In this study, we investigate the factors influencing educational achievement in Turkish provinces using data from the Provincial Life Index in Türkiye. This quantitative research incorporates both correlational and causal comparisons in its analysis. Our analysis reveals several significant relationships between socioeconomic and environmental indicators as a part of urbanization and the average Transition to Upper Secondary Education Examination (TSE) scores by province. The study's primary findings reveal that factors such as the number of rooms per person, the number of traffic accidents with injury or death, the proportion of faculty and college graduates, and toilet availability in dwellings are positively associated with educational success. Conversely, higher infant mortality, unemployment, and lower health satisfaction rates negatively correlate with average TSE scores. Additionally, the analysis identifies rooms per person and infant mortality rates in a province as the most significant predictors, highlighting their importance in explaining variations in educational outcomes among provinces. Our findings provide valuable insights into the complex interplay between urbanization, socioeconomic factors, and education in Türkiye, shedding light on areas that require targeted interventions to improve educational outcomes.
Educational achievement High-stakes testing Urbanization Educational inequalities Life satisfaction Wellbeing index
Bu çalışmada, Türkiye İllerde Yaşam Endeksi verileri kullanılarak, Türkiye'deki illerde eğitim başarısını etkileyen faktörler araştırılmıştır. Bu nicel araştırma analizinde hem korelasyonel hem de nedensel karşılaştırmaları içermektedir. Analizler, kentleşmenin bir parçası olan sosyoekonomik ve çevresel göstergeler ile illere göre Ortalama Ortaöğretime Geçiş Sınavı (OOGS) puanları arasında birkaç önemli ilişkiyi ortaya koymaktadır. Çalışmanın temel bulguları, kişi başına düşen oda sayısı, yaralanma veya ölümle sonuçlanan trafik kazası sayısı, fakülte ve yüksekokul mezunu oranı ve konutlarda tuvalet bulunmasının eğitim başarısıyla pozitif yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. Buna karşılık, yüksek bebek ölümleri, işsizlik ve düşük sağlık memnuniyeti oranları ortalama OOGS puanlarıyla negatif bir korelasyon sergilemektedir. Ayrıca analiz bir ilde kişi başına düşen oda sayısı ve bebek ölüm oranlarını en önemli göstergeler olarak tanımlamakta ve bu faktörlerin iller arasındaki eğitim sonuçlarındaki farklılıkları açıklamada ne denli önemli olduğunu göstermektedir. Bulgular, Türkiye'deki kentleşme, sosyoekonomik faktörler ve eğitim arasındaki karmaşık etkileşime dair değerli çıkarımlar sunarak, eğitim sonuçlarını iyileştirmek için hedeflenmesi gereken müdahale alanlarını aydınlatmaktadır.
Eğitim başarısı Merkezi sınavlar Kentleşme Eğitim eşitsizlikleri Yaşam memnuniyeti İllerde yaşam endeksi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |