Öğretmenlerin müfettişlik mesleğini tercih etme nedenlerini incelemeyi amaçlayan bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları ölçüt örneklem yoluyla seçilen 30 Eğitim Müfettiş Yardımcısıdır. Araştırmada ölçüt müfettişlik sınavını kazanmış olmaktır. Araştırmada veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada, müfettiş yardımcılarının öğretmenlik mesleğine yönelik algılarının maneviyat, duygu ve uzmanlık odaklı olduğu belirlenmiştir. Müfettişlik mesleğine yönelik algılarının kişisel gelişim, mesleki yeterlilik ve uzmanlıkla ilişkili olduğu saptanmıştır. Müfettişlik mesleğini tercih etme sebeplerinin kariyer ve saygınlık, mesleki gelişim ve uzmanlık olduğu bulunmuştur. Müfettişlik mesleğinin öğretmenliğe göre avantajlarının kariyer ilerlemesi ve saygınlık ile mesleki tatmin olduğu, dezavantajlarının ise ekonomik ve mesleki zorluklar olduğu belirlenmiştir. Müfettişlik mesleğinden beklentilerinin ekonomik kazanç, kişisel gelişim, kariyer ilerlemesi ve saygınlık olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda, müfettişlik mesleğini iyileştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.
Öğretmen eğitim müfettişi kariyer tercihi mesleki algılar mesleki beklentiler
This research, which aims to examine the reasons why teachers prefer the inspector as a job, was designed within the scope of the qualitative research model. The participants of the research are 30 Assistant Education Inspectors selected through criterion sampling. The criterion in the research is to pass the inspector exam. In the research, data were collected using semi-structured interview technique and analyzed with content analysis. The research found that the perceptions of assistant inspectors towards the teaching profession are focused on spirituality, emotion, and expertise. Their perceptions of the inspector profession are related to personal development, professional competence, and expertise. The advantages of the inspector profession over teaching were identified as career advancement, respect, and professional satisfaction, while the disadvantages were economic and professional challenges. Specifically, the higher status of inspectors compared to teachers and the flexible working hours were noted as significant advantages. In contrast, lower economic benefits and a high workload were highlighted as disadvantages. The expectations from the inspector profession were determined to be economic gain, personal development, career advancement, and respect. Based on these findings, several recommendations were made to enhance the inspector profession.
Teacher education inspector career choice professional perceptions professional expectations
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi, Öğrenme, Motivasyon ve Duygu |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |