Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEO Haberciliğinin Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım Üzerinden İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 18 - 29, 30.06.2025

Öz

Haber üretim süreçleri teknolojik gelişmeler neticesinde sürekli olarak dönüşüm geçirmiştir. Teknolojik gelişmeler neticesinde haber üretim süreçleri hızlanmış ve kâr odaklı hale gelmiştir. Medya kurumlarının temek gelir kaynağının reklam olmasından dolayı haber üretim süreçlerinde ekonomi politik kaygılar haber içeriklerini ve haber üretim süreçlerini etkilemiştir. Dijitalleşme ve internet haberciliğinin gelişimi ise haber üretim, sunum ve okuma pratiklerinin bütünsel olarak dönüşmesine neden olmuştur. Günümüzde gazeteciler haber üretim süreçlerinde daha fazla kâr elde edebilmek için yapay zekâ yazılımlarını kullanmaya başlamıştır. Gazetecilerin yapay zekâ yazılımları kullanarak haber üretmeleri neticesinde SEO (Search Engine Optimization) haberciliği gelişmiştir. SEO haberciliğinin gelişiminin asıl nedeni ise ekonomi politik kaygılardan kaynaklanmaktadır. Araştırmada SEO haberciliği eleştirel ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma yönteminde SEO araçlarının içerikleri ve SEO araçları kullanılarak üretilen haberler betimsel olarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda gazetecilerin haber web sayfalarına daha fazla tıklanmasını sağlayarak reklam gelirleri arttırmak amacıyla yapay zeka araçlarını aktif bir şekilde kullanarak SEO haberciliği yaptıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alanka, D. (2024). Nitel Bir Araştırma Yöntemi Olarak İçerik Analizi: Teorik Bir Çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64-84.
  • Bulut, S. (Ed.). (2009). Sermayenin medyası medyanın sermayesi: Ekonomi politik yaklaşımlar (1. baskı). Ütopya Yayınevi.
  • Çavuş, S., & Ede, N. (2021). Tık Odaklı Habercilik: Türk İnternet Haber Medyası Üzerine Bir İçerik Analizi. Selçuk İletişim, 14(1), 23-54. https://doi.org/10.18094/josc.811590
  • Dörr, K. N. (2016). Mapping the field of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, 4(6), 700-722. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1096748
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (with Kurhan, Ö. F., & Doğan, T.). (2006). Rızanın imalatı: Kitle medyasının ekonomi politiği (E. Abadoğlu, Çev.). Aram Yayıncılık.
  • Innis, H. A., Godfery, D., & Törenli, N. (2006). İmparatorluk ve iletişim araçları (1. bs). Ütopya.
  • Marx, K., Selik, M., & Satlıgan, N. (2011). Kapital. Cilt 1: Kapital: Ekonomi Politiğin Eleştirisi; 1. Cilt Sermayenin Üretim Süreci (1. bas). Yordam Yayınları.
  • Mosco, V. (2009). The political economy of communication (2nd ed). SAGE.
  • Öngel, A. (2023). The Use of Artificial Intelligence Technology in News Production Processes: Automatic News Production. Turkish Studies-Social Sciences, 18(Volume 18 Issue 2), 527-545. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.67646
  • Özçetin, B. (with Aysu, S.). (2018). Kitle iletişim kuramları: Kavramlari okullar, modeller (K. Koçak, Ed.). İletişim Yayınları.
  • Postman, N., & Yılmaz, M. E. (2006). Teknopoli = Technopoly: The surrender of culture to technology (2. baskı). Paradigma Yayıncılık.
  • Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni Medya-Dijitalleşme ve Tık Odaklılık: Habertürk ve Hürriyet Gazetesi Örneği. ESAM Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Williams, R., & Türkbağ, A. U. (2003). Televizyon teknoloji ve kültürel biçim. Dost.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alpaslan Öngel 0000-0002-5146-4863

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 13 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öngel, A. (2025). SEO Haberciliğinin Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım Üzerinden İncelenmesi. Ahi Evran Akademi, 6(1), 18-29.