The Prometheus myth is a significant metaphor for understanding humanity's relationship with nature and technology, maintaining its relevance from ancient times to contemporary contexts. Prometheus, who stole fire from the gods and gifted it to humanity, symbolizes the progress of civilization, technological advancement, rebellion, and liberation. This study focuses on the archetypal and symbolic meanings of fire within the Prometheus myth and examines its use in contemporary art as a medium and form of expression.
The research analyzes the works of Bill Viola, Yves Klein, Ana Mendieta, and Claire Fontaine to explore the historical and cultural representation of fire. It examines the physical and conceptual dimensions of fire in artistic practices, where it serves as a metaphor for creation, transformation, and resistance. These themes reflect the artists’ engagement with globalization, political power, and traditional identities. Through these works, fire emerges as a critical tool for addressing social and cultural narratives while symbolizing renewal and dissent.
In conclusion, the Prometheus myth and fire imagery go beyond their aesthetic function to become tools for critique in contemporary art. This study highlights how mythology intersects with artistic practices, showing how fire is reinterpreted and transformed into a powerful medium for expression
Prometheus miti, Antik Yunan’dan günümüze uzanan süreçte insanlığın doğa ve teknolojiyle olan ilişkisini anlamada önemli bir metafor olarak karşımıza çıkmaktadır. Ateşi tanrılardan çalarak insanlara sunan Prometheus, uygarlığın ve teknolojik ilerlemenin öncüsü olmasının yanı sıra isyanın ve özgürleşmenin de simgesidir. Bu çalışmada, Prometheus miti bağlamında ateşin, çağdaş sanat eserlerinde bir form ve ifade aracı olarak kullanımı incelenmektedir.
Araştırma kapsamında, ateşin tarihsel ve kültürel temsil gücü ile çağdaş sanat pratiklerindeki maddi ve düşünsel boyutları ele alınmaktadır,Prometheus mitinde ateşin çağdaş sanat bağlamındaki arketipsel ve simgesel anlamını, Bill Viola, Yves Klein, Ana Mendieta ve Claire Fontaine’in eserleri üzerinden incelemeye odaklanmaktadır. Ateş, her bir sanatçı için yaratım, dönüşüm ve direnişin bir sembolü olarak ele alınmaktadır. Mitolojik temaların çağdaş sanat pratiklerindeki form ve anlam ilişkisine etkisi, sanatçıların eserlerindeki farklı yaklaşımlar üzerinden analiz edilmektedir. Bu bağlamda, Prometheus’un mirası, çağdaş sanatın disiplinlerarası bir okumasıyla yeniden değerlendirilmeye sunulmaktadır.
Ateşin, seçili sanatçılar tarafından bireysel ve toplumsal dönüşüm süreçlerini yansıtan bir araç olarak nasıl kullanıldığı analiz edilmektedir. Çalışma kapsamında, ateşin fiziksel ve kavramsal boyutları, çağdaş sanatçıların küreselleşme, siyasi iktidar ve geleneksel kimliklerle olan ilişkilerini ifade etme biçimleri üzerinden değerlendirilmektedir.
Sonuç olarak, Prometheus miti ve ateş imgeleri, çağdaş sanat bağlamında sadece estetik bir öğe değil, aynı zamanda eleştirel bir ifade aracı olarak da işlev görmektedir. Bu bağlamda çalışma, ateşin sanat eserlerinde bir metafor olarak nasıl anlam kazandığını ve zamansal yakınlık kavramı çerçevesinde nasıl yeniden yorumlandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2 |