Amaç: Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, gelişmekte olan ülkelerde önemli bir halk sağlığı sorunu ve ekonomik yüke neden olmakta ve özellikle kadınlar üzerinde orantısız bir etki oluşturmaktadır. Bu araştırmayla, lisede öğrenim gören kızların cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve verilen eğitimle bilgi düzeyinde meydana gelen değişikliğin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Araştırmanın örneklemini bir kız lisesinin 10. ve 11. sınıflarında öğrenim gören 131 öğrenci oluşturdu. Veriler, Mayıs 2023’te planlanan bir eğitimin öncesinde ve sonrasında ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklara İlişkin Bilgi Formu’ kullanılarak toplandı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 16.24±0.75’tir. Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Bilgi Formunun toplam puan ortalaması eğitim öncesinde 19,17±3,05 iken eğitim sonrasında 22,9±2,74 olarak belirlendi. Formun bazı sorularının eğitim sonundaki doğru cevaplarında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı düzeyde fark olduğu belirlendi. Bu sorular; ‘aşı ile korunma’, ‘iki cinsel hastalığın birlikte bulaşma riski’, ‘bebekleri etkileme ve çocuklarda da görülebilme’, ‘deri teması ile bulaşma’, ‘çoklu partner riski’, ‘kısırlığa neden olma’, ‘klozetten kolay bulaşma’, ‘korunmak için kondom kullanımının yeterliliği’, ‘oral temas riski’, ‘ortak enjektör riski’ ve ‘cinsel yol dışında bulaşma riski’ ile ilgili bilgi düzeyini ölçen sorulardır.
Sonuçlar: Bu araştırmanın bulguları, ergenlik çağındaki kızların cinsel yolla bulaşan hastalıklara ilişkin yetersiz olan bilgi düzeylerinin verilen eğitimle arttığını göstermektedir. Gençlerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeylerini artırmak ve güvenilir bilgi kaynaklarına erişimlerini sağlamak için bu ve benzer araştırma sonuçlarının da dikkate alınarak tasarlanacak cinsel sağlık eğitimlerinin lise ve üniversite müfredatlarına dahil edilmesi önerilmektedir.
Adölesan cinsel yolla bulaşan hastalıklar öğrenciler sağlık eğitimi
Aim: Sexually transmitted diseases pose a substantial public health concern and economic challenge in developing countries, exhibiting a disproportionate impact on women. The objective of this study was to assess the knowledge level of high school girls regarding sexually transmitted diseases and to examine the impact of educational interventions on the enhancement of their understanding.
Methods: The study’s sample population comprised 131 students enrolled in the 10th and 11th grades of a girls’ high school. Data were collected through the administration of a ‘Personal Information Form’ and a ‘Information Form on Sexually Transmitted Diseases’. These data were collected prior to and following a training program on sexually transmitted diseases scheduled for May 2023.
Results: The mean age of the students participating in the study was 16.24±0.75. The mean total score of the Information Form on Sexually Transmitted Diseases’ was 19.17±3.05 before the training and 22.9±2.74 after the training. It was determined that there was a statistically significant positive difference in the correct answers of some questions asked to measure the level of knowledge about sexually transmitted diseases after the training. These questions measured the level of knowledge about ‘protection by vaccination’, ‘the risk of transmission of two sexual diseases together’, ‘affecting infants and can also be seen in children’, ‘transmission by skin contact’, ‘risk of multiple partners’, ‘causing infertility’, ‘easy transmission from the toilet bowl’, ‘adequacy of condom use for protection’, ‘risk of oral contact’, ‘risk of shared injector’ and ‘risk of transmission outside the sexual route’.
Conclusion: The findings of this study show that the inadequate knowledge of adolescent girls about sexually transmitted diseases increases with the education provided. To increase young people’s level of knowledge about sexually transmitted diseases and to ensure their access to reliable sources of information, it is recommended that sexual health training, which will be designed taking into account the results of this and similar studies, should be included in high school and university curricula.
Adolescent health education sexually transmitted diseases students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bulaşıcı Hastalıklar, Halk Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 2 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.