Amaç: Bu kesitsel çalışmanın amacı, Türk diş hekimliği personeli arasında COVID-19 algısını ve COVID-19'a karşı gerekli önleyici tedbirlere ilişkin farkındalığı, semptomlara ilişkin bilgiyi, bulaşma yollarını, önleyici tedbirleri ve güncel doğru bilgi edinme yöntemini incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Google Forms Inc® üzerinden çevrimiçi bir anket (41 soru) yapıldı. Anket, 2 Kasım 2022 ile 10 Ocak 2023 tarihleri arasında Türk diş hekimliği personeli arasında gerçekleştirildi. Elde edilen yanıtlar SPSS 22 sürümüne girildi ve analiz edildi.
Bulgular: Çalışmamıza 239'u (%53,3) diş hekimi, 209'u (%46,7) diş hekimliği yardımcı personeli olmak üzere toplam 448 diş hekimliği personeli katılmıştır. Katılımcılara Covid-19'a karşı alınması gereken bazı önlemler sorulmuştur ve çoğunluğu doğru yanıtlar vermiştir. Ancak, Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi (CDC) yönergelerine göre Kişisel Koruyucu Ekipmanın (KKD) doğru takılma sırasını katılımcıların yalnızca %31,5'I doğru olarak bilirken, %60,3'ü çıkarma sırasını doğru bir şekilde bilmiştir. Diş hekimleri ve diş hekimliği yardımcı personeli arasında sırasıyla %75,7 ve %78,9 oranında N95/FFP2 maskenin en iyi koruyucu maske olduğu düşünülmüştür. Ki-kare testi uygulanarak p değeri <0,05 olarak elde edilmiştir.
Sonuç: Diş hekimleri çoğunlukla kurumsal eğitimlerden COVID-19 hakkında bilgi edindiklerini belirtirken, diş hekimliği yardımcı personeli ise bilgileri çoğunlukla sosyal medya üzerinden edindikleri bildirmişlerdir. Katılımcılar, COVID-19'a karşı gerekli önleyici tedbirler konusunda yeterli farkındalığa sahip olduklarını göstermiştir. Ancak bazı protokollerdeki bilgi eksikliğinin giderilmesi için kurumsal eğitimlerle daha doğru ve güncel bilgilerin verilmesi gerektiği belirlenmiştir.
Davranış Bilimleri Eğitimsel Ölçüm Küresel Sağlık. diş hekimliği personeli eğitim desteği
Objectives:The aim of this cross-sectional study was to study the perception of COVID-19 and awareness of necessary precautionary measures against COVID-19, knowledge of symptoms, modes of transmission, preventive measurements, and method of gaining up-to-date accurate knowledge about these topics among Turkish dental staff.
Material and methods:An online survey(41 questions) was made on Google Forms Inc®. The survey was conducted within a population of Turkish dental staff between 2 November 2022 and 10 January 2023. The response obtained was entered and analyzed on SPSS version 22.
Results:A total of 448 dental workers participated in our study, of which 239 (53.3%) were dentists and 209 (46.7%) were auxiliary dental staff workers. The participants were questioned about certain precautionary measures against COVID-19, of which majority were answered correctly. However, only 31.5% participants chose the correct sequence of wearing of Personal Protective Equipment (PPE) according to the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) guidelines, while 60.3% correctly stated sequence of removing them. Among professional and auxiliary dental staff, N95/FFP2 mask were considered as the best protective mask as 75.7% and 78.9% respectively. Chi-square test was applied and p-value <0.05 was achieved.
Conclusion:Dentist mainly indicated that they were acquiring knowledge about COVID-19 from institutional trainings while the auxiliary dental staff used mainly information over social media. Participants showed adequate awareness regarding the necessary preventive measures of COVID-19. However, it was identified that more accurate and up-to-date information should be given by institutional training to eliminate the gap of information in some protocols.
Behavioral Sciences Educational Measurement Training program Global health Dental staff
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Epidemiyoloji (Diğer), Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)