Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Her Bizansa Bir Fatih Adli Tiyatrosunda Fethe ve Fatih’e Dair Bir Değerlendirme

Yıl 2025, , 247 - 256, 31.05.2025
https://doi.org/10.32953/abad.1528784

Öz

Mustafa Necati Sepetçioğlu, hikâye, roman, tiyatro gibi çeşitli edebî türde pek çok eser kaleme almış, bu eserlerin çoğunda tarih temasını ön plana çıkararak tarihî romanları ile şöhreti yakalamıştır. Bir okul mahiyetinde değerlendirdiği tiyatro ise fikrî mücadelesinin başlıca tezahürü olarak izleyicinin karşısına çıkarken kültürel kimlik, millî bilinç ve tarih şuuru kazandırmada önemli bir rol üstlenmiştir. Bu bağlamda 1972 yılında üç perde olarak yayımladığı Her Bizansa Bir Fatih adlı oyunu ile dikkatleri üzerine çeken Sepetçioğlu, İstanbul’un fetih öncesindeki sürecini kişiler, halk ve devletler düzeyinde mukayeseli olarak tasnif etmiş, Osmanlı Devleti’nin muzaffer olması ile Bizans İmparatorluğu’nu mağlubiyete götüren sebepleri tetkik ederek somutlaştırmıştır. Bu aşamada ise oyun boyunca hâkim kişi olan Sultan Mehmet’i son derece müspet özellikler ile ideal bir lider, Osmanlı halkını ise her koşulda devletinin yanında yer alarak onu destekleyen bir toplum olarak karakterize ederken Bizans İmparatoru ve halkını, Sultan’ın aksine bütün menfi niteliklerin bir araya toplandığı, sadece kendisini düşünen hodbin bir lider ve toplum olarak kurgulamıştır. Dolayısıyla ‘hilâl’ ve ‘haç’ sembolleri üzerinden keskin çizgilerle ayrılan bu teşekkül, Sepetçioğlu’nun vermek istediği toplumsal mesajı da net bir biçimde ortaya koymasını sağlamıştır.

Kaynakça

  • AND Metin, " Türk Tiyatrosunda Tarihî Oyunlar ve Bunların Yazılış Gerekçeleri", VII. Turkish History Congress, Ankara 1970, C. II, p. 768-773.
  • ARGUNŞAH Hülya, "Mustafa Necati Sepetçioğlu". Mustafa Necati Sepetçioğlu, Ministry of Culture and Tourism Publications, Ankara 2007.
  • AYVERDİ Samiha, Edebî ve Spiritual Dünyası İçinde Fatih, Baha Printing House, Istanbul 1974.
  • BUTTANRI Müzeyyen, " Türk Tiyatrosunda İstanbul’un Fethi ve Fatih”. Türk Edebiyatında İstanbul’un Fethi ve Fatih, Ed. Kâzım Yetiş, Kitabevi Publications, Istanbul 2005.
  • ÇALIK Etem, Mustafa Necati Sepetçioğlu Hayatı Sanatı ve Eserleri, Atatürk University Institute of Social Sciences Doctoral Thesis, Erzurum 1993.
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, "Şarkıcı Kız", Yol, S.11, (23 February 1966a).
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, "Bir Kova Suyun Kaygusu", Yol, S. 12, (2 March 1966b).
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, Her Bizansa Bir Fatih, İrfan Publishing House, 1999.
  • TAŞTAN Zeki, "Mustafa Necati Sepetçioğlu's Tarihî Tiyatroları ", Mustafa Necati Sepetçioğlu, Ministry of Culture and Tourism Publications, Ankara 2007.
  • TÖRENEK Mehmet, "Türk Tiyatrosunda Fatih ve İstanbul’un Fethi ", Journal of Atatürk University Institute of Turkiyat Studies, S. 25, 2004, p. 53-79.
  • YETİŞ Kâzım, "İstanbul’un Fethi Kutlamaları Yeni Bir Dönemi Başlatıyor". Türk Edebiyatında İstanbul’un Fethi ve Fatih, Ed. Kâzım Yetiş, Kitabevi Publications Istanbul 2005.

An Evaluation of Conquest and Fatih in Mustafa Necati Sepetçioğlu's Theatre Titled “Her Bizansa Bir Fatih”

Yıl 2025, , 247 - 256, 31.05.2025
https://doi.org/10.32953/abad.1528784

Öz

Mustafa Necati Sepetçioğlu has written many works in various literary genres such as stories, novels and theatre, and in most of these works, he has achieved fame with his historical novels by bringing the theme of history to the fore. The theatre, which he considered as a school, played an important role in giving cultural identity, national consciousness and historical awareness to the audience as the main manifestation of his intellectual struggle. In this context, Sepetçioğlu, who attracted attention with his play titled Her Bizansa Bir Fatih published in three acts in 1972, comparatively classified the process of Istanbul before the conquest at the level of individuals, people and states, and concretised the reasons that led the Ottoman Empire to be victorious and the Byzantine Empire to defeat. At this stage, he characterises Sultan Mehmet, the dominant figure throughout the play, as an ideal leader with extremely positive qualities, and the Ottoman people as a society that supports its state by standing by its side under all circumstances, while the Byzantine Emperor and his people, in contrast to the Sultan, he constructs the Byzantine Emperor and his people as a hobbled leader and society that gathers all negative qualities together and thinks only of itself. Therefore, this organisation, which is separated with sharp lines through the symbols of 'crescent' and 'cross', enabled Sepetçioğlu to clearly reveal the social message he wanted to give.

Kaynakça

  • AND Metin, " Türk Tiyatrosunda Tarihî Oyunlar ve Bunların Yazılış Gerekçeleri", VII. Turkish History Congress, Ankara 1970, C. II, p. 768-773.
  • ARGUNŞAH Hülya, "Mustafa Necati Sepetçioğlu". Mustafa Necati Sepetçioğlu, Ministry of Culture and Tourism Publications, Ankara 2007.
  • AYVERDİ Samiha, Edebî ve Spiritual Dünyası İçinde Fatih, Baha Printing House, Istanbul 1974.
  • BUTTANRI Müzeyyen, " Türk Tiyatrosunda İstanbul’un Fethi ve Fatih”. Türk Edebiyatında İstanbul’un Fethi ve Fatih, Ed. Kâzım Yetiş, Kitabevi Publications, Istanbul 2005.
  • ÇALIK Etem, Mustafa Necati Sepetçioğlu Hayatı Sanatı ve Eserleri, Atatürk University Institute of Social Sciences Doctoral Thesis, Erzurum 1993.
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, "Şarkıcı Kız", Yol, S.11, (23 February 1966a).
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, "Bir Kova Suyun Kaygusu", Yol, S. 12, (2 March 1966b).
  • SEPETÇİOĞLU Mustafa Necati, Her Bizansa Bir Fatih, İrfan Publishing House, 1999.
  • TAŞTAN Zeki, "Mustafa Necati Sepetçioğlu's Tarihî Tiyatroları ", Mustafa Necati Sepetçioğlu, Ministry of Culture and Tourism Publications, Ankara 2007.
  • TÖRENEK Mehmet, "Türk Tiyatrosunda Fatih ve İstanbul’un Fethi ", Journal of Atatürk University Institute of Turkiyat Studies, S. 25, 2004, p. 53-79.
  • YETİŞ Kâzım, "İstanbul’un Fethi Kutlamaları Yeni Bir Dönemi Başlatıyor". Türk Edebiyatında İstanbul’un Fethi ve Fatih, Ed. Kâzım Yetiş, Kitabevi Publications Istanbul 2005.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Ulutürk Sakarya 0000-0002-5755-5053

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

Chicago Ulutürk Sakarya, Yasemin. “An Evaluation of Conquest and Fatih in Mustafa Necati Sepetçioğlu’s Theatre Titled ‘Her Bizansa Bir Fatih’”. Anadolu Ve Balkan Araştırmaları Dergisi 8, sy. 15 (Mayıs 2025): 247-56. https://doi.org/10.32953/abad.1528784.