Research Article
BibTex RIS Cite

Kimya Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması: Türkiye ve Hollanda Örneği

Year 2025, Volume: 22 Issue: 1, 264 - 297, 28.04.2025

Abstract

Bu karşılaştırmalı eğitim araştırmasında, Türkiye’de Hacettepe Üniversitesi ve Hollanda’da Hogeschool Utrecht Kimya Öğretmeni yetiştirme programlarının öğretmen yetiştirme sistemi, zorunlu alan eğitimi dersleri, zorunlu öğretmenlik meslek bilgisi dersleri, öğretmenlik uygulamaları ve seçmeli dersler açısından benzerlik ve farklılıklarının belirlenerek karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında doküman incelemesi yapılmış ve her iki üniversitenin resmî genel ağ sitesinden kimya öğretmenliği lisans programlarına ulaşılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye ve Hollanda kimya öğretmeni yetiştirme programlarında; lisans eğitimi ve pedagojik formasyon eğitimi açısından öğretmen olunması için izlenmesi gereken süreç ve mezun olunması için alınması gereken Avrupa Kredi Transfer Sisteminde (AKTS) benzerlikler olduğu, ancak zorunlu alan /alan eğitimi, zorunlu meslek bilgisi dersleri ve seçmeli dersler ile öğretmenlik uygulamaları açısından önemli farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Zorunlu alan eğitimi derslerinin Türkiye'de 49 saati teorik, 12 saati uygulamalı iken, Hollanda'da 42 saati teorik, 36 saati uygulamalıdır. Türkiye'de öğretmenlik meslek bilgisi dersleri (Öğretmenlik Uygulaması 1 ve 2 dışında) tamamen teorik (toplam 28 saat) iken, Hollanda'da dersler teori, grup çalışması ve saha çalışması (her biri 12 saat) arasında dengelenmiştir. Ayrıca, Türkiye'de öğretmenlik uygulamaları dördüncü yılın son iki yarıyılında yoğunlaşırken (24 AKTS), Hollanda'da bu uygulamalar dört yıllık programa entegre edilmiş ve daha kapsamlıdır (84 AKTS). Seçmeli derslere Türkiye’de 60 AKTS ayrılırken, Hollanda’da 30 AKTS ayrılmakta ve daha çok alanda uzmanlaşmaya ve derinliğe odaklanılmaktadır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda; tüm öğretmen yetiştirme programlarını kapsayan öneriler uygulamalı eğitimin arttırılması, profil oluşturma ve uzmanlaşma, disiplinler arası eğitim, araştırma ve proje odaklı eğitim, mesleki gelişim ve danışmanlık başlıkları altında sunulmuştur.

References

  • Arslan, E. (2023). Türkiye ve İspanya’nın öğretmen yetiştirme sistemi. Erciyes Akademi, 37(3), 1364-1389. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1337879
  • Çınar, K. & Doğan, C. (2019). Türkiye, Almanya ve Finlandiya öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 204-218. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/903912
  • De Propedeuse (2024). Meer dan een eerste jaar. https://www.hu.nl/onderzoek/publicaties/de-propedeuse-meer-dan-een-eerste-jaar
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demircioğlu, G., & Kardeş, E. (2020). Türkiye ve Türkmenistan kimya dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı, 137-154. https://doi.org/10.7822/omuefd.673493
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87571
  • EPDAD (2024). Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği. https://epdad.org.tr/ Erbilgin, E., & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(Özel Sayı), 156-170. https://www.researchgate.net/profile/Burcak-Boz-yaman/publication/259311831_A_Comparison_of_Mathematics_Teacher_Training_Programs_in_Turkey_Finland_Japan_and_Singapore/links/02e7e52af795729d92000000/A-Comparison-of-Mathematics-Teacher-Training-Programs-in-Turkey-Finland-Japan-and-Singapore.pdf
  • Ergun, M. (2009). Fransa ve Türkiye’deki fizik ve kimya öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Trends and Issues of Educational Research, 472-485. Çanakkale: Eğitim Araştırmaları Birliği.
  • Ergun, M. (2013). İsviçre ve Türkiye kimya öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 118-138. https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/281/230
  • Ergun, M., & Avcı, S. (2013). Hollanda ve Türkiye’deki fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 127-146. https://doi.org/10.7822/egt107
  • Fairbrother, G. P. (2005). Comparison to what end? Maximizing the potential of comparative education research. Comparative Education, 41(11), 5-24. https://doi.org/10.1080/03050060500073215
  • Göçen Kabaran, G., & Görgen, İ. (2016). Güney Kore, Hong Kong, Singapur ve Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(478-495). https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000171265
  • Hacettepe Üniversitesi (2018a). Bilgi paketi. https://bilsis.hacettepe.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=440&curSunit=772#
  • Hacettepe Üniversitesi (2018b). Kimya öğretmenliği programı. https://akts.hacettepe.edu.tr/ders_detay.php?ders_ref=DRSTNM_0000000000000000000002414&ders_kod=BEB650&zs_link=1&prg_kod=742&submenuheader=2
  • Hacettepe Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (2018). https://oidb.hacettepe.edu.tr/tr/hacettepe_universitesi_on_lisans_lisans_egitimogre-3
  • Hacettepe Üniversitesi. (2023). Kurum iç değerlendirme raporu. https://kalite.hacettepe.edu.tr/fs_/files/Kidr-HacettepeUniversitesi-2023.pdf
  • Hacettepe Üniversitesi. (2022). Bologna Süreci. https://universitem.hacettepe.edu.tr/bologna-sureci/
  • Hacettepe Üniversitesi (2022). Uluslararası akreditasyon. https://universitem.hacettepe.edu.tr/uluslararasi-akreditasyon/
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2022). Studiegids lerarenopleiding scheikunde. https://studiegids.hu.nl/01322830-7de1-45bc-ae7e-1a046ee55e86
  • HU University of Applied Sciences Utrecht. (2024a). HU Minors. https://husite.nl/minors/minors/page/4/
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2024b). Learning together. https://www.internationalhu.com/learning-together
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2024c). Leraar scheikunde tweedegraads. https://www.hu.nl/voltijd-opleidingen/leraar-scheikunde-tweedegraads
  • Kalkan, A. (2021). Türkiye ve bazı gelişmiş ülkelerin öğretmen yetiştirme sistemleri ve programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-16. https://doi.org/DOI: 10.47770//ukmead.878302
  • KPSS Kılavuzu (2024). Kamu personel seçme sınavı KPSS-2024/3. https://www.osym.gov.tr/TR,29119/milli-egitim-bakanligi-kpss-20243-tercih-kilavuzu.html
  • Küçükoğlu, A., & Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3), 660-670. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90558
  • Lay, M., Deguire, K. J., & Appelbaum, S. H. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behaviour. Corporate Governance: The international journal of business in society, 5(4), 43-55. https://doi.org/10.1108/14720700510616587
  • MEB Tebliğler Dergisi (2021). Uygulama öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2066.pdf
  • Nakiboğlu, C. (1999). Purdue Üniversitesi (ABD) ve Balıkesir Üniversitesi kimya öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 426-438. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/728/11-47.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • OECD (2023). PISA 2022 results. Volume 1, 491. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1787/53f23881-en
  • Okuşlug, M., Gökcan Demir, A., Akkoyun, A., Demir, A., Akçakaya, Y., Balkan, M., & Güneş, C. (2023). Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 10(94), 998-1011. https://doi.org/10.26450/jshsr.3616 ÖSYM (2024). KPSS kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,29351/2024-kpss-lisansalanoabt-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri (3. bs). Pegem Akademi Yayıncılık. Rijksoverheid (2024). Hoe word ik leraar in het voortgezet onderwijs? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/leraar-voortgezet-onderwijs
  • Sak, R. Sak, İ., Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Stichting Beroepskwaliteit Leraren. (2024). Kennisplatform voor het onderwijs. Wij Leren. https://wij-leren.nl/SBL-competenties.php
  • THE (2024). Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/
  • TIMSS & PIRLS (2019). International results in mathematics and science. https://timss2019.org/reports/wp-content/themes/timssandpirls/download-center/TIMSS-2019-Highlights.pdf
  • UniRank (2024). Top universities in the netherlands. https://www.4icu.org/reviews/9860.htm
  • URAP (2023-2024). University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Van Driel, J.H., De Jong, O., & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers’ pedagogical content knowledge. Science Education, 86, 572-590. https://doi.org/10.1002/sce.10010
  • Wong, J. L. N., & Tsui, A. B. M. (2007). How do teachers view the effects of school‐based in‐service learning activities? A case study in China. Journal of Education for Teaching, 33(4), 457-470. https://doi.org/10.1080/02607470701603290
  • Yazçayır, N., & Yıldırım, N. (2021). Öğretmen yetiştirme lisans programları ve öğretmenlik meslek bilgisi alt boyutunun karşılaştırmalı analizi “Türkiye ve Singapur“. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 182-218. https://doi.org/10.37217/tebd.733698
  • Yıldırım, C., & Türkoğlu, A. (2018). Karşılaştırmalı eğitim yansımaları: “on yıl sonra”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 31-45. https://doi.org/10.30803/adusobed.323374
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th ed.). Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (2017). Case study research and applications. Design and methods. Sage.
  • YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982–2007). https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri. pdf
  • YÖK (2018a). Kimya öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Kimya_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • YÖK. (2018b). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • YÖK. (2018c). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
  • YÖK (2020). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx
  • YÖK (2021). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin çerçeve usul ve esaslar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx
  • YÖK (2023). Pedagojik formasyona yönelik bilgilendirme. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinAciklamasi/2023/pedagojik-formasyona-yonelik-bilgilendirme.pdf
  • YÖK (2024). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) Logosu ilk kez Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alacak. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/turkiye-yeterlilik-cercevesi-logosu.aspx
  • YÖKAK Kurumsal Akreditasyon Raporu (2022). Hacettepe Üniversitesi kurumsal akreditasyon raporu. https://kalite.hacettepe.edu.tr/fs_/files/KAR-HACETTEPE-2023.pdf

Comparison of Chemistry Teacher Training Programs: The Cases of Türkiye and the Netherlands

Year 2025, Volume: 22 Issue: 1, 264 - 297, 28.04.2025

Abstract

This comparative educational research was conducted to compare the chemistry teacher training programs of Hacettepe University in Türkiye and Hogeschool Utrecht in the Netherlands by identifying their similarities and differences in terms of teacher training systems, compulsory field education courses, compulsory professional teaching knowledge courses, teaching practices, and elective courses. A holistic multiple-case study design was used for this purpose as a qualitative research method. Data were collected through document analysis by accessing the chemistry teacher training programs via the official websites of both universities. The obtained data were analyzed using the descriptive analysis method. The results revealed that there are similarities between the chemistry teacher training programs in Türkiye and the Netherlands in terms of the process of becoming a teacher and the European Credit Transfer System (ECTS) credits required for graduation, but significant differences were found in the compulsory field education courses, compulsory professional teaching knowledge courses, elective courses, and teaching practices. While in Türkiye 49 hours of compulsory field training are theoretical and 12 hours practical, in the Netherlands 42 hours are theoretical and 36 hours practical. In Türkiye, the professional teaching knowledge courses (except Teaching Practice 1 and 2) are purely theoretical (28 hours in total), whereas in the Netherlands the courses are balanced among theory, group work, and fieldwork (12 hours each). In addition, in Türkiye, teaching practice is concentrated in the last two semesters of the fourth year (24 ECTS credits), whereas in the Netherlands it is integrated into the four-year program and is more extensive (84 ECTS credits). For elective courses, Türkiye allocates 60 ECTS credits, while the Netherlands allocates 30, focusing more on specialization and depth. In line with these findings, recommendations for all teacher education programs are presented within the categories of increasing field experiences, profiling and specialization, interdisciplinary education, research and project-oriented education, professional development, and counseling.

References

  • Arslan, E. (2023). Türkiye ve İspanya’nın öğretmen yetiştirme sistemi. Erciyes Akademi, 37(3), 1364-1389. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1337879
  • Çınar, K. & Doğan, C. (2019). Türkiye, Almanya ve Finlandiya öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 204-218. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/903912
  • De Propedeuse (2024). Meer dan een eerste jaar. https://www.hu.nl/onderzoek/publicaties/de-propedeuse-meer-dan-een-eerste-jaar
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demircioğlu, G., & Kardeş, E. (2020). Türkiye ve Türkmenistan kimya dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı, 137-154. https://doi.org/10.7822/omuefd.673493
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87571
  • EPDAD (2024). Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği. https://epdad.org.tr/ Erbilgin, E., & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(Özel Sayı), 156-170. https://www.researchgate.net/profile/Burcak-Boz-yaman/publication/259311831_A_Comparison_of_Mathematics_Teacher_Training_Programs_in_Turkey_Finland_Japan_and_Singapore/links/02e7e52af795729d92000000/A-Comparison-of-Mathematics-Teacher-Training-Programs-in-Turkey-Finland-Japan-and-Singapore.pdf
  • Ergun, M. (2009). Fransa ve Türkiye’deki fizik ve kimya öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Trends and Issues of Educational Research, 472-485. Çanakkale: Eğitim Araştırmaları Birliği.
  • Ergun, M. (2013). İsviçre ve Türkiye kimya öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 118-138. https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/281/230
  • Ergun, M., & Avcı, S. (2013). Hollanda ve Türkiye’deki fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 127-146. https://doi.org/10.7822/egt107
  • Fairbrother, G. P. (2005). Comparison to what end? Maximizing the potential of comparative education research. Comparative Education, 41(11), 5-24. https://doi.org/10.1080/03050060500073215
  • Göçen Kabaran, G., & Görgen, İ. (2016). Güney Kore, Hong Kong, Singapur ve Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(478-495). https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000171265
  • Hacettepe Üniversitesi (2018a). Bilgi paketi. https://bilsis.hacettepe.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=440&curSunit=772#
  • Hacettepe Üniversitesi (2018b). Kimya öğretmenliği programı. https://akts.hacettepe.edu.tr/ders_detay.php?ders_ref=DRSTNM_0000000000000000000002414&ders_kod=BEB650&zs_link=1&prg_kod=742&submenuheader=2
  • Hacettepe Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (2018). https://oidb.hacettepe.edu.tr/tr/hacettepe_universitesi_on_lisans_lisans_egitimogre-3
  • Hacettepe Üniversitesi. (2023). Kurum iç değerlendirme raporu. https://kalite.hacettepe.edu.tr/fs_/files/Kidr-HacettepeUniversitesi-2023.pdf
  • Hacettepe Üniversitesi. (2022). Bologna Süreci. https://universitem.hacettepe.edu.tr/bologna-sureci/
  • Hacettepe Üniversitesi (2022). Uluslararası akreditasyon. https://universitem.hacettepe.edu.tr/uluslararasi-akreditasyon/
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2022). Studiegids lerarenopleiding scheikunde. https://studiegids.hu.nl/01322830-7de1-45bc-ae7e-1a046ee55e86
  • HU University of Applied Sciences Utrecht. (2024a). HU Minors. https://husite.nl/minors/minors/page/4/
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2024b). Learning together. https://www.internationalhu.com/learning-together
  • HU University of Applied Sciences Utrecht (2024c). Leraar scheikunde tweedegraads. https://www.hu.nl/voltijd-opleidingen/leraar-scheikunde-tweedegraads
  • Kalkan, A. (2021). Türkiye ve bazı gelişmiş ülkelerin öğretmen yetiştirme sistemleri ve programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-16. https://doi.org/DOI: 10.47770//ukmead.878302
  • KPSS Kılavuzu (2024). Kamu personel seçme sınavı KPSS-2024/3. https://www.osym.gov.tr/TR,29119/milli-egitim-bakanligi-kpss-20243-tercih-kilavuzu.html
  • Küçükoğlu, A., & Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3), 660-670. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90558
  • Lay, M., Deguire, K. J., & Appelbaum, S. H. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behaviour. Corporate Governance: The international journal of business in society, 5(4), 43-55. https://doi.org/10.1108/14720700510616587
  • MEB Tebliğler Dergisi (2021). Uygulama öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2066.pdf
  • Nakiboğlu, C. (1999). Purdue Üniversitesi (ABD) ve Balıkesir Üniversitesi kimya öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 426-438. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/728/11-47.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • OECD (2023). PISA 2022 results. Volume 1, 491. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1787/53f23881-en
  • Okuşlug, M., Gökcan Demir, A., Akkoyun, A., Demir, A., Akçakaya, Y., Balkan, M., & Güneş, C. (2023). Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 10(94), 998-1011. https://doi.org/10.26450/jshsr.3616 ÖSYM (2024). KPSS kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,29351/2024-kpss-lisansalanoabt-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri (3. bs). Pegem Akademi Yayıncılık. Rijksoverheid (2024). Hoe word ik leraar in het voortgezet onderwijs? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/leraar-voortgezet-onderwijs
  • Sak, R. Sak, İ., Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Stichting Beroepskwaliteit Leraren. (2024). Kennisplatform voor het onderwijs. Wij Leren. https://wij-leren.nl/SBL-competenties.php
  • THE (2024). Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/
  • TIMSS & PIRLS (2019). International results in mathematics and science. https://timss2019.org/reports/wp-content/themes/timssandpirls/download-center/TIMSS-2019-Highlights.pdf
  • UniRank (2024). Top universities in the netherlands. https://www.4icu.org/reviews/9860.htm
  • URAP (2023-2024). University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Van Driel, J.H., De Jong, O., & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers’ pedagogical content knowledge. Science Education, 86, 572-590. https://doi.org/10.1002/sce.10010
  • Wong, J. L. N., & Tsui, A. B. M. (2007). How do teachers view the effects of school‐based in‐service learning activities? A case study in China. Journal of Education for Teaching, 33(4), 457-470. https://doi.org/10.1080/02607470701603290
  • Yazçayır, N., & Yıldırım, N. (2021). Öğretmen yetiştirme lisans programları ve öğretmenlik meslek bilgisi alt boyutunun karşılaştırmalı analizi “Türkiye ve Singapur“. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 182-218. https://doi.org/10.37217/tebd.733698
  • Yıldırım, C., & Türkoğlu, A. (2018). Karşılaştırmalı eğitim yansımaları: “on yıl sonra”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 31-45. https://doi.org/10.30803/adusobed.323374
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th ed.). Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (2017). Case study research and applications. Design and methods. Sage.
  • YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982–2007). https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri. pdf
  • YÖK (2018a). Kimya öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Kimya_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • YÖK. (2018b). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • YÖK. (2018c). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
  • YÖK (2020). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx
  • YÖK (2021). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin çerçeve usul ve esaslar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx
  • YÖK (2023). Pedagojik formasyona yönelik bilgilendirme. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinAciklamasi/2023/pedagojik-formasyona-yonelik-bilgilendirme.pdf
  • YÖK (2024). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) Logosu ilk kez Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alacak. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/turkiye-yeterlilik-cercevesi-logosu.aspx
  • YÖKAK Kurumsal Akreditasyon Raporu (2022). Hacettepe Üniversitesi kurumsal akreditasyon raporu. https://kalite.hacettepe.edu.tr/fs_/files/KAR-HACETTEPE-2023.pdf
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Comparative and Cross-Cultural Education, Chemistry Education
Journal Section Articles
Authors

Rukiye Turan Bal 0009-0000-5936-3971

Ayhan Yılmaz 0000-0003-4252-5510

Sinem Dinçol Özgür 0000-0002-4078-8176

Early Pub Date April 28, 2025
Publication Date April 28, 2025
Submission Date September 1, 2024
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Turan Bal, R., Yılmaz, A., & Dinçol Özgür, S. (2025). Kimya Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması: Türkiye ve Hollanda Örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 264-297. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1541686