Çalışmanın amacı, “Bab'Aziz: Ruhunu Tefekkür Eden Prens” sinema filmini
“kutsal mekân” perspektifinden çözümlemektir. Bab’Aziz filminde, sinemasal mekân
olarak kurgulanan örtük kutsal mekânlar, İslam felsefesi içinden Meşşai gelenek
(Farabi, İbn Sina) açısından analiz edilmektedir. Kutsal mekân, modern anlayışın
sunduğu profan-kutsal mekân ayrımında değil İslami düşünce geleneği içinde Meşşai
felsefenin temel anlayışıyla ele alınmaktadır. Kutsal mekân, inanç sistemleri içinde
var olan ve varlığını devam ettiren kutsalın tezahür alanlarından biri olarak kabul
edilmektedir. Çalışmada mekân, sınırlarla belirlenen içi boş geometrik bir şekil olarak
değil “hadise mekânı” olarak kabul edilmektedir. Mekânda yaşanan hadise sayesinde
anlam dönüşmekte ve örtük kutsal mekân ortaya çıkmaktadır. Bab’Aziz sinema
filminde kutsalın tezahür ettiği örtük sinemasal mekânlar, çöl ve harabe olarak kabul
edilmektedir Çöl, uçsuz bucaksızlığı ile insana kul olduğunu hatırlatırken, Allah’ın
ayetlerini okuyan insan için kutsalın tezahür ettiği mekân olmaktadır. Çölün ıssızlığı,
sonsuzluğu içinde bulunan insanın kendi yetkinliğinin farkına varması, Allah’ın
ayetlerini keşfetmesi için tetikleyici bir rol oynamaktadır. Harabe ise filmin ilk
sekanslarında İştar’ın kum fırtınasından korunmak için sığındığı ve yeniden doğumu
temsil eden olayın yaşandığı mekândır. İnsan eseri olan harabe doğanın eliyle özüne
dönerken İştar’da yeniden doğumuyla kendi özüne yönelerek kendi kutsal
yolculuğuna başlamaktadır. Harabe ne var oluş ne de yok oluştur; o dönüşümü ifade
eden bir süreçtir. Sonuç olarak, Bab’ Aziz filminde kullanılan mekânların, örtük
anlamının alımlayıcının, yönetmen, oyuncu ve kültürel arka planla ilişkisinde kendini
açığa vurduğu düşünülmektedir.
The sacred space is considered one of the manifestation domains of the
sacred that exists and persists within belief systems. The aim of this study is to analyze
the film “Bab'Aziz: The Prince Who Contemplated His Soul” from the perspective of
“sacred space”. In “Bab’Aziz”, implicit sacred spaces constructed as cinematic spaces are
examined through the lens of Peripatetic philosophy within the Islamic intellectual tradition.
The concept of sacred space is not approached through the modern distinction between
the profane and the sacred but rather within the framework of Peripatetic philosophy’s
fundamental understanding in the Islamic tradition. In this study, space is not regarded as
a hollow geometric shape defined by boundaries but rather as a 'space of occurrence.'
Through the occurrence within the space, meaning is transformed, and an implicit sacred
space emerges. In the film, the implicit cinematic spaces where the sacred manifests are
identified as the desert and the ruins. The desert, with its vastness, reminds human beings
of their servitude to God, becoming a space where the sacred reveals itself to those who
read the signs of Allah. The ruins, on the other hand, serve as the place where Ishtar takes
refuge from a sandstorm in the film’s opening sequences and where an event symbolizing
rebirth takes place. While the human-made ruins return to their essence through the forces
of nature, Ishtar, through her rebirth, turns toward her own essence and embarks on her
sacred journey. Ruin is neither existence nor non-existence; it is a process of
transformation. Consequently, it is suggested that the implicit meaning of the spaces used
in the film “Bab'Aziz” is revealed through the receiver’s engagement with the director, the
actors, and the cultural background.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ortaçağ Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 12 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (HEFAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.