In today's information age, it is seen that interdisciplinary education models such as STEM / STEAM (STEM + Art) are also applied in addition to robotic coding trainings to provide individuals with various skills such as analysing information, critical thinking, problem solving, creativity, innovation, communication and cooperation. In this context, the aim of this study is to analyse the postgraduate theses that examine the relationship between STEM / STEAM and robotic coding applications with 21st century learning and innovation skills. For this purpose, the postgraduate theses in the YÖK Thesis Centre database were classified on the basis of certain criteria and examined in thematic framework. Within the scope of the sample, a total of 112 thesis studies, 83 master's and 29 doctoral theses, which are suitable for the purpose of the study, were systematically analysed and the data were analysed by content analysis. According to the findings, it was determined that the studies were mostly completed in 2019 and 2023, the sample size was between 31-100, the participants were mostly secondary school students, the mixed research design was mostly preferred methodologically, and the effect of STEM/STEAM and robotic coding applications was mostly in the field of problem solving and creativity.
STEM STEAM robotic coding 21st century skills document analysis
Günümüz bilişim çağında bireylere; bilgiyi analiz etme, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, yenilikçilik, iletişim ve işbirliği gibi çeşitli becerilerin kazandırılmasında robotik kodlama eğitimlerinin yanında STEM / STEAM (STEM+Art) gibi disiplinler arası eğitim modellerinin de uygulandığı görülmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın amacı STEM/ STEAM ve robotik kodlama uygulamalarının 21. yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri ile ilişkisini inceleyen lisansüstü tezleri analiz etmektir. Bu amaçla, YÖK Tez Merkezi veri tabanında yer alan lisansüstü tezler belirli kriterler temelinde sınıflandırılarak tematik bir çerçevede incelenmiştir. Örneklem kapsamında 237 tez çalışmasından araştırmanın amacına uygun olan 83 yüksek lisans ve 29 doktora olmak üzere toplam 112 tez çalışması sistematik analizle incelenmiş ve veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgulara göre, çalışmaların en fazla 2019 ve 2023 yılında tamamlandığı, örneklem büyüklüğünün 31-100 arasında olduğu, katılımcıların çoğunlukla ortaokul öğrencilerinden oluştuğu, yöntemsel olarak çoğunlukla karma araştırma deseninin tercih edildiği ve STEM/STEAM ve robotik kodlama uygulamalarının etkisinin en fazla problem çözme ve yaratıcılık alanında olduğu belirlenmiştir.
STEM STEAM robotik kodlama 21. yüzyıl becerileri doküman analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | STEM Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |