Bolu’da Osmanlıdan Cumhuriyet’e köklü bir eğitim geleneği bulunmaktadır. Tanzimat döneminden itibaren taşrada ilk eğitim uygulamalarının yapıldığı yerlerden birisi olan Bolu’da Cumhuriyet döneminde de benzer uygulamalar yapılmıştır. Bu çalışmada Bolu’da faaliyet yürüten eğitim kurumlarından Bolu Erkek Öğretmen Okulu incelenmiştir. Okulun açılış süreci, idareci kadrosu ve görevleri, öğrenci seçimi, eğitim-öğretim süreci ve mezun olanların eğitime katkıları üzerinde durulmuştur. Dönemin milli eğitim bakanı Hasan Tahsin Banguoğlu’nun ziyareti sonrasında kentin eğitime olan ilgisi ve fiziki şartların yeterli olması nedeniyle okul kurulması planlanmıştır. Tamamlanan hazırlıklar sonrasında 7 Aralık 1948 tarihinde Bolu Erkek Öğretmen Okulu eğitim faaliyetlerine başlamıştır. Kentin eğitim öğretim yaşantısına oldukça önemli katkıda bulunan okul 1975 yılında tüm öğretmen okullarının öğretmen liselerine dönüştürülmesi üzerine kapatılmıştır. Bolu Öğretmen Okulu mezunları sadece alanlarında donanımla kalmamış, biçki-dikiş, ev idaresi, ziraat, müzik, sanat ve pedagoji gibi alanlarda uzman bireyler olarak yetiştirilmişlerdir. Türkiye’nin dört bir yanına başarı ile görevlerini ifa etmişlerdir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmada alan yazınının yanı sıra yerel ve ulusal arşiv kaynakları ile süreli yayınlara ve anılara başvurulmuştur. Kentin eğitime olan ilgilisi, öğretmen okulunun açılmasında ektili olmuştur. Bolu Erkek Öğretmen Okulu Bolu ve çevre illerden yüzlerce öğrenciye nitelikli eğitim vererek, donanımlı öğretmenler olmalarını sağlamıştır.
Bolu has a deep-rooted educational tradition from the Ottoman period to the Republic era. One of the places where the first educational practices in the provinces began during the Tanzimat period was Bolu, and similar practices continued during the Republic period. This study aims to examine the Bolu Male Teacher's School, one of the educational institutions operating in Bolu. The study focuses on the establishment process of the school, its administrative staff and their duties, student selection, educational process, and the contributions of graduates to education. After a visit by the Minister of National Education, Hasan Tahsin Banguoğlu, due to the city's interest in education and adequate physical conditions, it was planned to establish the school. Following the completed preparations, the Bolu Male Teacher's School began its educational activities on December 7, 1948. Contributing significantly to the city's educational life, the school was closed in 1975 when all teacher schools were transformed into teacher high schools. Graduates of Bolu Teacher's School were not only equipped in their fields but were also trained as experts in areas such as tailoring, home management, agriculture, music, art, and pedagogy. They successfully carried out their duties across Turkey. The research used the document review technique, one of the qualitative research methods. In addition to the literature, local and national archival sources, periodicals, and memoirs were also utilized in the study. The city's interest in education was influential in the opening of the teacher school. The Bolu Male Teacher's School provided quality education to hundreds of students from Bolu and surrounding provinces, ensuring they became well-equipped teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2 |