Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 356 - 371, 10.04.2025
https://doi.org/10.35341/afet.1526410

Öz

In this research, it was aimed to determine the perceptions of students studying at secondary school level in different European countries towards the earthquake phenomenon. For this purpose, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was adopted. In the research process, metaphor form was used as a data collection tool. The data were analysed descriptively and percentages and frequencies were tabulated and analysed. 126 secondary school students were involved in the research process. Based on the findings obtained in the research, it was concluded that the participant students have a fear-based perception of earthquake and see earthquake as an element of power. In addition, it was determined that most of the students did not have sufficient knowledge about earthquake, had uncertainty about how to act in case of a disaster and considered the effects of earthquake as an inevitable disaster. Based on the results, earthquake education should go beyond theoretical knowledge and be supported by practical exercises and simulations. Natural disaster education should be integrated into course contents and teachers should be equipped with in-service trainings on this subject. In addition, disaster awareness should be reinforced in the family environment by organising information seminars for parents.

Kaynakça

  • Alexander, D. (2013). Natural disasters. Routledge.
  • Akula. R. A., Driscoll, B., Narayana, P., Changpinyo, S., Jia, Z., Damle, S., Pruthi, G., Basu, S., Guibas, L., Freeman, W.T., Li, Y. & Jampani, V. (2023). MetaCLUE: Towards comprehensive visual metaphors research (pp. 23201-23211) Proceedings of the IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR).
  • Aktepe, V., Uzunöz, A. & Sarıçam, İ. (2020). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde çalışkanlık değerine yönelik metafor algıları. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 449-466.https://doi.org/10.31592/aeusbed.660037
  • Arabacı, M. & Ulutaş, İ. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının montessori yaklaşımına yönelik algıları: Bir metafor analizi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(3), 141-165.https://doi.org/10.47477/ubed.1314679
  • Arslan, K., Arı, A. G., & Kanat, M. H. (2023). Ortaokul öğrencilerine yönelik deprem okuryazarlığı ölçeği geliştirme çalışması. Türk Coğrafya Dergisi, (83), 163-178.
  • Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Türk öğrencilerin sığınmacı kavramına yönelik algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(37), 116-139.https://doi.org/10.35675/befdergi.1199700
  • Ayvacı, H. Ş., Bülbül, S. & Bebek, G. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının çevre sorunları kavramına yönelik metaforik algıları ve görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 117-132.https://doi.org/10.52826/mcbuefd.922632
  • Atila, E. (2024). Asrın felaketini yaşayan ortaokul öğrencilerinin deprem farkındalıklarının ve metaforlarının bu felaketi yaşamayan öğrencilerle karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Atik, A. D. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. International Journal of Scholars in Education, 3(2), 148-170.
  • Benzer, S., & Arpalık, A. (2021). Farklı Deprem Bölgesinde Yaşayan Ortaokul Öğrencilerinin Deprem Konusundaki Bilgi Düzeyleri (The Knowledge Levels of Secondary School Students in Different Earthquake Regions about Earthquake). Journal of Anatolian Cultural Research (JANCR), 5(2), 107-119.
  • Birello, M. & Pujola, J. T. (2023). Visual metaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching and Teacher Education, 122.https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
  • Buckner-Capone A. (2023). Why I climb mountains with students: Using metaphor as a teaching tool. Pedagogy in Health Promotion, 9(4):252-257.https://doi.org/10.1177/23733799231179234
  • Büyükşahin Çevik, G. (2023). Afetlerde eğitim ve yönetimi. S, Girgin (Ed.), Afet (travma) psikolojisi (s. 7-28). Efe Akademi Yayınları
  • Cambridge Dictionary (2024). Earthquake. Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/earthquake (Access date: 8 May 2024)
  • Chibaya, C. (2019). A Metaphor-Based Approach for Introducing Programming Concepts. International Multidisciplinary Information Technology and Engineering Conference (IMITEC), Vanderbijlpark, South Africa, 1-8,
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). London: Sage Publications Ltd.
  • Cutter, S. L., Boruff, B. J., & Shirley, W. L. (2003). Social vulnerability to environmental hazards. Social Science Quarterly, 84(2), 242-261.
  • Çakaroğlu, D. & Ömür, E. H. (2020). “Oyun” kavramına ilişkin algının metafor yoluyla belirlenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 155-164.https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
  • Demir Yıldız, C. & Demir Öztürk, E. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316.https://doi.org/10.32329/uad.1313899
  • Demir, F. B. & Şahin, A. (2024). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının enflasyon kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-19.https://doi.org/10.31592/aeusbed.1304337
  • Dilek, Y. & Kahya, Ö. (2023). Flood and Earthquake as Punishment of Gods in Antiquity. Journal of Disaster and Risk, 6(3), 819-828.
  • Doğan, M., Nacaroğlu, O. & Ablak, S. (2021). Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 384-402. https://doi.org/10.53444/deubefd.885116
  • Johnson, M. I., Hudson, M. & Ryan C. G. (2023). Perspectives on the insidious nature of pain metaphor: We literally need to change our metaphors. Frontiers in Pain Research, 4, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpain.2023.1224139
  • Göktepe, K. (2014). Çocukluk çağı travma sonrası duygusal stres ölçeğinin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündoğdu, K. (2022). İlkokul, ortaokul ve lise son sınıf öğrencilerinin gözünden metaforlarla ‘Deprem’. Rumeli Eğitim Araştırmaları Dergisi, (3), 36-59.
  • Gürel, D. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına göre ‘siyasi iktidar’: Bir metafor çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3475-3495.https://doi.org/10.15869/itobiad.960652
  • Hamdan, H. J., Al-Madanat, H. & Hamdan , W. (2023). Connotations of animal metaphors in the Jordanian context. Psycholinguistics, 33(1), 132-166.https://doi.org/10.31470/2309-1797-2023-33-1-132-166
  • IPCC (2014). Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Cambridge University Press.
  • Kadan, Ö. F. (2023). Öğretmenlerin yazma kavramına yönelik algıları: Bir metafor analizi. EKEV Akademi Dergisi(Özel Sayı), 282-300.https://doi.org/10.17753/sosekev.1343919
  • Khatin-Zadeh, O. & Khoshsima, H. (2021). Homo-schematic Metaphors: A Study of Metaphor Comprehension in Three Different Priming Conditions. J Psycholinguist, 50, 923–948.
  • Karaırmak, Ö. & Güloğlu, B. (2012). Metafor: Danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(37), 122-135.
  • Kahraman, B. S., Demirhan, F. & Erdoğan, T. E. (2023). A metaphor study on the perception of the earthquake, the location and the future of the teachers who experienced the 6 february Kahramanmaraş earthquake. International Journal of Trends and Developments in Education, 3(2), 15–39.
  • Lundh, L. G. (2012). Non-directivity as a therapeutic stance, and dimension of therapeutic relating. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 11(3), 225–239.https://doi.org/10.1080/14779757.2012.700284
  • Lyddon, W. J., Clay, A. L. & Sparks, C. L. (2001). Metaphor and change in counseling. Journal of Counseling and Development, 79, 269-274.https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2001.tb01971.x
  • Maclean, J.C., Popovici, I. & French, M.T. (2016). Are natural disasters in early childhood associated with health and substance use disorders as an adult?. Social Science & Medicine, 151, 78-91.https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.01.006
  • McMullen, L. M. & Tay, D. (2023). Research review of psychotherapists’ use of metaphors. Psychotherapy, 60(3), 255–265.https://doi.org/10.1037/pst0000473
  • Metafor Interactive Agency (2024). Metafor nedir? https://www.metafor.com/metafor-nedir/(Access date: 20 May 2024)
  • Moape, T. G., Ojo, S. O. & Van Wyk, E. A. (2017). A framework for appropriate pedagogical use of conceptual metaphor in computing. 2017 International Conference on Computing Networking and Informatics (ICCNI), 1-9.
  • Nasa Science (2021, July 27). What Is an Earthquake? https://spaceplace.nasa.gov/earthquakes/en/ (Access date: 10 June 2024) Ngunyen Giang, D. (2023). Vietnamese concepts of love through ıdioms: A conceptual metaphor approach. Theory and Practice in Language Studies, 13, 4, 855-866.https://doi.org/10.17507/tpls.1304.06
  • Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.https://doi.org/10.46743/2160-3715/2007.1638
  • Özkorkmaz, H., Türk, M. M., Taşyürek, K., Taşyürek, M., Baran, S., & Güler, T. (2023). 7. Sınıf Öğrencilerinin Deprem Hakkındaki Farkındalıklarının İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(96), 1346-1362.
  • Sarman, A. (2012). Elazığ ili Karakoçan ilçesinde yaşanan yıkıcı deprem sonrasında, depremi yaşayan ilköğretim çağı çocuklarda kaygı düzeyi, depresyon belirtileri ve etkileyen faktörler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Saylık, A., Saylık, N. & Sağlam, A. (2021). Eğitimcilerin gözünden türk eğitim sistemi: Bir metafor çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 522-546.https://doi.org/10.33711/yyuefd.919424
  • Scott, B. G., Sanders, A. F. P., Graham, R. A., Banks, D. M., Russell, J. D., Berman, S. L. & Weems, C. F. (2014). Identity distress among youth exposed to natural disasters: Associations with level of exposure, posttraumatic stress, and internalizing problems. Identity: An International Journal of Theory and Research, 14(4), 255–267.https://doi.org/10.1080/15283488.2014.944697
  • Soğancı, S. & Gülboy, E. (2023). Ebeveynlerin gözünden özgül öğrenme güçlüğü: Bir metafor analizi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 255-274.https://doi.org/10.31592/aeusbed.1212387
  • Şad, S. N. & Aydın, Y. Ş. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin “yeni nesil soru” kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 378-399.https://doi.org/10.17679/inuefd.1227962
  • Şarkar, S. & Köksal, M. S. (2021). Özel eğitim öğretmen adaylarının iki kere farklılığa yönelik metaforik algıları. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 22(3), 1924-1941.https://doi.org/10.17679/inuefd.908319
  • Tartuk, M. (2023). Metaphorical perceptions of middle school students regarding theconcept of artificial intelligence. International Journal of Education and LiteracyStudies, 11(2), 108-11.
  • Tekin Bozkurt, A. (2023). Öğretmen adaylarının değer kavramına ilişkin metafor algılarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1131-1141.https://doi.org/10.18069/firatsbed.1308498
  • The Disaster and Emergency Management Presidency (2019, August, 25). What Is an Earthquake?https://www.afad.gov.tr/deprem-nedir (Access date: 27 June 2024)
  • Tierney, K. (2019). Disasters: A sociological approach. Polity Press.
  • Türker, A., Çetin, T., & Erarslan, F. (2024). The perceptıons of secondary school students who experıenced the 6 february 2023 kahramanmaraş earthquake about earthquake: A qualitatıve research. SSD Journal, 9(46), 25–38.
  • Yakşi, A (2023). Ortaöğretim öğretmenlerindeki öğrenci algısının metaforik incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 113, 7653-7660.https://doi.org/10.29228/sssj.70986
  • Yayla, G. & Demircioğlu, H. (2014). Examınatıon of teacher candıdates’ metaphors related to teacher educatıon programs. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 1, 292-297.
  • Yıldız, A. B. & Algün Doğu, G. (2022). Sporda teknoloji kullanımı: Bir metafor çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 67-80.https://doi.org/10.31592/aeusbed.980957
  • Yıldız İçigen, A., Sönmez, S. Nursing students’ metaphorical perceptions of professional communication and the concept of nursing in their first clinical practice: qualitative research. BMC Nursing, 23(952), 1-10.
  • Wickman, S.A., Daniels, M.H., White, L.J. & Fesmire, S.A. (1999). A ‘primer’ in conceptual metaphor for counselors. Journal of Counseling and Development, 77, 389-394.https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02464.x
  • Wilding, E., Bartl, S., Littlemore, J., Clark, M. & Brooke, J. (2023) A metaphor analysis of older adults’ lived experience of household isolation during COVID-19. Frontiers in Communication, 7, 1-13.https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.1015562
  • Wlaszczyk, A. & Indurkhya, B. (2016). "On the use of metaphors in designing educational interfaces. 7th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom), Wroclaw, Poland, pp. 343-346.
  • World Health Organization (2024). Earthquakes. https://www.who.int/health-topics/earthquakes#tab=tab_1 (Access date: 1 July 2024)

Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 356 - 371, 10.04.2025
https://doi.org/10.35341/afet.1526410

Öz

In this research, it was aimed to determine the perceptions of students studying at secondary school level in different European countries towards the earthquake phenomenon. For this purpose, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was adopted. In the research process, metaphor form was used as a data collection tool. The data were analysed descriptively and percentages and frequencies were tabulated and analysed. 126 secondary school students were involved in the research process. Based on the findings obtained in the research, it was concluded that the participant students have a fear-based perception of earthquake and see earthquake as an element of power. In addition, it was determined that most of the students did not have sufficient knowledge about earthquake, had uncertainty about how to act in case of a disaster and considered the effects of earthquake as an inevitable disaster. Based on the results, earthquake education should go beyond theoretical knowledge and be supported by practical exercises and simulations. Natural disaster education should be integrated into course contents and teachers should be equipped with in-service trainings on this subject. In addition, disaster awareness should be reinforced in the family environment by organising information seminars for parents.

Kaynakça

  • Alexander, D. (2013). Natural disasters. Routledge.
  • Akula. R. A., Driscoll, B., Narayana, P., Changpinyo, S., Jia, Z., Damle, S., Pruthi, G., Basu, S., Guibas, L., Freeman, W.T., Li, Y. & Jampani, V. (2023). MetaCLUE: Towards comprehensive visual metaphors research (pp. 23201-23211) Proceedings of the IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR).
  • Aktepe, V., Uzunöz, A. & Sarıçam, İ. (2020). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde çalışkanlık değerine yönelik metafor algıları. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 449-466.https://doi.org/10.31592/aeusbed.660037
  • Arabacı, M. & Ulutaş, İ. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının montessori yaklaşımına yönelik algıları: Bir metafor analizi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(3), 141-165.https://doi.org/10.47477/ubed.1314679
  • Arslan, K., Arı, A. G., & Kanat, M. H. (2023). Ortaokul öğrencilerine yönelik deprem okuryazarlığı ölçeği geliştirme çalışması. Türk Coğrafya Dergisi, (83), 163-178.
  • Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Türk öğrencilerin sığınmacı kavramına yönelik algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(37), 116-139.https://doi.org/10.35675/befdergi.1199700
  • Ayvacı, H. Ş., Bülbül, S. & Bebek, G. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının çevre sorunları kavramına yönelik metaforik algıları ve görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 117-132.https://doi.org/10.52826/mcbuefd.922632
  • Atila, E. (2024). Asrın felaketini yaşayan ortaokul öğrencilerinin deprem farkındalıklarının ve metaforlarının bu felaketi yaşamayan öğrencilerle karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Atik, A. D. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. International Journal of Scholars in Education, 3(2), 148-170.
  • Benzer, S., & Arpalık, A. (2021). Farklı Deprem Bölgesinde Yaşayan Ortaokul Öğrencilerinin Deprem Konusundaki Bilgi Düzeyleri (The Knowledge Levels of Secondary School Students in Different Earthquake Regions about Earthquake). Journal of Anatolian Cultural Research (JANCR), 5(2), 107-119.
  • Birello, M. & Pujola, J. T. (2023). Visual metaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching and Teacher Education, 122.https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
  • Buckner-Capone A. (2023). Why I climb mountains with students: Using metaphor as a teaching tool. Pedagogy in Health Promotion, 9(4):252-257.https://doi.org/10.1177/23733799231179234
  • Büyükşahin Çevik, G. (2023). Afetlerde eğitim ve yönetimi. S, Girgin (Ed.), Afet (travma) psikolojisi (s. 7-28). Efe Akademi Yayınları
  • Cambridge Dictionary (2024). Earthquake. Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/earthquake (Access date: 8 May 2024)
  • Chibaya, C. (2019). A Metaphor-Based Approach for Introducing Programming Concepts. International Multidisciplinary Information Technology and Engineering Conference (IMITEC), Vanderbijlpark, South Africa, 1-8,
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). London: Sage Publications Ltd.
  • Cutter, S. L., Boruff, B. J., & Shirley, W. L. (2003). Social vulnerability to environmental hazards. Social Science Quarterly, 84(2), 242-261.
  • Çakaroğlu, D. & Ömür, E. H. (2020). “Oyun” kavramına ilişkin algının metafor yoluyla belirlenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 155-164.https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
  • Demir Yıldız, C. & Demir Öztürk, E. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316.https://doi.org/10.32329/uad.1313899
  • Demir, F. B. & Şahin, A. (2024). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının enflasyon kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-19.https://doi.org/10.31592/aeusbed.1304337
  • Dilek, Y. & Kahya, Ö. (2023). Flood and Earthquake as Punishment of Gods in Antiquity. Journal of Disaster and Risk, 6(3), 819-828.
  • Doğan, M., Nacaroğlu, O. & Ablak, S. (2021). Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 384-402. https://doi.org/10.53444/deubefd.885116
  • Johnson, M. I., Hudson, M. & Ryan C. G. (2023). Perspectives on the insidious nature of pain metaphor: We literally need to change our metaphors. Frontiers in Pain Research, 4, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpain.2023.1224139
  • Göktepe, K. (2014). Çocukluk çağı travma sonrası duygusal stres ölçeğinin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündoğdu, K. (2022). İlkokul, ortaokul ve lise son sınıf öğrencilerinin gözünden metaforlarla ‘Deprem’. Rumeli Eğitim Araştırmaları Dergisi, (3), 36-59.
  • Gürel, D. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına göre ‘siyasi iktidar’: Bir metafor çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3475-3495.https://doi.org/10.15869/itobiad.960652
  • Hamdan, H. J., Al-Madanat, H. & Hamdan , W. (2023). Connotations of animal metaphors in the Jordanian context. Psycholinguistics, 33(1), 132-166.https://doi.org/10.31470/2309-1797-2023-33-1-132-166
  • IPCC (2014). Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Cambridge University Press.
  • Kadan, Ö. F. (2023). Öğretmenlerin yazma kavramına yönelik algıları: Bir metafor analizi. EKEV Akademi Dergisi(Özel Sayı), 282-300.https://doi.org/10.17753/sosekev.1343919
  • Khatin-Zadeh, O. & Khoshsima, H. (2021). Homo-schematic Metaphors: A Study of Metaphor Comprehension in Three Different Priming Conditions. J Psycholinguist, 50, 923–948.
  • Karaırmak, Ö. & Güloğlu, B. (2012). Metafor: Danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(37), 122-135.
  • Kahraman, B. S., Demirhan, F. & Erdoğan, T. E. (2023). A metaphor study on the perception of the earthquake, the location and the future of the teachers who experienced the 6 february Kahramanmaraş earthquake. International Journal of Trends and Developments in Education, 3(2), 15–39.
  • Lundh, L. G. (2012). Non-directivity as a therapeutic stance, and dimension of therapeutic relating. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 11(3), 225–239.https://doi.org/10.1080/14779757.2012.700284
  • Lyddon, W. J., Clay, A. L. & Sparks, C. L. (2001). Metaphor and change in counseling. Journal of Counseling and Development, 79, 269-274.https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2001.tb01971.x
  • Maclean, J.C., Popovici, I. & French, M.T. (2016). Are natural disasters in early childhood associated with health and substance use disorders as an adult?. Social Science & Medicine, 151, 78-91.https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.01.006
  • McMullen, L. M. & Tay, D. (2023). Research review of psychotherapists’ use of metaphors. Psychotherapy, 60(3), 255–265.https://doi.org/10.1037/pst0000473
  • Metafor Interactive Agency (2024). Metafor nedir? https://www.metafor.com/metafor-nedir/(Access date: 20 May 2024)
  • Moape, T. G., Ojo, S. O. & Van Wyk, E. A. (2017). A framework for appropriate pedagogical use of conceptual metaphor in computing. 2017 International Conference on Computing Networking and Informatics (ICCNI), 1-9.
  • Nasa Science (2021, July 27). What Is an Earthquake? https://spaceplace.nasa.gov/earthquakes/en/ (Access date: 10 June 2024) Ngunyen Giang, D. (2023). Vietnamese concepts of love through ıdioms: A conceptual metaphor approach. Theory and Practice in Language Studies, 13, 4, 855-866.https://doi.org/10.17507/tpls.1304.06
  • Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.https://doi.org/10.46743/2160-3715/2007.1638
  • Özkorkmaz, H., Türk, M. M., Taşyürek, K., Taşyürek, M., Baran, S., & Güler, T. (2023). 7. Sınıf Öğrencilerinin Deprem Hakkındaki Farkındalıklarının İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(96), 1346-1362.
  • Sarman, A. (2012). Elazığ ili Karakoçan ilçesinde yaşanan yıkıcı deprem sonrasında, depremi yaşayan ilköğretim çağı çocuklarda kaygı düzeyi, depresyon belirtileri ve etkileyen faktörler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Saylık, A., Saylık, N. & Sağlam, A. (2021). Eğitimcilerin gözünden türk eğitim sistemi: Bir metafor çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 522-546.https://doi.org/10.33711/yyuefd.919424
  • Scott, B. G., Sanders, A. F. P., Graham, R. A., Banks, D. M., Russell, J. D., Berman, S. L. & Weems, C. F. (2014). Identity distress among youth exposed to natural disasters: Associations with level of exposure, posttraumatic stress, and internalizing problems. Identity: An International Journal of Theory and Research, 14(4), 255–267.https://doi.org/10.1080/15283488.2014.944697
  • Soğancı, S. & Gülboy, E. (2023). Ebeveynlerin gözünden özgül öğrenme güçlüğü: Bir metafor analizi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 255-274.https://doi.org/10.31592/aeusbed.1212387
  • Şad, S. N. & Aydın, Y. Ş. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin “yeni nesil soru” kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 378-399.https://doi.org/10.17679/inuefd.1227962
  • Şarkar, S. & Köksal, M. S. (2021). Özel eğitim öğretmen adaylarının iki kere farklılığa yönelik metaforik algıları. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 22(3), 1924-1941.https://doi.org/10.17679/inuefd.908319
  • Tartuk, M. (2023). Metaphorical perceptions of middle school students regarding theconcept of artificial intelligence. International Journal of Education and LiteracyStudies, 11(2), 108-11.
  • Tekin Bozkurt, A. (2023). Öğretmen adaylarının değer kavramına ilişkin metafor algılarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1131-1141.https://doi.org/10.18069/firatsbed.1308498
  • The Disaster and Emergency Management Presidency (2019, August, 25). What Is an Earthquake?https://www.afad.gov.tr/deprem-nedir (Access date: 27 June 2024)
  • Tierney, K. (2019). Disasters: A sociological approach. Polity Press.
  • Türker, A., Çetin, T., & Erarslan, F. (2024). The perceptıons of secondary school students who experıenced the 6 february 2023 kahramanmaraş earthquake about earthquake: A qualitatıve research. SSD Journal, 9(46), 25–38.
  • Yakşi, A (2023). Ortaöğretim öğretmenlerindeki öğrenci algısının metaforik incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 113, 7653-7660.https://doi.org/10.29228/sssj.70986
  • Yayla, G. & Demircioğlu, H. (2014). Examınatıon of teacher candıdates’ metaphors related to teacher educatıon programs. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 1, 292-297.
  • Yıldız, A. B. & Algün Doğu, G. (2022). Sporda teknoloji kullanımı: Bir metafor çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 67-80.https://doi.org/10.31592/aeusbed.980957
  • Yıldız İçigen, A., Sönmez, S. Nursing students’ metaphorical perceptions of professional communication and the concept of nursing in their first clinical practice: qualitative research. BMC Nursing, 23(952), 1-10.
  • Wickman, S.A., Daniels, M.H., White, L.J. & Fesmire, S.A. (1999). A ‘primer’ in conceptual metaphor for counselors. Journal of Counseling and Development, 77, 389-394.https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02464.x
  • Wilding, E., Bartl, S., Littlemore, J., Clark, M. & Brooke, J. (2023) A metaphor analysis of older adults’ lived experience of household isolation during COVID-19. Frontiers in Communication, 7, 1-13.https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.1015562
  • Wlaszczyk, A. & Indurkhya, B. (2016). "On the use of metaphors in designing educational interfaces. 7th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom), Wroclaw, Poland, pp. 343-346.
  • World Health Organization (2024). Earthquakes. https://www.who.int/health-topics/earthquakes#tab=tab_1 (Access date: 1 July 2024)
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Ziya Özcan 0000-0003-3868-0972

Erken Görünüm Tarihi 9 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, H. Z. (2025). Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia. Afet Ve Risk Dergisi, 8(1), 356-371. https://doi.org/10.35341/afet.1526410
AMA Özcan HZ. Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia. Afet ve Risk Dergisi. Nisan 2025;8(1):356-371. doi:10.35341/afet.1526410
Chicago Özcan, Halil Ziya. “Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia”. Afet Ve Risk Dergisi 8, sy. 1 (Nisan 2025): 356-71. https://doi.org/10.35341/afet.1526410.
EndNote Özcan HZ (01 Nisan 2025) Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia. Afet ve Risk Dergisi 8 1 356–371.
IEEE H. Z. Özcan, “Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia”, Afet ve Risk Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 356–371, 2025, doi: 10.35341/afet.1526410.
ISNAD Özcan, Halil Ziya. “Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia”. Afet ve Risk Dergisi 8/1 (Nisan 2025), 356-371. https://doi.org/10.35341/afet.1526410.
JAMA Özcan HZ. Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia. Afet ve Risk Dergisi. 2025;8:356–371.
MLA Özcan, Halil Ziya. “Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 356-71, doi:10.35341/afet.1526410.
Vancouver Özcan HZ. Metaphorical Perceptions of Secondary School Students Towards Earthquake: The Case of Türkiye, Italy, Romania, Poland and Crotia. Afet ve Risk Dergisi. 2025;8(1):356-71.