Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hareketli Grafiklerin Edebi Eserlerin Görselleştirilmesinde Kullanımı

Yıl 2025, , 267 - 288, 31.05.2025
https://doi.org/10.32953/abad.1648554

Öz

Hareketli grafikler, sayısal bir ortamda oluşturulmuş ve çeşitli amaçlar üzerine kurgulanmış görsel formların ve tipografinin belirli bir ahenk içinde yer değiştirmesi, hareket etmesi, boyut reformlarının sunumu olarak tanımlanmaktadır. Film sektöründe uygulanmaya başlaması ile gündelik hayatta da çokça yer edinmiş olan, günümüz ortamlarında mobil platformlarda sıkça karşılaşılan bu uygulama türü hayatın her alanına dokunur olmuştur. Teknik olarak bu tip hareketli tasarımlar akıllı telefon uygulamalarından, web sitelerine, sinema sektörüne, ders içeriklerine, haber grafiklerine vb. birçok alanda artarak sayısal ortam içinde sunulmaktadır. Her türlü yazılı metne de uygulanabilir olan hareketli grafikler edebi eserler için de görsel ve işitsel olarak yeni bir boyut getirebilmektedir. Unutulan ve unutulmaya yüz tutmuş yazılı ve sözlü kültürel mirasların bu yöntem ile yeniden canlandırılması eski dönem edebiyat türlerini geleceğe bağlayabilir. Somut olmayan bu mirasların nesilden nesile aktarımı ile kültürel çeşitlilik devam ettirilirken, tarihin sürekliliği de korunmuş olur. Ayrıca düz yazı metinlerinden farklı olarak edebi eserin içeriğini daha farklı görebilecekleri bir deneyim de sağlayabilmektedir.
Bu çalışmanın amacı hareketli grafik tasarımın gelişimine, etkisine ve iletişim gücüne odaklanarak kültürel mirasımız olan edebi eserlerin hareketli grafiklerle öyküleme şekline nasıl getirileceğidir. Bununla birlikte öyküleme aşamalarının sıralanarak uygulanmasına kadar olan aşamaları belirtmek ve sunacağı olası katkıları irdelemektir.

Kaynakça

  • AUSTIN Tricia, ve RICHARD Doust. New Media Design. London: Laurence King Publishing, 2007.
  • ARSLAN Gamze ve ARMAĞAN Gökçearslan. "Televizyon Reklamlarında Kil Animasyonun Kullanımı." Fine Arts (NWSAFA) 15, no. 1 (2020): 52–70.
  • ATİKER Barış. Hareketli Grafiklerin Evrimi ve Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi için Bir Uygulama Örneği. Sanatta yeterlik tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, 2009.
  • Art of the Title. Mad Men. Ekran görüntüsü. Erişim 20 Mayıs 2024. https://www.artofthetitle.com/title/mad-men/.
  • AKTAŞ Şerif. “Edebî Metin ve Özellikleri.” A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Prof. Dr. Hüseyin Ayan Özel Sayısı, no. 39 (2009): 187–200.
  • BluTV. Prens | 2. Sezon | Kaptan Vahşi Kelebek Sözlü Video. 18 Ekim 2021. YouTube videosu, ekran görüntüsü. https://www.youtube.com/watch?v=SAxaetqa_x4&ab_channel=blutv.
  • BBC News. BBC TV History: 60 Years of Idents. YouTube video, ekran görüntüsü. 10 Temmuz 2021. https://www.youtube.com/watch?v=UZk9-KGZ32Q&ab_channel=BBCNews.
  • ALFRED Lestraunda. "Video Marketing Statistics." HubSpot Blog, 2025. Erişim 18 Şubat 2025. https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics.
  • ENGİN Cihan. Dede Korkut Serisinden Deli Dumrul. 2017. [Görsel]. https://www.artstation.com/artwork/LN39A.
  • EFE Mustafa. “Kültürel Mirasın Korunmasının Önemi.” Posta, 25 Mart 2024. https://www.posta.com.tr/kultur-sanat/kulturel-mirasin-korunmasi-tarihi-eserlerin-gelecege-tasinmasi-2794523.
  • FURNİSS Maureen. The Animation Bible: A Guide to Everything—From Flipbooks to Flash. London: Laurence King, 2008.
  • Flâneur Solitaire. Saul Bass: Famous Title Sequences from Preminger to Scorsese. YouTube video, ekran görüntüsü. 5 Eylül 2021. https://www.youtube.com/watch?v=qqM3McG4-LE&ab_channel=Fl%C3%A2neursolitaire.
  • GOLEMAN Daniel. Emotional Intelligence. New York: Bantam Books, 1995. Erişim 18 Kasım 2024. https://asantelim.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/daniel-goleman-emotional-intelligence.pdf.
  • GÜNEL Hilal, ve Yusuf Keş. “Kinetik Tipografide Anlam Oluşturma Sürecinde Sosyal Göstergebilim Geçişlilik Sistemi.” Ulakbilge 60 (Mart 2021): 765–786.
  • GRAHAM Brian. “Heritage as Knowledge: Capital or Culture?” Urban Studies 39, no. 5–6 (2002): 1003–1017. KATZ Steven D. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. 25th anniversary ed. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2019.
  • KALAY Yehuda E., Tun Kvan, ve Janice Affleck. New Heritage: New Media and Cultural Heritage. London: Routledge, 2007.
  • KARAALİOĞLU Sevim. (2025). “Creating Visual Identity in Film Festival Designs”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 240-255. https://doi.org/10.7456/tojdac.1559749
  • KURTEŞ Ceyda, ve Levent MERCİN. "Yeni Medyada Temel İlke ve Teknikleriyle Motion Grafik." Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 8, no. 1 (2022): 45–66.
  • KRASNER John. Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics. Burlington, MA: Focal Press, 2008. KRESS Gunther, ve Theo van LEEUWEN. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 2006.
  • LU, Xiong. “Research on the Application of Motion Graphics in UI Interface Design.” Proceedings of the 4th International Conference on Arts, Linguistics, Literature and Humanities (ICALLH 2021), 146–149. 2021.
  • MAYER Richard E. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
  • MEDINA John. Brain Rules: 12 Principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School. Seattle: Pear Press, 2009.
  • MOU Tsai-Yun, Tay-Sheng JENG ve Chien-Hsu CHEN. “From Storyboard to Story: Animation Content Development.” Educational Research and Reviews 8, no. 20 (2013): 1032–1047. https://academicjournals.org/article/article1379770481_Mou%20et%20al.pdf.
  • Motionlab. Motion Graphics Demo Reel. 2020. Ekran görüntüsü. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=cxYhjF3APds.
  • NewscastStudio. WMAQ-2 Graphics. Ekran görüntüsü. Erişim 20 Mayıs 2024. https://www.newscaststudio.com/graphics/wmaq-2/.
  • Neogoma. “Does AR Navigation in Shopping Malls Really Work?” Medium, 2021.
  • https://neogoma.medium.com/does-ar-navigation-in-shopping-malls-really-work-9ab68d1aa58. PIMENTA Sandra, ve R. POOVAİAH. "On Defining Visual Narratives." Design Thoughts, IDC School of Design, 2010.
  • SANDHAUS Louise. Los Angeles in Motion: A Beginner’s Guide from Yesterday to Tomorrow. 2006. PDF. Available from http://www.lsd-studio.net/writing/lainmotion/pdfs/LA_in_Motion.pdf.
  • SAYIN Sinan. Film ve Dizi Film Jeneriklerinde Hareketli Grafik Tasarım Sorunları ve Bir Uygulama. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, 2011.
  • SMITH, J. "The Power of Motion Graphic Storytelling." Digital Media Journal, 2020. Erişim 10 Temmuz 2024. www.digitalmediajournal.com/motion-graphic-storytelling.
  • Silent Film House. Silent Film History and Its Impact on Modern Cinema. YouTube video, ekran görüntüsü. 5 Kasım 2020. https://www.youtube.com/watch?v=swh448fLd1g&ab_channel=silentfilmhouse.
  • TOPRAK Onur. “Kültürel Mirasın Yorumlanarak Aktarımında İllüstrasyon Tasarımları: Türk Mitolojisi Örneklemi.” In Çağdaş Türk Sanatında Kültürel İzlekler 1, edited by G. Altan Ayrancıoğlu, 83–99. Ankara: Pegem Akademi, 2024.
  • TRT2. Ergenekon'dan Çıkış | Kökler. 12 Kasım 2021. YouTube videosu, ekran görüntüsü. https://www.youtube.com/watch?v=eZ2N46wzOhE&t=604s&ab_channel=TRT2.
  • TÜRKELİ SANLI, Yadigar. "Edebiyat; Toplumsal Hafızanın, Geleneğin Kaybında, İnşasında Ne Kadar Etkilidir?" Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2, no. 2 (2011): 151–164.
  • UĞURLU Emine Kırcı. "Millî Folklor." Millî Folklor 26, no. 102 (2014): 43-52.
  • UNESCO. Dünya Mirası. (t.y.). Erişim 18 Ocak 2025. https://www.unesco.org/en/world-heritage.
  • UNESCO. Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2003. Erişim 1 Mayıs 2024. https://ich.unesco.org/en/convention.
  • USLU ÜSTTEN Aliye. “Türk Romanının Somut Olmayan Kültürel Miras Aktarımı Açısından İncelenmesi.” Ana Dili Eğitimi Dergisi 2, no. 3 (2014): 20–31.
  • WILLIS Janine, ve Christopher SAWYER. “Introducing Digital Storytelling to Influence the Behavior of Children and Adolescents.” Journal of Creativity in Mental Health 6, no. 4 (2011): 274–283.

Use of Motion Graphics in Visualizing Literary Works

Yıl 2025, , 267 - 288, 31.05.2025
https://doi.org/10.32953/abad.1648554

Öz

Kaynakça

  • AUSTIN Tricia, ve RICHARD Doust. New Media Design. London: Laurence King Publishing, 2007.
  • ARSLAN Gamze ve ARMAĞAN Gökçearslan. "Televizyon Reklamlarında Kil Animasyonun Kullanımı." Fine Arts (NWSAFA) 15, no. 1 (2020): 52–70.
  • ATİKER Barış. Hareketli Grafiklerin Evrimi ve Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi için Bir Uygulama Örneği. Sanatta yeterlik tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, 2009.
  • Art of the Title. Mad Men. Ekran görüntüsü. Erişim 20 Mayıs 2024. https://www.artofthetitle.com/title/mad-men/.
  • AKTAŞ Şerif. “Edebî Metin ve Özellikleri.” A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Prof. Dr. Hüseyin Ayan Özel Sayısı, no. 39 (2009): 187–200.
  • BluTV. Prens | 2. Sezon | Kaptan Vahşi Kelebek Sözlü Video. 18 Ekim 2021. YouTube videosu, ekran görüntüsü. https://www.youtube.com/watch?v=SAxaetqa_x4&ab_channel=blutv.
  • BBC News. BBC TV History: 60 Years of Idents. YouTube video, ekran görüntüsü. 10 Temmuz 2021. https://www.youtube.com/watch?v=UZk9-KGZ32Q&ab_channel=BBCNews.
  • ALFRED Lestraunda. "Video Marketing Statistics." HubSpot Blog, 2025. Erişim 18 Şubat 2025. https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics.
  • ENGİN Cihan. Dede Korkut Serisinden Deli Dumrul. 2017. [Görsel]. https://www.artstation.com/artwork/LN39A.
  • EFE Mustafa. “Kültürel Mirasın Korunmasının Önemi.” Posta, 25 Mart 2024. https://www.posta.com.tr/kultur-sanat/kulturel-mirasin-korunmasi-tarihi-eserlerin-gelecege-tasinmasi-2794523.
  • FURNİSS Maureen. The Animation Bible: A Guide to Everything—From Flipbooks to Flash. London: Laurence King, 2008.
  • Flâneur Solitaire. Saul Bass: Famous Title Sequences from Preminger to Scorsese. YouTube video, ekran görüntüsü. 5 Eylül 2021. https://www.youtube.com/watch?v=qqM3McG4-LE&ab_channel=Fl%C3%A2neursolitaire.
  • GOLEMAN Daniel. Emotional Intelligence. New York: Bantam Books, 1995. Erişim 18 Kasım 2024. https://asantelim.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/daniel-goleman-emotional-intelligence.pdf.
  • GÜNEL Hilal, ve Yusuf Keş. “Kinetik Tipografide Anlam Oluşturma Sürecinde Sosyal Göstergebilim Geçişlilik Sistemi.” Ulakbilge 60 (Mart 2021): 765–786.
  • GRAHAM Brian. “Heritage as Knowledge: Capital or Culture?” Urban Studies 39, no. 5–6 (2002): 1003–1017. KATZ Steven D. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. 25th anniversary ed. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2019.
  • KALAY Yehuda E., Tun Kvan, ve Janice Affleck. New Heritage: New Media and Cultural Heritage. London: Routledge, 2007.
  • KARAALİOĞLU Sevim. (2025). “Creating Visual Identity in Film Festival Designs”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 240-255. https://doi.org/10.7456/tojdac.1559749
  • KURTEŞ Ceyda, ve Levent MERCİN. "Yeni Medyada Temel İlke ve Teknikleriyle Motion Grafik." Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 8, no. 1 (2022): 45–66.
  • KRASNER John. Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics. Burlington, MA: Focal Press, 2008. KRESS Gunther, ve Theo van LEEUWEN. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 2006.
  • LU, Xiong. “Research on the Application of Motion Graphics in UI Interface Design.” Proceedings of the 4th International Conference on Arts, Linguistics, Literature and Humanities (ICALLH 2021), 146–149. 2021.
