Throughout history, the tradition of minstrelsy has served as an aesthetic medium that conveys social memory, cultural values, and collective sensitivities from the abstract realm into a concrete expressive plane. In this context, the minstrel/ashik tradition has functioned not only as a form of individual representation but also as a cultural praxis that circulates historical and social phenomena through oral culture. However, this tradition has undergone significant transformations in terms of both form and function under the influence of modernity, digital culture, and the popular music industry. One contemporary reflection of this transformation is Uğur Işılak, who constructs a modern musical discourse by blending traditional folk music codes with modern production techniques, electronic instrumentation, and polyphonic arrangements. While remaining faithful to classical themes such as love, history, Patriotic sentiment and social responsibility, he embodies a post-traditional minstrel identity by integrating contemporary musical aesthetics.
This study aims to analyze the transformation of the minstrelsy tradition in today’s music scene through the example of Uğur Işılak, within the framework of reproduction, representation, and continuity along the axis of tradition and modernity.
Ozanlık geleneği, tarihsel süreç boyunca toplumsal hafızayı, kültürel değerleri ve kolektif duyarlılıkları soyut alandan somut ifade düzlemine taşıyan estetik bir aktarım aracı olarak konumlanmıştır. Bu bağlamda ozanlık/âşıklık geleneği, yalnızca bireysel temsilleri değil, aynı zamanda tarihsel ve toplumsal olguların sözlü kültür aracılığıyla dolaşıma sokulmasını sağlayan kültürel bir praksis işlevi görmüştür. Ancak modernite, dijital kültür ve popüler müzik endüstrisinin etkisiyle bu gelenek biçim ve işlev düzeyinde bir dönüşüm yaşamıştır. Bu dönüşümün çağdaş yansımalarından biri olan Uğur Işılak, geleneksel halk müziği kodlarını modern prodüksiyon teknikleri, elektronik enstrümantasyon ve çok sesli düzenlemelerle harmanlayarak çağdaş bir müzikal söylem inşa etmektedir. Tematik düzlemde aşk, tarih, vatan ve toplumsal sorumluluk gibi klasik izleklere sadık kalırken, estetik olarak çağdaş müzik anlayışlarıyla bütünleşerek post-tradisyonel bir ozan kimliği sergilemektedir.
Bu çalışma, Uğur Işılak örneğinden hareketle ozanlık geleneğinin günümüz müzik sahnesindeki dönüşümünü, gelenek-modernite ekseninde yeniden üretim, temsil ve süreklilik bağlamlarında çözümlemeyi hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interpretation in Turkish Folk Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 15, 2025 |
Acceptance Date | May 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |