Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Ödül ve Cezanın Öğrenci Davranışlarına Yansımalarına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 2, 1347 - 1371
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1564668

Öz

Eğitim; bireylerin bilgi, beceri, değer ve davranışlarını geliştirmek amacıyla yapılan gerçekleştirilen planlı ve bilinçli bir süreçtir. Bu eğitim sürecinde öğretmenlerin ödül ve cezayı bir öğretim amacı olarak kullandıkları bilinmektedir. Fakat eğitimde ödül ve cezanın yansımalarının konusu geçmişten bugüne genel olarak tartışılmıştır. Son yıllarda bu alana ilişkin çalışmalar genel kabul görmüş düşüncelerin birçoğunun değişmesine neden olmuştur. Bu bağlamda yapılan araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre eğitim sürecinde uygulanan ödül ve ceza yöntemlerinin öğrenci davranışlarına yansımalarını saptamaktır. Bu araştırma olgu bilim deseninde tasarlanmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Samsun ilinde çeşitli türden okul türlerindelarda görev yapan ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile seçilen 20 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla kullanılacak görüşme soruları, uzman görüşleri alınıpnin alınmasından ve örnek uygulamadan sonra son şeklini almıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin ödül ve ceza uygulamalarına ilişkin görüşlerinin çoğunlukla olumlu olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin Ödül ödül yöntemleri nde öğretmenlerinarasından en çok maddi ödül yöntemlerini tercih ettikleriettiği, ceza yöntemlerinde söz konusu olduğunda de ise en çok ikinci tip cezaların kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenler çoğunlukla ödül ve cezanın istendik davranışların kazandırılmasında çoğunlukla etkili olduğunu ve öğrenci davranışlarına olumlu yansıdığını belirtmişlerdir. Bu bağlamda, öğretmenler e dönükiçin, ödül ve cezanın olumsuzluklarına ilişkin bilgilendirme etkinlikleri düzenlenmelidir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. & Çelik, E. B. (2023). Öğrencilere verilen ödüllerin etkililiğine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 65, 330-360.
  • Altınkaynak, Ş.Ö., Bayrak, U.H., Taşkın, N., & Akman, B. (2018). Çocukların ödül ve ceza algıları ile öğretmenlerin disiplin hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-12. Doi: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.735.
  • Apaydın, Ç. & Manolova, O. (2015). Sınıf içinde uygulanan informal cezaların analitik hiyerarşi yöntemi ile belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 105-122.
  • Aydın, A. (2000) Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Aydın, A. (2015) Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Babayiğit, Ö. & Erkuş, B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin derslerde kullandıkları pekiştireç ve cezaların etkililiği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (2), 567-580.
  • Bandura, A. (1971). Social learning theory. California: Standford Üniversitesi.
  • Bandura, A., & Walters, R. H. (1959). Adolescent aggression: A study of the influence of child-training practices and family interrelationships. Ronald Coase: Publications.
  • Bandura, A., & Walters, R. H. (1963). Social learning and personality development. Holt Reinhardt: Wintston Company.
  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Başaran, İ. E.(2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Baumrind, D. (1972). An exploratory study of socialization effects on black children: Some black-white comparisons. Child Development, 43(1), 261–267. https://doi.org/10.2307/1127891
  • Bilir, A., Kuru, S., & Tezcan, F. (2007). Muğla ili ortaöğretim okullarında disiplin uygulamalarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19).
  • Bolat, Ö. (2020). Beni ödülle cezalandırma. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Bruner, J.S. (1960). The Process of education. Cambridge: Harvard University Press.
  • Buyse E, Verschueren K, & Verachtert P. (2009). Predicting school adjustment in early elementary school: Impact of teacher‐child relationship quality and relational classroom climate. The Elementary School Journal, 110, 119–141.
  • Cameron, M. (2006). Managing school discipline and implications for school social workers: A review of the literature. Children & Schools. 28(4). 219- 227.
  • Can, N., & Ermeydan, M., (2017). Disiplin sorunları ve sınıf yönetimine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 38-57.
  • Carver, C.S., & White, T.L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impeding reward and punishment: The BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 319–333
  • Chen, X. (2023). A study of using reward and punishment in the education of school-aged children: Based on behaviorism theory operant conditioning. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 10, 86-90. https://doi.org/10.54097/ehss.v10i.6896
  • Ching, G. S. (2012). Looking into the issues of rewards and punishment in students. International Journal Research Study Psycholgy, 1(2), 29-38.
  • Coloroso, B. (2002). Kids are worth it! : Giving your child the gift of inner discipline. New York City: William Morrow Paperbacks
  • Corr, P.J., Pickering, A.D., & Gray, J.A. (1997). Personality, punishment, and procedural learning: A test of j. A. Gray’s anxiety theory. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 337-344.
  • Curren, R. (2020). Punishment and motivation in a just school community. Theory and Research in Education, 18(1), 117-133. https://doi.org/10.1177/1477878520916089
  • Çetin, Y. (2002). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Deci, E. L & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior (Perspectives in social psychology). Washington: Plenium Press
  • Deci, L.E, Koestner, R v& Ryan, M. R. (2001). Extrinsic rewards and instrinsic motivation ın education: reconsidered once again, Review Of Educational Research, 71(1), 1- 27.
  • Dehkhoda, A. (1994). Dehkhoda dictionay. Tehran: Tehran University Publications
  • Dewey, J. (1997). Experience and education. New York City: Free Press.
  • Dewey, J. (2011). Democracy and education. Pennsylvania: Empire Books.
  • Eisenberger, R., & Cameron, J. (1996). Detrimental effects of reward: reality or myth? American Psychologist, 51(11), 1153-1166. https://doi.org/10.1037//0003-066X.51.11.1153
  • Erözkan, A. (2012). Davranışçı yaklaşımda öğrenme. (Ed. M. E. Deniz), Eğitim psikolojisi. İstanbul: Maya Akademi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fauziddin, M., Kusumawati, M. D., & Ananda, R. (2023). The impact of reward and punishment on the extrinsic motivation of elementary school students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(1), 183-192. doi: 10.35445/alishlah.v15i1.2856
  • Franklin, B. (1909). The autobiography of Benjamin Franklin. Philadelphia: Pennsylvania State University.
  • Fuad, M., Suyanto, E., & Muhammad, U. A. (2021). Can ''reward and punishment'' improve student motivation? European Online Journal of Natural and Social Sciences, 10(1), 165-171.
  • Gardner, H. E. (2006). Multiple intelligences: new horizons in theory and practice. Basic Books
  • Geiger, B. (2000). Discipline in k through 8th grade classrooms. Education, 121(2), 383-394.
  • Gershoff, E. T. (2008). Report on physical punishment in the United States: What research tells us about its effects on children. Columbus: Center for Effective Discipline.
  • Glasser, W. (1985). Control theory: A new explanation of how we control our lives. New York: Harper & Row.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-606.
  • Gray, J. A. (1987). The psychology of fear and stress. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gray, J.A. & McNaughton, N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septo-hippocampal system. Oxford: Oxford University Press
  • Gray, J.A. (1990). Brain systems that mediate both emotion and cognition. Cognition and Emotion, 4, 269-288.
  • Gray, J.A. (1991). The neuropsychology of temperament. (Ed. J. Strelau, & A. Angleitner), Explorations in temperament. New York: Plenum.
  • Guskey, T.R. (2008). Practical solutions for serious problems in standards-based grading. Lexington: University of Kentucky Publication.
  • Gümüş, A. (2013). Liselerde disiplin cezasına konu olan davranışların değerler perspektifinden incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gündoğdu, H. (2007). İlköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin sınıf disiplinini sağlamada kullandıkları yöntemlerin öğrenciler üzerindeki etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi..
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 419-446. doi:10.1177/000494411105500204
  • Gündüz, Y., & Balyer, A. (2011). Eğitimde ödül ile cezanın yeri ve buna ilişkin alternatif yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40) 10-23.
  • Güzelyurt, T., Tok, F., Tümas, Ç., & Uruğ, Ş. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ödül ve ceza kullanımına ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 21-28.
  • Hakim, A.R. (2018). The implementatıon of rewards and punıshments in teaching english at nınth grade students of mts n 2 boyolali filial pulutan in academic year 2017/ 2018. [Master Thesis, Surakarta University]. UCL Discovery.
  • Hallaç, B. (2016). Özel orta öğretim kurumlarında disiplin ve ödül yönetmeliğinin öğretmen ve öğrenci motivasyonuna etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Herman M. T. (1977). Creating leaming environments. Boston: Allyn and Pacon.
  • Holt, J. (1995). How children fail (classics in child development). Boston: Da Capo Lifelong Books.
  • Horner, R. 2009. The impact of rewards on intrinsic motivation. BSBS, 3(2), 1-20.
  • Horner, R. H. & Spaulding, S. A. (2009). Reward psychology of classroom learning. 755-757
  • Hund, E. D. & Edmund V. S.(1974). Between psychology and education. New York: Holt, Rinehart and Winston. Inc.
  • Indrawati, I., Marzuki, M., Syafi’urrohman, S., & Malik, A. R. (2021). Investigating the effect of reward and punishment on the student’s learning achievement and discipline. Linguistic, English Education and Art Journal. 4(2), doi:https://doi.org/10.31539/leea.v4i2.1860
  • Jerome, E.M., Hamre B.K. & Pianta R.C. (2009). Teacher–child relationships from kindergarten to sixth grade: early childhood predictors of teacher‐perceived conflict and closeness. Social Development, 18(1), 915–945.
  • Jones, F. (1987). Positive classroom discipline. Santa Cruz: Fredric H Jones & Assocs.
  • Jones, V. & Jones, L. (2007). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems. New York: Pearson Education
  • Kazdin, A. & Rotella, C. (2014). The everyday parenting toolkit: the kazdin method for easy, step-by-step, lasting change for you and your child. New York: Harper Paperback
  • Khanal, J & Park, S. (2016). Corporal punishment in private schools: the case of kathmandu, nepal. Journal of Education and Practice. 26,(7), 53-61.
  • Kirk, J., ve Miller, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. New York: Sage
  • Korkmaz, İ. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Korkut, G., & Karataş, S. (2019). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin disiplin stratejileri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 92-105.
  • Küçükahmet, L. (2003). Sınıf yönetiminde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Alkım Yayınları
  • Langa, C. (2014). Rewards and punishments role in teacher-student relationship from the mentor's perspective. Acta Didactica Napocensia, 7(4), 7-12.
  • Lepper, M. & Greene, D. (2015). The hidden costs of reward: New perspectives on the psychology of human motivation (psychology revivals). London: Psychology Press
  • Lepper, M. R. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction, 5(4), 289-309.
  • Lepper, M. R., Greene, D., & Nisbett, R. E. (1973). Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the "overjustification" hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28(1), 129–137. https://doi.org/10.1037/h0035519
  • Lewis, R., Romi, S., Qui, X. & Katz, Y.J. (2005). Teachers’ classroom discipline and student misbehavior in Australia, China and Israel, Teaching and Teacher Education, 21, 729–741.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: how our schools can teach respect and responsibility. London: Bantam.
  • Lukowiak, T. & Bridges, J. (2010). Punishment strategies: first choice or last resort. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, 12(1). 63-72
  • Ma, R. (2023). Advantages and disadvantages of tangible reward systems. International Conference on Education, Psychology and Cultural Communication (ICEPCC 2023),180.
  • Mahiroğlu, A. & Buluç, B. (2003). Orta öğretim kurumlarında fiziksel ceza uygulamaları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 81-95.
  • Marshall, M. (2009). Discipline need to be stressful. discipline need not be negative. Educational Research, 1(2), 1-5.
  • Martens, B.K., & Meller, P.J. (1990). The application of behavioral principles to educational settings. (Ed. T.B. Gutkin & C.R. Reynolds), The Handbook Of School Psychology. New York: John Wiley & Sons.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. London: Penguin Books.
  • Miller, N. E., & Dollard, J. (1941). Social learning and imitation. London: Yale University Press.
  • Moberly, D.A., Waddle, J.L. ve Duff, R.E. (2005). The use of rewards and punishment in early childhood classrooms. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25(4), 359-366.
  • Montessori, M. (1912). The montessori method. New York: Frederick A. Stokes Company.
  • Montessori, M. (1995). The absorbent mind: a classic in education and child development for educators and parents. New York: Holt Paperbacks.
  • Morgan, C.T. (2000). Psikolojiye giriş. (Çev. H. Arıcı). Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Morrish, R.G. (1998). Secrets of discipline: 12 keys for raising responsible children. California: Hushion House
  • Mwai, B.K, Kimengi, I.N. & Kipsoi, E.J. (2014). Perceptions of teachers on the ban of corporal punishment in pre-primary ınstitutions in Kenya. World Journal of Education. 4(6).
  • Navaro, L. (2009). Gerçekten beni duyuyor musunuz? İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Nelsen, J. (2006). Positive discipline. New York: Ballantine Books Inc.
  • Orji, R. Alslaity, A. & Chan, G. (2023): Towards understanding the mechanism through which reward and punishment motivate or demotivate behaviours. Behaviour & Information Technology, doi: 10.1080/0144929X.2023.2196582
  • Öztürk, B. (2007). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. (Ed. E. Karip), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pehlivan, H. (2006). Eğitimde temel kavramlar. Ankara: Asil Yayınları.
  • Pehlivan, H., Köseoğlu, P., & Şen, Z. (2018). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Ortamlarında Uygulanan Ödül, Ceza ve Ayrımcılığa İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 17(4), 2091-2109. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506970
  • Peterson, C., Maier, S.V. & Seligman, M. E. P. (1995). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. Oxford: Oxford University Press.
  • Piaget, J. (1954). The construction of reality in the child. (Çev: M. Cook). New York: Basic Books. https://doi.org/10.1037/11168-000.
  • Pink, D. (2011). The surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead Books
  • Prasetiyo, R., & Yunarta, A. (2023). The effect of reward and punishment on learning motivation in physical education learning. Journal RESPECS (Research Physical Education and Sport), 5(1), 109-114. https://doi.org/10.31949/respecs.v5i1.4185
  • Reynolds, I. G. (1977) Edimsel (operant) şartlanmaya giriş. (Çev. İ. Dinç) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Ritonga, L. S., Daulay, E., & Lubis, Y. (2023). The application of reward and punishment in education for primary school at "Sahara education". 2nd Annual International Conference on Islamic Education for Students (AICOIES 2023). Sumatera, Endonezya.