  • MAYER Richard E. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
  • MEDINA John. Brain Rules: 12 Principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School. Seattle: Pear Press, 2009.
  • MOU Tsai-Yun, Tay-Sheng JENG ve Chien-Hsu CHEN. “From Storyboard to Story: Animation Content Development.” Educational Research and Reviews 8, no. 20 (2013): 1032–1047. https://academicjournals.org/article/article1379770481_Mou%20et%20al.pdf.
  • Motionlab. Motion Graphics Demo Reel. 2020. Ekran görüntüsü. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=cxYhjF3APds.
  • NewscastStudio. WMAQ-2 Graphics. Ekran görüntüsü. Erişim 20 Mayıs 2024. https://www.newscaststudio.com/graphics/wmaq-2/.
  • Neogoma. “Does AR Navigation in Shopping Malls Really Work?” Medium, 2021.
  • https://neogoma.medium.com/does-ar-navigation-in-shopping-malls-really-work-9ab68d1aa58. PIMENTA Sandra, ve R. POOVAİAH. "On Defining Visual Narratives." Design Thoughts, IDC School of Design, 2010.
  • SANDHAUS Louise. Los Angeles in Motion: A Beginner’s Guide from Yesterday to Tomorrow. 2006. PDF. Available from http://www.lsd-studio.net/writing/lainmotion/pdfs/LA_in_Motion.pdf.
  • SAYIN Sinan. Film ve Dizi Film Jeneriklerinde Hareketli Grafik Tasarım Sorunları ve Bir Uygulama. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, 2011.
  • SMITH, J. "The Power of Motion Graphic Storytelling." Digital Media Journal, 2020. Erişim 10 Temmuz 2024. www.digitalmediajournal.com/motion-graphic-storytelling.
  • Silent Film House. Silent Film History and Its Impact on Modern Cinema. YouTube video, ekran görüntüsü. 5 Kasım 2020. https://www.youtube.com/watch?v=swh448fLd1g&ab_channel=silentfilmhouse.
  • TOPRAK Onur. “Kültürel Mirasın Yorumlanarak Aktarımında İllüstrasyon Tasarımları: Türk Mitolojisi Örneklemi.” In Çağdaş Türk Sanatında Kültürel İzlekler 1, edited by G. Altan Ayrancıoğlu, 83–99. Ankara: Pegem Akademi, 2024.
  • TRT2. Ergenekon'dan Çıkış | Kökler. 12 Kasım 2021. YouTube videosu, ekran görüntüsü. https://www.youtube.com/watch?v=eZ2N46wzOhE&t=604s&ab_channel=TRT2.
  • TÜRKELİ SANLI, Yadigar. "Edebiyat; Toplumsal Hafızanın, Geleneğin Kaybında, İnşasında Ne Kadar Etkilidir?" Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2, no. 2 (2011): 151–164.
  • UĞURLU Emine Kırcı. "Millî Folklor." Millî Folklor 26, no. 102 (2014): 43-52.
  • UNESCO. Dünya Mirası. (t.y.). Erişim 18 Ocak 2025. https://www.unesco.org/en/world-heritage.
  • UNESCO. Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2003. Erişim 1 Mayıs 2024. https://ich.unesco.org/en/convention.
  • USLU ÜSTTEN Aliye. “Türk Romanının Somut Olmayan Kültürel Miras Aktarımı Açısından İncelenmesi.” Ana Dili Eğitimi Dergisi 2, no. 3 (2014): 20–31.
  • WILLIS Janine, ve Christopher SAWYER. “Introducing Digital Storytelling to Influence the Behavior of Children and Adolescents.” Journal of Creativity in Mental Health 6, no. 4 (2011): 274–283.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdurrahman Özdemir 0000-0003-4575-5426

Atila Işık 0000-0002-9888-9762

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2025
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

Chicago Özdemir, Abdurrahman, ve Atila Işık. “Hareketli Grafiklerin Edebi Eserlerin Görselleştirilmesinde Kullanımı”. Anadolu Ve Balkan Araştırmaları Dergisi 8, sy. 15 (Mayıs 2025): 267-88. https://doi.org/10.32953/abad.1648554.