Bu araştırma, 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı kapsamında hazırlanan 5. sınıf Türkçe ders kitabını, yenilenmiş Bloom taksonomisi (YBT) ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modelindeki (TYMM) değerler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, ders kitabında yer alan değerlerin dağılımı ve etkinliklerin bilişsel düzeylere göre analizi yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle desenlenmiş ve doküman analizi ile öğretmen görüşmelerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, kitabın değer eğitimi açısından zengin bir içerik sunduğunu ancak bazı değerlerin yoğun olarak işlendiğini ve diğerlerinin görece daha az yer aldığını göstermektedir. Ayrıca etkinliklerin büyük ölçüde anlama ve uygulama düzeyinde yoğunlaştığı, üst düzey bilişsel beceriler gerektiren analiz, değerlendirme ve yaratma düzeylerinde daha sınırlı olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler, ders kitabının değer aktarımı açısından genel olarak dengeli olduğunu belirtmekle birlikte bazı değerlerin öğrenci yaş grubuna uygun olmayan metinlerle işlendiğini ve üst düzey bilişsel becerileri geliştirmeye yönelik etkinliklerin yetersiz olduğunu ifade etmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda değerlerin dengeli dağıtılması, üst düzey düşünme becerilerine yönelik etkinliklerin artırılması ve ders kitaplarının pedagojik açıdan daha etkili hâle getirilmesi yönünde öneriler sunulmuştur.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Türkçe Ders Kitabı Değerler yenilenmiş Bloom taksonomisi 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |