Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF RESIDENTIAL INTERIOR SPACES THROUGH CINEMA FILMS; TWO EXAMPLES FROM HULYA KOCYIGIT FILMS

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 132 - 155, 30.06.2025
https://doi.org/10.57165/artgrid.1696500

Öz

The lack of interdisciplinary cooperation stands out as one of the important factors in the limited research on modern interior space organization in Turkey. Although cinema and interior architecture are creative disciplines that mutually affect and nourish each other, in-depth analyses on the representation of interior space through cinema are not yet sufficient. This deficiency constitutes the problem of the study and reveals the necessity of researching the subject. The aim of the study is to determine the organization of interior space through cinema films and to obtain data on past housing culture. As the study methodology, the qualitative content analysis method was used to analyze the interior spaces represented in cinema in a period, cultural and socioeconomic context. Content analysis allows for the systematic analysis of visual data in a structured manner, providing a deeper understanding of spatial representations in cinema. In this study, the films Evlidir Ne Yapsa Yeridir (1978) and Bir Kadın (1991), starring Hülya Koçyiğit, were examined in terms of reflecting the middle-income socio-economic housing interior culture of the period. The houses of the main characters in the selected films were staged intensively and other structures were excluded from the scope because they allowed for more data to be obtained. The examined houses were coded based on elements such as space organization, functional distribution and furniture features, and the interiors in the films were analyzed not only physically but also in terms of the socio-cultural context of the period. The increase in the number of similar collaborative studies with the study aims to contribute to the documentation of the history of housing interiors as a reflection of social and class structure.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2016). Sosyal konutların Türkiye’nin konut politikaları içerisindeki yeri ve TOKİ’nin sosyal konut uygulamaları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 107-123.
  • Adiloğlu, F. (2003). Mekânın/uzayın dönüşümü: İç/dış, aşağı/yukarı, alanlar, sınırlar, cepheler, mekanlar. In D. Bayrakdar (Ed.), Türk film araştırmalarında yeni yönelimler-3 (pp. 69-80). İstanbul: Bağlam Pub.
  • Akyol Altun, D. (2022). Use of space in Yeşilçam cinema in the context of symbolization of traditional-modern dilemma. GRID - Architecture Planning and Design Journal, 5(2), 276-300. https://doi.org/10.37246/grid.1061060
  • Akyol Altun, D., & Uzun, İ. (2012). Yeşilçam sinemasında mekân kullanımı. Mimarlık, 366, 50-55.
  • Arslan, D. D. (2014). 1960-2010 yılları arasında İstanbul kentli konut iç mekân düzenlemelerini Türk sineması üzerinden okumak [Doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A new critical history. Oxford University Press.
  • Barut, B. (2020). Architecture and cinema: Analysis of the relationship between narrative and architectural space in Christopher Nolan’s The Dark Knight Trilogy [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayrak, M. (2021). 1970-2000 yılları arasında konut arayışları ve iç mekan dönüşümlerini Türk sineması merceğinden okumak [Yüksek lisans tezi], Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Bek, G. (2007). 1970-1980 yılları arasında Türkiye'de kültürel ve sanatsal ortam. Ankara: Salt. Bülbül Bahtiyar, T. (2019). 1970-1990 aralığında konut ve iç mekân özelliklerinin Kemal Sunal filmlerinden okunması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bülbül Bahtiyar, T., & Yaldız, E. (2021). “Ev Dekorasyon” dergisi (1976–82) üzerinden konutlardaki iç mekân özelliklerinin incelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 28, 149–173. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048623
  • Canoğlu, S. (2012). Türkiye'de modern mobilya tasarımının gelişimi: Öncü mobilya tasarımcıları üzerine bir analiz [Yüksek lisans tezi] Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cengiz, G. (2015). Yeşim Ustaoğlu sinemasının kamusal alan bağlamında içerik analiz yöntemiyle incelenmesi: Güneşe yolculuk ve Bulutları beklerken film örnekleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 20-32.
  • Çalışkan, İ. (2005). Globalleşme sürecindeki dünyada, Türkiye mobilya tasarım anlayışındaki değişmeler [Yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • DATUMM. (2016). DATUMM: Dokümantasyon ve Arşivleme Türkiye'de Modern Mobilya. Diba Dijital Baskı Merkezi, İzmir.
  • Demirarslan, D. (2024). Sinema ve iç mimarlık: Cinema and interior architecture. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 11(114), 2535–2562. https://doi.org/10.5281/zenodo.14579724
  • Dinçay, D. A. (2014). 1960-2010 yılları arasında İstanbul kentli konut iç mekân düzenlemelerini Türk sineması üzerinden okumak [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dinçay, D., & Özer, F. (2013). ‘60 Türk sinemasında kentli konut iç mekânı. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 149-168.
  • Durmuş, S. (2005). Türkiye’de modern mobilyanın gelişimi [Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Eğri, E. C. (2011). 1950-1965 yılları arasında Türkiye’de değişen konut iç mekân kavramı (Ankara örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ergül, F. (2022). Tarihsel süreç içerisinde Türk toplumunda oturma eyleminin ve mobilyalarının gelişim sürecinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Fiske, J., (2003). Reading the Popular, Routledge, London.
  • Hasırcı İnceoğlu, D., Tuna Ultav, Z., & Şumnu, U. (2023). Transience and the modern Turkish interior (ESCI). RES Mobilis: Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 13(16), 41-57.
  • Hasırcı, D., Tuna Ultav, Z., & Örnekoğlu Selçuk, M. (2022). Sözlü tarih yöntemiyle Türkiye’de mobilya ve içmimarlık tarihini okumak: Sadun Ersin. İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları.
  • Holl, S. (2000). Parallax, New York: Princeton Architectural Press.
  • İğit, R. (2021). Türkiye’nin modernleşme hareketleri paralelinde salon mekânı ve mobilya tasarımları üzerine dönem sineması üzerinden bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlat Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kılıç, S. (2023). Arabesk kültür, kent ve modernleşme: 1960-1990 aralığında Türk sinemasında kent kimliğinin inşasını okumak [Yüksek lisans tezi]. Gebze Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294.
  • Nizam, F. (1993). 1980’li yıllarda Türk sinemasında kadın ve toplumsal dayanakları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pallasmaa, J. (2007). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema (2nd ed.). Helsinki: Rakennustieto
  • Pak, Z. (1993). Konut mutfaklarının analizi ve minumum mutfak tasarımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Perez Gomez, A., & Pelletier, L. (1997). Architectural Representation and the Perspective Hinge. Massachusetts: MIT Press
  • Sparke, P. (2008). The modern interior. Reaktion.
  • Şahin, P., & Şener, S. M. (2018). Türkiye’de konut söylemlerinde yaşanan değişimin reklamlar üzerinden analizi – İstanbul örneği. İdealkent, 9(23), 258–291. https://doi.org/10.31198/idealkent.416803
  • Şumnu, U. (2017). Modern mimarlığın ‘iç’selleştirilmesi: Sadun Ersin ve Önder Küçükerman’ın öğrencilik projeleri. Mimarlık, 395, 54-62. http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=409&RecID=4184#
  • Şumnu, U. (2021). Başrolde mimarlık: Türk filmlerinde modern mimarlık ve modern evler. Betonart, 68, 18-27.
  • Sungur, M. (2020). Değişen sosyal paradigmaların mekânsal mahremiyete etkileri: Konya konut tipolojilerinin analizi [Doktora tezi]. Konya Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sungur, M. (2024). Sinemada iç mimariyi okumak: Zaman-karakter-stil bağlamında mekânsal analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55, 280-301. https://doi.org/10.52642/susbed.1534191
  • Sungur, M., & Aydın, D. (2021). Konya konutlarında (1920-1980) mekânsal mahremiyetin sosyal paradigmalar bağlamında incelenmesi [Investigation of spatial privacy in Konya houses (1920-1980) in the context of social paradigms]. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi - Journal of the Academic Studies of Turkish-Islamic Civilization, 16(32), 387-414.
  • Terece, Z. (2017). 1950 sonrası türkiye’de modern mobilya tasarım ve üretimi [Yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tulum Okur, H. (2023). Türk sinemasının iç mekânları: 1960-1980 aralığına dair bir okuma. Mimarlık ve Yaşam Dergisi / Journal of Architecture and Life, 8(1), Mekân Özel Sayısı, 21-43. https://doi.org/10.26835/my.1150265
  • Uz Sönmez, F. (2007). Seksenler istanbul’u kentsel söylemini popüler yazili medya üzerinden okumak [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Vidler, A. (1993). The explosion of space: Architecture and the filmic imaginary assemblage. Volume 21, 44-59. https://doi.org/10.2307/3171214
  • Yıldız, T. (2009). Evlidir ne yapsa yeridir filminde "kutsal aşk"ın parodileştirilmesi. Milli Folklor Dergisi, 11(83), 70-78.
  • Yıldız, E. (2024). Mimari mekânın bilişsel süreçlerle deneyimlenmesinde sinema ve konvansiyonel temsillerin karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi], Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yücel, A. (1996). İstanbul’da 19. yüzyılın kentsel konut biçimleri. Tarihten günümüze Anadolu’da konut ve yerleşme. Türk Tarih Vakfı Yayınları.
  • URL-1 https://www.beyazperde.com/filmler/film-276038/ Erişim Tarihi:01.04.2025
  • URL-2: https://www.youtube.com/watch?v=jdBYFlw0y98 Erişim Tarihi:17.04.2025
  • URL-3: https://www.beyazperde.com/filmler/film-279403/ Erişim Tarihi:23.04.2025
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=PMwdy_vhZ8w Erişim Tarihi:23.04.2025

SİNEMA FİLMLERİ ÜZERİNDEN KONUT İÇ MEKÂN ANALİZİ; HÜLYA KOÇYİĞİT FİLMLERİNDEN İKİ ÖRNEK

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 132 - 155, 30.06.2025
https://doi.org/10.57165/artgrid.1696500

Öz

Türkiye’de modern iç mekân organizasyonu ile ilgili yapılan araştırmaların sınırlı kalmasında, disiplinler arası iş birliğinin eksikliği önemli etkenlerden biri olarak öne çıkmaktadır. Sinema ve iç mimarlık, karşılıklı olarak birbirlerini etkileyen ve besleyen yaratıcı disiplinler olmasına rağmen, sinema aracılığıyla iç mekânın temsil biçimlerine dair derinlemesine analizler henüz yeterli düzeyde değildir. Bu eksiklik, çalışma problemini oluşturmakta ve konuyu araştırmanın gerekliliğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın amacı, sinema filmleri üzerinden iç mekân organizasyonunun tespit edilmesi ve geçmiş konut kültürü hakkında veri elde edilmesidir. Çalışma metodolojisi olarak, sinemada temsil edilen iç mekânların dönemsel, kültürel ve sosyoekonomik bağlamda analizini gerçekleştirmek için nitel içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizi, görsel verilerin yapılandırılmış bir biçimde sistematik olarak çözümlenmesine olanak tanıyarak, sinemadaki mekânsal temsillerin daha derinlemesine anlaşılmasını sağlar. Bu araştırmada, Hülya Koçyiğit’in başrolünü üstlendiği Evlidir Ne Yapsa Yeridir (1978) ve Bir Kadın (1991) filmleri, dönemin orta gelir sosyo-ekonomik konut iç mekân kültürünü yansıtması açısından incelenmiştir. Seçilen filmlerdeki ana karakterlerin konutları, yoğun bir biçimde sahnelendiği ve daha fazla veri elde edilmesine imkân tanıdığı için diğer yapılar kapsam dışı bırakılmıştır. İncelenen konutlar, mekân organizasyonu, işlevsel dağılım ve mobilya özellikleri gibi ögeler üzerinden kodlanmış ve filmlerdeki iç mekânlar sadece fiziksel değil, dönemin sosyo-kültürel bağlamı açısından da çözümlenmiştir. Çalışma ile benzer iş birlikli araştırmaların sayısının artması, toplumsal ve sınıfsal yapının yansıması olarak konut iç mekân tarihinin belgelenmesine katkı sağlamayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2016). Sosyal konutların Türkiye’nin konut politikaları içerisindeki yeri ve TOKİ’nin sosyal konut uygulamaları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 107-123.
  • Adiloğlu, F. (2003). Mekânın/uzayın dönüşümü: İç/dış, aşağı/yukarı, alanlar, sınırlar, cepheler, mekanlar. In D. Bayrakdar (Ed.), Türk film araştırmalarında yeni yönelimler-3 (pp. 69-80). İstanbul: Bağlam Pub.
  • Akyol Altun, D. (2022). Use of space in Yeşilçam cinema in the context of symbolization of traditional-modern dilemma. GRID - Architecture Planning and Design Journal, 5(2), 276-300. https://doi.org/10.37246/grid.1061060
  • Akyol Altun, D., & Uzun, İ. (2012). Yeşilçam sinemasında mekân kullanımı. Mimarlık, 366, 50-55.
  • Arslan, D. D. (2014). 1960-2010 yılları arasında İstanbul kentli konut iç mekân düzenlemelerini Türk sineması üzerinden okumak [Doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A new critical history. Oxford University Press.
  • Barut, B. (2020). Architecture and cinema: Analysis of the relationship between narrative and architectural space in Christopher Nolan’s The Dark Knight Trilogy [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayrak, M. (2021). 1970-2000 yılları arasında konut arayışları ve iç mekan dönüşümlerini Türk sineması merceğinden okumak [Yüksek lisans tezi], Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Bek, G. (2007). 1970-1980 yılları arasında Türkiye'de kültürel ve sanatsal ortam. Ankara: Salt. Bülbül Bahtiyar, T. (2019). 1970-1990 aralığında konut ve iç mekân özelliklerinin Kemal Sunal filmlerinden okunması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bülbül Bahtiyar, T., & Yaldız, E. (2021). “Ev Dekorasyon” dergisi (1976–82) üzerinden konutlardaki iç mekân özelliklerinin incelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 28, 149–173. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048623
  • Canoğlu, S. (2012). Türkiye'de modern mobilya tasarımının gelişimi: Öncü mobilya tasarımcıları üzerine bir analiz [Yüksek lisans tezi] Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cengiz, G. (2015). Yeşim Ustaoğlu sinemasının kamusal alan bağlamında içerik analiz yöntemiyle incelenmesi: Güneşe yolculuk ve Bulutları beklerken film örnekleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 20-32.
  • Çalışkan, İ. (2005). Globalleşme sürecindeki dünyada, Türkiye mobilya tasarım anlayışındaki değişmeler [Yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • DATUMM. (2016). DATUMM: Dokümantasyon ve Arşivleme Türkiye'de Modern Mobilya. Diba Dijital Baskı Merkezi, İzmir.
  • Demirarslan, D. (2024). Sinema ve iç mimarlık: Cinema and interior architecture. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 11(114), 2535–2562. https://doi.org/10.5281/zenodo.14579724
  • Dinçay, D. A. (2014). 1960-2010 yılları arasında İstanbul kentli konut iç mekân düzenlemelerini Türk sineması üzerinden okumak [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dinçay, D., & Özer, F. (2013). ‘60 Türk sinemasında kentli konut iç mekânı. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 149-168.
  • Durmuş, S. (2005). Türkiye’de modern mobilyanın gelişimi [Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Eğri, E. C. (2011). 1950-1965 yılları arasında Türkiye’de değişen konut iç mekân kavramı (Ankara örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ergül, F. (2022). Tarihsel süreç içerisinde Türk toplumunda oturma eyleminin ve mobilyalarının gelişim sürecinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Fiske, J., (2003). Reading the Popular, Routledge, London.
  • Hasırcı İnceoğlu, D., Tuna Ultav, Z., & Şumnu, U. (2023). Transience and the modern Turkish interior (ESCI). RES Mobilis: Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 13(16), 41-57.
  • Hasırcı, D., Tuna Ultav, Z., & Örnekoğlu Selçuk, M. (2022). Sözlü tarih yöntemiyle Türkiye’de mobilya ve içmimarlık tarihini okumak: Sadun Ersin. İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları.
  • Holl, S. (2000). Parallax, New York: Princeton Architectural Press.
  • İğit, R. (2021). Türkiye’nin modernleşme hareketleri paralelinde salon mekânı ve mobilya tasarımları üzerine dönem sineması üzerinden bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlat Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kılıç, S. (2023). Arabesk kültür, kent ve modernleşme: 1960-1990 aralığında Türk sinemasında kent kimliğinin inşasını okumak [Yüksek lisans tezi]. Gebze Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294.
  • Nizam, F. (1993). 1980’li yıllarda Türk sinemasında kadın ve toplumsal dayanakları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pallasmaa, J. (2007). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema (2nd ed.). Helsinki: Rakennustieto
  • Pak, Z. (1993). Konut mutfaklarının analizi ve minumum mutfak tasarımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Perez Gomez, A., & Pelletier, L. (1997). Architectural Representation and the Perspective Hinge. Massachusetts: MIT Press
  • Sparke, P. (2008). The modern interior. Reaktion.
  • Şahin, P., & Şener, S. M. (2018). Türkiye’de konut söylemlerinde yaşanan değişimin reklamlar üzerinden analizi – İstanbul örneği. İdealkent, 9(23), 258–291. https://doi.org/10.31198/idealkent.416803
  • Şumnu, U. (2017). Modern mimarlığın ‘iç’selleştirilmesi: Sadun Ersin ve Önder Küçükerman’ın öğrencilik projeleri. Mimarlık, 395, 54-62. http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=409&RecID=4184#
  • Şumnu, U. (2021). Başrolde mimarlık: Türk filmlerinde modern mimarlık ve modern evler. Betonart, 68, 18-27.
  • Sungur, M. (2020). Değişen sosyal paradigmaların mekânsal mahremiyete etkileri: Konya konut tipolojilerinin analizi [Doktora tezi]. Konya Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sungur, M. (2024). Sinemada iç mimariyi okumak: Zaman-karakter-stil bağlamında mekânsal analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55, 280-301. https://doi.org/10.52642/susbed.1534191
  • Sungur, M., & Aydın, D. (2021). Konya konutlarında (1920-1980) mekânsal mahremiyetin sosyal paradigmalar bağlamında incelenmesi [Investigation of spatial privacy in Konya houses (1920-1980) in the context of social paradigms]. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi - Journal of the Academic Studies of Turkish-Islamic Civilization, 16(32), 387-414.
  • Terece, Z. (2017). 1950 sonrası türkiye’de modern mobilya tasarım ve üretimi [Yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tulum Okur, H. (2023). Türk sinemasının iç mekânları: 1960-1980 aralığına dair bir okuma. Mimarlık ve Yaşam Dergisi / Journal of Architecture and Life, 8(1), Mekân Özel Sayısı, 21-43. https://doi.org/10.26835/my.1150265
  • Uz Sönmez, F. (2007). Seksenler istanbul’u kentsel söylemini popüler yazili medya üzerinden okumak [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Vidler, A. (1993). The explosion of space: Architecture and the filmic imaginary assemblage. Volume 21, 44-59. https://doi.org/10.2307/3171214
  • Yıldız, T. (2009). Evlidir ne yapsa yeridir filminde "kutsal aşk"ın parodileştirilmesi. Milli Folklor Dergisi, 11(83), 70-78.
  • Yıldız, E. (2024). Mimari mekânın bilişsel süreçlerle deneyimlenmesinde sinema ve konvansiyonel temsillerin karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi], Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yücel, A. (1996). İstanbul’da 19. yüzyılın kentsel konut biçimleri. Tarihten günümüze Anadolu’da konut ve yerleşme. Türk Tarih Vakfı Yayınları.
  • URL-1 https://www.beyazperde.com/filmler/film-276038/ Erişim Tarihi:01.04.2025
  • URL-2: https://www.youtube.com/watch?v=jdBYFlw0y98 Erişim Tarihi:17.04.2025
  • URL-3: https://www.beyazperde.com/filmler/film-279403/ Erişim Tarihi:23.04.2025
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=PMwdy_vhZ8w Erişim Tarihi:23.04.2025
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mine Sungur 0000-0001-5042-9575

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sungur, M. (2025). SİNEMA FİLMLERİ ÜZERİNDEN KONUT İÇ MEKÂN ANALİZİ; HÜLYA KOÇYİĞİT FİLMLERİNDEN İKİ ÖRNEK. ArtGRID - Journal of Architecture Engineering and Fine Arts, 7(1), 132-155. https://doi.org/10.57165/artgrid.1696500