This study aims to reveal the experiences of pre-service teachers who volunteered at the Çaba Multipurpose Early Childhood Education Center (ÇABAÇAM) Education Support Units, established in Kahramanmaraş and Adıyaman following the earthquakes on February 6, 2023, to provide educational services to children in early childhood. Within the scope of the research, the activities of 29 volunteer pre-service teachers in these centers with preschool-age earthquake survivor children and the traumatic situations they observed in the children were examined. The research was designed as a case study from qualitative research methods, and the data were collected using a semi-structured interview form. According to the findings of the study, the activities carried out by volunteer pre-service teachers in the ÇABAÇAM Education Support Units over approximately two months were categorized into six groups: communication activities, art activities, movement activities, branch activities, free time activities, and special day activities. The findings indicated that, particularly, movement and art activities had more positive effects on children compared to other types of activities. Additionally, based on the statements of the participants, traumatic situations such as being alone, inability to express themselves, fear of being caught in another earthquake, being startled by loud noises, and difficulty in socializing were observed in children who received education in the units established in Adıyaman and Kahramanmaraş. The situations that most affected the participants in their interactions with the children were categorized under four headings: excessive attachment to the volunteer teacher, incomprehension of death, missing parents, and conversations about children and earthquakes.
Disaster Perception of Disaster Awareness Prospective Teacher
Bu araştırmada öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeyinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlayan nedensel karşılaştırma yöntemine dayanmaktadır. Araştırmaya, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Bölgesinde bir devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde okuyan 986 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Dikmenli, Yakar ve Konca (2018) tarafından geliştirilen “Afet Bilinci Algı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuca göre öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Kadın öğretmen adaylarının afet eğitim bilinci, afet öncesi bilinci ve genel afet bilinci algısı düzeyinin erkek öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuç birden fazla afet deneyimine sahip olan öğretmen adaylarının daha yüksek afet bilinci algısına sahip olduklarını göstermiştir. Bu sonuca ek olarak öğretmen adaylarının afet bilinci algısının sınıf ve bölümlere göre değişmediği görülmüştür. Buna karşın Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümü öğrencilerinin diğer bölümlere göre daha yüksek düzeyde afet öncesi bilinci algısına sahip olduğu; okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin de diğer bölümlere göre daha yüksek düzeyde afet sonrası bilinci algısına sahip oldukları belirlenmiştir.
Bu çalışmaya ait Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Beşeri Etik Kurulu'ndan (Karar No: 171 ve 08.05.2024 tarihli) etik kurul onayı alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |