Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Yönetici Yeterliklerini Değerlendirme Sürecine Bakışları: Bir Fenomenolojik Araştırma

Yıl 2025, , 1265 - 1286, 15.06.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1566069

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin yönetici yeterliklerini değerlendirmeye yönelik olarak kendilerine uygulanan ölçeklere ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda öğretmenlerin, yönetici yeterliklerine dair uygulanan ölçme araçlarına yönelik düşünce, duygu ve tutumları incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik (olgu bilimi) desenle tasarlanan bu çalışmada, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 21 öğretmen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla çalışma grubundaki öğretmenlerden elde edilen veriler, betimsel içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve veri analizlerinde birden fazla kodlama tekniği kullanılarak oluşturulan kod, alt kategori ve kategoriler sonucunda dört ana tema belirlenmiştir. Temalar “tarafsızlığa karşı taraflılık, farklı bakış açıları, duygu karmaşası, farkındalık ve içgörü” şeklinde belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu ölçek çalışmalarında yöneticilerini değerlendirirken, okuldaki mevcut uygulamalar, liderlik özellikleri, okul iklimi, yöneticilerin yeterlikleri ve çalışma disiplini faktörlerini göz önüne almaktadır. Mevcut ikili ilişkiler, yöneticilere karşı beslenen duygusal tutumlar, ölçeklerin bilimselliğine yönelik şüpheler ve ölçekleri yanıtlama isteksizliği gibi durumlar, yöneticilerin yeterliliklerine ilişkin öğretmenlere uygulanan ölçeklerden elde edilen sonuçları etkileyebilmektedir. Bu durum, okul yöneticilerinin yeterliklerini değerlendirmek amacıyla kullanılan ölçeklerden elde edilen verilerin doğruluğu ve nesnelliği konusunda uygulayıcıların ve araştırmacıların dikkatli olmalarını gerektirmektedir.

Kaynakça

  • Acar, B. (2015). Okul yöneticilerinin yeterliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Education and Training Studies, 3(1), 1-10.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Karaöse, T. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli). Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Aktaş, A. & Özgenel, M. (2020). Okul Yöneticilerinin liderlik becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 26(1), 48-65.
  • Akbaşlı, S. ve Balıkçı, A. (2013). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticiliğinin meslekleşmesinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 366-377.
  • Aras, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Argon, T., & Özçelik, N. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 70-89.
  • Atasoy, R., & Cemaloglu, N. (2018). Evaluation of Quality Policies on Education in Turkish Education System. Universal Journal of Educational Research, 6(7), 1504-1518.
  • Branch, G. F., Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2008). Estimating the effect of leaders on public sector productivity: The case of school principals. Economics of Education Review, 27(3), 286-292.
  • Chetty, R., Friedman, J., & Rockoff, J. (2011). The Long-Term Impacts of Teachers: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood (w17699; p. w17699). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w17699
  • Clark, D., Martorell, P., & Rockoff, J. (2009). School principals and school performance. The Leadership Quarterly, 20(1), 81-96.
  • Coelli, M., & Green, D. A. (2012). Leadership effects: School principals and student outcomes. Economics of Education Review, 31(1), 92–109. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2011.09.001
  • Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., & Weinfeld, F. D. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC, US: Government Printing Office.
  • Cullen, J. B., & Mazzeo, M. J. (2007). Paying for principals: Deregulation and incentive pay for America’s school administrators. Journal of Law and Economics, 50(2), 367-386.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Çınar, E. (2019). Okul yöneticilerinin kendini değerlendirmesi: Bir durum çalışması. Journal of Education and Research in Nursing, 16(1), 62-75.
  • Daniëls, E., Hondeghem, A., & Heystek, J. (2020). School leaders’ and teachers’ leadership perceptions: Differences and similarities. Journal of Educational Administration, 58(6), 645–660. https://doi.org/10.1108/JEA-11-2019-0199
  • Demiral, S. (2009). Öğretmen ve okul yöneticisi algılarina göre ilköğretim okul müdürlerinin program liderliği davranışları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Dufour, R. (1999). Help wanted: Principals who can lead professional learning communities. NASSP Bulletin; Quotation ( Notable quotes: Spotlight on principals. Leadership. 15313174, 30/3).
  • Dhuey, E., & Smith, J. (2014). How important are school principals in the production of student achievement? Canadian Journal of Economics/Revue Canadienne d’économique, 47(2), 634–663. https://doi.org/10.1111/caje.12086
  • Di̇nçman, M. P. (2020). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterlikleri. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(2), 1429–1448. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40354
  • Erden, H., & Erden, A. (2019). Current problems in Turkish Republic of Northern Cyprus education system. Sakarya University Journal of Education, 9(2), 282-303.
  • Erol, M., & Demirtaş, H. (2015). Okul yöneticisi öğretmenlerin gözünden Türkiye'deki ilkokullarda liderlik sorunları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10(16) 491-514.
  • Fullan, M. (1992). Successful school improvement. Philadelphia, Open University Publishing.
  • Göl, E., & Bülbül, T. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 97-109
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal’s contribution to school effectiveness: 1980‐1995. School Effectiveness and School Improvement, 9, 157–191. https://doi.org/10.1080/0924345980090203
  • Hallinger, P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49(2), 125-142.
  • Hooge, E., & Pont, B. (2020). School leadership in unpredictable times. European Journal of Education, 55(2), 135.
  • Hsieh, P. H., & Lee, J. C. (2017). the Influence of teachers' perceptions and experiences on technology ıntegration: A case study of a Taiwanese high school. Journal of Educational Technology & Society, 20(3), 12-24.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Johnson, A. (2019). The limitations of subjective measurements in teacher evaluations. Journal of Educational Research, 45(2), 123-136.
  • Johnson, K., & Brown, A. (2018). Exploring participant boredom in standardized data collection methods. Journal of Behavioral Sciences, 15(3), 189-205.
  • Jones, L., et al. (2020). The impact of repetitive questioning on participant engagement in research studies. International Journal of Social Science Research, 10(4), 256-271.
  • Kalkan, S., & Caliskan, U. (2021). Meeting managerial skills and attitude of school managers comparisation. Pressacademia, 8(2), 140–159. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403
  • Karataş, S., Gök, R., & Özçeti̇N, S. (2015). Okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(33), 167-185.
  • Koçer, M. C., & Bostancı, A. B. (2021). Okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 119-143.
  • Lavy, V. (2008). Do differences in schools’ instruction time explain international achievement gaps? Evidence from developed and developing countries. Economic Policy, 23(53), 433-468.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2004). Seven strong claims about successful school leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
  • Leithwood, K., & Jantzi, D. (1999). The Relative Effects of Principal and Teacher Sources of Leadership on Student Engagement with School. Educational Administration Quarterly, 35(5), 679–706. https://doi.org/10.1177/0013161X99355002
  • Memişoğlu, S. P., & Özsarıkamış, S. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 133-151.
  • Miller, L. C. (2009). The impact of principal turnover on student achievement in Houston schools. Journal of Policy Analysis and Management, 28(4), 551-572.
  • Karadağ, E. (2021). Ölçek uygulamalarının öğretmenlerin motivasyonu üzerindeki rolü. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 9(1), 1-18
  • Karaman, H. (2018). Okul yöneticilerinin okulların akademik başarısını artırma yeterlikleri. Turkish Studies, 13(1), 4429-4448.
  • Karip, E., & Köksal, K. (1996). Etkili eğitim sistemlerinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(6), 245.
  • Klassen, R., & Chiu, M. M. (2010). Effects of teachers' self-efficacy and job satisfaction on students' motivation and achievement. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237
  • Leithwood, K., & Jantzi, D. (2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school. Journal of educational administration, 38(2), 112-129. https://doi.org/ 10.1108/09578230010320064
  • Memduhoğlu, H. B., & Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 68-80
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin 10 özelliği. Çev ed. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi. Netolicky, D. M. (2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of professional capital and community, 5(3), 391-395.
  • Onural, H. (2005). Üst düzey eğitim yöneticilerinin eğitim yönetimi alanındaki yeterlik sorunu ve nedenleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41(41), 69-85.
  • Özdemir, S. (2018). Öğretmenlerin ölçek çalışmalarına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-145.
  • Özdemir, G., Bozkurt, A., & Aydın, T. (2015). Okul yöneticilerinin insancıl yeterlikleri. Journal of Elementary Science Education, 14, 151–163.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., & Kılıç, D. Ö. (2015). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin liderlik yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 40(177). https://doi.org/10.15390/EB.2015.3717
  • Öztürk Fi̇Dan, İ., Fi̇dan, T., & Arastaman, G. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yuzunci Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 15(1), 37–75. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61
  • Robinson, V. M., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational administration quarterly, 44(5), 635-674.
  • Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Sage.
  • Smith, J., Johnson, K., & Brown, A. (2017). Examining the effects of monotony in data collection methods. Journal of Research Methods, 25(2), 123-137.
  • Starr, J. P. (2020). On leadership: Responding to COVID-19: Short-and long-term challenges. Phi Delta Kappan, 101(8), 60-61.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arasi iletişim becerileri ve çatişma yönetimi stratejileri arasindaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 125-143.
  • Şahin, S., & Sümer, S. (2018). The problems experienced in the ıntegration process of syrian students into the turkish education system. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 909-918.
  • Titrek, O., Bayrakçı, M., & Zafer, D. (2009). Okul yöneticilerinin duygularını yönetme yeterliklerine ilişkin okul yöneticisi ve öğretmenlerin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 55–73.
  • Veletić, J., Price, H. E., & Olsen, R. V. (2023). Teachers’ and principals’ perceptions of school climate: The role of principals’ leadership style in organizational quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. https://doi.org/10.1007/s11092-023-09413-6
  • Yılmaz, A. (2020). Okul müdürlerinin mesleki gelişimleri konusunda öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1-20.
  • Yılmaz, M. (2020). Ölçek çalışmalarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 45(203), 67-89.
  • Yüksekli̇, N. U., & Okçu, V. (2022). Okul yöneticilerinin yeterlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 292–325. https://doi.org/10.55605/ejedus.1095814
  • Witziers, B., Bosker, R. J., & Krüger, M. L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational administration quarterly, 39(3), 398-425

