Research Article
BibTex RIS Cite

“STJEPAN ŠULEK VOX GABRIELİ TROMBON SONATI” ÜZERİNE BİR İNCELEME, ANLATIM VE VİRTÜÖZİTE ÖNERİLERİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 717 - 744
https://doi.org/10.51576/ymd.1678484

Abstract

Bu çalışma, Stjepan Šulek’in Vox Gabrieli Sonatı’nı yapısal, tematik ve armonik açıdan inceleyerek, eserin trombon repertuarındaki konumunu detaylı bir şekilde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Vox Gabrieli Sonatı teknik açıdan zengin içeriği ve müzikal anlatımıyla trombon icracıları için önemli bir eser olup, akademik literatürde sınırlı düzeyde incelenmiştir. Bu bağlamda çalışma, eserin tarihsel arka planını, bestecinin müzikal anlayışını ve eserin form analizini ele alarak, trombon performansına yönelik öneriler sunmaktadır.
Çalışmada, eserin geleneksel sonat formuyla ilişkisi, tematik gelişimi, armonik yapısı ve ritmik özellikleri incelenmiş, icra açısından karşılaşılan teknik zorluklar ve bunlara yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Ayrıca, eserin farklı sanatçılar tarafından gerçekleştirilen performansları karşılaştırılarak, yorum farklılıklarının müzikal anlatım üzerindeki etkileri analiz edilerek yorumlanmış, trombon eğitimi açısından eserin sunduğu teknik ve sanatsal kazanımlar ele alınarak, trombon öğrencileri ve icracıları için çalışma önerileri geliştirilmiştir.
Bu araştırma, Vox Gabrieli Sonatı’nın müzikal ve performans yönünden analizine katkı sağlayarak, trombon icracıları ve müzikologlar için önemli bir kaynak oluşturmayı hedeflemektedir. Çalışmanın, eserin daha bilinçli bir şekilde yorumlanmasına katkıda bulunarak, trombon literatürüne akademik bir perspektif kazandırması beklenmektedir.

References

  • Cornelis, O., Six, J., Holzapfel, A., Leman, M. (2013). Evaluation and Recommendation of Pulse and Tempo Annotation in Ethnic Music. Journal of New Music Research, 42(2), 131–149. https://doi.org/10.1080/09298215.2013.812123
  • Fagerlande, A. M. R. (2010). Trio (1921) para oboé, clarineta e fagote, de Heitor Villa-Lobos: Uma abordagem interpretativa. Opus, Goiânia, 16(1), 70-98.
  • Fonseca, D. A. L. (2008). O trombone e suas atualizações: sua história, técnica e programas universitários. Dissertação (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Glavurdić, I. (2021). Biografija, stvaralaštvo i analiza kompozicija (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija, Split.
  • Haines, R. (2014). Notes of Tenor Trombone Recital. Western Michigan University, Michigan.
  • Hamilton, K. (1996). Performances and pianos. B. Samson (Ed.), Liszt: Sonata in B Minor içinde (65–82. ss.). Cambridge; Cambridge University Press.
  • Hepokoski, J. (2021). The Type 2 Sonata. A Sonata Theory Handbook içinde (198-232. ss.). New York; Oxford Academic.
  • Holmes, P., & Holmes, C. (2013). The performer’s experience: A case for using qualitative (phenomenological) methodologies in music performance research. Musicae Scientiae, 17(1), 72–85. https://doi.org/10.1177/1029864912467633
  • Huron, D. (2001). Tone and voice: a derivation of the rules of voice-leading from perceptual principles. Music Perception, 19(1), 1-64. https://doi.org/10.1525/mp.2001.19.1.1
  • Li, Z. (2023). Interpreting and performing musical narrativity: a performance study of musical actors in beethoven’s ‘waldstein’ sonata op.53. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(11). 7937-7950 https://doi.org/10.6007/ijarbss/v13-i11/19763
  • Lopes, M. V. (2012). A Interpretação da Música Brasileira para Trompete sem acompanhamento – Suíte Tucupi. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música – SIMPOM (1577–1586. ss. ). Universidade Federal da Bahia.
  • Palmer, C. (1989). Mapping musical thought to musical performance. Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, 15(2), 331–346. https://doi.org/10.1037/0096-1523.15.2.331
  • Palmer, P. (2006). Roberts, Sackman, Ingoldsby et al. Tempo, 60(238), 40–41. https://doi.org/10.1017/S0040298206240312
  • Sudduth, N. J. (2006). The twentieth-century trombone sonata (Yayımlanmamış doktora tezi). Ball State University, Indiana.
  • Supičić, I. (1969), ‘Estetika Stjepana Šuleka: Sintetični pregled osnovnih koncepcija’ (The aesthetics of Šulek: a synthetic survey of his basic conceptions). Muzikološki zbornik, 5 (1), 101–110.
  • Stambaugh, L., & Bryan, C. (2021). Seeing red: Effects of practice interventions on woodwind students’ accuracy in performing articulation. Update: Applications of Research in Music Education, 40(3), 39–48. https://doi.org/10.1177/87551233211049427
  • Vathagavorakul, R., Gonjo, T., Homma, M. (2020). Differences in limb coordination in polyrhythmic production among water polo players, artistic swimmers and drummers. Journal of Motor Behavior, 53(2), 191–199. https://doi.org/10.1080/00222895.2020.1748860
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • http1. Edition Bim& The Brass Press. (Erişim adresi: https://editions-bim.com/sheet-music/brass/trombone/trombone-and-piano-organ/stjepan-sulek-sonata-vox-gabrieli-for-trombone-and-piano), (Erişim tarihi: 24.12.2024).
  • Kos, K. (2016). Vokalna oporuka Stjepana Šuleka. Uz cikluse popjevaka Pjesma mrtvog pjesnika i Strah. Arti musices, 47(1-2), 149–160. (Erişim adresi: https://hrcak.srce.hr/173164), (Erişim tarihi: 01.04.2025).
  • Kovačević, K. (1986). Šulek, Stjepan. H. Požar (Ed.), Ljetopis Jugoslavenske academyje znanosti i umjetnosti za godinu içinde (639-644. ss.). Hırvatistan: Hırvat bilim Sanat Akademisi Dijital Kolaeksiyonu. (Erişim adresi: https://dizbi.hazu.hr/a/?pr=i&id=175574), (Erişim tarihi: 01.04.2025).

AN ANALYTICAL STUDY OF STJEPAN ŠULEK’S VOX GABRIELI TROMBONE SONATA: INSIGHT ON INTERPRETATION AND VIRTUOSITY

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 717 - 744
https://doi.org/10.51576/ymd.1678484

Abstract

This study aims to analyse Stjepan Šulek's Vox Gabrieli Sonata in terms of its structural, thematic, harmonic and performance aspects, and its position in the trombone repertoire in detail. The Vox Gabrieli Sonata is an important work for trombone performers due to its technically rich content and musical expression. It has been analysed to a limited extent in the academic literature. In this context, the study offers suggestions for trombone performance by addressing the historical background of the work, the composer's musical understanding and the formal analysis of the sonata. In the study, the relationship of the work with the traditional sonata form, its thematic development, harmonic structure, and rhythmic features are analysed, and the technical difficulties encountered in terms of performance and suggestions for solutions are evaluated. In addition, by comparing the performances of the pieces by different artists, the effects of interpretation differences on musical expression are analysed, the technical and artistic gains offered by the work in terms of trombone education are discussed, and study suggestions for trombone students and performers are developed.
This study aims to contribute to the musical and performance analysis of the Vox Gabrieli Sonata and to provide an important resource for trombone players and musicologists. It is expected that the study will contribute to a more informed interpretation of the work and offer an academic perspective to the trombone literature.

References

  • Cornelis, O., Six, J., Holzapfel, A., Leman, M. (2013). Evaluation and Recommendation of Pulse and Tempo Annotation in Ethnic Music. Journal of New Music Research, 42(2), 131–149. https://doi.org/10.1080/09298215.2013.812123
  • Fagerlande, A. M. R. (2010). Trio (1921) para oboé, clarineta e fagote, de Heitor Villa-Lobos: Uma abordagem interpretativa. Opus, Goiânia, 16(1), 70-98.
  • Fonseca, D. A. L. (2008). O trombone e suas atualizações: sua história, técnica e programas universitários. Dissertação (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Glavurdić, I. (2021). Biografija, stvaralaštvo i analiza kompozicija (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija, Split.
  • Haines, R. (2014). Notes of Tenor Trombone Recital. Western Michigan University, Michigan.
  • Hamilton, K. (1996). Performances and pianos. B. Samson (Ed.), Liszt: Sonata in B Minor içinde (65–82. ss.). Cambridge; Cambridge University Press.
  • Hepokoski, J. (2021). The Type 2 Sonata. A Sonata Theory Handbook içinde (198-232. ss.). New York; Oxford Academic.
  • Holmes, P., & Holmes, C. (2013). The performer’s experience: A case for using qualitative (phenomenological) methodologies in music performance research. Musicae Scientiae, 17(1), 72–85. https://doi.org/10.1177/1029864912467633
  • Huron, D. (2001). Tone and voice: a derivation of the rules of voice-leading from perceptual principles. Music Perception, 19(1), 1-64. https://doi.org/10.1525/mp.2001.19.1.1
  • Li, Z. (2023). Interpreting and performing musical narrativity: a performance study of musical actors in beethoven’s ‘waldstein’ sonata op.53. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(11). 7937-7950 https://doi.org/10.6007/ijarbss/v13-i11/19763
  • Lopes, M. V. (2012). A Interpretação da Música Brasileira para Trompete sem acompanhamento – Suíte Tucupi. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música – SIMPOM (1577–1586. ss. ). Universidade Federal da Bahia.
  • Palmer, C. (1989). Mapping musical thought to musical performance. Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, 15(2), 331–346. https://doi.org/10.1037/0096-1523.15.2.331
  • Palmer, P. (2006). Roberts, Sackman, Ingoldsby et al. Tempo, 60(238), 40–41. https://doi.org/10.1017/S0040298206240312
  • Sudduth, N. J. (2006). The twentieth-century trombone sonata (Yayımlanmamış doktora tezi). Ball State University, Indiana.
  • Supičić, I. (1969), ‘Estetika Stjepana Šuleka: Sintetični pregled osnovnih koncepcija’ (The aesthetics of Šulek: a synthetic survey of his basic conceptions). Muzikološki zbornik, 5 (1), 101–110.
  • Stambaugh, L., & Bryan, C. (2021). Seeing red: Effects of practice interventions on woodwind students’ accuracy in performing articulation. Update: Applications of Research in Music Education, 40(3), 39–48. https://doi.org/10.1177/87551233211049427
  • Vathagavorakul, R., Gonjo, T., Homma, M. (2020). Differences in limb coordination in polyrhythmic production among water polo players, artistic swimmers and drummers. Journal of Motor Behavior, 53(2), 191–199. https://doi.org/10.1080/00222895.2020.1748860
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • http1. Edition Bim& The Brass Press. (Erişim adresi: https://editions-bim.com/sheet-music/brass/trombone/trombone-and-piano-organ/stjepan-sulek-sonata-vox-gabrieli-for-trombone-and-piano), (Erişim tarihi: 24.12.2024).
  • Kos, K. (2016). Vokalna oporuka Stjepana Šuleka. Uz cikluse popjevaka Pjesma mrtvog pjesnika i Strah. Arti musices, 47(1-2), 149–160. (Erişim adresi: https://hrcak.srce.hr/173164), (Erişim tarihi: 01.04.2025).
  • Kovačević, K. (1986). Šulek, Stjepan. H. Požar (Ed.), Ljetopis Jugoslavenske academyje znanosti i umjetnosti za godinu içinde (639-644. ss.). Hırvatistan: Hırvat bilim Sanat Akademisi Dijital Kolaeksiyonu. (Erişim adresi: https://dizbi.hazu.hr/a/?pr=i&id=175574), (Erişim tarihi: 01.04.2025).
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Western Classical Music
Journal Section Research Articles
Authors

Sevgünur Tandoğdu Kılıç 0000-0003-3711-5891

Early Pub Date June 3, 2025
Publication Date
Submission Date April 18, 2025
Acceptance Date May 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Tandoğdu Kılıç, S. (2025). “STJEPAN ŠULEK VOX GABRIELİ TROMBON SONATI” ÜZERİNE BİR İNCELEME, ANLATIM VE VİRTÜÖZİTE ÖNERİLERİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 717-744. https://doi.org/10.51576/ymd.1678484