Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of STEM/STEAM and Robotic Coding Applications on 21st Century Skills: Document Analysis

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 87 - 108, 31.03.2025

Öz

In today's information age, it is seen that interdisciplinary education models such as STEM / STEAM (STEM + Art) are also applied in addition to robotic coding trainings to provide individuals with various skills such as analysing information, critical thinking, problem solving, creativity, innovation, communication and cooperation. In this context, the aim of this study is to analyse the postgraduate theses that examine the relationship between STEM / STEAM and robotic coding applications with 21st century learning and innovation skills. For this purpose, the postgraduate theses in the YÖK Thesis Centre database were classified on the basis of certain criteria and examined in thematic framework. Within the scope of the sample, a total of 112 thesis studies, 83 master's and 29 doctoral theses, which are suitable for the purpose of the study, were systematically analysed and the data were analysed by content analysis. According to the findings, it was determined that the studies were mostly completed in 2019 and 2023, the sample size was between 31-100, the participants were mostly secondary school students, the mixed research design was mostly preferred methodologically, and the effect of STEM/STEAM and robotic coding applications was mostly in the field of problem solving and creativity.

Kaynakça

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2020). STEM eğitimi ile öğrenim gören öğrencilerin matematik ve fen bilimleri problem çözme becerileri ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 12-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1094399
  • Adeoye, M. A., & Jimoh, H. A. (2023). Problem-solving skills among 21st-century learners toward creativity and innovation ideas. Thinking Skills and Creativity Journal, 6(1), 52-58. https://doi.org/10.23887/tscj.v6i1.62708
  • Aguilera, D., & Ortiz-Revilla, J. (2021). STEM vs. STEAM education and student creativity: A systematic literature review. Education Sciences, 11(7), 331. https://doi.org/10.3390/educsci11070331
  • Akarsu, M., Okur Akçay, N., & Elmas, R. (2020). STEM eğitimi yaklaşımının özellikleri ve değerlendirilmesi. Bogazici University Journal of Education, 37, 155-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/buje/issue/58376/842413#article_cite
  • Akarsu, O. (2024). İş hayatında yaratıcılık ve yenilik yönetimi. Yeni nesil teknolojiler ve yeni iş hayatı, 57. Eğitim yayınevi.
  • Aksoy, G., & Taşkın, G. (2019). Öğretim programlarının değişmesini etkileyen faktörlerin, sosyal bilgiler ve fen bilimleri dersi müfredatlarını etkileme boyutu. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 75-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/50252/648739#article_cite
  • Aktan, C. C., & Vural, İ. Y. (2016). Bilgi toplumu, yeni temel teknolojiler ve yeni ekonomi. Yeni Türkiye, 88(1), 1-37.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/kronotop/issue/82784/1405579
  • Arafat, M. H., Budiyanto, C. W., Yuana, R. A., & Fenyvesi, K. (2024). Implementation of integrated STEM learning in educational robotics towards 21st century skills: A systematic review. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 12(5), 1127-1141. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1452798.pdf
  • Arslan, S. Y., & Arastaman, G. (2021). Dünyada STEM politikaları: Türkiye için çıkarımlar ve öneriler. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 894-910. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.903115
  • Asigigan, S. I. & Samur, Y. (2021). The effect of gamified STEM practices on students’ intrinsic motivation, critical thinking disposition levels, and perception of problem-solving skills. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 9(2), 332-352. https://doi.org/10.46328/ijemst.1157
  • Astuti, N. H., Rusilowati, A., & Subali, B. (2021). STEM-based learning analysis to improve students’ problem solving abilities in science subject: A literature review. Journal of Innovative Science Education, 10(1), 79-86. doi:10.15294/jise.v9i2.38505 Ay, K., & Seferoğlu, S. S. (2021). Farklı ülkelerin stem eğitimi politikalarının incelenmesi ve türkiye için çıkarımlar.
  • Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 82-105. https://doi.org/10.17556/erziefd.669988 Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Bircan, M. A., & Çalışıcı, H. (2022). STEM eğitimi etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarına, 21. yüzyıl becerilerine ve matematik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 47(211). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.10710
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bozkurt, F. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 34-64. https://doi.org/10.9779/pauefd.688622
  • Britannica. (2024). STEM education. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/STEM- education
  • Chang, Y. S., Wang, Y. Y. & Ku, Y. T. (2024) Influence of online STEAM hands-on learning on AI learning, creativity, and creative emotions, Interactive Learning Environments, 32(8), 4719-4738, doi: 10.1080/10494820.2023.2205898
  • Costantino, T. (2018). STEAM by another name: Transdisciplinary practice in art and design education. Arts Education Policy Review, 119(2), 100-106. https://doi.org/10.1080/10632913.2017.1292973
  • Coşkun, F. (2022). Öğretmenlik mesleği ve 21. yüzyıl becerileri. Alanyazın, 3(1),31-38 http:// dx.doi.org/10.22596/ cresjournal.0301.31.38
  • Çalışkan, A., & Okuşluk, F. (2021). Türkiye’de STEM alanında ve eğitim-öğretim konusunda yapılmış olan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 124-136. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1455160
  • Çavaş, P., Ayar, A., & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi üzerine yapılan araştırmaların durumu üzerine bir çalışma. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 823-854. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751853
  • Çelik, S.A. (2022). STEM etkinliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine, eleştirel düşünmelerine ve STEM’e yönelik tutumlarının etkisinin araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-27. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2179933
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., & Aksoy, G. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.100
  • Doğan, A., Aydın, E., & Kahraman, E. (2020). STEM uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarına etkisinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 123-144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1197604
  • Duran, M. ve Sarı, K. (2021). İlköğretim 4. ve 5.sınıflarda STEM eğitimi alanında yapılan tez çalışmalarının değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 213-234.
  • doi: 10.47479/ihead.934643
  • Ecevit, T., Yıldız, M., & Balcı, N. (2022). Türkiye’deki STEM eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 263-286. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-893198 Eguchi, A. (2016). RoboCupJunior for promoting STEM education, 21st century skills, and technological advancement through robotics competition. Robotics and Autonomous Systems, 75, 692-699. https://doi.org/10.1016/j.robot.2015.05.013
  • Erden, S., & Yalçın, V. (2021). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan okul öncesi STEM etkinliklerinin çocukların problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1239-1250. https://doi.org/10.24315/tred.789922
  • Erdoğan, Ö., Toy, M., & Kurt, M. (2020). Robotik uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 117-137. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/54055/713508
  • Erol, A., & İvrendi, A. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(1), 255-284. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202151265
  • Evci, N., & Yeşiltaş, E. (2023). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2001-2021). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 220-238. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1193391
  • Fajrina, S., Lufri, L., & Ahda, Y. (2020). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) as a learning approach to improve 21st century skills: A review. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 16(7). https://doi.org/10.3991/ijoe.v16i07.14101
  • Fındık, N., Ültay, N., & Ültay, E. (2023). Türkiye’deki ilkokullarda yapılan STEM eğitimi uygulamaları betimsel içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(28), 163-176. https://doi.org/10.38155/ksbd.1241470
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/386403
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Graffin, M., Sheffield, R., & Koul, R. (2022). ‘More than Robots’: Reviewing the impact of the FIRST® LEGO® league challenge robotics competition on school students’ STEM attitudes, learning, and twenty-first century skill development. Journal for STEM Education Research, 5(3), 322-343. https://doi.org/10.1007/s41979-022-00078- 2
  • Gratani, F., & Giannandrea, L. (2022, July). Towards 2030. Enhancing 21st century skills through educational robotics. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 955285). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.955285
  • Güleryüz, H. (2020). 3D yazıcı ve robotik kodlama uygulamalarının öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri, STEM farkındalık ve STEM öğretmen öz yeterliğine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Güleryüz, H., Dilber, R., & Erdoğan, İ. (2020). STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının kodlama eğitimi hakkındaki görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 71-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1091428
  • Güven, H., Altun Yalçın, S., & Yalçın, P. (2021, August). Investigation of the effects of STEM and STEM-based robotic activities on the problem solving and metacognition skills of secondary school students. Nevsehir Hacı Bektas Veli University International Professional Education Conference (IPEC) (pp.87-89). Nevşehir, Türkey
  • Güven, Y., & Kavuncuoğlu, M. K. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 37-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/akef/issue/55203/757636
  • Hacıoğlu, Y., & Başpınar, A. (2020). Bir sınıf öğretmeni ve öğrencilerinin ilk STEM eğitimi deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 1-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/55048/690919 Hadinugrahaningsih, T., Rahmawati, Y., & Ridwan, A. (2017, August). Developing 21st century skills in chemistry classrooms: Opportunities and challenges of STEAM integration. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1868, No. 1). AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/1.4995107
  • Haymana, İ., & Özalp, D. (2020). Robotik ve kodlama eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 247-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iauefd/issue/57710/822431
  • Hazar, E., Akkutay, Ü., & Keser, H. (2021). Information, media and technology skills in terms of curricula, process and product in middle and high schools. International Journal of Technology in Education and Science, 5(3), 288-310. https://eric.ed.gov/?id=EJ1311305
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48). https://doi.org/10.15285/maruaebd.345486
  • Ichsan, I., Suharyat, Y., Santosa, T. A., & Satria, E. (2023). The effectiveness of STEM-based learning in teaching 21 st century skills in generation Z student in science learning: A meta-analysis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(1), 150-166. https://jppipa.unram.ac.id/index.php/jppipa/article/view/2517
  • Imaniah, I. (2023, September). The synergy of educational technology advancement and human capabilities in the era of society 5.0. E3S Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202345207010
  • İdin, Ş., & Dönmez, İ. (2020). It is never too early to start STEM education. (Edt. Ünlü Çetin, Ş., Bilican, K., & Üçgül, M.) In Key points for early childhood STEM education and involving parents, 1. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/232604/ParentSTEM_Recommendations_Book_ISBN_v1.pdf#page=7
  • Kahya, V., & Özdilek, Z. (2021). Alan uzmanlarının STEAM eğitimi ile ilgili görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 122-147. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/63299/862411
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/68196/1059967
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/kokdener/123091/13f.pdf
  • Kartini, F. S., Widodo, A., Winarno, N., & Astuti, L. (2021). Promoting student's problem-solving skills through stem project-based learning in earth layer and disasters topic. Journal of Science Learning, 4(3), 257-266. https://eric.ed.gov/?id=EJ1307440
  • Kashani-Vahid, L., Afrooz, G., Shokoohi-Yekta, M., Kharrazi, K., & Ghobari, B. (2017). Can a creative interpersonal problem solving program improve creative thinking in gifted elementary students? Thinking Skills and Creativity, 24, 175-185. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.02.011
  • Kaya, D., & Ok, G. (2020, Aralık). Türkiye'de STEM eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. 2. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Nevşehir, Türkiye. http://hdl.handle.net/20.500.11787/8136
  • Kazu, İ. Y., & Kaplan, A. (2024). STEM uygulamalarının bilimsel süreç becerilerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(89), 234-255. https://doi.org/10.17755/esosder.1331946
  • Kılıç, A. (2022a). Türkiye Yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi lisansüstü düzey tanımlarının P21’in 21. yüzyıl beceri tasnifi kapsamında değerlendirilmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 66-83.
  • Kılıç, S. (2022b). Robotik programlamanın ön lisans öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi gelişimine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 480-494. https://dergipark.org.tr/en/pub/akusosbil/article/919479
  • Krüger, W., & Chiappe, A. (2021). 21st-century skills and STEAM learning environments: a review. RED. Revista Educación a Distancia, 21(67). http://dx.doi.org/10.6018/red.470461
  • Kuru, B. (2021). İş dünyasında 21. yüzyıl becerileri ve Maria Montessori. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(8), 19-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/butobid/issue/62281/833566
  • Maass, K., Geiger, V., Ariza, M. R., & Goos, M. (2019). The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 51, 869-884. https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-019-01100-5
