THE IMPACT OF STUDIES BASED ON POLYPHONIC TURKISH MUSIC AND CLASSICAL WESTERN MUSIC COMPOSITIONS, ETUDES, AND SERIES ON ORCHESTRA LESSON ATTITUDE
Yıl 2025,
Sayı: 49, 64 - 98, 30.04.2025
Enes Furkan Danacı
,
Ersan Çiftci
Öz
The aim of this study is to determine to what extent the training program created for polyphonic Turkish Music and Classical Western Music works, etudes and scales has an effect on the attitude towards the orchestra course. Exploratory sequential design from mixed method research was used in the study. In the quantitative part of the research, pretest-posttest design was used from quasi-experimental research models. In the qualitative part of the research, case study design was used. The study group comprised 20 participants currently enrolled in the music teaching department of Inonu University. Paired sample t-test was used to analyze the data collected in the study. In addition, content analysis was used to analyze the data obtained in the qualitative part. As a result of the research, it was determined that the training program created for polyphonic Turkish music had a statistically significant effect on students' attitudes towards the orchestra course. As a result of the qualitative analysis of the research, the students stated that their attitudes towards the orchestra course changed positively.
Kaynakça
- Akyürek, R. (2009). Müzik eğitimcisi yetiştiren kurumlarda orkestra/oda müziği eğitimi ve orkestra yapılanmalarının incelenmesi. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Bergman, M. M. (2008). Whither mixed methods? In M. M. Bergman (Eds.), Advances in Mixed Methods Research (s. 1). Sage publication Ltd.
- Buzduğu, M. (2016). Konservatuvarlarda yürütülmekte olan oda müziği derslerine yönelik eğitimci tutumları. Sanatta Yeterlik Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı). Pegem Akademi.
- Çetmioğlu, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin kemanla seslendirilen Klasik Batı Müziği ve Türk müziği türlerine ilgi düzeyinin saptanması (Diyarbakır Silvan ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
- Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
- İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
- Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 11-26.
- Karadağ, N. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi akademik başarıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Miran, E. (2019). Yaylı çalgılar öğrenci orkestralarında entonasyon sorunlarını gidermeye ve entonasyonu geliştirmeye yönelik öğretim elemanı görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- Öncel, M. B. (2021). Klasik gitar eğitiminde ulusal müziklere yer verilmesinin öğretim ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Öztopalan, R., ve Uçal Canakay, E. (2016). Konservatuvarların orkestra derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42), 1275-1282.
- Parasız, G. (2009). Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk Müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Stratton, S. J. (2019). Quasi-experimental design (pre-test and post-test studies) in prehospital and disaster research. Prehospital and Disaster Medicine, 34(6), 573-574.
- Tabak, C. (2016). Klasik gitar öğretiminin makamsal içerikli etüt ve eserlerle uygulanabilirliği. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). Exploring the nature of research questions in mixed methods research. Journal of mixed methods research, 1(3), 207-211.
- Turan, H. S. (2020). Türk müziği literatürü ile oda müziği eğitimi ve müzik eğitimi lisansüstü programlarındaki ders kazanımlarına yansımaları. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
- Türkmen, U. (2005). Mesleki müzik okullarındaki orkestra derslerinde orkestra düzenlemeleri yapılmış halk ezgilerinin kullanılabilirliğine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumları. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf (Erişim Tarihi: 15.03.2024)
- Renshaw, P. (1992). Orchestras and the training revolution. British Journal of Music Education, 9(1), 61-70.
- Treder, M. S., Purwins, H., Miklody, D., Sturm, I., & Blankertz, B. (2014). Decoding auditory attention to instruments in polyphonic music using single-trial EEG classification. Journal of neural engineering, 11(2), 026009.
ÇOK SESLENDİRİLMİŞ TÜRK MÜZİĞİ VE KLASİK BATI MÜZİĞİ ESER, ETÜT VE DİZİLERİNE DAYALI ÇALIŞMALARIN ORKESTRA DERS TUTUMUNA ETKİSİ
Yıl 2025,
Sayı: 49, 64 - 98, 30.04.2025
Enes Furkan Danacı
,
Ersan Çiftci
Öz
Bu araştırmanın amacı; Çok Seslendirilmiş Türk Müziği (ÇSTM) ve Klasik Batı Müziği (KBM) eserleri, etütleri ve dizilerine yönelik oluşturulan eğitim programının orkestra dersine yönelik tutum üzerinde ne düzeyde etkiye sahip olduğunu tespit etmektir. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısımda yarı deneysel araştırma modellerinden ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısımda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizinde eşleştirilmiş örneklem t-testi yapılmıştır. Ayrıca nitel kısımda elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda Çok Seslendirilmiş Türk müziğine yönelik oluşturulan eğitim programının öğrencilerin orkestra dersine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı şekilde etkilediği belirlenmiştir. Araştırmanın nitel analizleri sonucunda öğrenciler, orkestra dersine yönelik tutumlarının olumlu yönde değiştirdiğini ifade etmişlerdir.
Kaynakça
- Akyürek, R. (2009). Müzik eğitimcisi yetiştiren kurumlarda orkestra/oda müziği eğitimi ve orkestra yapılanmalarının incelenmesi. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Bergman, M. M. (2008). Whither mixed methods? In M. M. Bergman (Eds.), Advances in Mixed Methods Research (s. 1). Sage publication Ltd.
- Buzduğu, M. (2016). Konservatuvarlarda yürütülmekte olan oda müziği derslerine yönelik eğitimci tutumları. Sanatta Yeterlik Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı). Pegem Akademi.
- Çetmioğlu, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin kemanla seslendirilen Klasik Batı Müziği ve Türk müziği türlerine ilgi düzeyinin saptanması (Diyarbakır Silvan ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
- Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
- İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
- Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 11-26.
- Karadağ, N. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi akademik başarıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Miran, E. (2019). Yaylı çalgılar öğrenci orkestralarında entonasyon sorunlarını gidermeye ve entonasyonu geliştirmeye yönelik öğretim elemanı görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- Öncel, M. B. (2021). Klasik gitar eğitiminde ulusal müziklere yer verilmesinin öğretim ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Öztopalan, R., ve Uçal Canakay, E. (2016). Konservatuvarların orkestra derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42), 1275-1282.
- Parasız, G. (2009). Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk Müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Stratton, S. J. (2019). Quasi-experimental design (pre-test and post-test studies) in prehospital and disaster research. Prehospital and Disaster Medicine, 34(6), 573-574.
- Tabak, C. (2016). Klasik gitar öğretiminin makamsal içerikli etüt ve eserlerle uygulanabilirliği. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). Exploring the nature of research questions in mixed methods research. Journal of mixed methods research, 1(3), 207-211.
- Turan, H. S. (2020). Türk müziği literatürü ile oda müziği eğitimi ve müzik eğitimi lisansüstü programlarındaki ders kazanımlarına yansımaları. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
- Türkmen, U. (2005). Mesleki müzik okullarındaki orkestra derslerinde orkestra düzenlemeleri yapılmış halk ezgilerinin kullanılabilirliğine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumları. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf (Erişim Tarihi: 15.03.2024)
- Renshaw, P. (1992). Orchestras and the training revolution. British Journal of Music Education, 9(1), 61-70.
- Treder, M. S., Purwins, H., Miklody, D., Sturm, I., & Blankertz, B. (2014). Decoding auditory attention to instruments in polyphonic music using single-trial EEG classification. Journal of neural engineering, 11(2), 026009.