Kişilik bireylerin sahip olduğu psikolojik, zihinsel ve fiziksel özelliklerinin oluşturduğu bir yapıdır ve oluşan bu yapı bireyin hayatını farklı şekillerde ve zamanlarda etkilemektedir. Öyleki kişilik bireyin yaşam tarzını, olaylara yaklaşımını ve bakış açısını, isteklerini, tercihlerini, tutum ve davranışlarını, söylemlerini, kısaca hayatındaki pek çok unsuru etkileyebilmektedir. Etkilediği konulardan biriside sanat olup, bireyin sanata olan ilgisine, tutumuna ve bakış açısına farklı bir anlam kazandırabilmektedir. Çünkü her birey sanata ilgi duymaz ve ilgi duyan bireyler üzerinde de sahip olduğu kişilik özellikleri etkili olabilmektedir. Bu çalışmada amaç, kişiliğin sanat okuryazarlığı ve sanata karşı tutumu üzerindeki rolünü belirlemektir. Çalışmanın evreni, üniversitelerdeki Güzel Sanatlar Fakültesi’ndeki öğrenciler olarak belirlenmiştir. Çalışmanın örneklemini ise, 5 farklı üniversitenin Güzel Sanatlar Fakültesi’ndeki öğrenciler oluşturmaktadır (n=392). Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup, veriler online anket ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesi sonucunda kişiliğin sanat okuryazarlığı ve sanata karşı tutumu pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir. Bu sonuç kişilik özelliklerinin sanat okuryazarlığı ve sanata karşı tutumu artırdığı şeklinde yorumlanabilir. Elde edilen bulgular tartışılmış ve bu konuda araştırmalar yapacaklara önerilerde bulunulmuştur.
Personality is a structure formed by the psychological, mental and physical characteristics of individuals, and this structure affects the individual's life in different ways and at different times. In fact, personality can affect the individual's lifestyle, approach to events and perspective, desires, preferences, attitudes and behaviors, discourses, in short, many elements in their life. One of the subjects it affects is art, which can give a different meaning to the individual's interest, attitude and perspective towards art. Because not every individual is interested in art, and the personality characteristics they have can also be effective on individuals who are interested. The aim of this study is to determine the role of personality on art literacy and attitude towards art. The universe of the study was determined as students at the Fine Arts Faculties of universities. The sample of the study consists of students at the Fine Arts Faculties of 5 different universities (n=392). Quantitative research method was used in the study, and data were collected via an online survey. As a result of the analysis of the obtained data, it was determined that personality positively affects art literacy and attitude towards art. This result can be interpreted as personality traits increasing art literacy and attitude towards art. The findings were discussed and suggestions were made for those who will conduct research on this subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 21, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 20, 2025 |
Acceptance Date | May 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |