Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POLİTİK VE GÖRSEL İKNA BAĞLAMINDA SİYASAL REKLAM FİLMLERİ: 2018 CUMHURBAŞKANI SEÇİMİ ÖRNEĞİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2025, , 83 - 108, 30.06.2025
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1566601

Öz

Türkiye’de 21 Ekim 2007 referandumundan sonra Cumhurbaşkanının artık halkoyuyla belirlenmeye başlamasından dolayı, Cumhurbaşkanı adaylarının seçim süreçlerinde çeşitli iletişim araç ve gereçlerinden özellikle de en geniş sayıda seçmene ulaşılabilecek tekniklerden biri olarak siyasal reklamlardan yararlanmaları artık zorunlu hale gelmiştir. Bu bağlamda siyasal reklamcılık uygulamalarının konu edinildiği bu çalışmada; 24 Haziran 2018 tarihinde yapılan Cumhurbaşkanı Seçiminde adayların kullanmış oldukları siyasal reklam filmlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimleyici bir yaklaşıma sahip olan çalışma, halkoyuyla cumhurbaşkanının belirlendiği seçimler arasında en çok adayın (6) yarıştığı ve ilk defa ittifak (Cumhur) adayının ortaya çıktığı 2018 seçiminin ele alınması nedeniyle önemlidir. Çalışma kapsamında, seçim sonuçlarına göre en çok oyu alan ilk üç aday Recep Tayyip Erdoğan, Muharrem İnce ve Selahattin Demirtaş ile seçimlerin tek kadın adayı olan Meral Akşener’in siyasal reklam uygulamaları çalışma evreni olarak belirlenmiştir. Kolaylıkla ulaşılabilen Erdoğan’a ait 20, İnce’ye ait 15, Demirtaş’a ait 9 ve Akşener’e ait 15 adet siyasal reklam filmi çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu reklam filmleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, adayların daha çok pozitif içerikli ve seçim vaatlerini içeren bilgilendirici mesajlar ile örülü reklamları tercih ettikleri, fakat yer yer rakip adayları hedef alan ve geçmiş dönemlere atıfta bulunulan negatif içerikli mesajlar ile örülü siyasal reklamlara da yer verdikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, F. (2023). Siyasal seçim kampanyalarında siyasal reklam: 14 Mayıs 2023 seçiminde Ak Parti ve CHP reklamlarının analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 8(16), 165-182.
  • Aksoy, F., Aydoğan Kılıç, T. & Çalışır, G. (2024). Siyasal reklamların göstergebilimsel yöntemle analizi: 14 Mayıs Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Sana Söz Yine Baharlar Gelecek” reklam filmi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 474-512. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Arklan, Ü. S., Yılmaz T. & Soy S. (2021). Siyasal reklamcılığa ayrıntılandırma olasılığı modeli bağlamında merkezi ve çevresel ikna argümanları üzerinden farklı bir bakış: 31 Mart 2019 İstanbul Yerel Seçimleri örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 1-38. https://doi.org/10.19145/e-gifder.828574
  • Barut, B. & Altundağ, C. S. (2013). Globalleşen dünyada bir siyasal ikna unsuru olarak vaatler (3 Kasım 2002 Türkiye Milletvekili Genel Seçimleri ile 2 Kasım 2004 ABD Başkanlık Seçimleri karşılaştırmalı örneğiyle). Selçuk İletişim, 4(1), 80-90.
  • Basın İlan Kurumu. (t.y.). https://bik.gov.tr/ adresinden 12.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Ceylan, F. (2021). Türk Kültüründe iknanın atasözleri bağlamında incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 347-362. https://doi.org/10.52642/susbed.929900
  • Çakmak, F., & Tavlan, H. (2023). Siyasal pazarlama aracı olarak siyasal reklam: 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi örneğinde göstergebilimsel bir analiz. 4. Boyut Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi (23), 23-51. https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1341911
  • Çalışkan, O. (2019). Siyasal reklamlarda görsel argümantasyon. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 380-396. https://doi.org/10.33206/mjss.467023
  • Çebi, M. (2013). Siyasal reklam filmlerinde ‘öteki’nin inşası. Selçuk İletişim, 4(4), 96-121. https://doi.org/10.18094/si.12413
  • Çiftçi, D., & Agocuk, P. (2021). Kamu spotlarında sosyal pazarlama ve ikna: Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu üzerine bir inceleme. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(1), 34-55.
  • Dursun, C., & Taşcıoğlu, R. (2023). Algılama yönetimi bağlamında siyasal reklamlar: 2018 Cumhurbaşkanı ve Milletvekili Genel Seçimi örneğinde göstergebilimsel bir analiz. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 23-63. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1257142
  • Eraslan, M. C. (2018). Siyasal reklam aracı olarak afişler: 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri döneminde Milliyetçi Hareket Partisi reklam afişlerinin analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 379-390.
  • Eraslan, M. C. (2022). Siyasal reklam ve sosyal medya: Siyasi partilerin sosyal medya kullanımları üzerine inceleme. İletişim Çalışmaları Dergisi, 8(2), 191-206.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2019). Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Siyasal Bilgi ve Seçmen Tercihi: 24 Haziran 2018 Seçimleri Öncesi Elazığ Örneğinde Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (30), 684-703. https://doi.org/10.20875/makusobed.599353
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research Methods for the Behavioral Sciences. USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Güran, Y. K. (2018). İkna Edici İletişimde Siyasal Mesaj Tasarımı: 43. Muhtarlar Konuşması Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 277-292.
  • Hepkul, A. (2002). Bir sosyal bilim araştırma yöntemi olarak içerik analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-12.
  • Kireçci, A. N. (2018). Reklamcılıkta görsel iknanın kuramsallaştırılma çabaları ve Philips ve McQuarrie'nin reklamcılıkta görsel retorik sınıflandırması üzerinden reklam analizleri. Selçuk İletişim, 11(2), 347-373. https://doi.org/10.18094/josc.415276
  • Koç Akgül, S., & Şahin, T. (2018). Siyasal iletişim ve reklam: Siyasal partilerin gazete reklam iletilerinin analizi (2002 Genel Seçimleri). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 236-252.
  • Meral Akşener’in Facebook Hesabı. (t.y.). www.tr-tr.facebook.com/meralaksener adresinden 23.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/meralaksener/ adresinden 26.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.meralaksener.com.tr adresinden 03.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/meral_aksener adresinden 14.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Mert, İ. S. (2023). Cesaret nedir? Cesaret tanımlarının içerik analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2), 126-153. https://doi.org/10.29131/uiibd.1386334
  • Muharrem İnce’nin Facebook Hesabı. (t.y.). www.facebook.com/muharrem.ince77 adresinden 23.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/vekilince/ adresinden 27.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.muharremince.com.tr/ adresinden 04.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/vekilince adresinden 15.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Okur, A., Göçen, G., & Süğümlü, Ü. (2013). İkna edici yazma ve karşılaştırmalı bir araştırma (Avusturalya ana dili öğretimi ders materyalleri ve Türkiye Örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 167-197.
  • Özal, F. (2021). İkna Yöntemlerinden mesaj stratejisi açısından afişlerde kullanılan söylemlerin yorumlanmasına yönelik bir çalışma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 30-43. https://doi.org/10.29228/mekcad.3
  • Özdemir, Ö. C., & Taşcıoğlu, R. (2023). Türkiye’de siyasal reklamcılık uygulamaları: 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimleri örneğinde gazete reklamları üzerine bir inceleme. Ardahan Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 74-81. https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1231304
  • Özkan, S. (2017). Siyasal reklamlarda kültürel unsurların işlenmesi: AK Parti 2017 Referandum reklam filmi üzerine göstergebilimsel bir çözümleme. İnsan ve İnsan, 4(14), 335-351. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.311801
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Facebook Hesabı. (t.y.). www.facebook.com/TurkiyeVakti adresinden 24.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/turkiyeVakti/ adresinden 26.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.turkiyevakti.com/tr/turkiye-vakti-reklamlari/ adresinden 03.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/turkiyevakti adresinden 14.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Sarıhan, Z. & Taşcıoğlu, R. (2022). Türkiye’de 2002 Genel Seçimleri örneğinde gazete siyasal reklamları üzerine bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 86-113. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1010112
  • Selahattin Demirtaş’ın Facebook Hesabı. (t.y.). www.tr-tr.facebook.com/HDPdemirtas/ adresinden 24.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Selahattin Demirtaş’ın Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/hdpdemirtas?lang=tr adresinden 13.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Shahbazlı, F. (2019). Azerbaycan ve Türkiye’de Yapılan 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde sosyal medyanın rolü. Türk Dünyası Araştırmaları, 123, 415-430.
  • Şimşek, Ü. I. (2023). Türkiye’nin ilk profesyonel siyasal reklam kampanyası: Adalet Partisi, Cenajans ve 1977 Genel Seçimleri. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (11), 157-193. https://doi.org/10.56676/kiad.1353960
  • Taşcıoğlu, R. & Sarıtaş, A. (2015). Lider imajı oluşturmada fotoğraf: 2011 Genel Seçimlerinde kullanılan yazılı medya siyasal reklamları üzerine bir inceleme. Atatürk İletişim Dergisi (8), 33-65.
  • Taşdemir, M. & Tan, A. (2020). Politik tutundurma faaliyetlerinin seçmenlerin demografik özellikleri bakımından incelenmesi: Gaziantep örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 12(23), 549-565. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.799951
  • Tüylüoğlu, E. (2024). Siyasal reklamların göstergebilimsel analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” reklam filmleri örneği. Alternatif Politika, 16(2), 327-360. https://doi.org/10.53376/ap.2024.12
  • Uztuğ, F. (2014). Siyasal marka konumlandırma ve siyasal mesaj stratejileri ilişkisi: 1991-1995-1999 seçimleri Türkiye siyasal reklam mesaj türleri analizi. Selçuk İletişim, 3(1), 4-19. https://doi.org/10.18094/si.87183
  • Yangil, M. K., & Topçuoğlu Ü., F. (2019). İkna etme tekniğinin konuşma tutumu üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 321-336. https://doi.org/10.16916/aded.510840
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Seçim Kurulu. (t.y.). www.ysk.gov.tr adresinden 11.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Zeybek, B. (2020). Siyasal reklamlardaki dil kullanımı: 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 936-954. https://doi.org/10.12981/mahder.720573

POLITICAL ADVERTISING FILMS IN THE CONTEXT OF POLITICAL AND VISUAL PERSUASION: A RESEARCH IN THE EXAMPLE OF THE 2018 PRESIDENTIAL ELECTION

Yıl 2025, , 83 - 108, 30.06.2025
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1566601

Öz

Since the President of Turkey has started to be determined by popular vote after the referendum on October 21, 2007, it has become mandatory for presidential candidates to use various communication tools and equipment during the election process, especially political advertisements as one of the techniques that can reach the largest number of voters. In this context, this study, which focuses on political advertising practices, aims to examine the political advertising films used by candidates in the Presidential Elections held on June 24, 2018. The study, which has a descriptive approach, is important because it covers the 2018 election, in which the highest number of candidates (6) competed among the elections in which the president was determined by popular vote and the alliance (Public) candidate emerged for the first time. Within the scope of the study, the political advertising practices of the first three candidates who received the most votes according to the election results, Recep Tayyip Erdoğan, Muharrem İnce and Selahattin Demirtaş, and the only female candidate of the elections, Meral Akşener, were determined as the study universe. The sample of the study consisted of 20 easily accessible political advertisement films belonging to Erdoğan, 15 belonging to İnce, 9 belonging to Demirtaş and 15 belonging to Akşener. These commercials were examined using the content analysis method. According to the findings, it was determined that candidates mostly preferred advertisements with positive content and informative messages including election promises, but they also occasionally included political advertisements with negative messages targeting rival candidates and referring to past periods.