  • MEB, (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/11153521_21.yy_becerileri_ve_degerlere_yonelik_arastir ma_raporu.pdf. Erişim tarihi: 18.02.2025
  • Metin, M., Güler, M. M., & Çevik, A. (2023). 21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Studies in EducationalResearchand Development, 7(1). https://serd.artvin.edu.tr/en/download/article-file/2853182
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. bs.). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Muzana, S. R., Wilujeng, I., Yanto, B. E., & Mustamin, A. A. (2021). E-STEM project-based learning in teaching science to ıncrease ıct literacy and problem solving. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(4), 1386-1394. doi: 10.11591/ijere.v10i4.21942
  • Nazifah, N., & Asrizal, A. (2022). Development of STEM integrated physics E-Modules to improve 21st century skills of students. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(4), 1783–1789. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i4.1820
  • Orak, S. D., & İnözü, J. (2021). Teachers' Awareness and actual practices of 21st century learning and innovation skills. International Online Journal of Education and Teaching, 8(2), 975-997. https://eric.ed.gov/? id=EJ1294172
  • Önal, İ., & Erişen, Y. (2019). Öğretmen yetiştirme programlarında eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılması ihtiyacı. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 62-78. https://dergipark.org.tr/en/pub/akuned/issue/48807/581460
  • Özdamar, N., & Aydın, O. (2020). Mobil öğrenme ve Türkiye’de açıköğretim faaliyeti yapan üniversitelerin mobil öğrenme uygulamalarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 113-154. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/57638/778664
  • Özer, İ., & Bozkurt, A. T. (2024). Türkiye’de öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri konusunda yayımlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 28-41. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3942734 Özgür, H., Çuhadar, C., & Akgün, F. (2018). Eğitimde oyunlaştırma araştırmalarında güncel eğilimler. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1479-1488. doi:10.24106/kefdergi.380982
  • Partnershipfor 21st Century Learning. (2019). P21 resources. https://www.battelleforkids.org/insights/p21- resources/
  • Perignat, E., & Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in practice and research: An integrative literature review. Thinking Skills and Creativity, 31, 31-43. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.10.002
  • Qashou, A. (2021). Influencing factors in M-learning adoption in higher education. Education and Information Technologies, 26(2), 1755-1785. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-020-10323-z
  • Quigley, C. F., & Herro, D. (2016). “Finding the joy in the unknown”: Implementation of STEAM teaching practices in middle school science and math classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25, 410-426. doi: 10.1007/s10956-016-9602-z
  • Saltan, Y., & Korkmaz, Ö. (2024). Eğitici robot setlerinin etkililiği: 2010-2021 yıllarını kapsayan bir meta analiz çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 14(2), 176-197. https://doi.org/10.17943/etku.1358742
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016, Şubat). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB16_Sayin-Seferoglu_Kodlama.pdf
  • Shongwe, B. (2024). The effect of STEM problem-based learning on students’ mathematical problem-solving beliefs. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(8), em2486. https://doi.org/10.29333/ejmste/14879
  • Talan, T. (2022). Eğitimde dijitalleşme ve yeni yaklaşımlar. Efe Akademi Yayınları.
  • Thornhill-Miller, B., Camarda, A., Mercier, M., Burkhardt, J.-M., Morisseau, T., Bourgeois-Bougrine, S., Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Mourey, F., Feybesse, C., Sundquist, D., & Lubart, T. (2023). Creativity, critical thinking, communication, and collaboration: Assessment, certification, and promotion of 21st century skills for the future of work and education. Journal of Intelligence, 11(3), 54. https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054.
  • Tippett, C. D., & Milford, T. M. (2017). Findings from a pre-kindergarten classroom: Making the case for STEM in early childhood education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 67-86. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9812-8
  • Tytler, R. (2020). STEM education for the twenty-first century. Integrated Approaches to STEM Education: An International Perspective, 21-43. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52229-2_3
  • Uluyol, Ç., & Pehlivan, K. (2019). STEM ve eğitimde uygulama örneklerinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 848-861. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907898
  • Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. D. C., Burgos-Videla, C., & Morales-Cevallos, M. B. (2020). Trends in educational research about e-learning: A systematic literature review (2009–2018). Sustainability, 12(12), 5153. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/12/5153
  • Watson, E. (2020). STEM or STEAM? The critical role of arts in technology education (and the critical role of art in technology). Irish Journal of Academic Practice, 8(1). https://doi.org/10.21427/EQZB-VB42
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zağlı, M. İ., Samur, M., Budak, İ., Yetişgin, K., & Aslan, M. (2022). Karakter eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 9(86), 1577-1583. https://jshsr.org/index.php/pub/article/view/147
  • Zhou, L. (2023). How to develop 21st century skills in students: The role of LEGO education. Science Insights Education Frontier, 15(2). https://doi.org/10.15354/sief.23.co066
  • Zuwanda, M. E., Sumarni, S., & Sulistyaningrum, S. D. (2021). Designing life and career skills-integrated speaking syllabuses for English language education study program. SAGA: Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 2(2), 145-162. https://doi.org/10.21460/saga.2021.22.84

STEM/STEAM ve Robotik Kodlama Uygulamalarının 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisi: Doküman Analizi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 87 - 108, 31.03.2025

Öz

Günümüz bilişim çağında bireylere; bilgiyi analiz etme, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, yenilikçilik, iletişim ve işbirliği gibi çeşitli becerilerin kazandırılmasında robotik kodlama eğitimlerinin yanında STEM / STEAM (STEM+Art) gibi disiplinler arası eğitim modellerinin de uygulandığı görülmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın amacı STEM/ STEAM ve robotik kodlama uygulamalarının 21. yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri ile ilişkisini inceleyen lisansüstü tezleri analiz etmektir. Bu amaçla, YÖK Tez Merkezi veri tabanında yer alan lisansüstü tezler belirli kriterler temelinde sınıflandırılarak tematik bir çerçevede incelenmiştir. Örneklem kapsamında 237 tez çalışmasından araştırmanın amacına uygun olan 83 yüksek lisans ve 29 doktora olmak üzere toplam 112 tez çalışması sistematik analizle incelenmiş ve veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgulara göre, çalışmaların en fazla 2019 ve 2023 yılında tamamlandığı, örneklem büyüklüğünün 31-100 arasında olduğu, katılımcıların çoğunlukla ortaokul öğrencilerinden oluştuğu, yöntemsel olarak çoğunlukla karma araştırma deseninin tercih edildiği ve STEM/STEAM ve robotik kodlama uygulamalarının etkisinin en fazla problem çözme ve yaratıcılık alanında olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2020). STEM eğitimi ile öğrenim gören öğrencilerin matematik ve fen bilimleri problem çözme becerileri ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 12-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1094399
  • Adeoye, M. A., & Jimoh, H. A. (2023). Problem-solving skills among 21st-century learners toward creativity and innovation ideas. Thinking Skills and Creativity Journal, 6(1), 52-58. https://doi.org/10.23887/tscj.v6i1.62708
  • Aguilera, D., & Ortiz-Revilla, J. (2021). STEM vs. STEAM education and student creativity: A systematic literature review. Education Sciences, 11(7), 331. https://doi.org/10.3390/educsci11070331
  • Akarsu, M., Okur Akçay, N., & Elmas, R. (2020). STEM eğitimi yaklaşımının özellikleri ve değerlendirilmesi. Bogazici University Journal of Education, 37, 155-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/buje/issue/58376/842413#article_cite
  • Akarsu, O. (2024). İş hayatında yaratıcılık ve yenilik yönetimi. Yeni nesil teknolojiler ve yeni iş hayatı, 57. Eğitim yayınevi.
  • Aksoy, G., & Taşkın, G. (2019). Öğretim programlarının değişmesini etkileyen faktörlerin, sosyal bilgiler ve fen bilimleri dersi müfredatlarını etkileme boyutu. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 75-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/50252/648739#article_cite
  • Aktan, C. C., & Vural, İ. Y. (2016). Bilgi toplumu, yeni temel teknolojiler ve yeni ekonomi. Yeni Türkiye, 88(1), 1-37.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/kronotop/issue/82784/1405579
  • Arafat, M. H., Budiyanto, C. W., Yuana, R. A., & Fenyvesi, K. (2024). Implementation of integrated STEM learning in educational robotics towards 21st century skills: A systematic review. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 12(5), 1127-1141. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1452798.pdf
  • Arslan, S. Y., & Arastaman, G. (2021). Dünyada STEM politikaları: Türkiye için çıkarımlar ve öneriler. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 894-910. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.903115
  • Asigigan, S. I. & Samur, Y. (2021). The effect of gamified STEM practices on students’ intrinsic motivation, critical thinking disposition levels, and perception of problem-solving skills. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 9(2), 332-352. https://doi.org/10.46328/ijemst.1157
  • Astuti, N. H., Rusilowati, A., & Subali, B. (2021). STEM-based learning analysis to improve students’ problem solving abilities in science subject: A literature review. Journal of Innovative Science Education, 10(1), 79-86. doi:10.15294/jise.v9i2.38505 Ay, K., & Seferoğlu, S. S. (2021). Farklı ülkelerin stem eğitimi politikalarının incelenmesi ve türkiye için çıkarımlar.
  • Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 82-105. https://doi.org/10.17556/erziefd.669988 Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Bircan, M. A., & Çalışıcı, H. (2022). STEM eğitimi etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarına, 21. yüzyıl becerilerine ve matematik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 47(211). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.10710
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584
  • Bozkurt, F. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 34-64. https://doi.org/10.9779/pauefd.688622
  • Britannica. (2024). STEM education. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/STEM- education
  • Chang, Y. S., Wang, Y. Y. & Ku, Y. T. (2024) Influence of online STEAM hands-on learning on AI learning, creativity, and creative emotions, Interactive Learning Environments, 32(8), 4719-4738, doi: 10.1080/10494820.2023.2205898
  • Costantino, T. (2018). STEAM by another name: Transdisciplinary practice in art and design education. Arts Education Policy Review, 119(2), 100-106. https://doi.org/10.1080/10632913.2017.1292973
  • Coşkun, F. (2022). Öğretmenlik mesleği ve 21. yüzyıl becerileri. Alanyazın, 3(1),31-38 http:// dx.doi.org/10.22596/ cresjournal.0301.31.38
  • Çalışkan, A., & Okuşluk, F. (2021). Türkiye’de STEM alanında ve eğitim-öğretim konusunda yapılmış olan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 124-136. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1455160
  • Çavaş, P., Ayar, A., & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi üzerine yapılan araştırmaların durumu üzerine bir çalışma. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 823-854. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751853
  • Çelik, S.A. (2022). STEM etkinliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine, eleştirel düşünmelerine ve STEM’e yönelik tutumlarının etkisinin araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-27. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2179933
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., & Aksoy, G. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.100
  • Doğan, A., Aydın, E., & Kahraman, E. (2020). STEM uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarına etkisinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 123-144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1197604
  • Duran, M. ve Sarı, K. (2021). İlköğretim 4. ve 5.sınıflarda STEM eğitimi alanında yapılan tez çalışmalarının değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 213-234.
  • doi: 10.47479/ihead.934643
  • Ecevit, T., Yıldız, M., & Balcı, N. (2022). Türkiye’deki STEM eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 263-286. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-893198 Eguchi, A. (2016). RoboCupJunior for promoting STEM education, 21st century skills, and technological advancement through robotics competition. Robotics and Autonomous Systems, 75, 692-699. https://doi.org/10.1016/j.robot.2015.05.013
  • Erden, S., & Yalçın, V. (2021). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan okul öncesi STEM etkinliklerinin çocukların problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1239-1250. https://doi.org/10.24315/tred.789922
  • Erdoğan, Ö., Toy, M., & Kurt, M. (2020). Robotik uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 117-137. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/54055/713508
  • Erol, A., & İvrendi, A. (2021). Erken çocuklukta STEM eğitimi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(1), 255-284. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202151265
  • Evci, N., & Yeşiltaş, E. (2023). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2001-2021). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 220-238. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1193391
  • Fajrina, S., Lufri, L., & Ahda, Y. (2020). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) as a learning approach to improve 21st century skills: A review. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 16(7). https://doi.org/10.3991/ijoe.v16i07.14101
  • Fındık, N., Ültay, N., & Ültay, E. (2023). Türkiye’deki ilkokullarda yapılan STEM eğitimi uygulamaları betimsel içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(28), 163-176. https://doi.org/10.38155/ksbd.1241470
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/386403
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Graffin, M., Sheffield, R., & Koul, R. (2022). ‘More than Robots’: Reviewing the impact of the FIRST® LEGO® league challenge robotics competition on school students’ STEM attitudes, learning, and twenty-first century skill development. Journal for STEM Education Research, 5(3), 322-343. https://doi.org/10.1007/s41979-022-00078- 2
  • Gratani, F., & Giannandrea, L. (2022, July). Towards 2030. Enhancing 21st century skills through educational robotics. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 955285). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.955285
  • Güleryüz, H. (2020). 3D yazıcı ve robotik kodlama uygulamalarının öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri, STEM farkındalık ve STEM öğretmen öz yeterliğine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Güleryüz, H., Dilber, R., & Erdoğan, İ. (2020). STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının kodlama eğitimi hakkındaki görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 71-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1091428
  • Güven, H., Altun Yalçın, S., & Yalçın, P. (2021, August). Investigation of the effects of STEM and STEM-based robotic activities on the problem solving and metacognition skills of secondary school students. Nevsehir Hacı Bektas Veli University International Professional Education Conference (IPEC) (pp.87-89). Nevşehir, Türkey
  • Güven, Y., & Kavuncuoğlu, M. K. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 37-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/akef/issue/55203/757636
  • Hacıoğlu, Y., & Başpınar, A. (2020). Bir sınıf öğretmeni ve öğrencilerinin ilk STEM eğitimi deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 1-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/55048/690919 Hadinugrahaningsih, T., Rahmawati, Y., & Ridwan, A. (2017, August). Developing 21st century skills in chemistry classrooms: Opportunities and challenges of STEAM integration. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1868, No. 1). AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/1.4995107
  • Haymana, İ., & Özalp, D. (2020). Robotik ve kodlama eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 247-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iauefd/issue/57710/822431
  • Hazar, E., Akkutay, Ü., & Keser, H. (2021). Information, media and technology skills in terms of curricula, process and product in middle and high schools. International Journal of Technology in Education and Science, 5(3), 288-310. https://eric.ed.gov/?id=EJ1311305
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48). https://doi.org/10.15285/maruaebd.345486
  • Ichsan, I., Suharyat, Y., Santosa, T. A., & Satria, E. (2023). The effectiveness of STEM-based learning in teaching 21 st century skills in generation Z student in science learning: A meta-analysis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(1), 150-166. https://jppipa.unram.ac.id/index.php/jppipa/article/view/2517
  • Imaniah, I. (2023, September). The synergy of educational technology advancement and human capabilities in the era of society 5.0. E3S Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202345207010
  • İdin, Ş., & Dönmez, İ. (2020). It is never too early to start STEM education. (Edt. Ünlü Çetin, Ş., Bilican, K., & Üçgül, M.) In Key points for early childhood STEM education and involving parents, 1. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/232604/ParentSTEM_Recommendations_Book_ISBN_v1.pdf#page=7
  • Kahya, V., & Özdilek, Z. (2021). Alan uzmanlarının STEAM eğitimi ile ilgili görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 122-147. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/63299/862411
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/68196/1059967
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/kokdener/123091/13f.pdf
  • Kartini, F. S., Widodo, A., Winarno, N., & Astuti, L. (2021). Promoting student's problem-solving skills through stem project-based learning in earth layer and disasters topic. Journal of Science Learning, 4(3), 257-266. https://eric.ed.gov/?id=EJ1307440
  • Kashani-Vahid, L., Afrooz, G., Shokoohi-Yekta, M., Kharrazi, K., & Ghobari, B. (2017). Can a creative interpersonal problem solving program improve creative thinking in gifted elementary students? Thinking Skills and Creativity, 24, 175-185. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.02.011
  • Kaya, D., & Ok, G. (2020, Aralık). Türkiye'de STEM eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. 2. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Nevşehir, Türkiye. http://hdl.handle.net/20.500.11787/8136
  • Kazu, İ. Y., & Kaplan, A. (2024). STEM uygulamalarının bilimsel süreç becerilerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(89), 234-255. https://doi.org/10.17755/esosder.1331946
  • Kılıç, A. (2022a). Türkiye Yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi lisansüstü düzey tanımlarının P21’in 21. yüzyıl beceri tasnifi kapsamında değerlendirilmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 66-83.
  • Kılıç, S. (2022b). Robotik programlamanın ön lisans öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi gelişimine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 480-494. https://dergipark.org.tr/en/pub/akusosbil/article/919479
  • Krüger, W., & Chiappe, A. (2021). 21st-century skills and STEAM learning environments: a review. RED. Revista Educación a Distancia, 21(67). http://dx.doi.org/10.6018/red.470461
  • Kuru, B. (2021). İş dünyasında 21. yüzyıl becerileri ve Maria Montessori. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(8), 19-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/butobid/issue/62281/833566
  • Maass, K., Geiger, V., Ariza, M. R., & Goos, M. (2019). The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 51, 869-884. https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-019-01100-5
  • MEB, (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/11153521_21.yy_becerileri_ve_degerlere_yonelik_arastir ma_raporu.pdf. Erişim tarihi: 18.02.2025
  • Metin, M., Güler, M. M., & Çevik, A. (2023). 21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Studies in EducationalResearchand Development, 7(1). https://serd.artvin.edu.tr/en/download/article-file/2853182
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. bs.). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Muzana, S. R., Wilujeng, I., Yanto, B. E., & Mustamin, A. A. (2021). E-STEM project-based learning in teaching science to ıncrease ıct literacy and problem solving. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(4), 1386-1394. doi: 10.11591/ijere.v10i4.21942
  • Nazifah, N., & Asrizal, A. (2022). Development of STEM integrated physics E-Modules to improve 21st century skills of students. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(4), 1783–1789. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i4.1820
  • Orak, S. D., & İnözü, J. (2021). Teachers' Awareness and actual practices of 21st century learning and innovation skills. International Online Journal of Education and Teaching, 8(2), 975-997. https://eric.ed.gov/? id=EJ1294172
  • Önal, İ., & Erişen, Y. (2019). Öğretmen yetiştirme programlarında eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılması ihtiyacı. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 62-78. https://dergipark.org.tr/en/pub/akuned/issue/48807/581460
  • Özdamar, N., & Aydın, O. (2020). Mobil öğrenme ve Türkiye’de açıköğretim faaliyeti yapan üniversitelerin mobil öğrenme uygulamalarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 113-154. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/57638/778664
  • Özer, İ., & Bozkurt, A. T. (2024). Türkiye’de öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri konusunda yayımlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 28-41. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3942734 Özgür, H., Çuhadar, C., & Akgün, F. (2018). Eğitimde oyunlaştırma araştırmalarında güncel eğilimler. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1479-1488. doi:10.24106/kefdergi.380982
  • Partnershipfor 21st Century Learning. (2019). P21 resources. https://www.battelleforkids.org/insights/p21- resources/
  • Perignat, E., & Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in practice and research: An integrative literature review. Thinking Skills and Creativity, 31, 31-43. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.10.002
  • Qashou, A. (2021). Influencing factors in M-learning adoption in higher education. Education and Information Technologies, 26(2), 1755-1785. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-020-10323-z
  • Quigley, C. F., & Herro, D. (2016). “Finding the joy in the unknown”: Implementation of STEAM teaching practices in middle school science and math classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25, 410-426. doi: 10.1007/s10956-016-9602-z
  • Saltan, Y., & Korkmaz, Ö. (2024). Eğitici robot setlerinin etkililiği: 2010-2021 yıllarını kapsayan bir meta analiz çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 14(2), 176-197. https://doi.org/10.17943/etku.1358742
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016, Şubat). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB16_Sayin-Seferoglu_Kodlama.pdf
  • Shongwe, B. (2024). The effect of STEM problem-based learning on students’ mathematical problem-solving beliefs. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(8), em2486. https://doi.org/10.29333/ejmste/14879
  • Talan, T. (2022). Eğitimde dijitalleşme ve yeni yaklaşımlar. Efe Akademi Yayınları.
  • Thornhill-Miller, B., Camarda, A., Mercier, M., Burkhardt, J.-M., Morisseau, T., Bourgeois-Bougrine, S., Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Mourey, F., Feybesse, C., Sundquist, D., & Lubart, T. (2023). Creativity, critical thinking, communication, and collaboration: Assessment, certification, and promotion of 21st century skills for the future of work and education. Journal of Intelligence, 11(3), 54. https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054.
  • Tippett, C. D., & Milford, T. M. (2017). Findings from a pre-kindergarten classroom: Making the case for STEM in early childhood education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 67-86. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9812-8
  • Tytler, R. (2020). STEM education for the twenty-first century. Integrated Approaches to STEM Education: An International Perspective, 21-43. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52229-2_3
  • Uluyol, Ç., & Pehlivan, K. (2019). STEM ve eğitimde uygulama örneklerinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 848-861. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907898
  • Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. D. C., Burgos-Videla, C., & Morales-Cevallos, M. B. (2020). Trends in educational research about e-learning: A systematic literature review (2009–2018). Sustainability, 12(12), 5153. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/12/5153
  • Watson, E. (2020). STEM or STEAM? The critical role of arts in technology education (and the critical role of art in technology). Irish Journal of Academic Practice, 8(1). https://doi.org/10.21427/EQZB-VB42
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zağlı, M. İ., Samur, M., Budak, İ., Yetişgin, K., & Aslan, M. (2022). Karakter eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 9(86), 1577-1583. https://jshsr.org/index.php/pub/article/view/147
  • Zhou, L. (2023). How to develop 21st century skills in students: The role of LEGO education. Science Insights Education Frontier, 15(2). https://doi.org/10.15354/sief.23.co066
  • Zuwanda, M. E., Sumarni, S., & Sulistyaningrum, S. D. (2021). Designing life and career skills-integrated speaking syllabuses for English language education study program. SAGA: Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 2(2), 145-162. https://doi.org/10.21460/saga.2021.22.84
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular STEM Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed İkbal İrfanoğlu 0009-0005-2873-0085

Fatma Akgün 0000-0002-9728-7516

Erken Görünüm Tarihi 29 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İrfanoğlu, M. İ., & Akgün, F. (2025). The Effect of STEM/STEAM and Robotic Coding Applications on 21st Century Skills: Document Analysis. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 87-108.

28981289802580829733