Medya karakteri ile izleyici arasındaki bağ, parasosyal etkileşim kavramı ile açıklanmaktadır. Öğrencilerin medya platformlarından nasıl etkilendiğinin bilinmesi öğrencilerin davranışlarının anlamlandırılması ve bu konudaki planlamaların yapılabilmesi açısından önem arz etmektedir. Bu araştırma, temel eğitim düzeyindeki öğrencilerin youtuberlarla tek yönlü etkilenmelerini açıklayacak şekilde parasosyal etkileşime ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırmaya dayalı bu çalışmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Çocukların youtuberlar ile ilgili görüşlerinin daha detaylı öğrenilmesi açısından bu desen tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri, Türkiye’nin farklı illerinde eğitim gören temel eğitim düzeyindeki 16 öğrenciden, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel çözümlemesi kullanılmıştır. Araştırmada öğrenciler çoğunlukla fenomenlerin ürettikleri içerikleri eğlence amacı ile takip ettikleri; fenomenlerin veya içeriklerin hayvan sevgisi değeri üzerinde büyük etkisinin olduğu; yaşantılarına özenme boyutu dâhil olmak üzere pek çok nedenle çocukların youtuber olmak istedikleri; bazı öğrencilerin izledikleri içerikler hakkında aileleri ile görüştüğü ancak bazılarının görüşmedikleri gibi başlıca sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma bulguları ve veri toplama esnasındaki gözlemlere dayalı olarak ebeveynlerin çocukları ile sağlıklı iletişim kurmaları ve izledikleri içerikler üzerinden etkileşimde bulunmaları gerekliliği ile ileri araştırmaların yapılması gibi öneriler geliştirilmiştir.
Parasosyal etkileşim Sosyal medya Youtuber YouTube Değerler eğitimi.
The bond between the media character and the audience is explained by the concept of parasocial interaction, which is a one-way interaction between media characters and the audience. It is important to know how students are affected by media platforms. This study aims to determine the views of students at the basic education level on parasocial interaction. In this qualitative research-based study, a phenomenological design was used. This design was preferred in order to learn children's views on YouTubers in more detail. The data of the study were obtained from 16 students at the basic education level studying in different provinces of Türkiye using a semi-structured interview form. Content analysis was used to analyze the data obtained. As a result of the analysis, it was concluded that students mostly follow the phenomena and contents for entertainment purposes, phenomena or contents have a great impact on the value of animal love, most of them want to be YouTubers, they want to be YouTubers for many reasons, including the dimension of envying their lives, some of them stated that they talked to their parents about the contents, while some of them did not. Based on the research findings and observations during data collection, recommendations have been made regarding the necessity for parents to establish healthy communication with their children and engage with the content they consume. Further research on this subject is also suggested.
Parasocial interaction Social media Phenomenon YouTube Values education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2 |