Bu çalışma, Cumhuriyet dönemi Türk müzik reformunun önemli isimlerinden ve “Türk Beşleri” bestecilerinden biri olan Ulvi Cemal Erkin’in müzikal kimliğini ve eserlerini incelemektedir. Özellikle "Yaylı Çalgılar Dörtlüsü" adlı eseri üzerinden, Erkin’in Anadolu halk müziği ile batı klasik müzik formlarını nasıl birleştirdiği ele alınmıştır. Ayrıca, onun Türk Beşleri içindeki yeri, eğitimci ve şef olarak yaptığı katkılar ve Türkiye’de çok sesli müziğin gelişimine etkisi incelenmiştir.
Çalışmada, kaynak taraması ve müzikal analiz yöntemleri kullanılmıştır. Eserin notaları detaylı bir şekilde incelenerek armoni, form ve tarihsel bağlam açısından değerlendirilmiştir. Eserde, makamsal geçişler, pentatonik diziler, aksak ritimler ve geleneksel dans motifleri (horon, zeybek) batılı müzik teknikleriyle birleştirilmiştir. Pizzicato, glissando ve senkop gibi müzikal öğeler, Türk müziğinin kendine özgü tınılarını yansıtmaktadır. Bu yönüyle Erkin’in müziği, Bartók gibi ulusalcı bestecilerin evrensel müzik anlayışıyla benzerlik göstermektedir.
Erkin’in Paris Konservatuvarı’ndaki eğitimi, eserlerinde Fransız romantizmi ve izlenimci müziğin etkilerini taşırken, Anadolu’nun yerel renkleriyle harmanlanmasını sağlamıştır. "Yaylı Çalgılar Dörtlüsü", geleneksel uzun hava ve ağıtların duygusal anlatımını, batılı sonat formuyla birleştiren başarılı bir örnektir. Bu eser, Erkin’in müziğinin sadece ulusal kimlik oluşturmakla kalmadığını, aynı zamanda Türkiye’yi uluslararası müzik sahnesinde temsil ettiğini göstermektedir. Bu incelemenin Erkin’in müziğinin teknik ve kültürel boyutlarını anlamak için alternatif bir kaynak olacağı düşünülmektedir. Sonuç olarak, Ulvi Cemal Erkin’in eserleri, Cumhuriyet’in kültürel modernleşme sürecinin başarılı bir yansımasıdır. Geleneksel ile moderni buluşturan müzik dili, günümüzde de önemini korumaktadır.
This study examines the musical identity and works of Ulvi Cemal Erkin, one of the important figures of the Turkish music reform in the Republican era and one of the composers of the “Turkish Five”. This article particularly discusses how Erkin combines Anatolian folk music with Western classical music forms through his work “String Quartet”. Furthermore, his place in the Turkish Quintet, his contributions as an educator and conductor, and his influence on the development of polyphonic music in Turkey are analyzed.
In the study, the methods of literature review and musical analysis were used. The scores of the piece were analyzed in detail and evaluated in terms of harmony, form and historical context. In the piece, makam transitions, pentatonic scales, syncopated rhythms and traditional dance motifs (horon, zeybek) are combined with Western musical techniques. Musical elements such as pizzicato, glissando and syncopation reflect the unique timbres of Turkish music. In this respect, Erkin's music is similar to the universal music approach of nationalist composers such as Bartók. Erkin's education at the Paris Conservatory enabled him to blend the influences of French romanticism and impressionist music with the local colors of Anatolia. “String Quartet” is a successful example that combines the emotional expression of traditional long airs and laments with the Western sonata form. This work shows that Erkin's music not only creates a national identity, but also represents Turkey on the international music scene. It is thought that this study will be an alternative source for understanding the technical and cultural dimensions of Erkin's music. In conclusion, Ulvi Cemal Erkin's works are a successful reflection of the cultural modernization process of the Republic. His musical language, which brings together the traditional and the modern, maintains its importance today.
: Ulvi Cemal Erkin contemporary Turkish music Turkish Five string quartet musical analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interpretation in Western Classical Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 3, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 20, 2025 |
Acceptance Date | June 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |