The aim of the study is to examine the experiences and opinions of teacher candidates regarding the development of organizational culture at the university. Qualitative research method, phenomenological design, content analysis technique were used in the study. The data in the study were obtained from 24 participants through semi-structured interview form. In order to reflect the perspectives of teacher candidates on the phenomenon of organizational culture, first of all, “organizational culture tree phenomenon” was created. 17 phenomenon expressions were revealed based on the positive and negative experiences of university students. The most frequently used phenomena were determined as “value”, “belief”, “interaction”, “activity”. Then, the opinions of the participants were subjected to content analysis. Matching was carried out with 3 sub-themes and 17 categorical coding. According to the participants, “university faculty-student, university administrative staff-student, student-student interactions” and “university attaching importance to national values and protecting its history” were frequently expressed in the development of organizational culture at the university. It was mostly stated in the study by the participants that “the university’s core values and beliefs should be made clear” in order to ensure the effectiveness of the organizational culture. It was stated that increasing and spreading various intermediaries such as “trips”, “conferences, panels, and shows”, “symbolic tools” would contribute to the university in order to increase the organizational culture in the university. At the end of the study, different suggestions were given regarding the development of organizational culture in the university, both by using the university’s facilities and through social media, despite the university’s complex structure.
Higher education Organizational culture Phenomenon Teacher candidates University
Bu araştırmanın amacı, üniversitede örgüt kültürünün geliştirilmesine yönelik öğretmen adaylarının deneyimlerini ve görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi, fenomenolojik desen ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler 24 katılımcıdan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının örgüt kültürü olgusuna bakış açılarını yansıtmak amacıyla öncelikle “örgüt kültürü ağacı fenomeni” oluşturulmuştur. Üniversite öğrencilerinin olumlu ve olumsuz deneyimlerinden yola çıkılarak 17 fenomen ifadesi ortaya çıkarılmıştır. En sık kullanılan fenomenler “değer”, “inanç”, “etkileşim”, “etkinlik” olarak belirlenmiştir. Ardından katılımcıların görüşleri içerik analizine tabi tutulmuştur. 3 alt tema ve 17 kategorik kodlamayla eşleştirmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara göre üniversitedeki örgüt kültürünün geliştirilmesinde “üniversitedeki öğretim elemanı-öğrenci, üniversitenin idari personeli-öğrenci, öğrenci-öğrenci etkileşimleri” ile “üniversitenin ulusal değerlere önem vermesi ve tarihine sahip çıkması” önemli görülmüş ve sıklıkla ifade edilmiştir. Katılımcılar tarafından örgüt kültürünün etkililiğini sağlamak üzere “üniversitenin temel değerlerle inançlarının belirgin hâle getirilmesi” gerektiği çalışmada çoğunlukla belirtilmiştir. Üniversitedeki örgüt kültürünü artırmak üzereyse “geziler”, “konferanslar, paneller ve gösteriler”, “sembolik araçlar” şeklindeki çeşitli aracıların artırılarak yaygınlaştırılmasının üniversiteye katkı sağlayacağı ifade edilmiştir. Çalışmanın sonunda üniversitenin karmaşık yapısına rağmen gerek üniversitenin olanaklarını kullanarak gerek sosyal medya aracılığıyla üniversitede örgüt kültürünün geliştirilmesine ilişkin farklı önerilere yer verilmiştir.
Yükseköğretim Örgüt kültürü Fenomen Öğretmen adayları Üniversite
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |