The aim of this study is to examine documents related to the concept of employee experience, a contemporary topic in the field of human resources management (HRM) that has become ambiguous in the Turkish literature due to a lack of research. A systematic literature review was conducted using Dergipark, Web of Science, Scopus, Google Scholar databases, and Google Search Engine to access articles on employee experience. Through document analysis, a comprehensive qualitative research method requiring in-depth reading of articles, 24 studies from the national and international literature were analyzed in terms of author, year, purpose, method, results, and theoretical foundations, and numerical data were extracted and interpreted. According to the findings, 21 (88%) of the studies were conducted in 2020 or later; 18 (75%) of them employed qualitative or mixed research methods; 13 (54%) aimed to understand the scope of employee experience; and 11 (46%) were based on theoretical foundations. Although recent studies highlight the importance of employee experience, the majority of qualitative studies aim to deeply understand what constitutes the content of employee experience. It can be suggested that once the scope and scale of employee experience are determined, quantitative studies will increase in the future, and more empirical model testing will be conducted. Finally, the study offers unique content and recommendations for managers and researchers to understand the scope, formation, and work related to employee experience.
Key Words: Human Resource Management, Employee Experience, Engagement, Document Analysis
JEL Classification: M10, M12, M19
Bu çalışmanın amacı son yıllarda insan kaynakları yönetimi (İKY) alanında güncel bir kavram olan ve içeriği hakkında Türkçe yazında yetersiz çalışmalar nedeniyle bir belirsizlik olan çalışan deneyimi kavramı üzerine doküman analiz yapmaktır. Sistematik yazın taraması yoluyla Dergipark, Web of Science, Scopus, Google akademik veri tabanları ve Google arama motorundan çalışan deneyimi ile ilgili makalelere ulaşılmıştır. Kapsayıcı nitel bir araştırma yöntemi olan ve makaleleri derinlemesine okumayı gerektiren doküman analizi yapılarak ulusal ve uluslararası yazındaki 24 çalışma yazar, yıl, amaç, yöntem, sonuç ve teorik temel bakımından incelenmiş, sayısal veriler çıkarılmış ve yorumlanmıştır. Bulgulara göre çalışmaların 21 tanesinin (%88’inin) 2020 ve sonrası yapıldığı; 18 tanesinin (%75’inin) nitel veya karma araştırma olduğu; 13 tanesinin (%54’ünün) çalışan deneyiminin kapsamını anlamaya yönelik çalışmalar olduğu; 11 tanesinin (%46’sının) teorik temele dayandığı gözlenmiştir. Dolayısıyla çalışmaların son dönemlerde yapılması çalışan deneyimine son yıllarda verilen önemi göstermekle birlikte, nitel çalışmaların çoğunluğu çalışan deneyiminin içeriğini neyin oluşturduğunu derinlemesine anlamaya özgüdür. Çalışan deneyiminin kapsamı ve ölçeği oluşturulduktan sonra ilerleyen dönemlerde nicel çalışmaların artacağı ve ampirik olarak daha fazla model testlerinin yapılacağı söylenebilir. Nihayetinde çalışan deneyiminin kapsamını, nasıl yaratılacağını ve yapılan çalışmaları anlamak için yöneticilere ve araştırmacılara özgün bir içerik ve öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: İnsan Kaynakları Yönetimi, Çalışan Deneyimi, Adanmışlık, Doküman Analizi
JEL Sınıflaması: M10, M12, M19
“Bu çalışma, kapsamı gereği etik kurul onayı gerektirmemektedir”
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2025 |
Submission Date | July 29, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 32 Issue: 2 |