  • Rizal, H. (2023). Reward and punishment management in optimizing the learning motivation of mts students: Nurul jadid religious leading program. Proceedings of International Conference on Education, Society and Humanity, 1(1), 755-761.
  • Rosenberg, M.B. (2015). Nonviolent communication: a language of life: life-changing tools for healthy relationships (nonviolent communication guides). California: Puddle Dancer Press.
  • Rubin, H. J. & Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data. California: Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Ryan, R.M. & Deci, E.L (2018). Self-determination theory basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sadık, F. & Aslan, S. (2015). İlkokul sınıf öğretmenlerinin disiplin problemleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish, 10(3), 115-138.
  • Sadık, F. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içinde karşılaştıkları problem davranışlar. Öğretmen Dünyası, 23(272), 31-34.
  • Safrida, E. (2020). The effects of rewards and punishments towards students’ motivation in learning english. [Master Thesis, Ar-Ranıry University]. UCL Discovery.
  • Sak, Ş.İ.T, Sak, R. & Çiçek, B.K.Ş. (2016). The persistence of reward and punishment in preschool classrooms. Journal of Educational and İnstructional Studıes in the World. 6(3).
  • Samancı,O., (2002). Çağdaş eğitim dergisi. Ankara: Tekışık Eğitim Yayınları.
  • Sevim, O. ve Karabulut, A. (2024). Eğitimde ödül ve ceza: Ortaokul öğretmenlerinin gözünden bir değerlendirme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 621-631.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education For İnformation, 22(2), 63-75.
  • Sidin, S. A. (2020). The application of reward and punishment in teaching adolescents: Advances in social science. Education and Humanities Research, 539, 251-255.
  • Siegel, D.J. & Bryson, T.P. (2012). The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind. Manhattan: Random House Publishing Group.
  • Skinner, B. F. (1938). The behavior of organisms: An experimental analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • Skinner, B.F. (2014). Science and human behavior. New Jersey: Pearson Education
  • Slavin, E. R. (2018). Educational psychology: Theory and practice. New Jersey: Pearson Education.
  • Song, Y. (2017). Modulating visuomotor adaptation in young healthy adults: Effects of reward and punishment. [Doctoral dissertation, University Iowa State]. UCL Discovery.
  • Swanson, L. R. (2001). Toward the ethical motivation of learning. Education, 116(1), 43-50.
  • Şahin, Ç., Demir, M.K. & Kartal, O.Y. (2013). Öğretmen adaylarının sınıf içi disiplin sağlamada ödül uygulamalarını tercih etme düzeylerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 180-195.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, F. (2016). Ödül ve etkisi üzerine deneyimler. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(23). 172-190.
  • Taylor, R.L., Smiley, L.R., & Richards, S.B. (2009). Exceptional students: Preparing teachers for the 21st century. Boston, MA: McGraw-Hill Higher Education
  • Tekke, M, Özer, B & Taş, E. (2018). Türkiye’de sınıf içi eğitimde cezanın etkisi: Disiplin kurallarının bilimsel uygulanması. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(4); 19-27
  • Turhan, M. & Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Ugustino, N. (2013). The effects of the use of punıshments as school management tool on secondary school students’ behavıours. [Master Thesis, Tanzanya University]. UCL Discovery.
  • Van der Linden, D., Beckers, D.G.J., & Taris, T.W. (2007). Reinforcement sensitivity theory at work: punishment sensitivity as a dispositional source of job related stress. European Journal of Personality, 21(7), 889-909.
  • Vygotsky, L. (1965). Thought and language. Cambridge: The MIT Press.
  • Vygotsky, L. (1998). Mind in society: development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4.
  • Warnick, B. R. (2024). School discipline and the ethics of punishment. (Eds. S. Fraser-Burgess, J. Heybach, & D. Metro-Roland), The Cambridge Handbook of Ethics and Education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Woolfolk A. E. (1980). Educational psychology for teachers. New York: Prentice-Hull.
  • Yaman, E., & Güven, N. (2014). Öğrencilerin motivasyon düzeyine etki eden önemli bir kavram: ödül ve ceza. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1163-1177. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2782
  • Yavuzer, H. (2000). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. Ankara: Pegem Akademi
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. & Babaoğlan, E. (2013). Sınıf öğretmenlerinin disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemleri (Şırnak ili örneği). İlköğretim Online, 12 (1) , 36-51.
  • Yiğit, B.(2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yu, Y. (2019) The missing representation and reconstruction path of reward in education. perspective of social ınteraction theory, Contemporary Educational Science.7, 30-35.
  • Yuningsih, T. T., & Sunaryo, I. (2021). Implementation of reward and punishment in forming discipline character early childhood. Early Childhood Research Journal, 4(2). 27-38.

Teachers' Opinions on the Reflections of Reward and Punishment on Student Behaviors in Education

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 2, 1347 - 1371
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1564668

Öz

: Education is a planned and deliberate process aimed at developing individuals' knowledge, skills, values, and behaviors. It is known that teachers use rewards and punishments as instructional tools during this educational process. The reflections of these practices have been widely debated from past to present. In recent years, studies in this field have led to the reconsideration of many commonly accepted ideas. In this context, the aim of the present study is to determine the reflections of reward and punishment methods applied during the educational process on student behavior, according to teachers' perspectives. This research is a qualitative study designed in a phenomenological pattern. The study group consists of 20 teachers selected through maximum variation sampling, who were employed in various types of schools in the city of Samsun during the 2022-2023 academic year. A semi-structured interview form developed by the researcher was used for data collection. The interview questions used to collect data were finalized after receiving expert opinions and conducting a pilot study. Content and descriptive analysis techniques were employed to analyze the data obtained from the research. According to the findings, it was determined that teachers' views on the use of rewards and punishments were mostly positive. It was found that teachers predominantly preferred material rewards, and the most commonly used punishment methods involved second-type punishments. Teachers generally indicated that rewards and punishments were effective in fostering desired behaviors and positively impacted student behavior. In this context, information activities should be organized for teachers regarding the negative aspects of rewards and punishments.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. & Çelik, E. B. (2023). Öğrencilere verilen ödüllerin etkililiğine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 65, 330-360.
  • Altınkaynak, Ş.Ö., Bayrak, U.H., Taşkın, N., & Akman, B. (2018). Çocukların ödül ve ceza algıları ile öğretmenlerin disiplin hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-12. Doi: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.735.
  • Apaydın, Ç. & Manolova, O. (2015). Sınıf içinde uygulanan informal cezaların analitik hiyerarşi yöntemi ile belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 105-122.
  • Aydın, A. (2000) Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Aydın, A. (2015) Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Babayiğit, Ö. & Erkuş, B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin derslerde kullandıkları pekiştireç ve cezaların etkililiği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (2), 567-580.
  • Bandura, A. (1971). Social learning theory. California: Standford Üniversitesi.
  • Bandura, A., & Walters, R. H. (1959). Adolescent aggression: A study of the influence of child-training practices and family interrelationships. Ronald Coase: Publications.
  • Bandura, A., & Walters, R. H. (1963). Social learning and personality development. Holt Reinhardt: Wintston Company.
  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Başaran, İ. E.(2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Baumrind, D. (1972). An exploratory study of socialization effects on black children: Some black-white comparisons. Child Development, 43(1), 261–267. https://doi.org/10.2307/1127891
  • Bilir, A., Kuru, S., & Tezcan, F. (2007). Muğla ili ortaöğretim okullarında disiplin uygulamalarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19).
  • Bolat, Ö. (2020). Beni ödülle cezalandırma. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Bruner, J.S. (1960). The Process of education. Cambridge: Harvard University Press.
  • Buyse E, Verschueren K, & Verachtert P. (2009). Predicting school adjustment in early elementary school: Impact of teacher‐child relationship quality and relational classroom climate. The Elementary School Journal, 110, 119–141.
  • Cameron, M. (2006). Managing school discipline and implications for school social workers: A review of the literature. Children & Schools. 28(4). 219- 227.
  • Can, N., & Ermeydan, M., (2017). Disiplin sorunları ve sınıf yönetimine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 38-57.
  • Carver, C.S., & White, T.L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impeding reward and punishment: The BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 319–333
  • Chen, X. (2023). A study of using reward and punishment in the education of school-aged children: Based on behaviorism theory operant conditioning. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 10, 86-90. https://doi.org/10.54097/ehss.v10i.6896
  • Ching, G. S. (2012). Looking into the issues of rewards and punishment in students. International Journal Research Study Psycholgy, 1(2), 29-38.
  • Coloroso, B. (2002). Kids are worth it! : Giving your child the gift of inner discipline. New York City: William Morrow Paperbacks
  • Corr, P.J., Pickering, A.D., & Gray, J.A. (1997). Personality, punishment, and procedural learning: A test of j. A. Gray’s anxiety theory. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 337-344.
  • Curren, R. (2020). Punishment and motivation in a just school community. Theory and Research in Education, 18(1), 117-133. https://doi.org/10.1177/1477878520916089
  • Çetin, Y. (2002). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Deci, E. L & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior (Perspectives in social psychology). Washington: Plenium Press
  • Deci, L.E, Koestner, R v& Ryan, M. R. (2001). Extrinsic rewards and instrinsic motivation ın education: reconsidered once again, Review Of Educational Research, 71(1), 1- 27.
  • Dehkhoda, A. (1994). Dehkhoda dictionay. Tehran: Tehran University Publications
  • Dewey, J. (1997). Experience and education. New York City: Free Press.
  • Dewey, J. (2011). Democracy and education. Pennsylvania: Empire Books.
  • Eisenberger, R., & Cameron, J. (1996). Detrimental effects of reward: reality or myth? American Psychologist, 51(11), 1153-1166. https://doi.org/10.1037//0003-066X.51.11.1153
  • Erözkan, A. (2012). Davranışçı yaklaşımda öğrenme. (Ed. M. E. Deniz), Eğitim psikolojisi. İstanbul: Maya Akademi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fauziddin, M., Kusumawati, M. D., & Ananda, R. (2023). The impact of reward and punishment on the extrinsic motivation of elementary school students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(1), 183-192. doi: 10.35445/alishlah.v15i1.2856
  • Franklin, B. (1909). The autobiography of Benjamin Franklin. Philadelphia: Pennsylvania State University.
  • Fuad, M., Suyanto, E., & Muhammad, U. A. (2021). Can ''reward and punishment'' improve student motivation? European Online Journal of Natural and Social Sciences, 10(1), 165-171.
  • Gardner, H. E. (2006). Multiple intelligences: new horizons in theory and practice. Basic Books
  • Geiger, B. (2000). Discipline in k through 8th grade classrooms. Education, 121(2), 383-394.
  • Gershoff, E. T. (2008). Report on physical punishment in the United States: What research tells us about its effects on children. Columbus: Center for Effective Discipline.
  • Glasser, W. (1985). Control theory: A new explanation of how we control our lives. New York: Harper & Row.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-606.
  • Gray, J. A. (1987). The psychology of fear and stress. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gray, J.A. & McNaughton, N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septo-hippocampal system. Oxford: Oxford University Press
  • Gray, J.A. (1990). Brain systems that mediate both emotion and cognition. Cognition and Emotion, 4, 269-288.
  • Gray, J.A. (1991). The neuropsychology of temperament. (Ed. J. Strelau, & A. Angleitner), Explorations in temperament. New York: Plenum.
  • Guskey, T.R. (2008). Practical solutions for serious problems in standards-based grading. Lexington: University of Kentucky Publication.
  • Gümüş, A. (2013). Liselerde disiplin cezasına konu olan davranışların değerler perspektifinden incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gündoğdu, H. (2007). İlköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin sınıf disiplinini sağlamada kullandıkları yöntemlerin öğrenciler üzerindeki etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi..
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 419-446. doi:10.1177/000494411105500204
  • Gündüz, Y., & Balyer, A. (2011). Eğitimde ödül ile cezanın yeri ve buna ilişkin alternatif yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40) 10-23.
  • Güzelyurt, T., Tok, F., Tümas, Ç., & Uruğ, Ş. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ödül ve ceza kullanımına ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 1(4), 21-28.
  • Hakim, A.R. (2018). The implementatıon of rewards and punıshments in teaching english at nınth grade students of mts n 2 boyolali filial pulutan in academic year 2017/ 2018. [Master Thesis, Surakarta University]. UCL Discovery.
  • Hallaç, B. (2016). Özel orta öğretim kurumlarında disiplin ve ödül yönetmeliğinin öğretmen ve öğrenci motivasyonuna etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Herman M. T. (1977). Creating leaming environments. Boston: Allyn and Pacon.
  • Holt, J. (1995). How children fail (classics in child development). Boston: Da Capo Lifelong Books.
  • Horner, R. 2009. The impact of rewards on intrinsic motivation. BSBS, 3(2), 1-20.
  • Horner, R. H. & Spaulding, S. A. (2009). Reward psychology of classroom learning. 755-757
  • Hund, E. D. & Edmund V. S.(1974). Between psychology and education. New York: Holt, Rinehart and Winston. Inc.
  • Indrawati, I., Marzuki, M., Syafi’urrohman, S., & Malik, A. R. (2021). Investigating the effect of reward and punishment on the student’s learning achievement and discipline. Linguistic, English Education and Art Journal. 4(2), doi:https://doi.org/10.31539/leea.v4i2.1860
  • Jerome, E.M., Hamre B.K. & Pianta R.C. (2009). Teacher–child relationships from kindergarten to sixth grade: early childhood predictors of teacher‐perceived conflict and closeness. Social Development, 18(1), 915–945.
  • Jones, F. (1987). Positive classroom discipline. Santa Cruz: Fredric H Jones & Assocs.
  • Jones, V. & Jones, L. (2007). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems. New York: Pearson Education
  • Kazdin, A. & Rotella, C. (2014). The everyday parenting toolkit: the kazdin method for easy, step-by-step, lasting change for you and your child. New York: Harper Paperback
  • Khanal, J & Park, S. (2016). Corporal punishment in private schools: the case of kathmandu, nepal. Journal of Education and Practice. 26,(7), 53-61.
  • Kirk, J., ve Miller, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. New York: Sage
  • Korkmaz, İ. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Korkut, G., & Karataş, S. (2019). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin disiplin stratejileri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 92-105.
  • Küçükahmet, L. (2003). Sınıf yönetiminde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Alkım Yayınları
  • Langa, C. (2014). Rewards and punishments role in teacher-student relationship from the mentor's perspective. Acta Didactica Napocensia, 7(4), 7-12.
  • Lepper, M. & Greene, D. (2015). The hidden costs of reward: New perspectives on the psychology of human motivation (psychology revivals). London: Psychology Press
  • Lepper, M. R. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction, 5(4), 289-309.
  • Lepper, M. R., Greene, D., & Nisbett, R. E. (1973). Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the "overjustification" hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28(1), 129–137. https://doi.org/10.1037/h0035519
  • Lewis, R., Romi, S., Qui, X. & Katz, Y.J. (2005). Teachers’ classroom discipline and student misbehavior in Australia, China and Israel, Teaching and Teacher Education, 21, 729–741.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: how our schools can teach respect and responsibility. London: Bantam.
  • Lukowiak, T. & Bridges, J. (2010). Punishment strategies: first choice or last resort. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, 12(1). 63-72
  • Ma, R. (2023). Advantages and disadvantages of tangible reward systems. International Conference on Education, Psychology and Cultural Communication (ICEPCC 2023),180.
  • Mahiroğlu, A. & Buluç, B. (2003). Orta öğretim kurumlarında fiziksel ceza uygulamaları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 81-95.
  • Marshall, M. (2009). Discipline need to be stressful. discipline need not be negative. Educational Research, 1(2), 1-5.
  • Martens, B.K., & Meller, P.J. (1990). The application of behavioral principles to educational settings. (Ed. T.B. Gutkin & C.R. Reynolds), The Handbook Of School Psychology. New York: John Wiley & Sons.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. London: Penguin Books.
  • Miller, N. E., & Dollard, J. (1941). Social learning and imitation. London: Yale University Press.
  • Moberly, D.A., Waddle, J.L. ve Duff, R.E. (2005). The use of rewards and punishment in early childhood classrooms. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25(4), 359-366.
  • Montessori, M. (1912). The montessori method. New York: Frederick A. Stokes Company.
  • Montessori, M. (1995). The absorbent mind: a classic in education and child development for educators and parents. New York: Holt Paperbacks.
  • Morgan, C.T. (2000). Psikolojiye giriş. (Çev. H. Arıcı). Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Morrish, R.G. (1998). Secrets of discipline: 12 keys for raising responsible children. California: Hushion House
  • Mwai, B.K, Kimengi, I.N. & Kipsoi, E.J. (2014). Perceptions of teachers on the ban of corporal punishment in pre-primary ınstitutions in Kenya. World Journal of Education. 4(6).
  • Navaro, L. (2009). Gerçekten beni duyuyor musunuz? İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Nelsen, J. (2006). Positive discipline. New York: Ballantine Books Inc.
  • Orji, R. Alslaity, A. & Chan, G. (2023): Towards understanding the mechanism through which reward and punishment motivate or demotivate behaviours. Behaviour & Information Technology, doi: 10.1080/0144929X.2023.2196582
  • Öztürk, B. (2007). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. (Ed. E. Karip), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pehlivan, H. (2006). Eğitimde temel kavramlar. Ankara: Asil Yayınları.
  • Pehlivan, H., Köseoğlu, P., & Şen, Z. (2018). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Ortamlarında Uygulanan Ödül, Ceza ve Ayrımcılığa İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 17(4), 2091-2109. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506970
  • Peterson, C., Maier, S.V. & Seligman, M. E. P. (1995). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. Oxford: Oxford University Press.
  • Piaget, J. (1954). The construction of reality in the child. (Çev: M. Cook). New York: Basic Books. https://doi.org/10.1037/11168-000.
  • Pink, D. (2011). The surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead Books
  • Prasetiyo, R., & Yunarta, A. (2023). The effect of reward and punishment on learning motivation in physical education learning. Journal RESPECS (Research Physical Education and Sport), 5(1), 109-114. https://doi.org/10.31949/respecs.v5i1.4185
  • Reynolds, I. G. (1977) Edimsel (operant) şartlanmaya giriş. (Çev. İ. Dinç) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Ritonga, L. S., Daulay, E., & Lubis, Y. (2023). The application of reward and punishment in education for primary school at "Sahara education". 2nd Annual International Conference on Islamic Education for Students (AICOIES 2023). Sumatera, Endonezya.
  • Rizal, H. (2023). Reward and punishment management in optimizing the learning motivation of mts students: Nurul jadid religious leading program. Proceedings of International Conference on Education, Society and Humanity, 1(1), 755-761.
