Bu çalışmada, ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öyküleyici metinlere ait etkinliklerde, Gardner’ın Çoklu Zekâ Kuramı’nda belirtilen zekâ alanlarına ne ölçüde yer verildiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2024-2025 eğitim öğretim yılı itibarıyla ortaokullarda okutulması planlanan tüm 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinlere ait etkinlikler; örneklemini ise 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programı kapsamında hazırlanan MEB Yayınları ortaokul 5. Sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici metinlere ait etkinlikler oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici metin etkinliklerinde en fazla dilsel zekâ ve matematiksel zekâ alanlarına yer verildiği; buna karşılık sosyal zekâ ve içsel zekâ alanlarının en az düzeyde temsil edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, müziksel zekâ ve doğasal zekâ alanlarına ise hiç yer verilmediği saptanmıştır. Çalışmanın sonunda, elde edilen bulgular doğrultusunda eğitim-öğretim süreçlerine yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Türkçe ders kitabı Çoklu Zekâ Kuramı öyküleyici metin etkinlik
In this study, it is aimed to examine the extent to which the intelligence domains specified in Gardner’s Theory of Multiple Intelligences are represented in the activities related to narrative texts in 5th grade Turkish textbooks. The population of the study consists of all activities related to narrative texts in 5th grade Turkish textbooks planned to be used in secondary schools by the Ministry of National Education as of the 2024–2025 academic year. The sample includes the activities related to narrative texts in the 5th grade Turkish textbook published by the Ministry of National Education (MEB), which was prepared within the scope of the 2024 Turkish Language Curriculum. The research was conducted using document analysis, one of the qualitative research methods, and the obtained data were analyzed using the descriptive analysis technique. According to the research findings, the activities related to narrative texts in the 5th grade Turkish textbook predominantly addressed linguistic and logical-mathematical intelligence domains, whereas interpersonal and intrapersonal intelligences were represented to a much lesser extent. Furthermore, it was determined that musical and naturalistic intelligences were not represented at all. Based on the findings, several suggestions were presented regarding educational practices.
Turkish course book Multiple Intelligence Theory narrative text activity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.