Bu makale, William L. Rowe’un “dostane ateizm” kavramı üzerine odaklanmaktadır. Bu amaçla öncelikle Rowe’un “dostane ateizm” kavramı ile ne kastettiği, daha sonra ateizm anlayışını “amaçsız kötülük” kavramı üzerinde temellendirdiği argümanı ele alınmıştır. Rowe’a göre, şahit olunan kötülükler Tanrı’nın varlığı aleyhine kesin bir argüman oluşturmamakla birlikte, bu kötülüklerin bir amacının olmaması Tanrı’nın varlığını ihtimal dışı kılar. Rowe, kötülük probleminin Tanrı’nın varlığı aleyhine kesin bir kanıt oluşturmamasından yola çıkarak teistlerin Tanrı’ya inanırken rasyonel gerekçeleri olabileceğini ve ateistlerin teistlere dostça yaklaşmaları gerektiğini öne sürer. Ana fikri bu şekilde özetlenebilecek “dostane ateizm” kavramı, teist-ateist tartışmalarına olumlu bir katkı sunmakla birlikte eleştiriye açıktır. Ancak bu eleştirilerden önce, Rowe’un ateizmini temellendirdiği amaçsız kötülük argümanını epistemik açıdan sorgulayan “şüpheci teizm” ele alınacaktır. Amaçsız kötülük argümanı dünyadaki kötülüklerin herhangi bir iyiye hizmet etmediğini öne sürer. Şüpheci teizm ise insanın bilişsel kapasitenin sınırlı olması nedeniyle dünyadaki kötülüklerin bir iyiye hizmet edip etmediğini bilemeyeceğimizi iddia eder. Rowe’un “dostane ateizm” kavramını ve bu kavramın dayandığı felsefî temelleri ve argümanları tartışmayı amaçlayan bu makalede dostane ateizm kavramını kullanmanın iki açıdan problemli olduğu tespit edilmiştir. Eğer ateist kendi delillerini üstün tutuyorsa dostane ateizm adlandırması, geleneksel ateizmden farklı ve alternatif bir bakış açısı sunmaz. Öte yandan, teizmin ve ateizmin delillerinin eşit ölçüde rasyonel olduğu kastediliyorsa, ateizmin daha rasyonel olduğu iddiası çökmüş olur.
Din Felsefesi William L. Rowe Dostane Ateizm Amaçsız Kötülükler Şüpheci Teizm
This article is the revised and developed version of the unpublished conference presentation entitled 'Is William L. Rowe's Friendly Atheism Friendly to Theism?', orally delivered at the 2nd International Izmir Congress on Humanities and Social Sciences. This study does not require ethics committee approval, as the data used were obtained from literature review/published sources. It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
This article focuses on William L. Rowe’s concept of “friendly atheism”. For this purpose, it first examines what Rowe means by“friendly atheism,” and then discusses the argument he bases on the concept of “pointless evil” that grounds his understanding of atheism. According to Rowe, although the evils we witness do not constitute a conclusive argument against the existence of God, the lack of a purpose behind these evils makes the existence of God improbable. Starting from the fact that the problem of evil does not provide definitive evidence against the existence of God, Rowe argues that theists may have rational grounds for believing in God and that atheists should adopt a friendly attitude toward theists. While the concept of “friendly atheism,” based on this background, offers a positive contribution to the theist-atheist debate, it is also open to criticism. However, before addressing these criticisms, the article will examine “skeptical theism,” which challenges the “pointless evil” argument — the basis of Rowe’s atheism — from an epistemic perspective. The pointless evil argument suggests that the evils in the world serve no greater good. Skeptical theism, on the other hand, claims that due to the limitations of human cognitive capacity, we cannot know whether the evils in the world serve some greater good. In this article, which aims to discuss Rowe’s concept of “friendly atheism” and the philosophical foundations and arguments on which it is based, it is determined that the use of the concept of friendly atheism is problematic in two respects. If the atheist favours his or her arguments, the designation of friendly atheism does not offer a different and alternative viewpoint to traditional atheism. On the other hand, if it is meant that the arguments for theism and atheism are equally rational, then the claim that atheism is more rational collapses.
Philosophy of Religion William L. Rowe Friendly Atheism Pointless Evil Skeptical Theism
Bu makale, 2. Uluslararası İzmir Sosyal ve Beşeri Bilimler Sempozyumu’nda sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “William L. Rowe’un Dostane Ateizmi, Teizme Dost mudur?” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir. Bu çalışma, etik kurul izni gerektirmeyen nitelikte olup kullanılan veriler literatür taraması/yayınlanmış kaynaklar üzerinden elde edilmiştir. Çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sistematik Felsefe (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 17 |
Akademik-Us Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.