Teachers' Views on the Process of Evaluating Administrator Competencies: A Phenomenological Research

Yıl 2025, , 1265 - 1286, 15.06.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1566069

Öz

This study aims to reveal teachers' opinions about the scales applied to them to evaluate their administrative competencies. In this direction, the thoughts, feelings and attitudes of the teachers towards the measurement tools applied to their administrative competencies were analysed. In this study, which was designed with phenomenological design, one of the qualitative research methods, 21 teachers selected using the maximum diversity sampling method constitute the study group of the research. The data obtained from the teachers in the study group through a semi-structured interview form were analyzed by descriptive content analysis method and four main themes were determined as a result of codes, subcategories and categories created by using more than one coding technique in data analysis. The themes were determined as ‘neutrality versus bias, different perspectives, emotional confusion, awareness and insight’. The majority of the teachers participating in the study consider the factors of current practices in the school, leadership characteristics, school climate, administrators' competencies and work discipline while evaluating their administrators in the scale studies. Situations such as existing bilateral relationships, emotional attitudes towards administrators, doubts about the scientificity of the scales and reluctance to answer the scales may affect the results obtained from the scales applied to teachers regarding the competencies of administrators. This situation, requires practitioners and researchers to be careful about the accuracy and objectivity of the data obtained from the scales used to evaluate the competencies of school administrators.

Kaynakça

  • Acar, B. (2015). Okul yöneticilerinin yeterliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Education and Training Studies, 3(1), 1-10.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Karaöse, T. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli). Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Aktaş, A. & Özgenel, M. (2020). Okul Yöneticilerinin liderlik becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 26(1), 48-65.
  • Akbaşlı, S. ve Balıkçı, A. (2013). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticiliğinin meslekleşmesinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 366-377.
  • Aras, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Argon, T., & Özçelik, N. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 70-89.
  • Atasoy, R., & Cemaloglu, N. (2018). Evaluation of Quality Policies on Education in Turkish Education System. Universal Journal of Educational Research, 6(7), 1504-1518.
  • Branch, G. F., Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2008). Estimating the effect of leaders on public sector productivity: The case of school principals. Economics of Education Review, 27(3), 286-292.
  • Chetty, R., Friedman, J., & Rockoff, J. (2011). The Long-Term Impacts of Teachers: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood (w17699; p. w17699). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w17699
  • Clark, D., Martorell, P., & Rockoff, J. (2009). School principals and school performance. The Leadership Quarterly, 20(1), 81-96.
  • Coelli, M., & Green, D. A. (2012). Leadership effects: School principals and student outcomes. Economics of Education Review, 31(1), 92–109. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2011.09.001
  • Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., & Weinfeld, F. D. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC, US: Government Printing Office.
  • Cullen, J. B., & Mazzeo, M. J. (2007). Paying for principals: Deregulation and incentive pay for America’s school administrators. Journal of Law and Economics, 50(2), 367-386.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Çınar, E. (2019). Okul yöneticilerinin kendini değerlendirmesi: Bir durum çalışması. Journal of Education and Research in Nursing, 16(1), 62-75.
  • Daniëls, E., Hondeghem, A., & Heystek, J. (2020). School leaders’ and teachers’ leadership perceptions: Differences and similarities. Journal of Educational Administration, 58(6), 645–660. https://doi.org/10.1108/JEA-11-2019-0199
  • Demiral, S. (2009). Öğretmen ve okul yöneticisi algılarina göre ilköğretim okul müdürlerinin program liderliği davranışları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Dufour, R. (1999). Help wanted: Principals who can lead professional learning communities. NASSP Bulletin; Quotation ( Notable quotes: Spotlight on principals. Leadership. 15313174, 30/3).
  • Dhuey, E., & Smith, J. (2014). How important are school principals in the production of student achievement? Canadian Journal of Economics/Revue Canadienne d’économique, 47(2), 634–663. https://doi.org/10.1111/caje.12086
  • Di̇nçman, M. P. (2020). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterlikleri. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(2), 1429–1448. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40354
  • Erden, H., & Erden, A. (2019). Current problems in Turkish Republic of Northern Cyprus education system. Sakarya University Journal of Education, 9(2), 282-303.
  • Erol, M., & Demirtaş, H. (2015). Okul yöneticisi öğretmenlerin gözünden Türkiye'deki ilkokullarda liderlik sorunları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10(16) 491-514.
  • Fullan, M. (1992). Successful school improvement. Philadelphia, Open University Publishing.
  • Göl, E., & Bülbül, T. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 97-109
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal’s contribution to school effectiveness: 1980‐1995. School Effectiveness and School Improvement, 9, 157–191. https://doi.org/10.1080/0924345980090203
  • Hallinger, P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49(2), 125-142.
  • Hooge, E., & Pont, B. (2020). School leadership in unpredictable times. European Journal of Education, 55(2), 135.
  • Hsieh, P. H., & Lee, J. C. (2017). the Influence of teachers' perceptions and experiences on technology ıntegration: A case study of a Taiwanese high school. Journal of Educational Technology & Society, 20(3), 12-24.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Johnson, A. (2019). The limitations of subjective measurements in teacher evaluations. Journal of Educational Research, 45(2), 123-136.
  • Johnson, K., & Brown, A. (2018). Exploring participant boredom in standardized data collection methods. Journal of Behavioral Sciences, 15(3), 189-205.
  • Jones, L., et al. (2020). The impact of repetitive questioning on participant engagement in research studies. International Journal of Social Science Research, 10(4), 256-271.
  • Kalkan, S., & Caliskan, U. (2021). Meeting managerial skills and attitude of school managers comparisation. Pressacademia, 8(2), 140–159. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403
  • Karataş, S., Gök, R., & Özçeti̇N, S. (2015). Okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(33), 167-185.
  • Koçer, M. C., & Bostancı, A. B. (2021). Okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 119-143.
  • Lavy, V. (2008). Do differences in schools’ instruction time explain international achievement gaps? Evidence from developed and developing countries. Economic Policy, 23(53), 433-468.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2004). Seven strong claims about successful school leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
  • Leithwood, K., & Jantzi, D. (1999). The Relative Effects of Principal and Teacher Sources of Leadership on Student Engagement with School. Educational Administration Quarterly, 35(5), 679–706. https://doi.org/10.1177/0013161X99355002
  • Memişoğlu, S. P., & Özsarıkamış, S. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 133-151.
  • Miller, L. C. (2009). The impact of principal turnover on student achievement in Houston schools. Journal of Policy Analysis and Management, 28(4), 551-572.
  • Karadağ, E. (2021). Ölçek uygulamalarının öğretmenlerin motivasyonu üzerindeki rolü. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 9(1), 1-18
  • Karaman, H. (2018). Okul yöneticilerinin okulların akademik başarısını artırma yeterlikleri. Turkish Studies, 13(1), 4429-4448.
  • Karip, E., & Köksal, K. (1996). Etkili eğitim sistemlerinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(6), 245.
  • Klassen, R., & Chiu, M. M. (2010). Effects of teachers' self-efficacy and job satisfaction on students' motivation and achievement. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237
  • Leithwood, K., & Jantzi, D. (2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school. Journal of educational administration, 38(2), 112-129. https://doi.org/ 10.1108/09578230010320064
  • Memduhoğlu, H. B., & Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 68-80
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin 10 özelliği. Çev ed. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi. Netolicky, D. M. (2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of professional capital and community, 5(3), 391-395.
  • Onural, H. (2005). Üst düzey eğitim yöneticilerinin eğitim yönetimi alanındaki yeterlik sorunu ve nedenleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41(41), 69-85.
  • Özdemir, S. (2018). Öğretmenlerin ölçek çalışmalarına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-145.
  • Özdemir, G., Bozkurt, A., & Aydın, T. (2015). Okul yöneticilerinin insancıl yeterlikleri. Journal of Elementary Science Education, 14, 151–163.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., & Kılıç, D. Ö. (2015). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin liderlik yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 40(177). https://doi.org/10.15390/EB.2015.3717
  • Öztürk Fi̇Dan, İ., Fi̇dan, T., & Arastaman, G. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yuzunci Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 15(1), 37–75. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61
  • Robinson, V. M., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational administration quarterly, 44(5), 635-674.
  • Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Sage.
  • Smith, J., Johnson, K., & Brown, A. (2017). Examining the effects of monotony in data collection methods. Journal of Research Methods, 25(2), 123-137.
  • Starr, J. P. (2020). On leadership: Responding to COVID-19: Short-and long-term challenges. Phi Delta Kappan, 101(8), 60-61.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arasi iletişim becerileri ve çatişma yönetimi stratejileri arasindaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 125-143.
  • Şahin, S., & Sümer, S. (2018). The problems experienced in the ıntegration process of syrian students into the turkish education system. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 909-918.
  • Titrek, O., Bayrakçı, M., & Zafer, D. (2009). Okul yöneticilerinin duygularını yönetme yeterliklerine ilişkin okul yöneticisi ve öğretmenlerin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 55–73.
  • Veletić, J., Price, H. E., & Olsen, R. V. (2023). Teachers’ and principals’ perceptions of school climate: The role of principals’ leadership style in organizational quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. https://doi.org/10.1007/s11092-023-09413-6
  • Yılmaz, A. (2020). Okul müdürlerinin mesleki gelişimleri konusunda öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1-20.
  • Yılmaz, M. (2020). Ölçek çalışmalarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 45(203), 67-89.
  • Yüksekli̇, N. U., & Okçu, V. (2022). Okul yöneticilerinin yeterlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 292–325. https://doi.org/10.55605/ejedus.1095814
  • Witziers, B., Bosker, R. J., & Krüger, M. L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational administration quarterly, 39(3), 398-425
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimin Psikolojik Temelleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Yıldırım 0000-0002-3000-4243

Erken Görünüm Tarihi 3 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2024
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M. (2025). Öğretmenlerin Yönetici Yeterliklerini Değerlendirme Sürecine Bakışları: Bir Fenomenolojik Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1265-1286. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1566069