ÖZ
Müzik, yetenekten bağımsız bir şekilde herkes tarafından dinlenen ve hoşa giden bir olgudur. Sadece dinleme esnasında bile beyin aktiviteleri hızlanırken, bir enstrümanı icra sırasında da birçok komplike veri akışı gerçekleşmektedir. Beynin iki yarımküresi de vücudun zıt taraflarını kontrol etmektedir. Enstrüman icrasının öncelikle duyuşun (dinleme), görme kabiliyetinin (okuma), analitik zekanın (notaları anlamlandırma), iki elin, ayakların (piyano, bateri vb.), duyguların kullanıldığı bir eylem olması bu komplike veri akışını zorunlu kılmaktadır. Çoğu müzisyen notayla çalma esnasında çok problem yaşamazken, beyindeki veri akışları sırasında farklı sebeplerle kesintiler yaşandığında hafıza problemleri ortaya çıkmaktadır.
Hafıza problemlerinin tam olarak sebepleri bilinmemekle beraber, bilinen ya da olasılık açısından sebep grubuna konulabilecek problemler, erken yaşta başlanan müzik eğitimi sırasında önlem alındığı taktirde, bu durum profesyonel müzik yaşantısında icracıyı özgür kılacaktır. Profesyonel müzik eğitimi sırasında, müzik yaparken beynin işleyişi ve bahsedilen hafıza problemleri için nasıl önlem alınabileceği ile ilgili verilen eğitim, hem eğitim hem müzik kalitesi açısından büyük önem taşımaktadır. Profesyonel bir müzisyenin, ileri armoni ve form bilgisi, geliştirilmiş teknik beceri ve özellikle anksiyete sorunlarına karşı rahatlama teknikleriyle donatılmış olduğunda, hafıza problemlerinin önüne geçebileceği öngörülmektedir.
ABSTRACT
Music is a phenomenon universally appreciated, independent of inherent talent. Even during passive listening, brain activity accelerates, whereas when performing an instrument, a complex flow of data occurs. The two hemispheres of the brain are responsible for controlling the contralateral sides of the body. The act of playing an instrument requires the integration of auditory perception (listening), visual ability (reading), analytical cognition (interpreting musical notation), the coordination of both hands and feet (instruments such as piano, drums, etc.), and emotional engagement, thereby necessitating this intricate flow of data. While many musicians do not encounter significant challenges when performing with score, interruptions in this data stream during memorized performance, for various reasons, may lead to memory issues.
Although the precise causes of these memory problems remain unclear, the factors that may contribute to them, if addressed during early-stage music education, could enhance the freedom and efficacy of the performer in their professional musical career. The training provided within professional music education regarding the brain's functioning during music-making and strategies to mitigate the aforementioned memory difficulties is crucial for both educational outcomes and musical proficiency. It is hypothesized that a professional musician, when equipped with knowledge of harmony, formal structure, technique, and particularly relaxation techniques for managing anxiety, will be better positioned to prevent memory-related challenges.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interpretation in Western Classical Music, Music Cognition, Music Education, Music Performance, Theories of Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 26, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 4, 2025 |
Acceptance Date | May 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |