The aim of this study is to determine the misconceptions of 5th grade students about earthquakes and to determine the effect of concept cartoons on students' understanding of earthquakes. In this study, pretest-posttest quasi-experimental model was used. The study was conducted with 80 secondary school students studying in a public secondary school located in the southeast of Turkey. In the study, the Let's Understand Earthquake Test was used to determine the knowledge of 5th grade students about the causes of earthquakes and what precautions to take against earthquakes. In the analysis of quantitative data, descriptive analyzes were used in the calculation of percentage and frequency values, and independent t-test was used in the comparison of the experimental and control groups. According to the findings obtained from the research, it was determined that the students had misconceptions about earthquakes. In addition, no significant difference was observed between the experimental group, in which the concept cartoon technique was applied, and the control group, in which the traditional method was applied, in terms of post-test The study concluded that the concept cartoon technique was less effective than anticipated in enhancing students' understanding of earthquakes. Various suggestions were made in line with the findings obtained from the study.
Earthquake Education Conceptual Understanding Misconceptions Concept Cartoons
Bu çalışmanın birinci amacı ortaokul öğrencilerinin deprem ile ilgili kavram yanılgılarını tespit etmektir. İkinci amacı ise kavram karikatürlerinin ortaokul öğrencilerin deprem konusu anlayışlarına etkisini belirlemektir. Bu çalışmada ön test-son test yarı deneysel model kullanılmıştır. Çalışma, Türkiye’nin güneydoğusunda yer alan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 80 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada 5. sınıf öğrencilerinin, depremlerin oluşma sebeplerini ve oluşacak depremlere karşın ne gibi önlemler alacaklarına ilişkin bilgilerini tespit etmek amacıyla “Depremi Anlayalım Testi” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel analizler kullanılmıştır. Kavram karikatürlerinin deney ve kontrol grubu öğrencilerin deprem anlayışları üzerindeki etkisi karşılaştırmasında bağımsız t testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin depremlerle ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra kavram karikatürü tekniği uygulanan deney grubu ile geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu arasında son test bakımından anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Ancak çalışma sonucunda son test bulgularına göre öğrencilerin depremlerin nasıl oluştuğu ile ilgili kavram yanılgılarının kısmen giderildiği, depremin oluşumu ve nedenleri ile ilgili kavramsal anlayışlarında gelişme gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmada kavram karikatürlerinin öğrencilerin deprem anlayışlarında etkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Deprem Eğitimi Kavramsal Anlama Kavram Yanılgıları Kavram Karikatürleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |