Osmanlı Devleti’nden Türkiye Cumhuriyeti’ne, Cumhuriyet’in kuruluşundan günümüze kadar değişen devlet yönetim şekli, devletin ihtiyaç duyduğu insan tipi, siyasi ideolojin dine yüklediği anlam ve din eğitiminden beklentileriyle ilintili olarak din eğitimi değişim ve dönüşüm geçirmiştir. Bu süreçte din eğitimi dersinin statüsü, içeriği, süresi pek çok uygulamaya konu olmuş, meşruiyet tartışmalarının bir parçası haline gelmiştir. Din eğitimindeki bu değişim ve dönüşüm günümüze kadar sürecek farklı problemlere kaynaklık etmiştir. Çalışma literatür tarama yöntemiyle yapılmış iki bölümde ele alınmıştır. Osmanlı İmparatorluğu’ndan Cumhuriyeti’n kuruluşuna ve Cumhuriyet’ten günümüze siyasi gelişmeler bağlamında din eğitiminin geçirdiği süreçler ve bu süreçte ortaya çıkan problemler incelenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda kurumlarını büyük ölçüde dinden referansla oluşturan Osmanlı Devleti’nde eğitimin önemli bölümünü, devletin son zamanlarında ise eğitimin tamamını klasik din eğitimi oluştururken Tanzimat ve Islahat fermanlarıyla laikliğin gündeme geldiği görülmektedir. II. Abdülhamit Döneminde ümmetçilik ideolojisiyle din eğitimi yeniden önem kazansa da din eğitiminin sorunlarının gündeme gelmediği, eğitimde yer alan gelişmelerin din eğitimi dışında gerçekleştiği görülmektedir. Cumhuriyet’le birlikte kabul edilen devlete bağlı din yaklaşımı ise din eğitiminde beklentileri ve problemleri farklılaştırmıştır. Bu süreçte din eğitimi pek çok uygulamaya ve değişime konu olmuş ve tartışmalı bir alan olarak bazı problemleriyle birlikte günümüze kadar gelmiştir.
Din Eğitimi Din Eğitim Süreçleri Siyasi Gelişmeler ve Din Eğitimi Din Eğitiminin Problemleri
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur
Yazar, bu araştırmayı desteklemek için herhangi bir dış fon almadığını kabul eder
From the Ottoman Empire to the Republic of Turkey, from the foundation of the Republic to the present day, religious education has undergone changes and transformations in relation to the changing state governance, the type of people the state needs, the meaning that political ideology attributes to religion and expectations from religious education. In this process, the status, content and duration of religious education courses have been the subject of many applications and have become a part of legitimacy debates. This change and transformation in religious education has caused different problems that will continue to this day. The study is handled in two sections using the literature review method. The processes that religious education has gone through and the problems that have emerged in this process have been examined in the context of political developments from the Ottoman Empire to the foundation of the Republic and from the Republic to the present day. As a result of the research, it is seen that in the Ottoman Empire, which largely established its institutions with reference to religion, a significant part of education, and in the last years of the state, all of education was constituted by classical religious education, while secularism came to the fore with the Tanzimat and Islahat edicts. Although religious education regained importance with the ideology of ummah during the reign of Abdulhamid II, it is seen that the problems of religious education did not come to the fore and that the developments in education took place outside of religious education. The state-dependent religious approach accepted with the Republic has differentiated the expectations and problems in religious education. In this process, religious education has been the subject of many applications and changes and has survived to the present day as a controversial area with some of its problems.
Religious Education Religious Education Processes Political Developments and Religious Education Problems of Religious Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |