ABSTRACT
In this study, private amateur educational institutions providing classical music instrument training in Eskişehir were examined. Music education is carried out in three different fields: general, vocational and private amateur. There are three different types of music education: amateur, vocational and general. Amateur music education is an important branch of music education that is offered in private courses and institutions to people who have a passion and interest in music. It offers many emotional and cognitive benefits to these individuals. Scientifically, it is determined and recommended that instrument training received at an early age has many benefits. For this reason, amateur institutions that provide instrument training are important. The study group of the research consists of 4 courses and 4 private schools approved by the Ministry of National Education that provide classical music instrument training in Eskişehir. The aim was to analyse this training in terms of quality, continuity, purpose, interest, achievements, needs and problems by interviewing the managers and trainers in these institutions. In addition, information was obtained from the students who received training through a questionnaire, and their perspectives, expectations and achievements on instrument training were determined. Since it is aimed to examine the private courses and private schools providing private classical music instrument training in Eskişehir in a multidimensional way, the research was carried out with a qualitative research method and designed as a case study and the Nvivo 14 qualitative data analysis programme was used with inductive analysis in all data. With this study, which will contribute to other researches on amateur music training, it is aimed to determine the location of Eskişehir, to spread and develop it by bringing problems and solution suggestions. The research concluded that amateur classical music instrument training in Eskişehir is at a good level in terms of quality, prevalence, and demand, but studies can be carried out on issues such as curriculum, solfege education, work programme, choice of instruments, continuity of education, and financial and moral support for talented students.
Music instrument training classical music instrument training amateur instrument training amateur instrument training in Eskişehir
Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir
ÖZ
Bu çalışmada Eskişehir’de klasik müzik çalgı eğitimi veren özengen (amatör) eğitim kurumları incelenmiştir. Müzik eğitimi genel, mesleki ve özengen olmak üzere üç ayrı alanda yapılmaktadır. Müzik eğitimin önemli bir alt basamağı olan özengen eğitim, müzik sevgisi ve ilgisi olan bireylerin başvurduğu özel kurs ve kurumlarda yapılmaktadır ve eğitim alanlara hem duygusal hem de bilişsel yönde birçok kazanım sağlamaktadır. Bilimsel olarak erken yaşta alınan çalgı eğitiminin birçok yararı olduğu tespit edilmekte ve önerilmektedir. Özengen çalgı eğitimi veren kurumlar bu nedenle önemlidir. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir’de klasik müzik çalgı eğitimi veren Millî Eğitim Bakanlığı onaylı 4 kurs ve 4 özel okul oluşturmaktadır. Bu kurumlardaki yönetici ve eğitmenlerle görüşmeler yapılarak bu eğitimin nitelik, süreklilik, amaç, ilgi, elde edilen kazanımlar, gereksinimler ve sorunlar bakımından incelenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca eğitim alan öğrencilerden anket yoluyla bilgi elde edilmiş onların da çalgı eğitimine bakış açıları, beklentileri ve kazanımları belirlenmiştir. Eskişehir’de özengen klasik müzik çalgı eğitimi veren özel kurs ve özel okulların çok yönlü incelenmesi amaçlandığından, araştırma nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş, durum çalışması (case study) olarak desenlenmiş ve tüm verilerde tümevarım analizi ile Nvivo 14 nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Yapılacak özengen müzik eğitimi araştırmalarına katkı sağlayacak bu çalışma ile Eskişehir’in yerinin belirlenmesi sorunları ve çözüm önerileri getirilerek yaygınlaşması ve gelişmesi amaçlanmıştır. Yapılan araştırmayla Eskişehir’de özengen klasik müzik çalgı eğitiminin nitelik, yaygınlık ve talep yönünden iyi bir düzeyde olduğu bununla birlikte müfredat, solfej eğitimi, çalışma programı, çalgı seçimi, eğitimin sürekliliği ve yetenekli öğrencilerin maddi ve manevi yönden desteklenmesi gibi konularla ilgili çalışmalar yapılabileceği sonucuna varılmıştır.
Müzik çalgı eğitimi klasik müzik çalgı eğitimi özengen çalgı eğitimi Eskişehir’de özengen çalgı eğitimi
Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir
Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi'ne verdikleri destekler için teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından SBA-2024-1883 nolu proje kapsamında desteklenmiştir |
Early Pub Date | May 15, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 18, 2025 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |