The scholars of the ṣighār al-tābiʿūn played a crucial role in the compilation and transmission of ḥadīths, yet they faced criticism from later muḥaddithūn of the tabaʿ al-tābiʿīn era. Among the primary critiques directed at them were their practices of tadlīs (concealing a weak narrator) and irsāl (narrating without explicitly naming an intermediary). These two terms have often been conflated in early Islamic scholarly discourse. Imām al-Shāfiʿī, for instance, reproached certain ṣighār al-tābiʿūn narrators for their insufficient rigor in transmitting mursal (unlinked) narrations and for relying on weak transmitters. Within classical ḥadīth methodology, the irsāl and tadlīs of major muḥaddithūn are generally not considered detrimental to the reliability of a narration, provided the transmitter is otherwise trustworthy. However, no uniform methodological approach exists concerning this specific generation of narrators. This study focuses on Yaḥyā b. Abī Kathīr, a prominent scholar among the ṣighār al-tābiʿūn, who was frequently accused of tadlīs and irsāl. Through an analysis of his narrations, this paper seeks to evaluate the nature of these criticisms and propose new theoretical frameworks for understanding transmission practices during this formative period of ḥadīth literature.
Sığâr-ı tâbiîn âlimleri hadîslerin tedvîn ve naklinde önemli roller üstlenmekle birlikte kendilerinden sonraki tebe-u tâbiîn muhaddisleri tarafından bazı eleştirilere de uğramışlardır. Bu eleştirilerden biri de onların tedlîs ve irsâl yapmalarıdır. İrsâl ve tedlîs kelimeleri ilk asırlardan itibaren aynı anlamda da kullanılagelmiştir. Sığâr-ı tâbiîn râvîlerini mürsel rivâyet alırken titiz davranmamaları ve zayıf râvîlerden irsâlda bulunmaları sebebiyle eleştirenlerden biri de İmâm Şâfiî’dir. Hadîs usûlündeki genel yaklaşıma göre büyük muhaddislerin irsâl ve tedlîsleri sıhhat açısından bir sorun oluşturmamaktadır. Bu hususta bu kuşağa özgü özel bir usûl ise görülmemektedir. Bu bağlamda çokça tedlîs ve irsâl yapmakla bilinen sığâr-ı tâbiîn âlimlerinden Yahyâ b. Ebî Kesîr incelenerek o dönem hakkında bazı tezler oluşturulmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Artuklu Akademi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
YAYINCI | DERGİ KURULLARI | DİZİNLER | ÜCRET POLİTİKASI | İSTATİSTİKLER | MIAR | SHERPA ROMEO