Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İzlenim Yönetimi: Sigorta Acentelerinde Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 17 - 36

Öz

İzlenim yönetimi, bireylerin ulaşmak istedikleri amaç doğrultusunda karakterlerini ve davranışlarını nasıl ortaya koyduklarını ifade eden bir kavramdır. Organizasyonel bağlamda ele alındığında izlenim yönetimi taktikleri, terfi, takdir ve kaynak kullanımı gibi ayrıcalıklar elde etmek isteyen çalışanlar ve çalışanları üzerinde onları motive edecek, daha çok çalıştıracak ve performansı artıracak etki yaratmak isteyen yöneticiler tarafından sıklıkla kullanılabilmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı sigorta sektörü çalışanlarının izlenim yönetimine yönelik tutumlarını ortaya çıkarmaktır. Katılımcılara iletilen yapılandırılmış anket formu, Bozkurt Yıldırım (2019) tarafından geliştirilen İzlenim Yönetimi Ölçeği ve demografik sorulardan oluşmaktadır. Anket formları potansiyel katılımcılara e-posta yoluyla ulaştırılmış ve anketlerden elde edilen veriler SPSS 22.0 programı üzerinde analiz edilmiştir. 134 katılımcıdan elde edilen bulgulara göre, cinsiyet, yaş ve tecrübe demografikleri ile ölçeğin tüm boyutları (kamufle etme, yaranmaya çalışma, imajı koruma, gözdağı verme) arasında istatistiksel olarak anlamlı (p< .05) bir farklılık bulunmaktadır. Bunun yanı sıra, medeni durum demografiği ile ölçeğin tüm boyutları (kamufle etme, yaranmaya çalışma, imajı koruma, gözdağı verme) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmadığı (p > .05) tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar E. & Karavelioğlu, M.B. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kişilik özellikleri ve izlenim yönetimi arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 108-127. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1078326.
  • Bektaş, M. & Karagöz, Ş. (2018). İzlenim yönetimi davranışının işe tutkunluğa etkisinde sosyal görünüş kaygısının aracılık rolü. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 275-299.
  • Bingöl, D., Yaşin, T. & Dalmış, A.B. (2022). Kamu kurumu çalışanlarında izlenim yönetimi stratejilerinin sosyal kaytarma üzerine etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 1611-1622. https://oi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.07.1862.
  • Bolino, M. & Turnley, W. (1999). Measuring impression management in organizations: A scale development based on the Jones and Pittman taxonomy. Organizational Research Methods, 2(2), 187-206. https://doi.org/10.1177/109442819922005.
  • Bolino, M. C., Kacmar, K. M., Turnley, W. H. & Gilstrap, J. B. (2008). A multi-level review of impression management motives and behaviors. Journal of Management, 34(6), 1080-1109. https://doi.org/10.1177/0149206308324325.
  • Bolino, M., Long, D. & Turnley, W. (2016). Impression management in organizations: Critical questions, answers, and areas for future research. Annual Review Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, 377–406. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-041015-062337.
  • Bozeman, D.P. & Kacmar, K.M. (1997). A cybernetic model of impression management processes in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 69(1), 9-30. https://doi.org/10.1006/obhd.1996.2669.
  • Bozkurt Yıldırım, H. (2019). İzlenim yönetimi taktikleri ve Türkiye bağlamında bir ölçek geliştirme çalışması. (Published PhD dissertation). T.C. Kütahya Dumlupınar University, Social Sciences Institute, Kütahya.
  • Bratton, V.K. & Kacmar, K.M. (2004). The dark side of organizational behavior. In O'Leary-Kelly, A. & Griffin, R. W. (Eds). Extreme careerism: The dark side of impression (p.291- 308). United States of America: John Wiley & Sons.
  • Crane, E. & Crane, F. (2002). Usage and effectiveness of impression management strategies in organizational settings. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama, & Sociometry, 55(1), 25-34. https://doi.org/10.3200/JGPP.55.1.25-34.
  • Çetin, F. & Basım, H.N. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde öz yeterlilik algısının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 255-269.
  • Demiral, Ö. (2016). İzlenim yönetiminin olumsuz örgütsel sonuçlara etkisi ve performans değerlemenin aracılık rolü: Türkiye’deki lider şirketlerden ampirik bulgular. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 43-66.
  • Dillard, C., Browning, L.D., Sitkin, S.B. &Sutcliffe, K.M. (2000). Impression management and the use of procedures at the Ritz‐Carlton: Moral standards and dramaturgical discipline. Communication Studies, 51(4), 404-414. https://doi.org/10.1080/10510970009388534.