  • Rosenberg, M.B. (2015). Nonviolent communication: a language of life: life-changing tools for healthy relationships (nonviolent communication guides). California: Puddle Dancer Press.
  • Rubin, H. J. & Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data. California: Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Ryan, R.M. & Deci, E.L (2018). Self-determination theory basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sadık, F. & Aslan, S. (2015). İlkokul sınıf öğretmenlerinin disiplin problemleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish, 10(3), 115-138.
  • Sadık, F. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içinde karşılaştıkları problem davranışlar. Öğretmen Dünyası, 23(272), 31-34.
  • Safrida, E. (2020). The effects of rewards and punishments towards students’ motivation in learning english. [Master Thesis, Ar-Ranıry University]. UCL Discovery.
  • Sak, Ş.İ.T, Sak, R. & Çiçek, B.K.Ş. (2016). The persistence of reward and punishment in preschool classrooms. Journal of Educational and İnstructional Studıes in the World. 6(3).
  • Samancı,O., (2002). Çağdaş eğitim dergisi. Ankara: Tekışık Eğitim Yayınları.
  • Sevim, O. ve Karabulut, A. (2024). Eğitimde ödül ve ceza: Ortaokul öğretmenlerinin gözünden bir değerlendirme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 621-631.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education For İnformation, 22(2), 63-75.
  • Sidin, S. A. (2020). The application of reward and punishment in teaching adolescents: Advances in social science. Education and Humanities Research, 539, 251-255.
  • Siegel, D.J. & Bryson, T.P. (2012). The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child's developing mind. Manhattan: Random House Publishing Group.
  • Skinner, B. F. (1938). The behavior of organisms: An experimental analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • Skinner, B.F. (2014). Science and human behavior. New Jersey: Pearson Education
  • Slavin, E. R. (2018). Educational psychology: Theory and practice. New Jersey: Pearson Education.
  • Song, Y. (2017). Modulating visuomotor adaptation in young healthy adults: Effects of reward and punishment. [Doctoral dissertation, University Iowa State]. UCL Discovery.
  • Swanson, L. R. (2001). Toward the ethical motivation of learning. Education, 116(1), 43-50.
  • Şahin, Ç., Demir, M.K. & Kartal, O.Y. (2013). Öğretmen adaylarının sınıf içi disiplin sağlamada ödül uygulamalarını tercih etme düzeylerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 180-195.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, F. (2016). Ödül ve etkisi üzerine deneyimler. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(23). 172-190.
  • Taylor, R.L., Smiley, L.R., & Richards, S.B. (2009). Exceptional students: Preparing teachers for the 21st century. Boston, MA: McGraw-Hill Higher Education
  • Tekke, M, Özer, B & Taş, E. (2018). Türkiye’de sınıf içi eğitimde cezanın etkisi: Disiplin kurallarının bilimsel uygulanması. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(4); 19-27
  • Turhan, M. & Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Ugustino, N. (2013). The effects of the use of punıshments as school management tool on secondary school students’ behavıours. [Master Thesis, Tanzanya University]. UCL Discovery.
  • Van der Linden, D., Beckers, D.G.J., & Taris, T.W. (2007). Reinforcement sensitivity theory at work: punishment sensitivity as a dispositional source of job related stress. European Journal of Personality, 21(7), 889-909.
  • Vygotsky, L. (1965). Thought and language. Cambridge: The MIT Press.
  • Vygotsky, L. (1998). Mind in society: development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4.
  • Warnick, B. R. (2024). School discipline and the ethics of punishment. (Eds. S. Fraser-Burgess, J. Heybach, & D. Metro-Roland), The Cambridge Handbook of Ethics and Education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Woolfolk A. E. (1980). Educational psychology for teachers. New York: Prentice-Hull.
  • Yaman, E., & Güven, N. (2014). Öğrencilerin motivasyon düzeyine etki eden önemli bir kavram: ödül ve ceza. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1163-1177. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2782
  • Yavuzer, H. (2000). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. Ankara: Pegem Akademi
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. & Babaoğlan, E. (2013). Sınıf öğretmenlerinin disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemleri (Şırnak ili örneği). İlköğretim Online, 12 (1) , 36-51.
  • Yiğit, B.(2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yu, Y. (2019) The missing representation and reconstruction path of reward in education. perspective of social ınteraction theory, Contemporary Educational Science.7, 30-35.
  • Yuningsih, T. T., & Sunaryo, I. (2021). Implementation of reward and punishment in forming discipline character early childhood. Early Childhood Research Journal, 4(2). 27-38.
Toplam 136 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ecehan Mercan 0000-0001-7432-1809

Yüksel Gündüz 0000-0002-4710-8444

Erken Görünüm Tarihi 3 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2024
Kabul Tarihi 2 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mercan, E., & Gündüz, Y. (2025). Eğitimde Ödül ve Cezanın Öğrenci Davranışlarına Yansımalarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1347-1371. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1564668