Bilimsel modeller ve model tabanlı etkinlikler bilimsel konu ve kavramların öğrenilmesinde önemli bir yere sahiptir. Model tabanlı eğitimin öneminden yola çıkılarak tasarlanan ve karma araştırma deseninde yürütülen bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin iki farklı müdahalenin uygulanması (bilimsel model eğitimi ve model tabanlı etkinliklerle yürütülen dersler) sonucunda model algıları ve modelleme seviyelerinin nasıl değiştiğini belirlemektir. Araştırma kapsamında dört farklı sınıftan nicel ve nitel veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırmanın odak noktası bilimsel modeller ve bilimsel modellerin doğası hakkında eğitim verilen, model tasarımı etkinliği yapan öğrencilerin model algıları ve modelleme seviyelerinin, eğitim almayan ve etkinlik yapmayan öğrencilere göre nasıl değiştiğinin ortaya çıkarılmasına dayanmaktadır. Çalışma grubu dört farklı şubeden 80 ortaokul öğrencisini kapsamaktadır. Veriler, Öğrencilerin Bilimsel Model Algı Ölçeği ve Öğrenci Modellerini Değerlendirme Rubriği kullanılarak toplanmıştır. Üç deney (eğitim, modelleme, eğitim ve modelleme) ve bir kontrol şubesinden elde edilen veriler karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları model tabanlı öğretim sürecinde, bilimsel modellerin doğası hakkında verilen eğitim ile modelleme etkinliği aracılığıyla yürütülen ortaokul fen derslerinin müdahale öncesi ve sonrasında sınıfların modelleme seviyeleri ve model algısında belirgin bir değişime yol açmadığını göstermiştir. Bununla birlikte, modelleme etkinliği gerçekleştirilen şubelerde modelin amacı ve modelin iletişim unsurları boyutlarında anlamlı farklılıklar gözlenmiştir. Çalışma kapsamında öğrencilerin modelleme seviyeleri ve bilimsel model algısını geliştirebilmek amacıyla literatüre ve araştırmanın bulgularına dayanarak çeşitli öneriler getirilmiştir.
Bilimsel modeller Model tabanlı öğretim Modelleme Model algısı Ortaokul öğrencileri
Scientific models and model-based activities have an important place in learning scientific topics and concepts. The aim of this research, which was designed based on the importance of model-based education and conducted in a mixed research design, is to determine how middle school students' model perceptions and modeling levels change as a result of two different interventions, lessons conducted with scientific model training and model-based activities. Within the scope of the research, quantitative and qualitative data were collected and analyzed from four different classes. The focus of the research is based on revealing how the model perceptions and modeling levels of students who are trained about the nature of scientific models and who engaged in model design activities changed compared to students who did not receive training and did not engage in activities. The study group includes 80 middle school students from four different classrooms. Data were collected using the Students’ Understanding of Models in Science Scale and the Student Models Evaluation Rubric. Data from three groups (training, modeling, training and modeling) and one control group were compared and analyzed. The results showed that in the model-based teaching process, the education given about the nature of scientific models and the middle school science lessons conducted through the modeling activity did not lead to a significant change in the modeling levels and model perception of the classes before and after the intervention. However, significant differences were observed in the groups where the modeling activity was carried out in terms of the purpose of the model and the communication elements of the model. Within the scope of the study, various suggestions were made based on the literature and the findings of the research in order to improve students' modeling levels and perception of scientific models.
Scientific models Model-based teaching Modeling Model perception Middle school students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |