çalgı eğitiminin nitelik, yaygınlık ve talep yönünden iyi bir düzeyde olduğu bununla birlikte müfredat, solfej eğitimi, çalışma programı, çalgı seçimi, eğitimin sürekliliği ve yetenekli öğrencilerin maddi ve manevi yönden desteklenmesi gibi konularla ilgili çalışmalar yapılabileceği sonucuna varılmıştır.

Supporting Institution

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir

Thanks

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi'ne verdikleri destekler için teşekkür ederim.

References

  • Aksoy, Y., Güçlü, O. ve Nayir, A. E. (2020). Özel müzik kurslarının pandemi sürecindeki uzaktan eğitim durumları. Millî Eğitim, 49(1), 947-967. https://doi.org/10.37669/milliegitim.827709
  • Baylan, B. (2021). İstanbul’daki MEB’e bağlı özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research in education : An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research : Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative Research. N.J.:Merrill, Upper Saddle River.
  • Gençel-Ataman, Ö. ve Güler, İ. (2021). Özengen çalgı eğitimi alan bireylerin çalgı çalmayı öğrenmeye yönelik görüşleri (Çanakkale ve Balıkesir örneği). Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 267-287. doi: 10.23863/kalem.2021.192
  • Güleç, V. (2018). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda klarnet eğitimine yönelik öğretmen görüşleri (Ankara ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İmik, Ü., ve Dönmez, Y. E. (2017). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda Türk Müziği ilgisi: Malatya örneği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 114-128. https://doi.org/10.22252/ijca.373484
  • Kesendere, Y. (2018). Bursa'da özengen keman eğitimi alan bireylerin keman eğitimine yönelik video desteği kullanımının etkilerinin değerlendı̇rı̇lmesı̇. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Mert, H. ve Gündemir, İ. O. (2024). Müzik ve kardiyovasküler sağlık: Müzik dinlemenin ve icra etmenin kalp üzerindeki etkileri. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(3), 433-454. https://doi.org/10.51576/ymd.1534815
  • Oğuz, T. G., Kaleli, Y. S. ve Mustul, Ö. (2021). Özengen keman eğitimi sürecine yönelik öğretmen görüşleri (Konya ili örneği). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2127-2151. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/67470/892686
  • Özden, B. ve Özdemir, S. (2023). Özengen müzik eğitimi kurumlarında ve BİLSEM’de çalgı derslerini yürüten eğitimcilerin karşılaştığı problemler (Sivas ili örneği). International Journal of Eurasia Social Sciences, 14(52), 558-572. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3295
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications.
  • Sarı, A. (2021). Adana İli Seyhan ve Çukurova İlçelerinde verilen özengen müzik eğitimine ilişkin görüşler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Tepeli, H. (2018). Ankara’daki özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ünlüer, S. (2010). Engelliler Entegre Yüksekokulu’ndaki bilgi ve iletişim teknolojileri entegrasyonu sürecinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yiğit, N. ve Özdek, A. (2010). Özengen müzik eğitiminde klasik gitar eğitimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 313-329. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219516
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: design and methods. Sage Publications.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Özlem Koçyiğit 0000-0002-9169-1665

Project Number Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir
Early Pub Date May 15, 2025
Publication Date
Submission Date March 18, 2025
Acceptance Date April 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Koçyiğit, Ö. (2025). ESKİŞEHİR’DE ÖZENGEN KLASİK MÜZİK ÇALGI EĞİTİMİ VEREN ÖZEL KURUMLARIN İNCELENMESİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 210-248. https://doi.org/10.51576/ymd.1660088