This study examines the effects of school administrators' instructional leadership (IL) behaviors and school culture on teacher performance (TPE). Two hundred eighty-nine teachers working in public schools in the Eyupsultan district of Istanbul province participated in the study. The relational survey model was used in the study. The data were collected using a personal information form, Instructional Leadership Inventory, School Culture Scale, and Teacher Performance Evaluation Scale. As a result of the study, school administrators' instructional leadership was found to be at a moderate level; bureaucratic culture was found to be at a moderate level; achievement, support, and task culture were found to be at a high level; and teachers' performance was found to be at a very high level. While teacher performance did not differ according to age and education level, it differed according to gender, seniority, and school type. It was found that there was a weak positive relationship between school administrators' IL behaviors and achievement and support cultures. At the same time, there was no significant relationship between school administrators' IL behaviors and TPE. A very weak but significant positive relationship was found between the professional development dimension of instructional leadership (IL) and the preparation of the learning-teaching process, which is one of the sub-dimensions of teacher performance. Support, achievement, and task cultures positively and significantly affect teacher performance.
School culture Instructional leadership Teacher performance.
Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışları ile okul kültürünün öğretmen performansına etkisini incelemektir. Çalışmaya İstanbul ili Eyüpsultan ilçesindeki devlet okullarında görev yapmakta olan 289 öğretmen katılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri kişisel bilgi formu, Öğretim Liderliği Envanteri, Okul Kültürü Ölçeği ve Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin öğretim liderliği orta düzeyde; okul kültürü boyutlarından bürokratik kültür orta düzeyde, başarı, destek ve görev kültürü yüksek düzeyde ve öğretmenlerin performansı çok yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmen performansı yaşa ve öğrenim durumuna göre farklılaşmazken; cinsiyete, kıdeme ve görev yapılan okul türüne göre farklılaşmaktadır. Okul yöneticilerinin sergiledikleri öğretim liderliği davranışları ile başarı ve destek kültürleri arasında zayıf düzeyde pozitif yönde ilişki olduğu; okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışları öğretmen performansı arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Öğretim liderliği alt boyutlarından mesleki gelişim boyutu ile öğretmen performansının alt boyutlarından öğrenme öğretme sürecini hazırlama boyutu arasında çok zayıf düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Destek, başarı ve görev kültürleri öğretmen performansını pozitif yönde ve anlamlı etkilemektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |