Research Article
BibTex RIS Cite

PİYANO ÖĞRETİMİNDE CARL CZERNY OP.599 METODUNDA YER ALAN ETÜDLERİN İCRASINA YÖNELİK ÇALIŞMA ÖNERİSİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 249 - 271
https://doi.org/10.51576/ymd.1661130

Abstract

ÖZ
Bu araştırma, başlangıç piyano öğretiminde sıkça kullanılan C. Czerny Op.599 Metodunda yer alan etüdlerin çalışılmasına yönelik çalışma önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bilindiği üzere piyano öğretiminde kullanılan etüdler; öğrencinin teknik ve müzikal kabiliyetini geliştiren son derece önemli materyaller arasında yer almaktadır. Piyano öğretiminde başarıya ulaşılabilmesi için, başlangıç seviyesinde kullanılan etüdlerin teknik ve müzikal anlamda incelenmesi gerekmektedir. Konu ile ilgili araştırmalardan elde edilen sonuçlara göre, teknik çalışma ve etüt çalışmaları yapmayan öğrencilerin, düzenli bir şekilde etüt ve teknik çalışma yapan öğrencilere göre uygulamalarda yetersiz kaldıkları görülmüştür. Bu duruma yönelik olarak piyano öğrencilerinin hem teknik hem de müzikal anlamda başarıya ulaşabilmeleri için, etüt çalışmalarını düzenli uygulayarak, piyano literatüründe yer alan diğer eserlerin icralarına anlamlı bir etkisi olabileceği tahmin edilmiştir. Bilindiği üzere Carl Czerny Op. 599 metodu; özellikle başlangıç piyano öğretimi sürecinde oldukça etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bundan dolayı, yapılan çalışma ile hem öğrencileri bilinçlendirebilmek hem de performanslarına olumlu katkı sağlamak da amaçlanmıştır. Araştırma çerçevesinde konu uzmanları ile görüşülerek piyano öğretiminde en yaygın kullanılan eserler belirlenmiş, eserlerin çalışılmasına ilişkin haftalık çalışma programları oluşturulmuştur. Araştırma süreci için piyano öğretiminde kullanılan C. Czerny Op. 599 metodunda yer alan 45, 61 ve 88 numaralı etütler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan C. Czerny Op. 599 metodunda yer alan 45, 61 ve 88 numaralı etütlerin çalışma süreci için, eser içerisinde biçim öğeleri belirlenmiştir. Eserler icra yönünden incelenerek, pasajlara yönelik öneriler getirilmiştir. Araştırma, döküman analizi ve kaynak tarama yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir çalışma modelinde olup; araştırma içerisinde kullanılan etütlerin bestecisi hakkında belgesel tarama yoluyla kaynaklar toplanmıştır.

References

  • Ahmetoğlu, F. (2020). Carl Czerny Op.299 Etütlerinin Analizi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • Akçakaya, Y.K., Kalkan, A. (2024). 2003-2008 Yıllarında Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan 9. Sınıf Gitar Eğitimi Ders Kitaplarının İçerik ve İcra Bakımından İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(159), 293-309.
  • Ayata, Z. E. (2020). Carl Czerny’ in Pianoforte - Schule Eserinin Üçüncü Bölümü Von Dem Vortrage’ in (Duygulu Çalma Üzerine) Yoruma ve Yorumculara Olan Katkıları. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (59), 2514-2525.
  • Bıyıklıoğlu, Z. O., (2024). Piyano Başlangıç Eğitiminde Kullanılan Czerny Op. 599, Czerny Op. 299, Czerny 136, Czerny Op. 636, Burgmüller Op.100, Duvernoy Op.176 ve Berens Op. 61Etütlerinin İncelenmesi. Online Journal of Music Science, 9 (1), 329-364.
  • Bozbey, O. (2022). Carl Czerny Op. 740 “The Art of Finger Dexterity” Etütlerinin Analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Demir, F. (2022). Carl Czerny Piyano Etütlerinin Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Piyano Derslerinde Yer Alan Teknik Becerilere Göre Uygulanabilirliği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Elik, T. (2021). Carl Czerny Op.824 Dört El Piyano Etütlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Bilim Dalı, Ordu.
  • Gün, E. (2014). Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • İlyasoğlu, E. (1994). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaptan, A. (2018). Piyanoya Başlangıç Aşamasında Carl Czerny’ nin Etütlerinin Literatürdeki Önemi. Turan-Sam Dergisi, 7 (40), 697-703.
  • Karasar, N. (2024). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kıvrak, İ. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Piyano Eğitimi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. (209-211) Malatya.
  • Kurtuldu, K.M. (2009). Czerny Op. 299 30 Numaralı Etüde Yönelik Teknik ve Biçimsel Analiz. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 28-38.
  • Öztürk, B. (2007). Carl Czerny’ nin Opus 299\19 Numaralı Etüdünün Piyano Eğitimine Yönelik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), 28-38.
  • Poyrazoğlu, E. (2007). Carl Czerny’ nin Yaşamı ve Primo Maestro di Pianoforte Etütlerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Piyano Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • Topbaş, B., Çeşit, C. (2014). Carl Czerny Op.599 Kitabında Sol El Eşlik Yapılarının İncelenmesi. Fine Arts Dergisi, 9 (2), 66-83.
  • Tunç, T. (2016). Piyano Öğretiminde Türk Müziği Kaynaklı Kontrpuantal Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Bir Çalışma Modeli. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Uzun, N.B. (2006). Van AGSL’ de Piyano Öğretiminde Öğrencilerin Algılarına Göre Üç Tekniğin İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Van.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2006). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanan Piyano Eğitiminin Değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Sempozyumu. (584-593) Denizli.

A STUDY PROPOSAL FOR THE PERFORMANCE OF ETUDES IN CARL CZERNY OP.599 METHOD IN PIANO TEACHING

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 249 - 271
https://doi.org/10.51576/ymd.1661130

Abstract

ÖZ
Bu araştırma, başlangıç piyano öğretiminde sıkça kullanılan C. Czerny Op.599 Metodunda yer alan etüdlerin çalışılmasına yönelik çalışma önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bilindiği üzere piyano öğretiminde kullanılan etüdler; öğrencinin teknik ve müzikal kabiliyetini geliştiren son derece önemli materyaller arasında yer almaktadır. Piyano öğretiminde başarıya ulaşılabilmesi için, başlangıç seviyesinde kullanılan etüdlerin teknik ve müzikal anlamda incelenmesi gerekmektedir. Konu ile ilgili araştırmalardan elde edilen sonuçlara göre, teknik çalışma ve etüt çalışmaları yapmayan öğrencilerin, düzenli bir şekilde etüt ve teknik çalışma yapan öğrencilere göre uygulamalarda yetersiz kaldıkları görülmüştür. Bu duruma yönelik olarak piyano öğrencilerinin hem teknik hem de müzikal anlamda başarıya ulaşabilmeleri için, etüt çalışmalarını düzenli uygulayarak, piyano literatüründe yer alan diğer eserlerin icralarına anlamlı bir etkisi olabileceği tahmin edilmiştir. Bilindiği üzere Carl Czerny Op. 599 metodu; özellikle başlangıç piyano öğretimi sürecinde oldukça etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bundan dolayı, yapılan çalışma ile hem öğrencileri bilinçlendirebilmek hem de performanslarına olumlu katkı sağlamak da amaçlanmıştır. Araştırma çerçevesinde konu uzmanları ile görüşülerek piyano öğretiminde en yaygın kullanılan eserler belirlenmiş, eserlerin çalışılmasına ilişkin haftalık çalışma programları oluşturulmuştur. Araştırma süreci için piyano öğretiminde kullanılan C. Czerny Op. 599 metodunda yer alan 45, 61 ve 88 numaralı etütler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan C. Czerny Op. 599 metodunda yer alan 45, 61 ve 88 numaralı etütlerin çalışma süreci için, eser içerisinde biçim öğeleri belirlenmiştir. Eserler icra yönünden incelenerek, pasajlara yönelik öneriler getirilmiştir. Araştırma, döküman analizi ve kaynak tarama yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir çalışma modelinde olup; araştırma içerisinde kullanılan etütlerin bestecisi hakkında belgesel tarama yoluyla kaynaklar toplanmıştır.

References

  • Ahmetoğlu, F. (2020). Carl Czerny Op.299 Etütlerinin Analizi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • Akçakaya, Y.K., Kalkan, A. (2024). 2003-2008 Yıllarında Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan 9. Sınıf Gitar Eğitimi Ders Kitaplarının İçerik ve İcra Bakımından İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(159), 293-309.
  • Ayata, Z. E. (2020). Carl Czerny’ in Pianoforte - Schule Eserinin Üçüncü Bölümü Von Dem Vortrage’ in (Duygulu Çalma Üzerine) Yoruma ve Yorumculara Olan Katkıları. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (59), 2514-2525.
  • Bıyıklıoğlu, Z. O., (2024). Piyano Başlangıç Eğitiminde Kullanılan Czerny Op. 599, Czerny Op. 299, Czerny 136, Czerny Op. 636, Burgmüller Op.100, Duvernoy Op.176 ve Berens Op. 61Etütlerinin İncelenmesi. Online Journal of Music Science, 9 (1), 329-364.
  • Bozbey, O. (2022). Carl Czerny Op. 740 “The Art of Finger Dexterity” Etütlerinin Analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Demir, F. (2022). Carl Czerny Piyano Etütlerinin Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Piyano Derslerinde Yer Alan Teknik Becerilere Göre Uygulanabilirliği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Elik, T. (2021). Carl Czerny Op.824 Dört El Piyano Etütlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Bilim Dalı, Ordu.
  • Gün, E. (2014). Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • İlyasoğlu, E. (1994). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaptan, A. (2018). Piyanoya Başlangıç Aşamasında Carl Czerny’ nin Etütlerinin Literatürdeki Önemi. Turan-Sam Dergisi, 7 (40), 697-703.
  • Karasar, N. (2024). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kıvrak, İ. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Piyano Eğitimi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. (209-211) Malatya.
  • Kurtuldu, K.M. (2009). Czerny Op. 299 30 Numaralı Etüde Yönelik Teknik ve Biçimsel Analiz. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 28-38.
  • Öztürk, B. (2007). Carl Czerny’ nin Opus 299\19 Numaralı Etüdünün Piyano Eğitimine Yönelik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), 28-38.
  • Poyrazoğlu, E. (2007). Carl Czerny’ nin Yaşamı ve Primo Maestro di Pianoforte Etütlerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Piyano Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • Topbaş, B., Çeşit, C. (2014). Carl Czerny Op.599 Kitabında Sol El Eşlik Yapılarının İncelenmesi. Fine Arts Dergisi, 9 (2), 66-83.
  • Tunç, T. (2016). Piyano Öğretiminde Türk Müziği Kaynaklı Kontrpuantal Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Bir Çalışma Modeli. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Uzun, N.B. (2006). Van AGSL’ de Piyano Öğretiminde Öğrencilerin Algılarına Göre Üç Tekniğin İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Van.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2006). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanan Piyano Eğitiminin Değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Sempozyumu. (584-593) Denizli.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Feride Deniz Özdamar 0000-0001-9931-3135

Early Pub Date May 18, 2025
Publication Date
Submission Date March 19, 2025
Acceptance Date May 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Özdamar, F. D. (2025). PİYANO ÖĞRETİMİNDE CARL CZERNY OP.599 METODUNDA YER ALAN ETÜDLERİN İCRASINA YÖNELİK ÇALIŞMA ÖNERİSİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 249-271. https://doi.org/10.51576/ymd.1661130