Kaynakça

  • Akar, F. (2023). Siyasal seçim kampanyalarında siyasal reklam: 14 Mayıs 2023 seçiminde Ak Parti ve CHP reklamlarının analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 8(16), 165-182.
  • Aksoy, F., Aydoğan Kılıç, T. & Çalışır, G. (2024). Siyasal reklamların göstergebilimsel yöntemle analizi: 14 Mayıs Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Sana Söz Yine Baharlar Gelecek” reklam filmi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 474-512. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1405686
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Arklan, Ü. S., Yılmaz T. & Soy S. (2021). Siyasal reklamcılığa ayrıntılandırma olasılığı modeli bağlamında merkezi ve çevresel ikna argümanları üzerinden farklı bir bakış: 31 Mart 2019 İstanbul Yerel Seçimleri örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 1-38. https://doi.org/10.19145/e-gifder.828574
  • Barut, B. & Altundağ, C. S. (2013). Globalleşen dünyada bir siyasal ikna unsuru olarak vaatler (3 Kasım 2002 Türkiye Milletvekili Genel Seçimleri ile 2 Kasım 2004 ABD Başkanlık Seçimleri karşılaştırmalı örneğiyle). Selçuk İletişim, 4(1), 80-90.
  • Basın İlan Kurumu. (t.y.). https://bik.gov.tr/ adresinden 12.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Ceylan, F. (2021). Türk Kültüründe iknanın atasözleri bağlamında incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 347-362. https://doi.org/10.52642/susbed.929900
  • Çakmak, F., & Tavlan, H. (2023). Siyasal pazarlama aracı olarak siyasal reklam: 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi örneğinde göstergebilimsel bir analiz. 4. Boyut Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi (23), 23-51. https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1341911
  • Çalışkan, O. (2019). Siyasal reklamlarda görsel argümantasyon. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 380-396. https://doi.org/10.33206/mjss.467023
  • Çebi, M. (2013). Siyasal reklam filmlerinde ‘öteki’nin inşası. Selçuk İletişim, 4(4), 96-121. https://doi.org/10.18094/si.12413
  • Çiftçi, D., & Agocuk, P. (2021). Kamu spotlarında sosyal pazarlama ve ikna: Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu üzerine bir inceleme. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(1), 34-55.
  • Dursun, C., & Taşcıoğlu, R. (2023). Algılama yönetimi bağlamında siyasal reklamlar: 2018 Cumhurbaşkanı ve Milletvekili Genel Seçimi örneğinde göstergebilimsel bir analiz. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 23-63. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1257142
  • Eraslan, M. C. (2018). Siyasal reklam aracı olarak afişler: 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri döneminde Milliyetçi Hareket Partisi reklam afişlerinin analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 379-390.
  • Eraslan, M. C. (2022). Siyasal reklam ve sosyal medya: Siyasi partilerin sosyal medya kullanımları üzerine inceleme. İletişim Çalışmaları Dergisi, 8(2), 191-206.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2019). Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Siyasal Bilgi ve Seçmen Tercihi: 24 Haziran 2018 Seçimleri Öncesi Elazığ Örneğinde Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (30), 684-703. https://doi.org/10.20875/makusobed.599353
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research Methods for the Behavioral Sciences. USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Güran, Y. K. (2018). İkna Edici İletişimde Siyasal Mesaj Tasarımı: 43. Muhtarlar Konuşması Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 277-292.
  • Hepkul, A. (2002). Bir sosyal bilim araştırma yöntemi olarak içerik analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-12.
  • Kireçci, A. N. (2018). Reklamcılıkta görsel iknanın kuramsallaştırılma çabaları ve Philips ve McQuarrie'nin reklamcılıkta görsel retorik sınıflandırması üzerinden reklam analizleri. Selçuk İletişim, 11(2), 347-373. https://doi.org/10.18094/josc.415276
  • Koç Akgül, S., & Şahin, T. (2018). Siyasal iletişim ve reklam: Siyasal partilerin gazete reklam iletilerinin analizi (2002 Genel Seçimleri). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 236-252.
  • Meral Akşener’in Facebook Hesabı. (t.y.). www.tr-tr.facebook.com/meralaksener adresinden 23.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/meralaksener/ adresinden 26.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.meralaksener.com.tr adresinden 03.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Meral Akşener’in Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/meral_aksener adresinden 14.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Mert, İ. S. (2023). Cesaret nedir? Cesaret tanımlarının içerik analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2), 126-153. https://doi.org/10.29131/uiibd.1386334
  • Muharrem İnce’nin Facebook Hesabı. (t.y.). www.facebook.com/muharrem.ince77 adresinden 23.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/vekilince/ adresinden 27.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.muharremince.com.tr/ adresinden 04.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Muharrem İnce’nin Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/vekilince adresinden 15.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Okur, A., Göçen, G., & Süğümlü, Ü. (2013). İkna edici yazma ve karşılaştırmalı bir araştırma (Avusturalya ana dili öğretimi ders materyalleri ve Türkiye Örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 167-197.
  • Özal, F. (2021). İkna Yöntemlerinden mesaj stratejisi açısından afişlerde kullanılan söylemlerin yorumlanmasına yönelik bir çalışma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 30-43. https://doi.org/10.29228/mekcad.3
  • Özdemir, Ö. C., & Taşcıoğlu, R. (2023). Türkiye’de siyasal reklamcılık uygulamaları: 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimleri örneğinde gazete reklamları üzerine bir inceleme. Ardahan Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 74-81. https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1231304
  • Özkan, S. (2017). Siyasal reklamlarda kültürel unsurların işlenmesi: AK Parti 2017 Referandum reklam filmi üzerine göstergebilimsel bir çözümleme. İnsan ve İnsan, 4(14), 335-351. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.311801
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Facebook Hesabı. (t.y.). www.facebook.com/TurkiyeVakti adresinden 24.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Instagram Hesabı. (t.y.). www.instagram.com/turkiyeVakti/ adresinden 26.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Resmi İnternet Sitesi. (t.y.). www.turkiyevakti.com/tr/turkiye-vakti-reklamlari/ adresinden 03.09.2019 tarihinde erişildi.
  • Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/turkiyevakti adresinden 14.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Sarıhan, Z. & Taşcıoğlu, R. (2022). Türkiye’de 2002 Genel Seçimleri örneğinde gazete siyasal reklamları üzerine bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 86-113. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1010112
  • Selahattin Demirtaş’ın Facebook Hesabı. (t.y.). www.tr-tr.facebook.com/HDPdemirtas/ adresinden 24.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Selahattin Demirtaş’ın Twitter Hesabı. (t.y.). www.twitter.com/hdpdemirtas?lang=tr adresinden 13.08.2019 tarihinde erişildi.
  • Shahbazlı, F. (2019). Azerbaycan ve Türkiye’de Yapılan 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde sosyal medyanın rolü. Türk Dünyası Araştırmaları, 123, 415-430.
  • Şimşek, Ü. I. (2023). Türkiye’nin ilk profesyonel siyasal reklam kampanyası: Adalet Partisi, Cenajans ve 1977 Genel Seçimleri. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (11), 157-193. https://doi.org/10.56676/kiad.1353960
  • Taşcıoğlu, R. & Sarıtaş, A. (2015). Lider imajı oluşturmada fotoğraf: 2011 Genel Seçimlerinde kullanılan yazılı medya siyasal reklamları üzerine bir inceleme. Atatürk İletişim Dergisi (8), 33-65.
  • Taşdemir, M. & Tan, A. (2020). Politik tutundurma faaliyetlerinin seçmenlerin demografik özellikleri bakımından incelenmesi: Gaziantep örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 12(23), 549-565. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.799951
  • Tüylüoğlu, E. (2024). Siyasal reklamların göstergebilimsel analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” reklam filmleri örneği. Alternatif Politika, 16(2), 327-360. https://doi.org/10.53376/ap.2024.12
  • Uztuğ, F. (2014). Siyasal marka konumlandırma ve siyasal mesaj stratejileri ilişkisi: 1991-1995-1999 seçimleri Türkiye siyasal reklam mesaj türleri analizi. Selçuk İletişim, 3(1), 4-19. https://doi.org/10.18094/si.87183
  • Yangil, M. K., & Topçuoğlu Ü., F. (2019). İkna etme tekniğinin konuşma tutumu üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 321-336. https://doi.org/10.16916/aded.510840
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Seçim Kurulu. (t.y.). www.ysk.gov.tr adresinden 11.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Zeybek, B. (2020). Siyasal reklamlardaki dil kullanımı: 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 936-954. https://doi.org/10.12981/mahder.720573
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi, Siyasal İletişim, Türk Siyasal Hayatı, Reklam
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Cenap Özdemir 0000-0002-8051-9894

Raci Taşcıoğlu 0000-0003-2917-295X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2024
Kabul Tarihi 18 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Özdemir, Ö. C., & Taşcıoğlu, R. (2025). POLİTİK VE GÖRSEL İKNA BAĞLAMINDA SİYASAL REKLAM FİLMLERİ: 2018 CUMHURBAŞKANI SEÇİMİ ÖRNEĞİNDE BİR ARAŞTIRMA. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), 83-108. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1566601


This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.