  • Drory, A. & Zaidman, N. (2007). Impression management behavior: Effects of the organizational system. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 290-308.
  • DuBrin, A. (2011). Human relations for career and personal success: Concepts, applications, and skills. Prentice Hall: Pearson. https://doi.org/10.1108/02683940710733106.
  • Gardner, W. & Avolio, B. (1998). The charismatic relationship: A dramaturgical perspective. Academy of Management Review, 23(1), 32–58. https://doi.org/10.2307/259098.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Dell Publishing Group.
  • Jones, E. E. (1990). Interpersonal perception. New York: W.H. Freeman and Company.
  • Jones E.E. & Pittman T. (1982). Toward a general theory of strategic self-presentation. In Psychological Perspectives on the Self. (Ed. J. Suls). pp. 231–262. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Assoc.
  • Leary, M. R. (1996). Self-presentation, impression management and interpersonal behavior. Oxford: Westview Press, 264.
  • Leary, M. & Kowalski, R. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34-47. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.1.34.
  • Liden, R. & Mitchell, T. (1988). Ingratiatory behaviors in organizational settings. Academy of Management Revie,. 13(4), 572- 587. https://doi.org/10.2307/258376.
  • O’Callaghan, F. & Doyle, J. (2001). What is the role of impression management in adolescent cigarette smoking? Journal of Substance Abuse, 13(4), 459-470. https://doi.org/10.1016/S0899-3289(01)00089-X.
  • Özdemir, N. (2006). Sanal topluluklarda izlenimi yönetme (Unpublished dissertation). Ankara University Social Sciences Institute, Ankara.
  • Özdevecioğlu, M. & Erdem, F. S. (2008). İzlenim yönetimi davranışı: Örgütsel açıdan teorik çerçeve. in Mahmut
  • Özdevecioğlu ve Himmet Karadal (Ed.s). Örgütsel davranışta seçme konular: organizasyonların karanlık yönleri ve verimlilik azaltıcı davranışlar. İlke Yayınevi, Ankara.
  • Rosenfeld, P., Giacalone, R. A. & Riordan, C. A. (2002). Impression management: Building and enhancing reputations at work. Thomson Learning.
  • Schutz, A. (1998). Assertive, offensive, protective and defensive styles of self-presentation: A taxonomy. The Journal of Psychology, 132(6), 6. https://doi.org/10.1080/00223989809599293.
  • Tabak, A., Basım, H. N., Tatar, İ. & Çetin, F. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Savunma sanayiinde bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 10(2), 539-557. https://doi.org/ 10.21121/eab.2010219635.
  • Tamer, E. T. & Uzun, H. (2023). Beş yıldızlı otel işletmelerinin misyon ve vizyon beyanlarının izlenim yönetimi stratejileri kapsamında incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 77, 201-218. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1291195.
  • Tedeschi, J. T. & Melburg, V. (1984). Impression management and influence in the organization. Research in the sociology of organizations, 3, 31-58.
  • Uslu, O. & Terzi Çoban, D. (2022). Kariyerist eğilimlerin izlenim yönetimi taktikleri ile ilişkilerinde karanlık kişilik özelliklerinin düzenleyici rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(4), 1417-1432. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1027016.
  • Signh, V. & Vinnicombe, S. (2001). Impression management, commitment and gender: Managing others’ good opinions. European Management Journal, 19(2), 183- 194. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(00)00093-1.
  • Spear, S. (2017). Impression management activity in vision, mission, and values statements: A comparison of commercial and charitable organizations. International Studies of Management & Organization, 4,. 159- 175. https://doi.org/10.1080/00208825.2017.1256165.
  • Spear, S. & Roper, S. (2013). Using corporate stories to build the corporate brand: An impression management perspective. Journal of Product & Brand Management, 22(7), 491-501. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2013-0387.
  • Wayne, S. J., & Ferris, G. R. (1990). Influence tactics, affect, and exchange quality in supervisorsubordinate interactions: A laboratory experiment and field study. Journal of applied psychology, 75(5), 487. https://doi.org/10.1037/0021-9010.75.5.487.
  • Yılmaz, O.D. (2014). Perception of organizational politics and impression management behaviors: A tourism industry perspective. Global Journal of Business and Social Science, 1(7), 98– 109.

Impression Management: A Research In Insurance Sector

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 17 - 36

Öz

Impression management is a concept that expresses how individuals present their characters and their behaviors in line with the goal they want to achieve. When considered in the organizational context, impression management tactics can often be used by employees who want to gain certain privileges such as promotions, raises, appreciation and resource use, and by managers who want to have an impact on their employees that will motivate them to work harder and increase performance. In this sense, the aim of this research is to reveal insurance sector employees’ attitudes towards impression management. In the scope of the research, demographic questions and Impression Management Scale (Bozkurt Yıldırım, 2019) are prepared as a survey form and the surveys were delivered to the employees via e-mail. 134 employees participated in the research and the data was analysed via SPSS 22.0 programme. Findings reveal that, there is a statistically significant difference (p <0.05) between gender, age and experience characteristics and all dimensions of the scale (camouflage, curry favor, protect image, intimidation). In addition, findings also reveal that there is not a statistically significant difference (p >0.05) between marital status characteristic and all dimensions of the scale (camouflage, curry favor, protect image, intimidation).

Kaynakça

  • Acar E. & Karavelioğlu, M.B. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kişilik özellikleri ve izlenim yönetimi arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 108-127. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1078326.
  • Bektaş, M. & Karagöz, Ş. (2018). İzlenim yönetimi davranışının işe tutkunluğa etkisinde sosyal görünüş kaygısının aracılık rolü. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 275-299.
  • Bingöl, D., Yaşin, T. & Dalmış, A.B. (2022). Kamu kurumu çalışanlarında izlenim yönetimi stratejilerinin sosyal kaytarma üzerine etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 1611-1622. https://oi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.07.1862.
  • Bolino, M. & Turnley, W. (1999). Measuring impression management in organizations: A scale development based on the Jones and Pittman taxonomy. Organizational Research Methods, 2(2), 187-206. https://doi.org/10.1177/109442819922005.
  • Bolino, M. C., Kacmar, K. M., Turnley, W. H. & Gilstrap, J. B. (2008). A multi-level review of impression management motives and behaviors. Journal of Management, 34(6), 1080-1109. https://doi.org/10.1177/0149206308324325.
  • Bolino, M., Long, D. & Turnley, W. (2016). Impression management in organizations: Critical questions, answers, and areas for future research. Annual Review Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, 377–406. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-041015-062337.
  • Bozeman, D.P. & Kacmar, K.M. (1997). A cybernetic model of impression management processes in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 69(1), 9-30. https://doi.org/10.1006/obhd.1996.2669.
  • Bozkurt Yıldırım, H. (2019). İzlenim yönetimi taktikleri ve Türkiye bağlamında bir ölçek geliştirme çalışması. (Published PhD dissertation). T.C. Kütahya Dumlupınar University, Social Sciences Institute, Kütahya.
  • Bratton, V.K. & Kacmar, K.M. (2004). The dark side of organizational behavior. In O'Leary-Kelly, A. & Griffin, R. W. (Eds). Extreme careerism: The dark side of impression (p.291- 308). United States of America: John Wiley & Sons.
  • Crane, E. & Crane, F. (2002). Usage and effectiveness of impression management strategies in organizational settings. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama, & Sociometry, 55(1), 25-34. https://doi.org/10.3200/JGPP.55.1.25-34.
  • Çetin, F. & Basım, H.N. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde öz yeterlilik algısının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 255-269.
  • Demiral, Ö. (2016). İzlenim yönetiminin olumsuz örgütsel sonuçlara etkisi ve performans değerlemenin aracılık rolü: Türkiye’deki lider şirketlerden ampirik bulgular. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 43-66.
  • Dillard, C., Browning, L.D., Sitkin, S.B. &Sutcliffe, K.M. (2000). Impression management and the use of procedures at the Ritz‐Carlton: Moral standards and dramaturgical discipline. Communication Studies, 51(4), 404-414. https://doi.org/10.1080/10510970009388534.
  • Drory, A. & Zaidman, N. (2007). Impression management behavior: Effects of the organizational system. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 290-308.
  • DuBrin, A. (2011). Human relations for career and personal success: Concepts, applications, and skills. Prentice Hall: Pearson. https://doi.org/10.1108/02683940710733106.
  • Gardner, W. & Avolio, B. (1998). The charismatic relationship: A dramaturgical perspective. Academy of Management Review, 23(1), 32–58. https://doi.org/10.2307/259098.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Dell Publishing Group.
  • Jones, E. E. (1990). Interpersonal perception. New York: W.H. Freeman and Company.
  • Jones E.E. & Pittman T. (1982). Toward a general theory of strategic self-presentation. In Psychological Perspectives on the Self. (Ed. J. Suls). pp. 231–262. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Assoc.
  • Leary, M. R. (1996). Self-presentation, impression management and interpersonal behavior. Oxford: Westview Press, 264.
  • Leary, M. & Kowalski, R. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107(1), 34-47. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.1.34.
  • Liden, R. & Mitchell, T. (1988). Ingratiatory behaviors in organizational settings. Academy of Management Revie,. 13(4), 572- 587. https://doi.org/10.2307/258376.
  • O’Callaghan, F. & Doyle, J. (2001). What is the role of impression management in adolescent cigarette smoking? Journal of Substance Abuse, 13(4), 459-470. https://doi.org/10.1016/S0899-3289(01)00089-X.
  • Özdemir, N. (2006). Sanal topluluklarda izlenimi yönetme (Unpublished dissertation). Ankara University Social Sciences Institute, Ankara.
  • Özdevecioğlu, M. & Erdem, F. S. (2008). İzlenim yönetimi davranışı: Örgütsel açıdan teorik çerçeve. in Mahmut
  • Özdevecioğlu ve Himmet Karadal (Ed.s). Örgütsel davranışta seçme konular: organizasyonların karanlık yönleri ve verimlilik azaltıcı davranışlar. İlke Yayınevi, Ankara.
  • Rosenfeld, P., Giacalone, R. A. & Riordan, C. A. (2002). Impression management: Building and enhancing reputations at work. Thomson Learning.
  • Schutz, A. (1998). Assertive, offensive, protective and defensive styles of self-presentation: A taxonomy. The Journal of Psychology, 132(6), 6. https://doi.org/10.1080/00223989809599293.
  • Tabak, A., Basım, H. N., Tatar, İ. & Çetin, F. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Savunma sanayiinde bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 10(2), 539-557. https://doi.org/ 10.21121/eab.2010219635.
  • Tamer, E. T. & Uzun, H. (2023). Beş yıldızlı otel işletmelerinin misyon ve vizyon beyanlarının izlenim yönetimi stratejileri kapsamında incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 77, 201-218. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1291195.
  • Tedeschi, J. T. & Melburg, V. (1984). Impression management and influence in the organization. Research in the sociology of organizations, 3, 31-58.
  • Uslu, O. & Terzi Çoban, D. (2022). Kariyerist eğilimlerin izlenim yönetimi taktikleri ile ilişkilerinde karanlık kişilik özelliklerinin düzenleyici rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(4), 1417-1432. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1027016.
  • Signh, V. & Vinnicombe, S. (2001). Impression management, commitment and gender: Managing others’ good opinions. European Management Journal, 19(2), 183- 194. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(00)00093-1.
  • Spear, S. (2017). Impression management activity in vision, mission, and values statements: A comparison of commercial and charitable organizations. International Studies of Management & Organization, 4,. 159- 175. https://doi.org/10.1080/00208825.2017.1256165.
  • Spear, S. & Roper, S. (2013). Using corporate stories to build the corporate brand: An impression management perspective. Journal of Product & Brand Management, 22(7), 491-501. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2013-0387.
  • Wayne, S. J., & Ferris, G. R. (1990). Influence tactics, affect, and exchange quality in supervisorsubordinate interactions: A laboratory experiment and field study. Journal of applied psychology, 75(5), 487. https://doi.org/10.1037/0021-9010.75.5.487.
  • Yılmaz, O.D. (2014). Perception of organizational politics and impression management behaviors: A tourism industry perspective. Global Journal of Business and Social Science, 1(7), 98– 109.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nilüfer Rüzgar 0000-0002-9598-3390

Erken Görünüm Tarihi 15 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Rüzgar, N. (2025). Impression Management: A Research In Insurance Sector. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 17-36.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.