Editoryal
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Millî Eğitim Akademisi eğitim fakültelerinin sonunu mu getirdi?

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 7, 25.05.2025

Öz

Bu makale, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) ve Millî Eğitim Akademisi (MEA) ile birlikte eğitim fakültelerinin işlevlerinin sona erdiği yönündeki temel varsayımdan hareket etmektedir. MEA’nın kurulması ve TYMM’nin uygulanması, eğitim fakültelerinin öğretmen yetiştirmedeki tekelini ve yükseköğretim sistemindeki konumunu ciddi biçimde sarsmıştır. Yazıda bu dönüşümün pedagojik formasyon, öğretmen ihtiyacı, akademik yeterlilik gibi çeşitli boyutları ele alınmakta; TYMM ve MEA’nın arkasındaki ideolojik, politik ve yapısal motivasyonlar irdelenmektedir. Sonuç olarak eğitim fakültelerinin mevcut haliyle sürdürülebilir olmadığı, dönüşmeleri veya sistem dışında kalmaları gerektiği ileri sürülmektedir.

Kaynakça

  • Atatürk, M. K. (1921, Temmuz 21). Maarif kongresi açılış konuşması. Hâkimiyet-i Milliye.
  • Doğan Haber Ajansı (DHA). (2025, Nisan 11). Bakan Tekin: Üniversiteler bilim insanı yetiştirsin, biz de öğretmen yetiştirelim. https://www.dha.com.tr/egitim/bakan-tekin-universiteler-bilim-insani-yetistirsin-biz-de-ogretmen-yetistirelim-2617609#:~:text=Yani%20biz%20%C3%BCniversitelerin%20yeti%C5%9Ftirdi%C4%9Fi%20bilim,da%20%C3%B6%C4%9Fretmen%20olarak%20s%C4%B1n%C4%B1flar%C4%B1m%C4%B1za%20g%C3%B6nderelim.
  • Eşme, İ. (2003). Öğretmen yetiştirmede 130 yıllık bir sürecin öyküsü: Yüksek öğretmen okulları. Millî Eğitim Dergisi, (160). https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/160/esme.htm
  • Euronews. (2020, Ekim 19). Cumhurbaşkanı Erdoğan: 18 yılda eğitimde arzu ettiğimiz ilerlemeyi sağlayamadık. https://tr.euronews.com/2020/10/19/cumhurbaskan-erdogan-18-y-lda-egitimde-arzu-ettigimiz-ilerlemeyi-saglayamad-k
  • Kara, İ. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi'nde bir mesele olarak İslâm (Cilt 2). Dergâh Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017–2023. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. https://oygm.meb.gov.tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). 2023–2024 eğitim öğretim yılı istatistikleri. https://www.meb.gov.tr/2023-2024-egitim-ogretim-istatistikleri-aciklandi/haber/34977/tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2025). 2024 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/07145320_148.pdf
  • OECD. (2024). Education policy outlook 2024: Balancing supply and demand for quality teaching. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/dd5140e4-en
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2025). Yükseköğretim istatistikleri. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/

Did the Century of Türkiye Education Model and the National Education Academy bring the end of faculties of ducation?

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 7, 25.05.2025

Öz

This editorial is based on the main assumption that the Century of Türkiye Education Model (TYMM) and the National Education Academy (MEA) have rendered faculties of education functionally obsolete. The implementation of MEA and TYMM has severely undermined the exclusive role of faculties of education in teacher training and weakened their place within the higher education system. The study discusses this transformation in terms of pedagogical formation, teacher demand, and academic competence. It also explores the ideological, political, and structural motivations behind TYMM and MEA. The conclusion suggests that faculties of education, in their current form, cannot survive and must either transform fundamentally or be excluded from the system.

Kaynakça

  • Atatürk, M. K. (1921, Temmuz 21). Maarif kongresi açılış konuşması. Hâkimiyet-i Milliye.
  • Doğan Haber Ajansı (DHA). (2025, Nisan 11). Bakan Tekin: Üniversiteler bilim insanı yetiştirsin, biz de öğretmen yetiştirelim. https://www.dha.com.tr/egitim/bakan-tekin-universiteler-bilim-insani-yetistirsin-biz-de-ogretmen-yetistirelim-2617609#:~:text=Yani%20biz%20%C3%BCniversitelerin%20yeti%C5%9Ftirdi%C4%9Fi%20bilim,da%20%C3%B6%C4%9Fretmen%20olarak%20s%C4%B1n%C4%B1flar%C4%B1m%C4%B1za%20g%C3%B6nderelim.
  • Eşme, İ. (2003). Öğretmen yetiştirmede 130 yıllık bir sürecin öyküsü: Yüksek öğretmen okulları. Millî Eğitim Dergisi, (160). https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/160/esme.htm
  • Euronews. (2020, Ekim 19). Cumhurbaşkanı Erdoğan: 18 yılda eğitimde arzu ettiğimiz ilerlemeyi sağlayamadık. https://tr.euronews.com/2020/10/19/cumhurbaskan-erdogan-18-y-lda-egitimde-arzu-ettigimiz-ilerlemeyi-saglayamad-k
  • Kara, İ. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi'nde bir mesele olarak İslâm (Cilt 2). Dergâh Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017–2023. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. https://oygm.meb.gov.tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). 2023–2024 eğitim öğretim yılı istatistikleri. https://www.meb.gov.tr/2023-2024-egitim-ogretim-istatistikleri-aciklandi/haber/34977/tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2025). 2024 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/07145320_148.pdf
  • OECD. (2024). Education policy outlook 2024: Balancing supply and demand for quality teaching. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/dd5140e4-en
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2025). Yükseköğretim istatistikleri. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Politikası
Bölüm Editöryal
Yazarlar

İbrahim Hakan Karataş 0000-0001-5569-014X

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, İ. H. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Millî Eğitim Akademisi eğitim fakültelerinin sonunu mu getirdi?. Alanyazın, 6(1), 1-7.