The aim of the study was to conduct a comprehensive analysis of the piano performance of “Malagueña” by Ernesto Lecuona, taking into account pedagogical and technical aspects. The research methodology was based on the use of historical analysis to study Lecuona’s creative activity in the context of the development of Cuban musical culture, music-theoretical analysis to determine the form, harmonic and rhythmic features of “Malagueña”, and comparative analysis to systematise the technical difficulties of performing the work. The method of pedagogical analysis helped to identify the optimal approaches to the educational process aimed at mastering the composition. The study showed that Lecuona combined classical European compositional techniques with the characteristic rhythmic and harmonic features of Cuban music, which contributed to the formation of the national piano tradition. Analysis of “Malagueña” revealed that the work is based on the verse and variation principle with a gradual complication of the texture and harmonic structure. The use of the Spanish Phrygian scale, chromatic alternations and ostinato rhythmic models determined its characteristic sound. The technical difficulties of the piece were associated with wide chordal constructions, fast passages, complex coordination between the hands and the need for precise dynamic balance. The analysis of pedagogical approaches to learning “Malagueña” allowed to identify key methodological principles, including the phased learning of musical material, isolated study of technical elements, and work on dynamic and articulation features. The results of the study confirmed the significance of E. Lecuona’s work in the development of Cuban academic music and identified “Malagueña” as one of the key piano works that combines European and Cuban musical traditions. The identified technical and pedagogical aspects of the performance of the work can be used to optimise the educational process in piano pedagogy.
Çalışmanın amacı, Ernesto Lecuona'nın "Malagueña" adlı eserinin piyano performansının pedagojik ve teknik yönlerini de dikkate alarak kapsamlı bir analizini yapmaktır. Araştırma metodolojisi, Küba müzik kültürünün gelişimi bağlamında E. Lecuona'nın yaratıcı faaliyetini incelemek için tarihsel analiz kullanımına, "Malagueña"nın biçim, armonik ve ritmik özelliklerini belirlemek için müzik teorisi analizine ve eseri icra etmenin teknik zorluklarını sistematize etmek için karşılaştırmalı analize dayanmaktadır. Pedagojik analiz yöntemi, kompozisyonda ustalaşmayı amaçlayan eğitim sürecine yönelik optimum yaklaşımları belirlemeye yardımcı olmuştur. Çalışma, E. Lecuona'nın klasik Avrupa kompozisyon tekniklerini Küba müziğinin karakteristik ritmik ve armonik özellikleriyle birleştirdiğini ve bunun ulusal piyano geleneğinin oluşumuna katkıda bulunduğunu göstermiştir. "Malagueña" analizi, eserin doku ve armonik yapının kademeli olarak karmaşıklaştığı mısra ve varyasyon ilkesine dayandığını ortaya koymuştur. İspanyol Frigya gamının, kromatik dönüşümlerin ve ostinato ritmik modellerinin kullanımı karakteristik sesini belirledi. Parçanın teknik zorlukları geniş akor yapıları, hızlı pasajlar, eller arasındaki karmaşık koordinasyon ve hassas dinamik denge ihtiyacı ile ilişkilendirildi. “Malagueña” öğrenimine yönelik pedagojik yaklaşımların analizi, müzik materyalinin aşamalı öğrenimi, teknik unsurların izole çalışması ve dinamik ve artikülasyon özellikleri üzerinde çalışma dahil olmak üzere temel metodolojik ilkelerin belirlenmesine olanak sağladı. Çalışmanın sonuçları, E. Lecuona’nın çalışmalarının Küba akademik müziğinin gelişimindeki önemini doğruladı ve “Malagueña”yı Avrupa ve Küba müzik geleneklerini birleştiren temel piyano eserlerinden biri olarak belirledi. Eserin performansının belirlenen teknik ve pedagojik yönleri, piyano pedagojisindeki eğitim sürecini optimize etmek için kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 9, 2025 |
Acceptance Date | May 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |