Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milton Avery’nin Black Sea Eserine Eleştirel Bir Bakış

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 36, 65 - 87, 31.05.2025
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1643079

Öz

Bu makale, 20. yüzyıl resim sanatının Amerikan soyut dışavurumcu resminin önemli isimlerinden Milton Clark Avery'nin Black Sea adlı eserinin sistematik bir eleştirisini yapmayı amaçlamaktadır. Eleştiri süreci, dört basamaktan oluşmaktadır: Betimleme, çözümleme, yorum-lama ve yargı. Eserin eleştirisi bu dört basamak izlenerek nitel araştırma yöntemi ile yapılmıştır. İlk basamakta, eserin görsel unsurları tanımlanmaktadır. Black Sea tablosu, renklerin ve formların soyutlamacı bir biçimde kullanıldığı, deniz ve dalga temasının işlenmiş olduğu bir resim olarak tanımlanabilir. İkinci basamakta, kullanılan teknikler ve biçimsel öğeler üzerinde durulmuştur. Avery'nin Black Sea eserinde renk blokları, geniş fırça darbeleri ve minimal detayları, renklerin nasıl etkileşimde bulunduğu, izleyicide harekete geçirdiği duyusal bir deneyim analiz edilmiştir. Üçüncü basamakta eserin ardındaki anlam, soyut sanatın izleyiciye sunduğu duygusal ve zihinsel tepkiler ele alınmıştır. Black Sea resminde denizin ve dalganın soyutlamacı bir şekilde tasvir edilmesi, izleyicinin farklı anlamlar yüklemesine olanak tanıyacağından bu yorumlama eserin duygusal derinliğine ve izleyiciyle kurduğu bağı keşfetmeye yöneliktir. Son basamakta ise eserin estetik değeri ve sanatsal başarısı hakkında değerlendirme yapılmış, Avery’nin Black Sea adlı eseri, kullanılan renklerin ve soyut biçimlerin, estetik açıdan güçlü bir izlenim bıraktığı ve sanat dünyasında önemli bir yere sahip olduğu sonucu ile irdelenmiştir.

Kaynakça

  • Aktok, Ö. (2021). “Meydana Getirme ve Meydan Okuma: Heidegger’de Teknolojinin Geleneksel ve Modern Yüzleri”. İçinde Beytülhikme: An International Journal of Philosophy No 3, Eylül, 1027-1044.
  • Aydın, A. (2017). Yaşayan Deneyim – John Dewey ve Maurice Merleau-Ponty, Maurice Merleau-Ponty Cogito (88) (ss. 247-266). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri, Hayalperest Yay.
  • Bergson, H. (2015). Madde ve bellek (I. Ergüden, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Boydaş, N. (2004). Sanat Eleştirisine Giriş, Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine, Hil Yayın.
  • Geske, N. A., & Getlein, F. (1966). Milton Avery 1893-1965, Sheldon Museum of Art: Catalogs and Publications.
  • Hançerlioğlu, O. (1982). Felsefe Sözlüğü, İstanbul; Remzi Kitapevi Yayınları.
  • Kant, I. (2002). Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesi. İoanna Kuçuradi (Çev.). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Lowry, B. (1972). Sanatı Görmek, İstanbul; İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mazlum, Ö., & Ekmekçi, H. (2016). Görsel İletişim Tasarımı Eğitiminde Pedagojik Sanat Eleştirisi Yöntemine İlişkin Bir Örnek Olay Çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(47), 64-73.
  • Read, H. (2014). Sanatın Anlamı, N. Asgari, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Şengür, Yusuf. “Wölfflin’in Temel Kavramları ile Anselm Kiefer’in Resimlerinin incelenmesi”. İdil, 107 (2023 Temmuz): s. 924–935. doi: 10.7816/idil-12-107-05.
  • Şentürk, L. V. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, İstanbul; Ayrıntı Yayınları.
  • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur, İstanbul; Hayalperest Yayınevi.
  • Tunalı, İ. (1984). Estetik, İstanbul; Cem Yayınevi.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul; Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük, Ankara; Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Wölfflin, H. (1985). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Kitapevi A.Ş. Yay.
  • https://www.phillipscollection.org/collection/black-sea (Erişim Tarihi: 04.09.2024).
  • https://tfaoi.org/aa/9aa/9aa483.htm (Erişim Tarihi: 04.09.2024).

A Critical Look At Milton Avery’s Black Sea

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 36, 65 - 87, 31.05.2025
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1643079

Öz

This article aims to systematically critique the work Black Sea by Milton Clark Avery, one of the important names of American abstract expressionist painting in the 20th century. The critique process consists of four steps: Description, Analysis, Interpretation and Judgment. The critique of the work was conducted using the qualitative research method by following these four steps. In the first step, the visual elements of the work are defined. Black Sea can be defined as a painting where colors and forms are used in an abstract manner and the theme of the sea and waves is processed. In the second step, the techniques used and formal elements are emphasized. In Avery's work Black Sea, the color blocks, broad brush strokes and minimal details, how the colors interact, and the sensory experience it triggers in the viewer are analyzed. In the third step, the meaning behind the work and the emotional and mental reactions that abstract art offers to the viewer are discussed. Since the abstract depiction of the sea and the wave in the Black Sea painting will allow the viewer to attribute different meanings, this interpretation is aimed at discovering the emotional depth of the work and the connection it establishes with the viewer. In the last stage, the aesthetic value and artistic success of the work are evaluated, and Avery's Black Sea is examined with the conclusion that the colors and abstract forms used leave a strong impression in terms of aesthetics and have an important place in the art world.

Kaynakça

  • Aktok, Ö. (2021). “Meydana Getirme ve Meydan Okuma: Heidegger’de Teknolojinin Geleneksel ve Modern Yüzleri”. İçinde Beytülhikme: An International Journal of Philosophy No 3, Eylül, 1027-1044.
  • Aydın, A. (2017). Yaşayan Deneyim – John Dewey ve Maurice Merleau-Ponty, Maurice Merleau-Ponty Cogito (88) (ss. 247-266). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri, Hayalperest Yay.
  • Bergson, H. (2015). Madde ve bellek (I. Ergüden, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Boydaş, N. (2004). Sanat Eleştirisine Giriş, Ankara; Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine, Hil Yayın.
  • Geske, N. A., & Getlein, F. (1966). Milton Avery 1893-1965, Sheldon Museum of Art: Catalogs and Publications.
  • Hançerlioğlu, O. (1982). Felsefe Sözlüğü, İstanbul; Remzi Kitapevi Yayınları.
  • Kant, I. (2002). Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesi. İoanna Kuçuradi (Çev.). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Lowry, B. (1972). Sanatı Görmek, İstanbul; İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mazlum, Ö., & Ekmekçi, H. (2016). Görsel İletişim Tasarımı Eğitiminde Pedagojik Sanat Eleştirisi Yöntemine İlişkin Bir Örnek Olay Çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(47), 64-73.
  • Read, H. (2014). Sanatın Anlamı, N. Asgari, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Şengür, Yusuf. “Wölfflin’in Temel Kavramları ile Anselm Kiefer’in Resimlerinin incelenmesi”. İdil, 107 (2023 Temmuz): s. 924–935. doi: 10.7816/idil-12-107-05.
  • Şentürk, L. V. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, İstanbul; Ayrıntı Yayınları.
  • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur, İstanbul; Hayalperest Yayınevi.
  • Tunalı, İ. (1984). Estetik, İstanbul; Cem Yayınevi.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul; Remzi Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük, Ankara; Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Wölfflin, H. (1985). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Kitapevi A.Ş. Yay.
  • https://www.phillipscollection.org/collection/black-sea (Erişim Tarihi: 04.09.2024).
  • https://tfaoi.org/aa/9aa/9aa483.htm (Erişim Tarihi: 04.09.2024).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Kültür, Resim Tarihi, Sanat Teorisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Sezer 0000-0003-4766-9476

Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2025
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Sezer, A. (2025). Milton Avery’nin Black Sea Eserine Eleştirel Bir Bakış. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 13(36), 65-87. https://doi.org/10.31126/akrajournal.1643079

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333